En puhunut nyt yksittäisestä miinanlaskujärjestelmästä, vaan meidän koko merisulutusjärjestelmästä, kuinka se toimii. Varmaan ei täällä voi selittää kaikkia yksityiskohtia, mutta se muodostuu aluksista joilla on kyky laskea miinoja, harjoiteltuna ja valmisteltuna, lastauspaikat, miinoitussuunnitelmat ja itse miinat tietenkin sekä niiden varastointi ja kunnossapito. Ja tietenkin niiden hankkiminen.Kun tietää miten loistava jo nykyinen käytössä oleva miinoitusjärjestelmä on, niin innolla itse odotan miten sitä on kehitetty ja paranneltu Pohjanmaa-lkaan. Nykyinekin viritys kerää mielenkiintoa, ihmetystä ja kateutta ulkomailla.
En olisi täysin ehdoton, sillä jos joku kaunis päivä päädymme suuriin/keskikokoisiin miehittämättömiin ratkaisuihin, on jonkinlainen konttiratkaisu logistiikan ja modulaarisuuden näkökulmasta se paras ja toimivin ratkaisu. Toki niin kauan kun aluksella on miehistö niin valinta ton tietysti maailman paras kiinteä tekele.
Se Suomen järjstelmä ei taivu mihinkään konttiratkaisuihin, ne jotka asian kanssa ovat täällä olleet tekemisissä, tajuavat kyllä mistä puhun.
Itse aluksen miinanlaskujärjestelmä (hallintajärjestelmä, käsittelyjärjestelmä ja kiskot) on sivuseikka tässä kokonaisuudessa, tarvittaessa siihen laskemiseen riittää suunnitelma, sekuntikello, ruutupaperia, kiskot, miinat ja miesvoimaa.