Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Huippunopeuteen ei kannata panostaa muiden ominaisuuksien kustannuksella, sillä voimalaitoksen ja propulsiolaitteiden optimointi laajalle nopeusalueelle ei ole mikään läpihuutojuttu.
Bodyguard, hakemasi sana lienee "eksponentiaalinen" eli tehontarve kasvaa suhteessa nopeammin kuin kulkunopeus.
niin kyllä kai joku 2500 tonnia on minimikoko tuollaiselle alukselle?
Jos tarkoita sitä Stralesia niin sitä ei oo tulossa. Tavallinen OTO 76 ei mielettämästi eroa 57 mm paitsi tietenkin kaliiberin verran ja 57 vertautuu kyllä ennemmin 76 mm kuin 35 mm.
Ei ole mitään mieltä laivassa ( varsinkin kun on vähän rahaa ), joka on pienen fregatin kokoinen ja jonka aseistus ja varustus vastaa ohjusvenettä...
Tarkoitan DART ammusta.
Siksi kannattaakin miettiä, millaisen ohjusveneen saamme hieman isompana ja hyvin varusteltuna.
Ei kannata ajatella ylhäältä alaspäin negatiivisesti, että on pakko rakentaa fregatti ja aseistukseen käytetään se raha mitä on. Mielummin rakennetaan (kuvainnollisesti) ohjusvene ja aseistetaan se niin hyvin kuin voidaan rahavaroihin suhteutettuna. Lopputuloksena on noin ex-Pohjanmaan kokoinen alus nykyaikaisena ja monipuolisempana. Sen parempaa ei liiemmin kannata odottaa.
Tykki Strales joka käyttää a-tarviketta DART.
No, minä en ole fregattia täällä haikaillut, vaan nimenomaan sen Pohjanmaan kokoluokkaa olevia aluksia. Jos nyt olisit ne mun aiemmat viestini lukenut.... Täällä vaan jotkut ovat sitä mieltä, että sen pitäisi olla fregatin kokoluokkaa, mutta meidän oloihin riittää se noin 1500 t ja about 80 m paatti kunnon varustuksella... Sellaisiin voi rahat riittää... Oikeasti monitoiminen, eikä vaan paperilla....
Tämä on epäilemättä tässä ketjussa jo nostettu esiin aiemmin, mutta kun tätä merisodasta mitään ymmärtämättömänä lukee niin tulee väistämättä mieleen, että Juke olisi voinut suunnitella meille puusta valmistetun laivaston, jotain merihäätäjiä jotka olisi stealth, niitä saisi 5000 kpl ja pystyisivät tuhoamaan mitä tahansa. Erikoisvalmisteinen soutumoottori toimisi hyvin kaikissa tilanteissa, esim. jäänmurtamiseenkin jos vaan on soutajalla ruista ranteessa...
No, kuten olen jo aiemmin sanonut, mun ajatusteni pääpaino on Suomen puolustus, ei KriHa.
Monitoimialuksessa ei kaikkea kamaa ole samaan aikaan, siksi sitä sanotaankin monitoimialukseksi. VLS:t tuovat sitä monitoimisuutta juurikin. Niihin voi sitten ladata tehtävän mukaisen miksauksen erilaisia ohjuksia...
Tuolla sinun speksilläsi aluksesta tulisi juurikin kompromissi,
Se alus ei saisi olla ensisijaisesti mikään PR-väline
Hekokansi ei maksa, mutta se heko maksaa.... Ja jos ei sitä hekoa ole, niin mitä tekee hekokannella ?