Olet oikeassa, muistin Hämeenmaan jääluokituksen täysin väärin. Korkea jääluokitus tullee rajoittamaan jonkun verran koneistovaihtoehtoja ja nopeusvaatimuksia: kaasuturbiinit saanee ainakin unohtaa (ehkä oltaisiin joka tapauksessa, dieselit on taloudellisempia), samaten 30 solmun nopeuden.
Tuon nopeuden merkitystä kun peräänkuulutettiin niin saattavalla aluksella saisi olla kyllä jonkunmoinen nopeusetu saatettavaan nähden, muuten operointi vaikeutuu kun mikä tahansa manööveri jättäisi sen saatettavan taakse. Paljonkos moderni konttialus liikkuu, 20-22 solmua? Kyllä se 26 solmua saisi saattoalus vähintään kulkea, mikä taidettiin nopeusvaatimukseksi mainitakin. Lisäksi nopeus tietenkin auttaa omasuojassa - vaikka ohjusta tai lentokonetta ei pääse pakoon purjehtimalla, niin nopean aluksen ei tarvitse viettää niin pitkää aikaa vaara-alueella. Lisäksi torpedojen väistäminen helpottuu jos nopeutta löytyy.