Merivoimien kehitysnäkymät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun tietää miten loistava jo nykyinen käytössä oleva miinoitusjärjestelmä on, niin innolla itse odotan miten sitä on kehitetty ja paranneltu Pohjanmaa-lkaan. Nykyinekin viritys kerää mielenkiintoa, ihmetystä ja kateutta ulkomailla.

En olisi täysin ehdoton, sillä jos joku kaunis päivä päädymme suuriin/keskikokoisiin miehittämättömiin ratkaisuihin, on jonkinlainen konttiratkaisu logistiikan ja modulaarisuuden näkökulmasta se paras ja toimivin ratkaisu. Toki niin kauan kun aluksella on miehistö niin valinta ton tietysti maailman paras kiinteä tekele.
En puhunut nyt yksittäisestä miinanlaskujärjestelmästä, vaan meidän koko merisulutusjärjestelmästä, kuinka se toimii. Varmaan ei täällä voi selittää kaikkia yksityiskohtia, mutta se muodostuu aluksista joilla on kyky laskea miinoja, harjoiteltuna ja valmisteltuna, lastauspaikat, miinoitussuunnitelmat ja itse miinat tietenkin sekä niiden varastointi ja kunnossapito. Ja tietenkin niiden hankkiminen.

Se Suomen järjstelmä ei taivu mihinkään konttiratkaisuihin, ne jotka asian kanssa ovat täällä olleet tekemisissä, tajuavat kyllä mistä puhun.

Itse aluksen miinanlaskujärjestelmä (hallintajärjestelmä, käsittelyjärjestelmä ja kiskot) on sivuseikka tässä kokonaisuudessa, tarvittaessa siihen laskemiseen riittää suunnitelma, sekuntikello, ruutupaperia, kiskot, miinat ja miesvoimaa.

Eikö se ole kohta ihan realiteetti, että ne miinat uivat itse sinne minne niiden pitääkin mennä. Ja voivat tarvittaessa vielä vaihtaa paikkaa tai liikkua kohti raivaajaa, suvea yms. sen sijaan, että olisivat vain passiivisesti paikallaan olevia aseita.

Tällöin niiden laskemisen välineet voidaan käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen. Ainakin Itämeren kokoisessa lätäkössä ne kyllä saadaan itse uimaan haluttuihin paikkoihin kun Ukrainan meridroonit tekevät jo yli 1000 km matkoja, osa veden pinnan alapuolella.

Näin on, mutta helpointa on siviilialus muutaa miinoittajaksi, nostaa konti tai pari laivan partaalle, miinat ja miinahenkilöstö on sisällä säältä suojassa, ja konttejahan voi kytkeä peräkkäin.
Muistelen nähneeni kuvan, jossa miinoja oli kontissa kahdessa kerroksessa, en nyt löytänyt tähän hätään, olisko ollut joku varastointi kontti.
Kontin voi sitoa kuormaliinoilla kiinni.

Eiköhän meillä sen verran ole henkilöstöä teollisuudessa, että saadaan ne kiskot heitettyä paikalleen ilman konttejakin.

Jonkun ne pitää sinne konttiinkin laittaa.

Se Suomen järjstelmä ei taivu mihinkään konttiratkaisuihin, ne jotka asian kanssa ovat täällä olleet tekemisissä, tajuavat kyllä mistä puhun.

Itse aluksen miinanlaskujärjestelmä (hallintajärjestelmä, käsittelyjärjestelmä ja kiskot) on sivuseikka tässä kokonaisuudessa, tarvittaessa siihen laskemiseen riittää suunnitelma, sekuntikello, ruutupaperia, kiskot, miinat ja miesvoimaa.
Puhumme nyt siis hieman eri asiasta tai asioista ristiin.

Jossain tulevaisuuden aluksessa modulaarinen systeemi voi olla ehdoton, mutta se toki vaatii kokonaisjärjestelmän muuttamista ja taipumista. Toimivaa lopputulosta voidaan joutua hakemaan jopa nykyisen järjestelmän ulkopuolisesta ratkaisusta. Nykyiseltään nuo kontit eivät tietysti sovi, sen tiedän ja koen ymmärtäväni erittäin hyvin nykyisen hilavitkuttimen toiminnan.

Tarkka ja tehokas toiminta lyijykynällä, paperilla ja miesvoimalla ovat todellakin yksi osa sitä kateellisuutta ja mielenkiintoa keräävää kokonaisuutta, ei pelkästään hallintajärjestelmät ja automatisointi.

Viimeksi muokattu:
Eikö se ole kohta ihan realiteetti, että ne miinat uivat itse sinne minne niiden pitääkin mennä. Ja voivat tarvittaessa vielä vaihtaa paikkaa tai liikkua kohti raivaajaa, suvea yms. sen sijaan, että olisivat vain passiivisesti paikallaan olevia aseita.

Tällöin niiden laskemisen välineet voidaan käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen. Ainakin Itämeren kokoisessa lätäkössä ne kyllä saadaan itse uimaan haluttuihin paikkoihin kun Ukrainan meridroonit tekevät jo yli 1000 km matkoja, osa veden pinnan alapuolella.
No ei ole. Merimiina on massa-ase, ja sen saattaminen tuolle tasolle massoittain on liian kallista hyötyyn nähden. Jää tärkeiden operaatioiden erikoiskalustoksi. Tosin tuollaisen uhkaan täytyy rajoitetusti varautua. Olisi tietenkin kiva, että Suomi saisi inventaarioonsa tuollaisia ja uintimatka esim 100 nm. Pidempää ei varmaan saa tuohon kokoon, mistä meidän on nyt puhuttava...

No ei ole. Merimiina on massa-ase, ja sen saattaminen tuolle tasolle massoittain on liian kallista hyötyyn nähden. Jää tärkeiden operaatioiden erikoiskalustoksi. Tosin tuollaisen uhkaan täytyy rajoitetusti varautua. Olisi tietenkin kiva, että Suomi saisi inventaarioonsa tuollaisia ja uintimatka esim 100 nm. Pidempää ei varmaan saa tuohon kokoon, mistä meidän on nyt puhuttava...
Montako niitä liikkuvaa miinaa pitää olla, jotta vastapuoli ei uskalla enää liikkua ollenkaan? Tarviiko niitä olla massoittain kuten passiivisia?

Tai sekaisin molempia niin, että aukot menevät kiinni aktiivisilla miinoilla jotka jopa osaavat tunnistaa oman kaluston kuten maamiinojen suhteen on tapahtumassa.

Kallis on niin suhteellista, kaikkein kalleimpiahan on ne joita ei käytetä tai jotka eivät hyödytä mitään.

Montako niitä liikkuvaa miinaa pitää olla, jotta vastapuoli ei uskalla enää liikkua ollenkaan? Tarviiko niitä olla massoittain kuten passiivisia?

Tai sekaisin molempia niin, että aukot menevät kiinni aktiivisilla miinoilla jotka jopa osaavat tunnistaa oman kaluston kuten maamiinojen suhteen on tapahtumassa.

Kallis on niin suhteellista, kaikkein kalleimpiahan on ne joita ei käytetä tai jotka eivät hyödytä mitään.
Ei tuollaista määrää voi sanoa. Eikä sitä ehkä olekaan, jos on tärkeää mennä, miinantorjunta-alukset tarkistaa kapeikot, jotka reitillä on. Avomerellä muutamalla miinalla ei ole minkäänlaista uhka-arvoa.
Lisäksi esim Suomen väylästöllä on usein monia vaihtoehtoja, joista valita. Niitä on melkein mahdotonta tukkia pitävästi.

Back