Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos mietitään sen korvetin aseistusmahdollisuuksia, niin otetaan vaikkapa mallia iippojen Sa'ar5 korvetista: 16 kpl Barak 8 ITO ( kantama 0,5-70km, korkeus 0-16 km ) 8 kpl Harpoon MTO, Phalanx-it, 6 kpl sutotorpedoputkia. Aluksella kokoa 1275 t ( täydellä lastilla ) ja pituutta 85,64 m. Ovat ympänneet siihen vielä hekokannen ja hangaarinkin, kopterina Eurocopter Panther. Tuohon 100-200 tonnia lisää, puolet MTO:sta pois ja hekojutut pois, niin saadaan se 57mm tai 76 mm tykki ja RAM-IT ( tai vast ) vielä mukaan. Kyllä parilla sellaisella kerrallaan suojaa jo Selkämerellä parin kauppalaivan saattueita....
Niin, ja koneisto on CODOG, yksi GE:n turbiini ja 2 MTU dieseliä, vauhtia dieseleillä 20 solmua ja turbiinilla 33 solmua. Toimintamatkakin on 6500 km. Sekin voidaan meillä puolittaa tai ainakin tinkiä jonkin verran. Ukkoja 64 ( + 10 hekohenkilöstöä ). Ja ne Barakit on VLS:ssä ( 2x8 ).

Nämä on juuri sen tyyppiset speksit joilla minkäkin uuden taistelualuksen Merivoimille hankkisin!

Ei tuhlata varoja muhinkään turhiin HEKO-ominaisuuksiin, kun ne helikopterit voivat haluttaessa aivan hyvin operoida maaltakin meillä...
 
Luulen että jahka tänne paatit saadaan niin niille käy visbyt eli osa astuksestä jätetään sitten sinne tulevaisuuteen.

Se on juuri myös sitä monitoimisuutta. Tekniikka kehittyy ja parempi, että on edes valmius asentaa ja muokata aseistusta tulevaisuudessa. Se olisikin sitten toinen juttu, jos rakennettaisiin uusi laiva, eikä otettaisi tulevaisuutta lainkaan huomioon. Voi olla hankalampaa ja kalliimpaa lähteä sellaista alusta modaamaan.
 
Onko merimiinalla erityisolosuhde status? Koska niitä on paljon ja miinoituskykyäkin löytyy. Onko tulevaisuudessa enää tarvetta? Uskon että Suomi on pian viimeinen miinoittaja maailmalla.

Merimiinat tuskin tulee häviämään koskaan? Halpa, tehokas ja kaiken lisäksihän se on meidän ainoa strateginen ase.
Juurikin meille sopiva ase, jolla pelata vihulainen pois tietyiltä paikoilta. Ja kyllä merimiinoja suosii edelleen muutkin maat.
 
Merivoimilla on ollut kolme fregattia aikoinaan. Koululaiva Matti Kurki ja saattajat Uusimaa, sekä Hämeenmaa.
Tarpeita suorituskyvylle on paljon, mutta kuten tiedämme. Raha sanelee ja yhteiskunta ei tunnu innostuvan
maksajan roolista. Samaan aikaan tosin maksellaan kiltisti mm. kehitysapua. Silläkin rahalla saisi paljon
oikeasti hyvää aikaiseksi tämän maan puolesta vrt. omantunnon puhdistaminen, koska orjalaivojen terva.
 
Nuo jenkkien uudet paatit näyttää kyllä helvetin päteviltä. Olisi miinakantta tarjolla jne. Tiedä, vaikka vastaavaa konseptia
hakisivat uudessa projektissa? Se on kuitenkin selvää, että miinoituskykyä tarvitaan. Pansio-luokan miinalautat eivät riitä
yksinään (kolmisin) siihen ja ne ovat muutenkin tänne rannikon välittömään läheisyyteen soveltuvia kippoja.

Spekuloidaan ajatuksella vielä hieman. Jostain löytyisi tahtotila, joka mahdollistaisi rahan projektiin.
Kaksi isomapaa kalikkaa, joilla mm. kriisinhallinta / koulutuspurjehdukset. Kolme, tai jopa neljä
pienempää kalikkaa. Jotka korvaisivat Raumat. Voi veljet, se olisi muikea tilanne merivoimiemme
toimintamahdollisuuksia ajatellen.
 
Ymmärsin kyllä, mutta jos ne sinne on sijoitettu ja siellä muutenkin ovat pidempään olleet, niin miksi nyt yhtäkkiä siirtäisivät ne Itämerelle? Siitä on aika paljon saatu lukea uutisista, että Venäjä panostaa arktiseen sodankäyntiin ja Murmanskin alueeseen.

Täältä stadista katsoen maailma näyttää aika paljon isommalta kuin Moskovasta katsottuna. Totuus on että Venäjän kannalta Itämeri on Murmanskin alueen sivustaa, ja jos kokevat tarvitsevansa Pohjoisen Laivaston diesel-veneitä Itämerellä, niin sitten ne siirretään tänne. Itse asiassa jo pelkästään niiden siirtämistä voidaan käyttää painostuskeinona Itämeren alueen merenkulusta riippuvaisia valtioita kohtaan.
 
Israelille on tulossa uusia Sa'ar 72-luokan korvetteja..joten ei kun ostoksille. Olisi kooltaankin Suomelle sopiva, kun nyt sitä helikopterijuttua jostain syystä tunnutaan forumilla haluttavan... Kyseisen aluksen tarkoituksena on yhdistää korvetin ja ohjusveneen toiminnot.

It is a multipurpose vessel at the length of 72 meter and full displacement of about 800 tons.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sa'ar_72-class_corvette
http://www.israel-shipyards.com/naval-003.asp
http://i-hls.com/2013/11/the-new-israeli-navy-preparing-for-future-terror-threats/

As envisioned by ISL, typical missions cover the spectrum from surface strike, air defense and maritime interdiction operations for the corvette to constabulary roles like EEZ patrolling, SAR, and pollution containment activities for the OPV configuration. Although ASW systems could be fitted, an ISL official says that “it is not seen a first priority mission” for the corvette variant.
 
Israelille on tulossa uusia Sa'ar 72-luokan korvetteja..joten ei kun ostoksille. Olisi kooltaankin Suomelle sopiva, kun nyt sitä helikopterijuttua jostain syystä tunnutaan forumilla haluttavan... Kyseisen aluksen tarkoituksena on yhdistää korvetin ja ohjusveneen toiminnot.

It is a multipurpose vessel at the length of 72 meter and full displacement of about 800 tons.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sa'ar_72-class_corvette
http://www.israel-shipyards.com/naval-003.asp
http://i-hls.com/2013/11/the-new-israeli-navy-preparing-for-future-terror-threats/

Mieti sitä Tuomiojan ja Lapintien ulvomisen määrää kun Merivoimille ostetaan SOTA-aluksia ISRAELISTA!!! :D:D:D
 
Ei tuhlata varoja muhinkään turhiin HEKO-ominaisuuksiin, kun ne helikopterit voivat haluttaessa aivan hyvin operoida maaltakin meillä...
Hyvä pointti. Onko jotain merkittävää syytä miksi helikopterin tulisi toimia laivalta?
 
Muokkasin sen verran, että suto-toiminta ei ole ko. tyypin päätarkoitus...mutta eipä se ole kai minkään suomalaisenkaan aluksen... Barak 8 on aika tyly it-ohjus, 70km kantama. 16 km korkeudessa, jossain mainittu, että kykenee torjumaan myös lyhyen kantaman ballistisia ohjuksia...Iskander..(vihje vihje..) :D


(Tuo ABM-kyky löytyy hebreankielisiltä sivuilta, esim. wiki http://he.wikipedia.org/wiki/ברק_8)

"The missile can also intercept ballistic missiles, but this is not its original purpose." (הטיל מסוגל ליירט גם טילים בליסטיים אך זה אינו ייעודו המקורי)

Tuo Sa'ar ottaa joko 16 kpl noita tai 32 kpl Barak 1:ä

http://en.wikipedia.org/wiki/Barak_1_(missile)
http://en.wikipedia.org/wiki/Barak_8_(missile)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä pointti. Onko jotain merkittävää syytä miksi helikopterin tulisi toimia laivalta?

Suomen olosuhteissa ei mitään syytä, paitsi ehken SAR-tehtävät.
 
Hyvä pointti. Onko jotain merkittävää syytä miksi helikopterin tulisi toimia laivalta?
Noissa nyt pääsääntöisesti alkaa se hekokansi olemaan ja sille on aika vaikea keksiä muutakaan käyttöä... Ja SAR tehtävissä se että kopteri voi operoida laivalta nopeuttaa hommaa huomattavasti. Voisi kysyä että jos suomella tai ruotsilla olisi ollut vuonna -94 aluksia joissa olisi ollut kopterikansi niin olisi useampi pelastunut. Saattaa olla että ei mutta saattaa olla että olisi. Merellä sattuu ja tapahtuu eikä tiedä koska tuossa kapealla suomenlahdella sattuu jotain. Tai muutoin lähialueella.

Itse olen sitä mieltä että ko. Laivoja ei välttämättä tarvittaisi vaan monet tehtävistä olisi hoidettavissa muutoin ja halvemmalla. Allekirjoittaneelta asiaa ei kuitenkaan kysytä ja jotain paatteja hankitaan. Paatit hankittaneen samoihin aikoihin kun ruvetaan sorvaamaan hävittäjille lisäbudjettia niin en pidättelisi kamalan paljon henkeä sen suhteen että mitä sieltä on laivastolle tulossa. Jos vasemmisto ja vihreät ovat hallituksessa niin sieltä voi pari kirkkovenettä tulla. Jos kokoomus ja perussuomalaiset ovat nuijaa heiluttamassa niin sieltä saattaa tulla se 1-2 korvettia tai ehkä se 1 fregatti. Vähän riippuu kuinka paljon kansainväliset tehtävät saavat hankinnassa painotusta.
 
Muokkasin sen verran, että suto-toiminta ei ole ko. tyypin päätarkoitus...mutta eipä se ole kai minkään suomalaisenkaan aluksen... Barak 8 on aika tyly it-ohjus, 70km kantama. 16 km korkeudessa, jossain mainittu, että kykenee torjumaan myös lyhyen kantaman ballistisia ohjuksia...Iskander..(vihje vihje..) :D


(Tuo ABM-kyky löytyy hebreankielisiltä sivuilta, esim. wiki http://he.wikipedia.org/wiki/ברק_8)

"The missile can also intercept ballistic missiles, but this is not its original purpose." (הטיל מסוגל ליירט גם טילים בליסטיים אך זה אינו ייעודו המקורי)

Tuo Sa'ar ottaa joko 16 kpl noita tai 32 kpl Barak 1:ä

http://en.wikipedia.org/wiki/Barak_1_(missile)
http://en.wikipedia.org/wiki/Barak_8_(missile)
Iskander ei ole puhdas ballistinen ohjus... Scud on.. toisaalta nykyään kuin jo pitempään laivojen suurin uhka taitaa olla lentokoneesta laukaistu mto. Käytännössä lavetti on silloin turvassa. Toki pidempi kantamaista it:kin tarvitaan mutta ennen kaikkea laivat tarvitsevat hyvää lähitorjunta kykyä ja siihen on aika hyvin alettu uudemmissa aluksissa panostamaankin.
 
Iskander ei ole puhdas ballistinen ohjus... Scud on.. toisaalta nykyään kuin jo pitempään laivojen suurin uhka taitaa olla lentokoneesta laukaistu mto. Käytännössä lavetti on silloin turvassa. Toki pidempi kantamaista it:kin tarvitaan mutta ennen kaikkea laivat tarvitsevat hyvää lähitorjunta kykyä ja siihen on aika hyvin alettu uudemmissa aluksissa panostamaankin.

Tarkoitin tuossa esim. jenkkien AEGIS-hävittäjäalusten konseptia, jossa alus voi suojata kantamalla olevia kohteita ABM-ohjuksilla satamassa ollessaan.
 
Itse näkisin kopterikannen mahdollisuutena moneen. Sillä saisi kiikutettua esim. alustarkastusosastoa kohteeseen. Ei olisi kaikki munat samassa
rib:ssä. Helpottaisi näin rauhanaikana mahdollisia meripelastustehtäviä. Helpottaisi kv-tehtäviä. Suurimmissa unelmissa antaisi mahdollisuuden
suto-hommiin...
 
Itse näkisin kopterikannen mahdollisuutena moneen. Sillä saisi kiikutettua esim. alustarkastusosastoa kohteeseen. Ei olisi kaikki munat samassa
rib:ssä. Helpottaisi näin rauhanaikana mahdollisia meripelastustehtäviä. Helpottaisi kv-tehtäviä. Suurimmissa unelmissa antaisi mahdollisuuden
suto-hommiin...

Tai varsinainen alustarkastusosasto veneissä ja niitä tuettaisiin HEKOsta. TA tai Minigun ja tiedustelu/hämäys.
 
Häiveominaisuuksista pitää muistaa se toimintaympäristö. Avomerellä aluksen tutka-tai IR-herätteellä ei ole niin suurta merkitystä. Keskimääräiset häiveominaisuudet omaavat alukset (Arleigh Burke, FREMM vast.) havaitaan tutkalla ja IR kaikissa oloissa maksimikantamalta. Vain MTOn lukitukseen voi olla vaikutusta varsinkin jos samaan aikaan käytetään omasuojaheitteitä (silppu/soihtu). Saaristossa ja väylillä tilanne muuttuu, koska ympärillä on paljon maaleja (saaret, luodot, merimerkit) ja tällöin häiveeseen panostamisella on merkitystä (esim. Visby). Saaristossa toimiminen vaikuttaa merkittävästi tutkahakuisten MTO toimintaan estää jopa kokonaan (vanhemmat) ja jossain määrin myös IR-hakuisiin.
 
Juurikin noin. Tilanteesta riippuen.

edit. peelon kommenttiin.
 
Edelleen aivan naurettavaa väitellä hekokannesta, kun se ei rahallisesti ole suuri sijoitus ja se tulee käytännössä rakennettua joka tapauksessa.

Kuten olen jo useassa viestissäni maininnut, hyvin monessa nykyajan sotalaivassa on helikopterin kokoinen tila tasaista kantta laivan peräosassa, josta johtuen melkein jokainen laiva kykenee ottamaan vastaan helikopterin. Se hekokansi siis rakennettanee joka tapauksessa, ainoa mitä se vaatii on sen, että se kansi ei voi olla sentin paksuista peltiä, koska se ei luonnollisestikaan kestä helikopterin painoa. Rahaa tuollaisen kannen rakentaminen ei kuitenkaan vie merkittävästi, koska se kansi rakennetaan siihen joka tapauksessa. Silloin kun laivalle ei ole helikopteria odotettavissa, kantta voi käyttää harjoitteluun, liikuntaan jne.
 
Parhautta olisi, jos tuollaista hekokantta käytettäisiin koulutuspurjehduksilla majoituskonttien paikkana. Kivasti heiluttaisi miinakantta enemmän...
 
Back
Top