MoRsE kirjoitti:Viimeisissa Rannikon Puolustaja-lehdessä löytyy hienon artikkelin Rauma-luokan veneiden modernisoinnista:
http://www.rannikonpuolustaja.fi/archive/rp_411/
Kiitos, paljon lukemista
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MoRsE kirjoitti:Viimeisissa Rannikon Puolustaja-lehdessä löytyy hienon artikkelin Rauma-luokan veneiden modernisoinnista:
http://www.rannikonpuolustaja.fi/archive/rp_411/
Merten sheriffi kirjoitti:Tuo vaatii flashin joten voiko joku kirjoittaa pääkohtia mitä veneille ollaan tehty.
RDF kirjoitti:Pystyykö boforsin tykillä parempaan ilmatorjutaan kun sergeillä, mitä oli helsinki-luokassa?
Eikö ohjuksien poistuminen ole melko paha puute? Jos ilmasta rynnököidään tykeillä ja raketeilla niin harhamaaleista ei liene paljoa apua?
RDF kirjoitti:Pystyykö boforsin tykillä parempaan ilmatorjutaan kun sergeillä, mitä oli helsinki-luokassa?
RDF kirjoitti:Eikö ohjuksien poistuminen ole melko paha puute? Jos ilmasta rynnököidään tykeillä ja raketeilla niin harhamaaleista ei liene paljoa apua?
Merten sheriffi kirjoitti:Hesaritkin piti päivittää 2000 luvun alussa mutta sitten niistä päätettiinkin resurssipulassa luopua. Kenties Raumoille oltiin jo ehditty tilata uudet järjestelmät ennen viimeisiä säästötalkoita. Tuuli-luokan järjestelmät asennettiin Hämeenmaa-luokalle. Raumoille tilattuja järjestelmiä ei sitten voitu asentaa muualle joten ne päätettiin päivittää kuitenkin. Ei kuitenkaan niin kalliisti ettei niistä voitaisi jo lähi vuosina luopua. Tämä on tietenkin pelkkää mutu spekulaatiota!
koponen kirjoitti:Maalla hääräävässä puolustushaarassa logiikka on sama: olemme hyviä "valtiokansalaisia" ja liitymme miinakieltoon syvässä rauhan tilassa. Emme kiinnitä huomiota siihen että mahdollinen vastustaja ei toimi samoin, tai siihen että "kun pääkuoria aukeaa, ei rautaisannoksen avaaminen ole rikoksista pahin"... Toisaalta, olisihan se ikävää jos sodankäyntiin suunnitellut laitteet meluasivat, saastuttaisivat tai peräti hajoittaisivat paikkoja. Paree olla sisäsiisti.
koponen kirjoitti:Itselleni rannikkopuolustuksen maakomponentti on aina tuntunut parhaiten resurssit suorituskyvyksi muuttavalta.
Hande kirjoitti:Uusimmassa Sotilaslääketieteen aikauslehdessä oli mainittu yksi tärkeä perustelu aluskoon kasvattamiseen. Ympäristömääräykset vaativat yhä suurempien ja moninaisempien jätesäiliöiden sijoittamista aluksiin. Ihan pätevä syy leikata taistelualusten määrää ja sijoittaa siten yhä useampi muna yhteen koriin...
"Toimiva jätehuolto on osa toimivaa omavaraisuutta. Sotalaivan suorituskykyä uhkaa kuitenkin sen massa eli uppouma. Kevein rakenne on puuttuva rakenne. Lukuisat ympäristönsuojelun ja muiden syiden edellyttämät varusteet, kuten esimerkiksi jätetankkikapasiteetti, heikentävät aluksen sotilaallista suorituskykyä. Onko aika ajamassa ohi pienestä ja erittäin tehokkaasti aseistetusta torjuntaaluksesta kohti suuria ja massiivisia sotalaivatyyppejä, joiden hyötykuormasta yhä suurempi osa koostuu jätteestä?"
Koko lehti löytyy PDF-versiona PV:n sivuilta kohdasta (laitokset-sotilaslääketieteen keskus)
koponen kirjoitti:Itselleni rannikkopuolustuksen maakomponentti on aina tuntunut parhaiten resurssit suorituskyvyksi muuttavalta. Mutta minä olenkin maaeläin.
Einomies1 kirjoitti:Olisiko tuossa meille sopiva väline ASW toimintaan?:
Torpedo 45 is a 400 mm torpedo intended for ASW and surface targets, providing multiple-target active/passive homing combined with wire guidance.
Versatile and flexible Torpedo 45 can be launched from a variety of platforms including stationary, surface vessels, submarines and helicopters.
A proud legacy
The Torpedo 45 is operational with the Swedish Navy. The Torpedo 45 is based on the experience gathered from the well proven 43-series of torpedoes.
The Torpedo 45 is an ASW lightweight torpedo that can be used against shallow-water targets and surface vessels. It is controlled using wire guidance and has a hydro-acoustic homing system for the final phase. The torpedo has features that are unique for lightweight torpedoes.
Standard features
Torpedo 45 combines wire guidance and homing control
It can be launched from submarines, surface vessels and helicopters
It can be wire-guided from a flying or hovering helicopter (no parachute necessary)
Its warhead has a main charge large enough to take out any conventional submarine or seriously damage light surface vessels
Dimensions and weights
Diameter 400 mm
Length 2,850 mm
Weight, incl. battery and communication wire 320 kg
Propulsion system
AgIZn battery 4.2 kwh
3 speed thyristor battery switching unit
Electric DC motor with gearbox
Control
Preset and continuously updated targeting.
Extensive data communication during the mn.
Hydro-acoustic homing combined with wire guidance and on-board computer
http://www.saabgroup.com/en/Naval/Precision-Engagement/Anti-Submarine-and-Anti-Surface-Warfare/Torpedo_45/
Jos merenkulun turvaaminen on merivoimien päätehtäviä ja se pitää hoitaa Hamina ja tai Rauma-luokan veneillä on nimenomaan ASW merivoimien heikkous. Haminat voivat vastata lähes kaikkeen ilma-uhkaan mm. ohjusuhkaan mutta sukellusveneitä vastaan ei ole muuta kuin tuo ASW-601 joka on sinänsä varmasti hyvä ainakin lähietäisyydellä. Muutakin tarvitaan vaikka laivat kulkisivat sodanaikana ruotsin rannikon tuntumassa ja heidän ilmavoimien suojaamana.
Matka maailmalle on kuitenkin pitkä ja olisi perusteltua aseistaa ainakin Rauma-luokka noilla torpedoilla koska niiden sonarkin uudistetaan uuteen vedettävään Kongsbergiläiseen. Näin saattueella olisi jotain mitä käyttää pidemmälläkin matkalla vihollisen sukellusveneisiin.
Samoin NH:t ja ainakin tulevat rajan keskiraskaat hekot pitäisi pysytyä varustamaan syvyytettävällä sonarilla ja torpedoilla. Näin voitaisiin vastata rannikon lähellä kulkeviin sukellusveneuhkiin koska miinakentät eivät pysäytä kaikkea ja kaikkialla. Tarvitaan nopeasti liikuteltava elementti SUTOon ja mikä parempi siihen olisi kuin heko?