fulcrum
Greatest Leader
Juurikin sen monitoimisuuden vuoksi siinä aluksessa pitää olla VLS.... Ja koska sitä rahaa ei ylettömästi saada, niin siksikään ei kannata edes miettiä fregatti-/hävittäjäluokan aluksista... Korvetti on se kokoluokka, mitä ne tulevat olemaan. Tosiasia tietysti on, että niitä paatteja sitten lähetetään sinne kaukomaille. Minä vaan en ymmärrä, mikä hinku sinne on, kun resurssit ei oikein riitä. Jos olisi kolme-neljä miljardia irtonaista rahaa, niin sitten voitaisiin ostaa pari fregattia ja saatais siihen vielä muutama korvetti päälle ja hekotkin kaikkiin paatteihin.
Mutta kun ei ole, silloin pitää rahat kohdentaa siihen, mikä on oleellista oman maamme puolustamiseksi. Ja mun mielestä seilaamiinen Afrikan rannikolla ei sitä ole.
Korvetin ja fregatin hinta-ero riippuu lähinnä aseistuksesta ja varustuksesta, ei niinkään tonnistosta. 4000 tonnin kevyesti aseistettu fregatti on halvempi kuin 1500 tonnin hampaisiin aseistettu korvetti. On ihan merivoimien vaatimuksista kiinni mitä halutaan. Itse toki kannatan pienempää, mutta suhteessa paremmin aseistettua alusta omiin erikoisolosuhteisiimme.
VLS ja hekokansi eivät ole toisiaan poissulkevia. Itse asiassa meille sopivassa pienehkössä alustyypissä ei varmaan ruvettaisi edes laittamaan VLS:ää takakannelle. Laitettaisiin varmaankin etukannelle tai keskilaivaan. Meille ei tietenkään mitään älytöntä VLS-kennostoa tarvita. 16-24 riittää hyvin. Itse kannattaisin jotain monikäyttöistä kennostoa kuten Sylver A50 tai Mk41 Tactical tulevaisuuden mahdollista kasvupotentiaalia silmälläpitäen, mutta tietysti 'vasittu' laukaisin esim Barak 8:lle tulisi myös kysymykseen. Ja jos hekokannelle ei löydy käyttöä niin siinä voi varmaan asentaa tarvittaessa miinakiskot.