Nimenomaisesti erityisolosuhteissamme (puolustuksellisuus, lyhyet etäisyydet) pintataistelualuksen käyttö pintatorjuntaan onkin aika kustannustehotonta. Maalta toimivat järjestelyt yhdessä miehittämättömien sensorien kanssa toimivat paremmin. Tykki voi olla isompi, mto:t voidaan keskittää kauempaa ja niiden koko ei aseta rajoituksia. Suomenlahti on kuitenkin leveimmillään hieman päälle 100km ja matkaa mantereelta Ruotsiin on Ahvenanmaan kohdalla 160km. Suomi ei ole valtameren rannalla.
Jos meripuolustuksen ainoa skenaario olisi massiivisen valmistellun maihinnousun torjunta niin olisin varmaan samaa mieltä. Koska ei ole, niin en ole. Maalla oleva Brahmos-patteri ei voi saattaa, suojata, varmistaa, etsiä tai miinoittaa. Järjestelmän hajauttaminen myös tuo mukanaan potentiaalisia viestiongelmia. Kun tutka, ohjukset ja tykki ovat kaikki 100km päässä toisissaan niin siinä tulee aika monta failure pointtia mihin tilannetaju voi kaatua.
Rautapommien pudotus on itse asiassa erittäin tarkkaa kun ei tarvitse huolehtia maalin etsinnästä eikä vihollistulituksesta - merimiinoituksessa kyse on juuri tästä. Haluttaessa miinoihin voi asentaa GPS-ohjauksen tai GPS-ohjatun jarruvarjon mikäli halutaan metritarkkuutta. Lentomiinat olivat luotettavaa teknologiaa jo toisessa maailmansodassa, tekniikka on parantunut eikä huonontunut. Kolme on Hawkille varovainen arvio. Kone pystyy kantamaan muutaman tonnien hyötykuormaa ja kauppatavarana olevien lentomiinojen paino lähtee 225kg:stä. Raskaimmatkin herätemiinat painavat Suomessa 1,5 tonnia (Stonefish) eli Hawkille mahtuu ainakin yksi.
Muistaakseni Sveitsin Hawkien (Mk66) ripustimet on mitoitettu 500 (vai oliko 600) kilogrammalle, lisäksi Hawkin matala laskuteline rajoittaa kuljetettavan kuorman kokoa. Vanhemmat Mk50-Hawkit tuskin kuljettavat yhtään miinaa, tai korkeintaan yhden tosi pienen keskiripustimessa. Asia on irrelevantti koska ei Hawkeissa ole sellaista pommitus- tai navigointijärjestelmää joka pystyisi tuollaiseen tarkkuuteen, pilotteja ei ole koulutettu jne. Hornetit taas on niin täystyöllistetty että niille ei kyllä miinanlaskua enää viitsi antaa lisätehtäväksi.
Entäs sitten GPS-pudotus? Perinteisen kosketusmiinan kappalehinta lienee luokkaa 3000-5000 euroa. Ilmapudotteinen kosketusmiina rahi-metodilla kaksi kertaa kalliimpi. GPS-sarja lentopommille maksanee noin 30 000 euroa. Oletamme että tarvitsemme varastoon vähintään 2000 miinaa. Jo pelkät GPS-sarjat uusille miinoille maksaisivat todennäköisesti yhtä paljon kuin koko nykyinen merimiinavarastomme.
Ja sitten se pudotustarkkuus. Tuuli painaa laskuvarjomiinat minne sattuu, huolimatta GPS-ohjauksesta. Sitten kun sodan jälkeen joudumme raivaamaan omat miinamme pois, tai sodan aikana avaamaan uudestaan jonkun väylän kun operatiivinen kuva muuttuu, niin kumpi on helpompi, halvempi ja turvallisempi raivata? Ilmamiinasulku joka on pudotettu "jonnekin ton väylän alueelle" vai merimiinasulku jossa joka miinan sijainti on tiedossa metrin tarkkuudella?
Kuljetuskoneita voi käyttää kuljetuksiin. Ristiriitaista jos Ilmavoimien koneet ovat täystyöllistettyjä mutta toisaalta vaikkapa kahdelle korvamerkitylle miinoittajakuljetuskoneelle ei löytyisi muita tehtäviä miinoitustehtävien loputtua esim. lennättäessä rannikkojoukkoja Ahvenanmaalle. Kahdella Casalla saisi melkoiset miinarivit aikaiseksi lyhyessä ajassa.
Paitsi että ilmakuljetusmiinojen teho olisi huomattavasti huonompi koska niiden laskutarkkuus on huonompi, luotettavuus huonompi, sekamiinotteiden teko vaikeampaa ja miinojen koko rajattu: syvän veden herätemiinoja CASA voisi kuljettaa ehkä 3-5 kappaletta yhdellä lennolla. Sadan miinan sulku olisi aika sahausta.
Lentokonemiinoja käytetään liki poikkeuksetta hyökkäyksillisiin miinoitteisiin. Käydään tiputtamassa jonkun vihollisen käyttämän väylän tai satamaan eteen sulku ja naureskellaan rannalla kun laivat posahtelee. Sitten rauhan tultua kohdevaltio saa tapella niiden miinakenttien raivauksessa itse. Tuskin monikaan - jos mikään - maa tekee puolustuksellisia miinoitteita ilmasta käsin, ainakaan mainittavissa määrin.
Kovasti vaan esim. Hämeenmaa -projektin aikana korostettiin miinalaivaominaisuuksia ja sivutoimisesti kuljetusaluskykyä, kuten taannoin linkitetyssä projektikuvauksessa lukee. Miinalaiva on myös sidottu aikakriittisessä harmaassa vaiheessa tuohon miinoitustehtäväään eikä se voi samaan aikaan hoitaa lipunnäyttöä, alusten saattamista tai Ahvenanmaan / Saaristomeren ilmapuolustusta.
Hämeenmaat suunniteltiin 25 vuotta sitten saatavilla olevilla teknisillä ratkaisuilla. Siltikin se oli jo alkujaan monikäyttöalus joka soveltui myös saattajaksi ja kuljetusalukseksi. Peruskorjauksessa se sitten muutettiin enempi "sotalaivamaiseksi", aseistusta ja merenkulkuominaisuuksia parannettiin. Keularamppi taidettiin poistaa, joskus mainittiin että miinakansikin pieneni mutta en ole varma.
Tietysti miinoitteita voi tehdä ihan ersatz-tyyliinkin sekalaisilla aluksilla, mutta jos miinoituskykyä tarvitaan niin tuntuisi hölmöltä olla suunnittelematta sitä joihinkin aluksiin jo valmiiksi. Se kutsutaanko tulosta vartiolaivaksi, fregatiksi vai miinalaivaksi ei ole relevanttia. Miinoituskyky ei kuitenkaan ole sellainen kiviriippa joka tuomitsisi aluksen suorituskyvyn mutasarjaan. 2. maailmansodan aikana hävittäjät suorittivat merkittävän osan Pohjanmeren miinoituksesta.
Rannikkotykistö on käyttänyt tulenjohtajia jo sata vuotta sitten, ei kyseessä ole hightech. Nykyaikainen teknologia, etenkin tutkatulenjohto, akustinen tulenjohto puhumattakaan miehittämättömistä aluksista ja sensoreista vaikka sillä huomaamattomalla kivellä tarjoaa tähän uusia mahdollisuuksia. Kyse on toki järjestelmästä joka toimii mto:n ohella, ei sitä korvaten.
Kantaman puolesta jo 130 TK:n kantama on 32km. 155mm kalustolla ulottuvuus kohoaa 40km:n, erikoisa-tarvikkeilla pidemmälle.
Pitkät kantamat eivät merimaaliammunnassa ole niin erinomainen juttu koska maalit liikkuvat. Mikä mahtaa olla kranaatin lentoaika 50 kilometriin, pari minuuttia? Jo 20 solmua kulkeva alus kulkee tässä ajassa 1200 metriä, lisäksi kranaattien hajonta äärietäisyyksillä kasvaa suhteessa suuremmaksi. 40 solmua kiitävään maihinnousuilmatyynyalukseen ei osu pitkän matkan tykistöllä varmaan oikein millään ellei ole laserohjattu tai muuten hakeutuva ammus (GPS-ohjaus ei luonnollisesti liikkuvaan maaliin auta yhtään mitään). Tietysti voidaan ampua sulkua ja toivoa parasta mutta kalliilla erikoisammuksilla lienee tuhlausta. Erikoisammuksia voi tietenkin hankkia jo olemassaolevaan tykistöön: 130-millisen putki on yhtä pitkä kuin uusimpien 155mm kanuunoiden ja kyllä sillekin erikoisammuksia saa, jos se siitä on kiinni.
76-millisellekin olisi jo saatavissa 20 kilometrin kantamaisia ammuksia, ja OTO-Melara on kehittämässä Vulcano-ammuksesta 76-millistä
versiota. Sen kantama olisi peruskranaatilla 30 kilometriä, ja GPS-ohjatulla 40 kilometriä. Tietysti kranaatin paino jää jo aika pieneksi, mutta parempi kuin ei mitään.