Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä mahtaisi olla järkevä määrä moisia aluksia? 4-6kpl? hämeenmaat ja ohjusveneet poistoon...
Raumat lähtee poistoon. Haminoille suunnitellaan päivitystä eli tuskin vielä. 4-6 alusta kuulostaa suurelta määrältä. Itse heitän arvauksen 3 ja neljänteen optio.
 
Valtionjohto haluaa laivoista juuri monitoimialuksia, jotka kykenevät operoimaan kaikissa olosuhteissa helteestä jäisiin vesiin ja myös kansainvälisissä tehtävissä.

Merivoimien tehtävä on kotimaan puolustaminen ei mikään muu. Meillä ei ole resursseja kansainvälisiin tehtäviin ja merivoimien aluksessa nämä ominaisuudet joita maailman merillä tarvitaan heikentävät toimintamahdollisuuksia omilla vesillä.

tieteellistä tutkimusta,

Tieteellinen tutkimukseen voidaan jyvittää resursseja suurvalta laivastossa (USA, Venäjä jne). Meillä alusmäärät putoavat kuin lehmänhäntä. Viime kierroksella 11-15 alusta korvattiin 4 Hamina-luokan aluksella. Nyt tulee tapahtumaan vielä suurempi suhteellinen pudotus ja sä haluaisit siitäkin vielä vähentää "tieteelliseen tutkimukseen". Aranda ja muut tutkimusalukset ovat tieteelliseen tutkimukseen ei Merivoimien alukset.
 
Louhella ja jopa miinalautoilla voidaan myös tukea tieteellistä tutkimusta. Ensilinjan taistelualusta ei sellaiseen tai mihinkään muuhunkaan toissijaiseen toimintaan kannata varustaa.
 
Louhella ja jopa miinalautoilla voidaan myös tukea tieteellistä tutkimusta. Ensilinjan taistelualusta ei sellaiseen tai mihinkään muuhunkaan toissijaiseen toimintaan kannata varustaa.

Louhessa ja Hallissa (onko Hylje jo poistettu?) on ihan luonnollista että niillä toimitaan yhdessä SYKEn kanssa. Näitä aluksia ei olisi jos ei olisi yhteistoimintaa.
 
Merivoimien tehtävä on kotimaan puolustaminen ei mikään muu. Meillä ei ole resursseja kansainvälisiin tehtäviin ja merivoimien aluksessa nämä ominaisuudet joita maailman merillä tarvitaan heikentävät toimintamahdollisuuksia omilla vesillä.

No, ainakin lukemissani artikkeleissa tuo kansainvälisiin tehtäviin osalistuminen on mainittu erityisehtona Monitoimialus 2020:tä suunnitellessa. Mielestäni on myös tärkeää hyödyntää ja testata laivaa oikeissa tilanteissa, vaikka vastustaja olisikin sitten se merirosvo. Laivat ovat niitä harvoja hankintoja, joita voidaan käyttää tositoimissa niin silloin niitä mielestäni pitää myös hyödyntää sellaiseen käyttöön. Itse en ainakaan halua pelkästään Suomen aluevesille seilaamaan monen miljardin paatteja, jotka eivät Itämereltä poistu. Miinojen tiputtamiseen riittää halvempi lauttakin.

Tieteellinen tutkimukseen voidaan jyvittää resursseja suurvalta laivastossa (USA, Venäjä jne). Meillä alusmäärät putoavat kuin lehmänhäntä. Viime kierroksella 11-15 alusta korvattiin 4 Hamina-luokan aluksella. Nyt tulee tapahtumaan vielä suurempi suhteellinen pudotus ja sä haluaisit siitäkin vielä vähentää "tieteelliseen tutkimukseen". Aranda ja muut tutkimusalukset ovat tieteelliseen tutkimukseen ei Merivoimien alukset.

Mistä kuvittelet alusmäärien putoamisen johtuvan? Rahasta. Jos Rauma -luokan käyttökielto ei merkittävästi tällä hetkellä vaikuta merivoimien toimintaan, ei silloin vaikuta yks laivakaan, joka seilaa maailman merillä. Joku alus siellä kuitekin matkaa koulutustarkoitukessa.

Jos mahdollista, niin sijoittaisin Monitoimialukseen vielä jäänmurto- ja öljynkeräysominaisuudetkin.
 
Merivoimien tehtävä on kotimaan puolustaminen ei mikään muu. Meillä ei ole resursseja kansainvälisiin tehtäviin ja merivoimien aluksessa nämä ominaisuudet joita maailman merillä tarvitaan heikentävät toimintamahdollisuuksia omilla vesillä.

Tehdään nyt yksi asia selväksi. Olet väärässä, ikävä kyllä. Vieläpä todistettavasti. Nyt todistan sen:

"Laki Puolustusvoimista (11. toukokuuta 2007/551) säätää puolustusvoimien tehtävät ja niistä merivoimat osallistuu kolmeen kokonaisuuteen: sotilaalliseen puolustamiseen, muiden viranomaisten tukemiseen sekä osallistuu kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan."

Niinpä kv-tehtäviin osallistuminen on lain edellyttämä tehtävä ja kuuluu siten lain mukaan Merivoimien tehtäviin.

Kysyttävää?
 
No, ainakin lukemissani artikkeleissa tuo kansainvälisiin tehtäviin osalistuminen on mainittu erityisehtona Monitoimialus 2020:tä suunnitellessa. Mielestäni on myös tärkeää hyödyntää ja testata laivaa oikeissa tilanteissa, vaikka vastustaja olisikin sitten se merirosvo. Laivat ovat niitä harvoja hankintoja, joita voidaan käyttää tositoimissa niin silloin niitä mielestäni pitää myös hyödyntää sellaiseen käyttöön. Itse en ainakaan halua pelkästään Suomen aluevesille seilaamaan monen miljardin paatteja, jotka eivät Itämereltä poistu. Miinojen tiputtamiseen riittää halvempi lauttakin.



Mistä kuvittelet alusmäärien putoamisen johtuvan? Rahasta. Jos Rauma -luokan käyttökielto ei merkittävästi tällä hetkellä vaikuta merivoimien toimintaan, ei silloin vaikuta yks laivakaan, joka seilaa maailman merillä. Joku alus siellä kuitekin matkaa koulutustarkoitukessa.

Jos mahdollista, niin sijoittaisin Monitoimialukseen vielä jäänmurto- ja öljynkeräysominaisuudetkin.

Monen miljardin? Ilmeisesti on ohimennen puolustusministeri maininnut uusiin aluksiin käytettävän mahdollisesti jopa 1 mrd € luokkaa. Tätä ei PVn budjetilla toteuteta varsinkaan kun myös hävittäjien korvaaminen tapahtuu samalla vuosikymmenellä. Miljardikin on aivan liikaa. Siinä romutetaan merivoimien ohella, suomen talous ja erityisesti maavoimien toimintaedellytykset. Tarvitaan järkeviä kustannustehokkaita ratkaisuja perustehtäviin (SUTO, saatto). Suuruudenhulluuteen ei pidä lähteä.

Testata laivaa oikeissa tilanteissa? Mikä ihmeen oikea tilanne. Jos aluksien päätehtävä on kotimaan puolustuksessa (SA) niin miten merirosvojahti jossain Adeninlahdella testaisi laivojen todellista suorituskykyä.

Katanpää toimii hyvänä esimerkkinä. Ennen ei ollut minkäänlaista MIINANETSINTÄ kykyä ja melko hyvä RAIVAUS kyky. Tällä hetkellä on hyvä miinanetsintäkyky ja kohta ei minkäänlaista raivauskykyä. Tarvitaan järkeviä ratkaisuja joilla saavutetaan jotain uutta ja ylläpidetään aikaisemmin saavutettuja suorituskykyjä.

Mitään koululaivoja ei myöskään tule hankkia vaan TAISTELUALUKSIA.

Rauma-luokan käyttökielto ei vaikuta Merivoimien rauhanajan toimintaa kiitos Hämeenmaa-luokan. Jos Raumat ei ole rivissä (kuinka laaja käyttökielto?) niin molempien Hämeenmaa-luokan aluksien tulee olla AKT/AKV valmiudessa tai ainakin toisen. Haminasta ei ole kaikkien aluevesien valvontatehtävien suorittajaksi.
 
Nii joo ja jos ootte eri mieltä lain kanssa, kuten perustellusti varmaan olettekin, syytökset oikeaan osoitteeseen eli lain säätäjälle. Kiitos.

PS
Merivoimat ei ole Suomessa lakia säätävä elin
 
Tehdään nyt yksi asia selväksi. Olet väärässä, ikävä kyllä. Vieläpä todistettavasti. Nyt todistan sen:

"Laki Puolustusvoimista (11. toukokuuta 2007/551) säätää puolustusvoimien tehtävät ja niistä merivoimat osallistuu kolmeen kokonaisuuteen: sotilaalliseen puolustamiseen, muiden viranomaisten tukemiseen sekä osallistuu kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan."

Niinpä kv-tehtäviin osallistuminen on lain edellyttämä tehtävä ja kuuluu siten lain mukaan Merivoimien tehtäviin.

Kysyttävää?

Luuletko etten tiennyt tota? Oletko itse täysin samaa mieltä siitä että tämä tehostaa kotimaan puolustusta ja erityisesti Merivoimien osalta. Määritelläänkö jossain millä noihin yksiköillä kansainvälisiin tehtäviin tulee osallistua?
 
Jos mahdollista, niin sijoittaisin Monitoimialukseen vielä jäänmurto- ja öljynkeräysominaisuudetkin.

Ei ole mahdollista.

Rajallinen itsenäinen operointikyky helpoissa jääoloissa voidaan toki toteuttaa, mutta ei silloin kyse ole "jäänmurrosta" sanan varsinaisessa merkityksessä. Öljyntorjuntakyky taas vaatii ylimääräistä tankkitilavuutta, jota taistelualuksesta ei löydy.
 
Monen miljardin? Ilmeisesti on ohimennen puolustusministeri maininnut uusiin aluksiin käytettävän mahdollisesti jopa 1 mrd € luokkaa. Tätä ei PVn budjetilla toteuteta varsinkaan kun myös hävittäjien korvaaminen tapahtuu samalla vuosikymmenellä. Miljardikin on aivan liikaa. Siinä romutetaan merivoimien ohella, suomen talous ja erityisesti maavoimien toimintaedellytykset. Tarvitaan järkeviä kustannustehokkaita ratkaisuja perustehtäviin (SUTO, saatto). Suuruudenhulluuteen ei pidä lähteä.

Testata laivaa oikeissa tilanteissa? Mikä ihmeen oikea tilanne. Jos aluksien päätehtävä on kotimaan puolustuksessa (SA) niin miten merirosvojahti jossain Adeninlahdella testaisi laivojen todellista suorituskykyä.

Katanpää toimii hyvänä esimerkkinä. Ennen ei ollut minkäänlaista MIINANETSINTÄ kykyä ja melko hyvä RAIVAUS kyky. Tällä hetkellä on hyvä miinanetsintäkyky ja kohta ei minkäänlaista raivauskykyä. Tarvitaan järkeviä ratkaisuja joilla saavutetaan jotain uutta ja ylläpidetään aikaisemmin saavutettuja suorituskykyjä.

Mitään koululaivoja ei myöskään tule hankkia vaan TAISTELUALUKSIA.

Rauma-luokan käyttökielto ei vaikuta Merivoimien rauhanajan toimintaa kiitos Hämeenmaa-luokan. Jos Raumat ei ole rivissä (kuinka laaja käyttökielto?) niin molempien Hämeenmaa-luokan aluksien tulee olla AKT/AKV valmiudessa tai ainakin toisen. Haminasta ei ole kaikkien aluevesien valvontatehtävien suorittajaksi.

Merivoimat on aina tarvinnut ja hankkinut koululaivoja. Esim. Suomen Joutsen, Matti Kurki, Pohjanmaa, H-luokka (eli Heikki-luokka) ja viimeisimpänä Fabian Wrede-luokka. Vahinko on jo päässyt käymään. Ja useasti.
 
Luuletko etten tiennyt tota? Oletko itse täysin samaa mieltä siitä että tämä tehostaa kotimaan puolustusta ja erityisesti Merivoimien osalta. Määritelläänkö jossain millä noihin yksiköillä kansainvälisiin tehtäviin tulee osallistua?
En luule ollenkaan. Olen samaa mieltä (siksi kirjoitin, että olet ikävä kyllä väärässä), että Merivoimien ei tule, ainakaan oman maanpuolustuksen kustannuksella, puuhastella mitään kv-hommia.

Mun pointti silti pätee: Merivoimien tehtävä ei ole mielipidekysymys.
 
Merivoimat on aina tarvinnut ja hankkinut koululaivoja. Esim. Suomen Joutsen, Matti Kurki, Pohjanmaa, H-luokka (eli Heikki-luokka) ja viimeisimpänä Fabian Wrede-luokka. Vahinko on jo päässyt käymään. Ja useasti.

Olet ilmeisesti myös sitä mieltä että vahingon tulee tapahtua vielä ainakin yhden kerran. H-luokka ja Fabian Wrede on kyllä tehnyt ihan järkyttävän loven PVn määrärahoihin, voisko jopa verrata 90-luvun Hornet kauppaan.
 
No olen sitä mieltä, että isot koululaivayksiköt pitää olla tst-kelpoisia eli koululaivalla tulee olla operatiivinen kyky ja tehtävä. Kuten mil Pohjanmaallakin oli.

Varmasti Heikki-paatit vertautuvat ihan helposti Horneteihin, sen verta kovaa kalustoa! :rolleyes:
 
Miljardikin on aivan liikaa.

Tuosta voimmekin olla samaa mieltä.

Siinä romutetaan merivoimien ohella, suomen talous ja erityisesti maavoimien toimintaedellytykset.

Kaikki nämä miljarihankinnat ensi vuosikymmenellä voivat romuttaa Suomen talouden, kyseessä onkin vaikeat päätökset siitä mitä tarvitaan ja mistä karsitaan. Se ei liene yllätys, että hyväksi todetulla linjalla eli ostetaan käytettyä ja kunnostetaan tullaan jatkamaan.

Suuruudenhulluuteen ei pidä lähteä.

Suuruudenhulluutta on se, että hankittaisiin se 4-6 laivaa, jotka eivät tee mitään muuta kuin seilaa aluevesillä ja kouluta varusmiehiä. Rahat pitää käyttää siten, että ne niistä on muutakin hyötyä rauhan aikana. Esimerkiksi juuri kalustoa mahdollisten alueloukkaajien vedenalaiseen tarkkailuun, kriisinhallinta, virka-apu ja tarvittaessa mahdollisuus avustaa jollakin tavalla vaikka ympäristöonnettomuuden tapahtuessa.

estata laivaa oikeissa tilanteissa? Mikä ihmeen oikea tilanne. Jos aluksien päätehtävä on kotimaan puolustuksessa (SA) niin miten merirosvojahti jossain Adeninlahdella testaisi laivojen todellista suorituskykyä.

No lähemmäksi oikeaa tilannetta ei taida päästä ellei sota syty. Se mitä tuolla Afrikan laitamilla voidaan testata on oma toiminta ilman jatkuvaa ulkopuolista huoltoa, vihollisen pysäyttäminen, tuhoaminen, vihollisen laivan upottaminen ja kenties jopa vihollisen hyökkäykseltä suojautuminen. Lisäksi tuolla alueella turvataan kauppalaivojen reittejä, joka on Suomessa merivoimien tehtävä. Erona Afrikan aluevesillä toimiminen on se, että siellä vihollinen on oikeasti uhka kauppareiteille, täällä meilläpäin ei niinkään.

Mitään koululaivoja ei myöskään tule hankkia vaan TAISTELUALUKSIA.

Jollakin aluksella ne varusmiehetkin koulutetaan ja aika pitkään se on tainnut olla laivaston lippulaiva. Taisteluahan siellä toki harjoitellaan, mutta laivan pitää kyetä operoimaan myös Itämeren ulkopuolella, jotta sillä voidaan suorittaa koulutuksia kaukana kotoa.
 
Öljyntorjuntakyky taas vaatii ylimääräistä tankkitilavuutta, jota taistelualuksesta ei löydy.

Sitten voidaan miettiä sellaista vaihtoehtoa, että jos tulevalla aluksella olisi tuo helikopterikansi vaikkapa laivan peräosassa, voisiko sinne kenties sijoittaa lisävarusteena käytettäviä tankkeja?
 
Ymmärrätkö millainen määrä nestemäisiä tuotteita esim. pieneenkin säiliöalukseen mahtuu?
 
No nyt on pilattu hyvää keskustelualuetta parin sivun verran joten ilmeisesti aika lopettaa. Enkä tarkoita nimimerkki @yrjö osallistumista.
 
Katoppa huvikseen vaikka tuotetankkerien kuljettamia määriä. Tyypillisesti esim. 2000t-50000t. Mitkä siis on pieniä verrattuna raakaöljyä kuljettaviin säiliöaluksiin.

Paljonko hekokannelle menevään säiliöön mahtuu? Kontillisen verran, ehkä kahden? Sit jaat ja saat konttien määrän suuruusluokan. Pienten säiliöalusten koko lastin määrä liikkuu n. sadan ja jokusen tuhannen välillä. Tietysti kaikki lasti ei aina valu mereen, vastaavasti puhistaessa mulana tulee vettäkin.
 
Back
Top