No, jollain se merenkulku pitää suojata. Haminoilla ja pikkupaateilla, saatikka miinoituksilla tai toiminnalla pelkästään rannikolta se ei onnistu. Olen siitä lähtenyt, että tarvitsemme sitä suojauskykyä ja nyt sitä ei ole, kärjistäen sanottuna, ollenkaan. fregatteihin/hävittäjiin ei ole varaa, korvetit ovat ne joihin voisi olla varaa... Maalle sijoitetulla IT:lla ja/tai MTO:lla ei torjuta yhtään sukellusvenettä. Merenkulun pahimmat uhat ovat lentokoneiden ohjukset ja sukellusveneet, eivät pinta-alukset. Sutoa ei nyt ole, joten jos merivoimille jotain hommataan, niin se sutokyky ja parempi IT ovat ne, mitä tarvitaan. Jos taas merivoimille ei mitään hommata, niin se on sitten eri asia.
Niillä ilmavoimien hävittäjilläkään ei niitä sukellusveneitä torjuta, lentokoneita tosinkyllä. Mutta riittääkö niitäkään sitten joka paikkaan...? Miten priorisoidaan tarpeet...?
Suomi on logistisesti edelleenkin pussinpohjalla ja tarvitsee merenkulkua pärjätäkseen... Uskokaa tai olka uskomatta. Olkiukot voi sitten jättää omaan arvoonsa, se mun vertaus oli kärjistetty.
Hessukessu itse argumentoi, ettei uusia aluksia kannata ostaa, koska ne kuitenkin upotetaan. Mun vertaukseni ilmavoimiin oli ihan samaan tyyliin, eli miksi hankkia lentokoneita, ne kuitenkin pudotetaan kaikki. Jos herra hessukessu ei tajunnut tuota jippoa, niin sitten kannattaa opetella lukemaan.
Ne upotetaan kuitenkin... aivan älytön peruste olla hankkimatta laivoja. Yhtä älytön kuin vastustaa lentokoneiden hankintaa sanomalla, että ne pudotetaan kuitenkin...
Eli mulla oli sanaleikki alkaen lauseesta: ne upotetaan kuitenkin... jatkoin samaa linjaa ilmavoimien kautta maavoimiin...
Minä olen kaikkien tarpeellisten sotavarusteiden hankinnan kannalla... ja oikeaan tarpeeseen kokonaisuuden kannalta..
Eikä se korvetti meidän olissamme liian köykäinen sitä suklaria, ohjusta tai lentokonetta ole torjumaan. Kaikki on kiinni varustuksesta.