Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuo mainittu yhdeksänkin satamaa on aika vähän. Lamautettavissa.

Satamien ja lentokenttien pommittaminen muusta toiminnasta irrallisena on jokseenkin hyödytöntä. Syö paljon hyökkääjän resursseja ja siitä huolimatta paikat saadaan nopeasti auttavaan kuntoon.
 
Satamien ja lentokenttien pommittaminen muusta toiminnasta irrallisena on jokseenkin hyödytöntä. Syö paljon hyökkääjän resursseja ja siitä huolimatta paikat saadaan nopeasti auttavaan kuntoon.

Varsinkin, kun sotilaskoneet aika hyvin pystyvät nykyään laskeutumaan muuallekin kuin lentokentälle. Tärkeää on, että alusta kestää ja tilaa on tarpeeksi koneen liikettä varten.

Laivankin pystyy lastaamaan ja purkamaan paikassa, jossa on tarpeeksi syvää, olettaen laivan olevan varustettu nostureilla.
 
Kyllä noilla isommilla rahtilaivoilla ja kontti laivoilla on ainakin hankaluuksia jossain muualla kuin satamassa sitä lastausta ja purkua suorittaa...

Mitä vähemmän satamia niin sen helpompi ne on lamauttaa... Ei tarkoita mattopommitusta satamaan vaan ihan kontti nostureiden, nostureiden ylipäätään tuhoaminen tai sitten niin kuin krimillä tehtiin niin upotetaan laiva väylälle...
 
Tässä ketjussa ei ollut kyse että sitä tavaraa toimitettaisiin ilmasillan kautta...
 
Laivankin pystyy lastaamaan ja purkamaan paikassa, jossa on tarpeeksi syvää, olettaen laivan olevan varustettu nostureilla.

Kontti- tai ro-ro -laivaa et muuten lastaa tai pura kovin helposti muualla kuin satamassa. Ja niitä on suuri osa rahtilaivoista. Mutta kuten Raveni edellä viittasi, ei ole tarpeen välttämättä edes tehdä muuta kuin panna soosiksi lastausramppeja, konttilukkeja ja nostureita sopiva määrä, rahdinkäsittelykapasiteetti laskee aika äkkiä niin alas että kansakunnan ruoka- ym. huolto ei enää toimi.

Tosin uskon kyllä, että mainittu kriittinen satamakalusto on suojattu varsin hyvin, lienee jollekulle asiaa työkseen miettivällekin tullut mieleen että olisi varmaan syytä harmaan vaiheen aikana jo alkaa suojata näitä erilaisilta "onnettomuuksilta" ja muilta jänniltä yhteensattumilta.
 

Koska ro-ro-aluksesta/alukseen pitää päästä raskaalla ajoneuvoyhdistelmällä ajamalla, eikä ihan joka rannassa ole sopivaa laituria tarpeeksi syvän satama-altaan vieressä tarpeeksi syvän väylän päässä.

Ja koska konttilaivasta pitää saada kontit purettua/lastattua, ja se on ilman nosturia tai konttilukkia kohtuu hankalaa + eikä ihan joka rannassa ole sopivaa laituria tarpeeksi syvän satama-altaan vieressä tarpeeksi syvän väylän päässä.
 
konttilaivasta pitää saada kontit purettua/lastattua, ja se on ilman nosturia tai konttilukkia kohtuu hankalaa

En laivatyypeistä tiedä liikaa, joten kysytään tätä siksi. Eikö sellainen laiva ole konttilaiva, jossa on omat nosturit? Jos se siis kuljettaa pääasiassa kontteja. Tuollaisia nimittäin käytetään paljon juuri sellaisilla alueilla, joissa kunnollisia satamia ei ole.
 
En laivatyypeistä tiedä liikaa, joten kysytään tätä siksi. Eikö sellainen laiva ole konttilaiva, jossa on omat nosturit? Jos se siis kuljettaa pääasiassa kontteja. Tuollaisia nimittäin käytetään paljon juuri sellaisilla alueilla, joissa kunnollisia satamia ei ole.

Konttilaiva on laiva, joka kuljettaa pääasiassa kontteja. Suurimmassa osassa ei ole omia nostureita. Niitä joissa on ei mitenkään riitä hoitamaan Suomen liikennettä, jos meidän satamainframme hajotetaan.
 
Osassa rahtilaivoista on omat nosturit (jolloin laiva on "geared"), mutta meillä käyvissä feederikonttilaivoissa ei ole, koska ne lastaavat ja purkavat tavallisesti Vuosaaren kaltaisissa satamissa, joissa on isot konttinosturit. Sen sijaan omilla nostureilla varustettuja irtolastilaivoja liikennöi myös Suomen lipun alla. Useimmissa ro-ro-laivoissa on perä- ja keularampit, jotka tarvitsevat niille sopivan laiturin. Sivu- ja viistoperärampit eivät tarvitsisi, mutta niillä varustettujen rahtilaivojen lukumäärä voidaan laskea yhden käden sormilla.

Pienet säiliöalukset, joilla voisi kriisitilanteessa tuoda esimerkiksi polttoainetta, ovat varsin vastustuskykyisiä satamainfrastruktuurin tuhoamiselle. Laivoissa on omat lastipumput, joten teoriassa ne voisi purkaa missä tahansa suojaisassa lahdessa kuorma-autoihin.
 
Jos mietitään suomen karikoista ja rikkonaista rannikkoa niin monessa "sopivassa" paikassa tulee syväys vastaan.... En epäile etteikö jonnekin olisi tehty tarpeeksi syviä väyliä ihan poikkeusoloja varten mutta...
 
Satamien ja lentokenttien pommittaminen muusta toiminnasta irrallisena on jokseenkin hyödytöntä. Syö paljon hyökkääjän resursseja ja siitä huolimatta paikat saadaan nopeasti auttavaan kuntoon.
Jos vuosaaren satama konttinostureineen pommitetaan maan tasalle, kuinka nopeasti se saadaan auttavaan kuntoon? Kyllä se on mielestäni menettänyt 90% kapasiteetistaan, noin lonkalta heitettynä. Kuukausi vähintään.
 
Satamat ovat sen verran kalliita, että huoltovarmuutta on vaikea rakentaa ensisijaisesti määrän varaan. Lisäksi suurin osa kapasiteetista on kuitenkin isoimmissa satamissa, joten niiden lamauttaminen pienentää kapasiteettia väistämättä vaikka jäljelle jäisi 15 pienempää. Käytännössä huoltovarmuuden on pakko perustua ensisijaisesti siihen, että tavaraa pystytään liikuttamaan rauhanajan kiinteästä infrasta riippumatta.
 
- Ro-Ro-aluksen voi hätätilassa purkaa/lastata myös niin, että se laiturin "maa"ramppi eli laivan rampin alle tuleva ramppi on kelluva hinattaen siirrettävä ponttooni, tasakantinen proomu tms.
- Ro-Ro on mahdollista purkaa suhteellisen helposti ilman mitään erityisiä laituripaikkoja. Tämä tapahtuu ns. välimeren kiinnityksellä jossa laivan perä on laituria vasten ja keula kiinnitetty ankkurein.
- Kontteja ei saa mitenkään muuten kuin nosturilla, paitsi jos ne ovat rekkojen, kuorma-autojen, trailerien tai lauttavaunujen päällä. Eli ovatkin RoRoa ja se helpottaa heti.
- N. vajaat kymmenen aluskäyntiä vuorokaudessa riittää kriisiolojen aikana täyttämään pakolliset tarpeet.
- Nosturilliset alukset ja säiliöalukset voivat siirtää lastia merelläkin aluksesta toiseen.
 
- Ro-Ro-aluksen voi hätätilassa purkaa/lastata myös niin, että se laiturin "maa"ramppi eli laivan rampin alle tuleva ramppi on kelluva hinattaen siirrettävä ponttooni, tasakantinen proomu tms.
- Ro-Ro on mahdollista purkaa suhteellisen helposti ilman mitään erityisiä laituripaikkoja. Tämä tapahtuu ns. välimeren kiinnityksellä jossa laivan perä on laituria vasten ja keula kiinnitetty ankkurein.
- Kontteja ei saa mitenkään muuten kuin nosturilla, paitsi jos ne ovat rekkojen, kuorma-autojen, trailerien tai lauttavaunujen päällä. Eli ovatkin RoRoa ja se helpottaa heti.
- N. vajaat kymmenen aluskäyntiä vuorokaudessa riittää kriisiolojen aikana täyttämään pakolliset tarpeet.
- Nosturilliset alukset ja säiliöalukset voivat siirtää lastia merelläkin aluksesta toiseen.
Toimiiko tuo jäissä?
 
- Ro-Ro-aluksen voi hätätilassa purkaa/lastata myös niin, että se laiturin "maa"ramppi eli laivan rampin alle tuleva ramppi on kelluva hinattaen siirrettävä ponttooni, tasakantinen proomu tms.
- Ro-Ro on mahdollista purkaa suhteellisen helposti ilman mitään erityisiä laituripaikkoja. Tämä tapahtuu ns. välimeren kiinnityksellä jossa laivan perä on laituria vasten ja keula kiinnitetty ankkurein.
- Kontteja ei saa mitenkään muuten kuin nosturilla, paitsi jos ne ovat rekkojen, kuorma-autojen, trailerien tai lauttavaunujen päällä. Eli ovatkin RoRoa ja se helpottaa heti.
- N. vajaat kymmenen aluskäyntiä vuorokaudessa riittää kriisiolojen aikana täyttämään pakolliset tarpeet.
- Nosturilliset alukset ja säiliöalukset voivat siirtää lastia merelläkin aluksesta toiseen.

Kontteja voi nostella myös pyörin siirtyvillä nostureilla, toki kömpelömmin kuin tarkoitukseen optimoiduilla.
 
Joo. Mobiili nosturi tarvii ympärilleen vapaata tilaa ja tukevan alustan.
 
Selasin noita Pohjanlahden satamia läpi ja yllättävän harvasta löytyi Ro-Ro alukselle purkupaikkoja (kylkikiinnityksellä). Satamia on kyllä kohtuullisesti ja öljytuotteiden purkumahdollisuuksia, mutta muuten satamat ovat ilmeisesti enemmän irtotavaralle. Tosin ei sen rampin rakentaminen valmiisiin satamarakenteisiin kauan kestä.

Suomenlahdella tilanne toinen taisin laskea että yli 8 m syväyksen omaavia väyliä tuli noin 13 kpl joiden päässä vähintään yksi satama ja näissä muutamista kymmeniin kiinnityspaikkoja. Konttisatamia, Ro-Ro purkupaikkoja ja useita öljyntuotteille jne. Satamat ovat kyllä huoltovarmuuden kannalta aivan väärässä paikassa.

9m väylää pääsee Ahvenanmaalta-Hankoon ja Porkkalanniemeltä-Kotkaan saaristonläpi.


Joo. Mobiili nosturi tarvii ympärilleen vapaata tilaa ja tukevan alustan.

Onko tällaisia ihan varsinaisten konttien käsittelyyn. Tavallisella nosturilla toi homma olisi kyllä hyvin hankalaa.
 
Joo on niitä, isoja ovat. Tarvii "konttitarttujan" jos halutaan nopeutta, tietty toimii niinkin, että manuaalisesti laitetaan koukku joka kulmaan.

Harvoin roro syväydet noin isoja, useimmiten n. 5-6m melkein aina vähemmän kuin 7m
 
Back
Top