Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
MoRsE kirjoitti:
Viimeisissa Rannikon Puolustaja-lehdessä löytyy hienon artikkelin Rauma-luokan veneiden modernisoinnista:

http://www.rannikonpuolustaja.fi/archive/rp_411/

Kiitos, paljon lukemista :)
 
Tuo vaatii flashin joten voiko joku kirjoittaa pääkohtia mitä veneille ollaan tehty.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Tuo vaatii flashin joten voiko joku kirjoittaa pääkohtia mitä veneille ollaan tehty.

Sivun alareunassa on myös pdf-versio ja Rauma-luokan modernisointia on käsitelty tässä ketjussa, menet vain pari sivua taaksepäin.
 
Ajattelin vaan, että oliko lehdessä jotakin uutta verenseisauttavaa uutta tietoa.
Epäilen vahvasti.
 
Mistralin tilalle ei siis tullut mitään ja vanhat Boforsin 40mm säilyivät. Uusi harhamaaliheitin asennettu joten se ehkä hieman tasoittaa omasuojaa.
Mukava pieni lisätyö Suomen pientelakoille. Puhutaan pidentyneestä elinkaaresta. Jää nähtäväksi.
 
Pystyykö boforsin tykillä parempaan ilmatorjutaan kun sergeillä, mitä oli helsinki-luokassa?

Eikö ohjuksien poistuminen ole melko paha puute? Jos ilmasta rynnököidään tykeillä ja raketeilla niin harhamaaleista ei liene paljoa apua?
 
RDF kirjoitti:
Pystyykö boforsin tykillä parempaan ilmatorjutaan kun sergeillä, mitä oli helsinki-luokassa?

Eikö ohjuksien poistuminen ole melko paha puute? Jos ilmasta rynnököidään tykeillä ja raketeilla niin harhamaaleista ei liene paljoa apua?

Hamina-luokan 57mm MK3 ampuu taivaalle 3p älyammuksia jotka purevat hyvin lähestyviin ohjuksiin. Tietääkseni 40mm 3p ammuksiakin on mutta niitä ei pysty ampumaan vanhemmista tykeistä joita juuri Rauma-luokan keuloja koristaa. Minulle aikanaan vuonna 98 kapiukot sanoivat, että Sergei on vähintään yhtä tehokas kuin revolverityyppiset lähitorjuntatykit laivaistoissa maailman merillä. En tietenkään niellyt näitä höpötyksiä.
 
RDF kirjoitti:
Pystyykö boforsin tykillä parempaan ilmatorjutaan kun sergeillä, mitä oli helsinki-luokassa?

Kantama ja ammuksen teho ovat paremmat. Tulinopeus ja kapasiteetti pienemmät.

RDF kirjoitti:
Eikö ohjuksien poistuminen ole melko paha puute? Jos ilmasta rynnököidään tykeillä ja raketeilla niin harhamaaleista ei liene paljoa apua?

Kieltämättä on. Lieneekö sitten tulevasta Lähi-ITO -hankinnasta osa korvamerkitty aluksille?
 
Hesaritkin piti päivittää 2000 luvun alussa mutta sitten niistä päätettiinkin resurssipulassa luopua. Kenties Raumoille oltiin jo ehditty tilata uudet järjestelmät ennen viimeisiä säästötalkoita. Tuuli-luokan järjestelmät asennettiin Hämeenmaa-luokalle. Raumoille tilattuja järjestelmiä ei sitten voitu asentaa muualle joten ne päätettiin päivittää kuitenkin. Ei kuitenkaan niin kalliisti ettei niistä voitaisi jo lähi vuosina luopua. Tämä on tietenkin pelkkää mutu spekulaatiota!
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Hesaritkin piti päivittää 2000 luvun alussa mutta sitten niistä päätettiinkin resurssipulassa luopua. Kenties Raumoille oltiin jo ehditty tilata uudet järjestelmät ennen viimeisiä säästötalkoita. Tuuli-luokan järjestelmät asennettiin Hämeenmaa-luokalle. Raumoille tilattuja järjestelmiä ei sitten voitu asentaa muualle joten ne päätettiin päivittää kuitenkin. Ei kuitenkaan niin kalliisti ettei niistä voitaisi jo lähi vuosina luopua. Tämä on tietenkin pelkkää mutu spekulaatiota!

2020-luvun alussa tuon korvaavan alusluokan on mainittu olevan hankinnassa. Sillä korvattaisiin siis miinalaivat ja Rauma-luokka.
 
Uusimmassa Sotilaslääketieteen aikauslehdessä oli mainittu yksi tärkeä perustelu aluskoon kasvattamiseen. Ympäristömääräykset vaativat yhä suurempien ja moninaisempien jätesäiliöiden sijoittamista aluksiin. Ihan pätevä syy leikata taistelualusten määrää ja sijoittaa siten yhä useampi muna yhteen koriin...

"Toimiva jätehuolto on osa toimivaa omavaraisuutta. Sotalaivan suorituskykyä uhkaa kuitenkin sen massa eli uppouma. Kevein rakenne on puuttuva rakenne. Lukuisat ympäristönsuojelun ja muiden syiden edellyttämät varusteet, kuten esimerkiksi jätetankkikapasiteetti, heikentävät aluksen sotilaallista suorituskykyä. Onko aika ajamassa ohi pienestä ja erittäin tehokkaasti aseistetusta torjuntaaluksesta kohti suuria ja massiivisia sotalaivatyyppejä, joiden hyötykuormasta yhä suurempi osa koostuu jätteestä?"

Koko lehti löytyy PDF-versiona PV:n sivuilta kohdasta (laitokset-sotilaslääketieteen keskus)
 
Maalla hääräävässä puolustushaarassa logiikka on sama: olemme hyviä "valtiokansalaisia" ja liitymme miinakieltoon syvässä rauhan tilassa. Emme kiinnitä huomiota siihen että mahdollinen vastustaja ei toimi samoin, tai siihen että "kun pääkuoria aukeaa, ei rautaisannoksen avaaminen ole rikoksista pahin"... Toisaalta, olisihan se ikävää jos sodankäyntiin suunnitellut laitteet meluasivat, saastuttaisivat tai peräti hajoittaisivat paikkoja. Paree olla sisäsiisti.
 
koponen kirjoitti:
Maalla hääräävässä puolustushaarassa logiikka on sama: olemme hyviä "valtiokansalaisia" ja liitymme miinakieltoon syvässä rauhan tilassa. Emme kiinnitä huomiota siihen että mahdollinen vastustaja ei toimi samoin, tai siihen että "kun pääkuoria aukeaa, ei rautaisannoksen avaaminen ole rikoksista pahin"... Toisaalta, olisihan se ikävää jos sodankäyntiin suunnitellut laitteet meluasivat, saastuttaisivat tai peräti hajoittaisivat paikkoja. Paree olla sisäsiisti.

Ei Venäjä ole sisäsiisti, eikä myöskään Usa ja Israel :confused:. Tuolta löytyy tarvittaessa vaikka mita sontaa jos vain tilanne niin vaatii...

Me täällä Euroopassa haihattelemme jostain uudesta herrasmiessotilaiden kapinasta jossa vastustajaan ei oikeasti koskettaisi mitenkään. Eläköön Tavvja ja kumppanit...:a-cry:
 
Kappas, mehän olemme veffeaden kanssa samaa mieltä asiasta.

Mutta merivoimista, kunhan nyt kaikin voimin maltetaan pysyä erossa kaikesta voiman projisoinnista haiskahtavaltakaan, niin ollaan vielä joten kuten oikealla tiellä. Itselleni rannikkopuolustuksen maakomponentti on aina tuntunut parhaiten resurssit suorituskyvyksi muuttavalta. Mutta minä olenkin maaeläin.
 
koponen kirjoitti:
Itselleni rannikkopuolustuksen maakomponentti on aina tuntunut parhaiten resurssit suorituskyvyksi muuttavalta.

Kappas, olemme samaa mieltä Koposen kanssa, mutta minä olenkin puolueellinen tässä asiassa :angel:
 
Hande kirjoitti:
Uusimmassa Sotilaslääketieteen aikauslehdessä oli mainittu yksi tärkeä perustelu aluskoon kasvattamiseen. Ympäristömääräykset vaativat yhä suurempien ja moninaisempien jätesäiliöiden sijoittamista aluksiin. Ihan pätevä syy leikata taistelualusten määrää ja sijoittaa siten yhä useampi muna yhteen koriin...

"Toimiva jätehuolto on osa toimivaa omavaraisuutta. Sotalaivan suorituskykyä uhkaa kuitenkin sen massa eli uppouma. Kevein rakenne on puuttuva rakenne. Lukuisat ympäristönsuojelun ja muiden syiden edellyttämät varusteet, kuten esimerkiksi jätetankkikapasiteetti, heikentävät aluksen sotilaallista suorituskykyä. Onko aika ajamassa ohi pienestä ja erittäin tehokkaasti aseistetusta torjuntaaluksesta kohti suuria ja massiivisia sotalaivatyyppejä, joiden hyötykuormasta yhä suurempi osa koostuu jätteestä?"

Koko lehti löytyy PDF-versiona PV:n sivuilta kohdasta (laitokset-sotilaslääketieteen keskus)

Onhan tuokin peruste hankkia suurempia yksiköitä. Toinen asia, mitä pitää miettiä, on IMO:n päästörajat (lähinnä NOx), jotka taas tiukkenevat, jos oikein muistan niin 2016. En osaa sanoa, koskevatko ne sotalaivoja, mutta jos koskevat, niin sitten pitääkin miettiä sotalaivojen koneistojen modernisointia. Ei ole ihan pikku juttu.
Semmoinen tuntuma mulla on, että ne rajat eivät koskisi sotalaivoja, mutta en ole varma.
 
koponen kirjoitti:
Itselleni rannikkopuolustuksen maakomponentti on aina tuntunut parhaiten resurssit suorituskyvyksi muuttavalta. Mutta minä olenkin maaeläin.

Varmastikin näin on. Maakomponentilla vaan on kovin vaikeaa suojata kauppamerenkulkua. Riittävän nykyaikainen ja oikein sijoitettu ilmatorjunta pystynee jotenkin suojaamaan rannikkomerenkulkua. Mutta ne sukellusveneet...?
Jonkinlainen merellinenkin komponenti merivoimissa siis tarvitaan. Eri asia on, millainen.
 
Olisiko tuossa meille sopiva väline ASW toimintaan?:

Torpedo 45 is a 400 mm torpedo intended for ASW and surface targets, providing multiple-target active/passive homing combined with wire guidance.
Versatile and flexible Torpedo 45 can be launched from a variety of platforms including stationary, surface vessels, submarines and helicopters.

A proud legacy
The Torpedo 45 is operational with the Swedish Navy. The Torpedo 45 is based on the experience gathered from the well proven 43-series of torpedoes.

The Torpedo 45 is an ASW lightweight torpedo that can be used against shallow-water targets and surface vessels. It is controlled using wire guidance and has a hydro-acoustic homing system for the final phase. The torpedo has features that are unique for lightweight torpedoes.

Standard features

Torpedo 45 combines wire guidance and homing control
It can be launched from submarines, surface vessels and helicopters
It can be wire-guided from a flying or hovering helicopter (no parachute necessary)
Its warhead has a main charge large enough to take out any conventional submarine or seriously damage light surface vessels

Dimensions and weights
Diameter 400 mm
Length 2,850 mm
Weight, incl. battery and communication wire 320 kg

Propulsion system

AgIZn battery 4.2 kwh
3 speed thyristor battery switching unit
Electric DC motor with gearbox

Control

Preset and continuously updated targeting.
Extensive data communication during the mn.
Hydro-acoustic homing combined with wire guidance and on-board computer

http://www.saabgroup.com/en/Naval/Precision-Engagement/Anti-Submarine-and-Anti-Surface-Warfare/Torpedo_45/

Jos merenkulun turvaaminen on merivoimien päätehtäviä ja se pitää hoitaa Hamina ja tai Rauma-luokan veneillä on nimenomaan ASW merivoimien heikkous. Haminat voivat vastata lähes kaikkeen ilma-uhkaan mm. ohjusuhkaan mutta sukellusveneitä vastaan ei ole muuta kuin tuo ASW-601 joka on sinänsä varmasti hyvä ainakin lähietäisyydellä. Muutakin tarvitaan vaikka laivat kulkisivat sodanaikana ruotsin rannikon tuntumassa ja heidän ilmavoimien suojaamana.

Matka maailmalle on kuitenkin pitkä ja olisi perusteltua aseistaa ainakin Rauma-luokka noilla torpedoilla koska niiden sonarkin uudistetaan uuteen vedettävään Kongsbergiläiseen. Näin saattueella olisi jotain mitä käyttää pidemmälläkin matkalla vihollisen sukellusveneisiin.

Samoin NH:t ja ainakin tulevat rajan keskiraskaat hekot pitäisi pysytyä varustamaan syvyytettävällä sonarilla ja torpedoilla. Näin voitaisiin vastata rannikon lähellä kulkeviin sukellusveneuhkiin koska miinakentät eivät pysäytä kaikkea ja kaikkialla. Tarvitaan nopeasti liikuteltava elementti SUTOon ja mikä parempi siihen olisi kuin heko?
 
Einomies1 kirjoitti:
Olisiko tuossa meille sopiva väline ASW toimintaan?:

Torpedo 45 is a 400 mm torpedo intended for ASW and surface targets, providing multiple-target active/passive homing combined with wire guidance.
Versatile and flexible Torpedo 45 can be launched from a variety of platforms including stationary, surface vessels, submarines and helicopters.

A proud legacy
The Torpedo 45 is operational with the Swedish Navy. The Torpedo 45 is based on the experience gathered from the well proven 43-series of torpedoes.

The Torpedo 45 is an ASW lightweight torpedo that can be used against shallow-water targets and surface vessels. It is controlled using wire guidance and has a hydro-acoustic homing system for the final phase. The torpedo has features that are unique for lightweight torpedoes.

Standard features

Torpedo 45 combines wire guidance and homing control
It can be launched from submarines, surface vessels and helicopters
It can be wire-guided from a flying or hovering helicopter (no parachute necessary)
Its warhead has a main charge large enough to take out any conventional submarine or seriously damage light surface vessels

Dimensions and weights
Diameter 400 mm
Length 2,850 mm
Weight, incl. battery and communication wire 320 kg

Propulsion system

AgIZn battery 4.2 kwh
3 speed thyristor battery switching unit
Electric DC motor with gearbox

Control

Preset and continuously updated targeting.
Extensive data communication during the mn.
Hydro-acoustic homing combined with wire guidance and on-board computer

http://www.saabgroup.com/en/Naval/Precision-Engagement/Anti-Submarine-and-Anti-Surface-Warfare/Torpedo_45/

Jos merenkulun turvaaminen on merivoimien päätehtäviä ja se pitää hoitaa Hamina ja tai Rauma-luokan veneillä on nimenomaan ASW merivoimien heikkous. Haminat voivat vastata lähes kaikkeen ilma-uhkaan mm. ohjusuhkaan mutta sukellusveneitä vastaan ei ole muuta kuin tuo ASW-601 joka on sinänsä varmasti hyvä ainakin lähietäisyydellä. Muutakin tarvitaan vaikka laivat kulkisivat sodanaikana ruotsin rannikon tuntumassa ja heidän ilmavoimien suojaamana.

Matka maailmalle on kuitenkin pitkä ja olisi perusteltua aseistaa ainakin Rauma-luokka noilla torpedoilla koska niiden sonarkin uudistetaan uuteen vedettävään Kongsbergiläiseen. Näin saattueella olisi jotain mitä käyttää pidemmälläkin matkalla vihollisen sukellusveneisiin.

Samoin NH:t ja ainakin tulevat rajan keskiraskaat hekot pitäisi pysytyä varustamaan syvyytettävällä sonarilla ja torpedoilla. Näin voitaisiin vastata rannikon lähellä kulkeviin sukellusveneuhkiin koska miinakentät eivät pysäytä kaikkea ja kaikkialla. Tarvitaan nopeasti liikuteltava elementti SUTOon ja mikä parempi siihen olisi kuin heko?

Näinhän se on. Torpedo on se todellinen suto-ase. Eri asia sitten on, miltä alustalta niitä käytettäisiin. Korvettiluokan alus sutohekolla ja muutamalla omalla torpedoputkella lienee se paras vaihtoehto, mutta se maksaa sitten ihan liikaa. Mantereelta toimivat hekot? Mites sen suven paikallistaminen ja seuraaminen. Jonkinlainen alus pitää olla. Tuota Rauma-lk:n modifiointia voisi hyvinkin harkita.
 
Torpedo taitaa olla sen verran hintava vehje, ettei se sovellu käytettäväksi erikoisolosuhteissamme.
 
Back
Top