Bodyguard
Kenraali
Selasin noita Pohjanlahden satamia läpi ja yllättävän harvasta löytyi Ro-Ro alukselle purkupaikkoja (kylkikiinnityksellä). Satamia on kyllä kohtuullisesti ja öljytuotteiden purkumahdollisuuksia, mutta muuten satamat ovat ilmeisesti enemmän irtotavaralle. Tosin ei sen rampin rakentaminen valmiisiin satamarakenteisiin kauan kestä.
Suomenlahdella tilanne toinen taisin laskea että yli 8 m syväyksen omaavia väyliä tuli noin 13 kpl joiden päässä vähintään yksi satama ja näissä muutamista kymmeniin kiinnityspaikkoja. Konttisatamia, Ro-Ro purkupaikkoja ja useita öljyntuotteille jne. Satamat ovat kyllä huoltovarmuuden kannalta aivan väärässä paikassa.
9m väylää pääsee Ahvenanmaalta-Hankoon ja Porkkalanniemeltä-Kotkaan saaristonläpi.
Onko tällaisia ihan varsinaisten konttien käsittelyyn. Tavallisella nosturilla toi homma olisi kyllä hyvin hankalaa.
Kyllä sieltä pohjoisesta löytyy Ro-Ro mahdollisuuksia. Esim. MS Birka Trader ja MS Birka Carrier ovat liikennöineet ja liikennöivät edelleen Kemiin ja Ouluun. Tosin ne ovat perästä lastattavia, eivät sivusta. Tuollaiselle perästä lastattavalle alukselle, mitä valtaosa tänne liikennöivistä rollikoista on, riittää se yksinkertainen ramppi ja riittävän syvä väylä. Ja noiden alusten syväys on 6,95 m, eli sen väylän ei tarvitse olla edes mikään ns. syväväylä. valtaosa tänne liikennöivistä aluksista on suunnilleen noiden alusten kokoluokaa ja nimenomaan Ro-Ro ( tai Ropax, jolloin niissä on se noin 400 hengen matkustajakapasiteeti vielä lisäksi ). Ei ro-ro konttialuksikin tänne toki tulee, mutta enemmistö on ro-ro periaatteella...