Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miksi muuten saksalaisten sotalaivojen ilmatorjuntakyky on noin heikko? F125:ssakaan ei ole muuta kuin tykit ja RAM.
 
Miten hyvin suuri nopeus ja kyky kulkea jäissä pelaavat yhteen?
 
VLS:t ei sinänsä vie hirveästi tilaa, tässä käytin esimerkkinä juuri Turunmaata (vaikkei itse Turunmaahan mahtuisi yhtään VLS:ää, alus on niin kapea ja tiukkaan pakattu).

Itsehän kannatan edelleen merivoimille "1+3" mallia jossa hankitaan yksi miinalaiva/koululaiva ja kolme it-kykyistä korvettia. Näkisin että se saadaan puristettua miljardin kustannusarvioon eikä ominaisuuksista tarvitsisi tinkiä.

Mikä sitten on vikana esimerkiksi Braunschweig-luokassa meidän kannaltamme? Omasta mielestäni ainakin seuraavat ongelmakohdat voidaan osoittaa:

-26 solmun nopeus on taktisesti varmaan riittämätön ajatellen yhteistoimintaa ohjusveneiden kanssa
-meille vesisuihkujärjestelmä voisi olla parempi
-ilmatorjuntakyky on hyvin vaatimaton
-hangaari kopterille on meille tarpeeton

MEKO -sarja sinänsä on toki muunneltavissa ja varmasti siellä osattaisiin tehdä meillekin räätälöity versio. Valmiina sellaista ei näytä olevan tarjolla. Puolallehan kävi hiukan köpelösti Gawron-luokan kanssa, joka oli juurikin Blohm+Vossin suunnittelema MEKO A-100 puolalaisten spekseihin. Hinta karkasi käsistä ja vain johtoalus rakennetaan valmiiksi, mutta aseistukseen ei ole varaa.

Aika pitkälti olen samoilla linjoilla... ehkä haluaisin niitä korvetteja sen 4 kpl, mutta jos mukana on tuo miinalaiva, niin sitten ei taida rahat riittää. Kolme lienee se minimi, millä jotain voidaan tehdäkin.... Miinoituskyky pitää toki säilyä...
 
Voi olla, että johtuu jostain NATO:n "työnjaosta"... muistelen joskus jostain sellaisesta lukeneeni. Mutta enpä ole varma....

Kyllä se on ihan oma saksalainen pasifistinen päätös, laivoja pitää hankkia jotta voidaan tukea kotimaista telakkateollisuutta muttei niitä voi sotaisasti aseistaa. Ei 1800 tonnin K130 korveteilla eikä 7200 tonnin F125 fregateilla ole minkäänlaista IT eikä SUTO kykyä, jos ei lasketa CIWS aseita mukaan. Ja pintataistelukykykin on korkeintaan perustasoa. K130 korveteissa HEKO-hangaarikin on liian pieni oikeille helikoptereille, sinne mahtuu vaan jotkut pienet kauko-ohjattavat UAV helikopterit, todella fiksua ja tulevaisuuteen katsovaa suunnittelua kertakaikkiaan...
 
Viimeksi muokattu:
F125:t tosiaan vaikuttavat aika puhtaasti tuollaisilta siirtomaaristeilijöiltä. Pitkä toiminta-aika ja kevyt aseistus ja tropiikkia varten suunniteltu ilmastointi. Bremenit sentään omana silloin uusina olivat ihan uskottavasti aseistettuja fregatteja ja Sachsenit jopa kohtuu voimakkaitakin ilmapuolustusaluksia. K130:n roolitus on minullekin pikkuisen epäselvä. Ilmeisesti sen raison d'etre oli Polyphem-ohjus jolla olisi voinut hyökätä maakohteita vastaan. Voi toki RBS15:lläkin mutta vissiin Polyphem olisi ollut sopivampi...?

Niistähän voi tietysti katsoa mallia siitä millainen MTA2020 voisi olla jos pahimmat krihahörhöt saisivat tahtonsa läpi.
 
Olisiko 2 x Bofors 57 Mk3 vaihtoehto, jolla saataisiin synergiaetuja Haminan kanssa?

Ei oikeastaan. Tuo 57 menee suunnilleen samaan kategoriaan kuin tuo 35 millinen. Se ei kykene kilpailemaan tuo 76:n kanssa, koska 76:een on saatavilla ohjattava ammus ja sen tehollinen kantama on ihan toista MTO:ta vastaan. Tuon Boforsin tulinopeus on myös heikompi, kuin 35:n, joten 35:n saa enemmän tavaraa sitä MTO:ta vastaan.
 
Blohm+Vossilla on kehitteillä myös tuon Lockheed Martinin LCS aluksen tyyppinen kevyt fregatti, MEKO CLS. Tuo olisi varmaan myöskin aika soveltuva Suomen tarpeisiin.

https://thyssenkrupp-marinesystems.com/en/blohmvoss-class-meko(R)-csl-light-frigate.html

A01148687130203100716.jpg
 
Blohm+Vossilla on kehitteillä myös tuon Lockheed Martinin LCS aluksen tyyppinen kevyt fregatti, MEKO CLS. Tuo olisi varmaan myöskin aika soveltuva Suomen tarpeisiin.

Melko varmasti myös liian kallis Suomelle, ainakin kaikilla noilla ominaisuuksilla. Realistisesti ajatellen en usko laivojen hankintaan ulkomailta.
 
Kyllä operatiivisen aluksen pitäisi se 50 mutteria vääntää... Syväys matala ja rakenne suunnilleen sellainen, että alus ei ole mikään "tötterö"....
Keulakannelle kyllä järeämpi kanuuna, joku 105-150 mm pikatykki olisi poikaa, tietysti ne sitten painaa....
 
Kyllä operatiivisen aluksen pitäisi se 50 mutteria vääntää... Syväys matala ja rakenne suunnilleen sellainen, että alus ei ole mikään "tötterö"....
Keulakannelle kyllä järeämpi kanuuna, joku 105-150 mm pikatykki olisi poikaa, tietysti ne sitten painaa....

Missäs päin aattelit sitä viittäkymppiä porhaltaa....?
 
Ei oikeastaan. Tuo 57 menee suunnilleen samaan kategoriaan kuin tuo 35 millinen. Se ei kykene kilpailemaan tuo 76:n kanssa, koska 76:een on saatavilla ohjattava ammus ja sen tehollinen kantama on ihan toista MTO:ta vastaan. Tuon Boforsin tulinopeus on myös heikompi, kuin 35:n, joten 35:n saa enemmän tavaraa sitä MTO:ta vastaan.

Jos tarkoita sitä Stralesia niin sitä ei oo tulossa. Tavallinen OTO 76 ei mielettämästi eroa 57 mm paitsi tietenkin kaliiberin verran ja 57 vertautuu kyllä ennemmin 76 mm kuin 35 mm.
 

  • Jos tilanne on päällä, niin ihan kaikki mitä kone potkaisee tulee käytettyä :)

Niinpä niin, mutta missäpäin...millä merialueella... Matalikolla, jos ajelet tuollaista vauhtia, niin tärinät on melkoiset. Ja se taas tarkoittaa koneistolle ikäviä asioita....
 
noh, onhan tuossa selällä syvyyttä ihan nokko tuollekkin vauhdille, eikä sitä tietenkään kahva pohjassa tuutata koko aikaa.. Normisti mennään sitä dieseleiden kohtuu käyntitahtia, jolla voi tuon aluksen optimi olla n. 25 mutteria...
Siihen meillä riittää vesi ihan ok joka puolella... Mutta tahtia on löydyttävä härvelistä, kun tulee kiire. Ne muutamat solmut voi olla todella tarpeen tiukassa paikassa...
 
No joo, mutta 45-50 solmua on kyllä ylimitoitettu. Yleisesti nuo pikkupaatitkin tällä lammella liikkuvat sellaiset 30-40 ( ehkäpä noin 35 ) solmua. Tajuatko, millainen vauhti tuo 50 solmua on....
 
Back
Top