Bodyguard
Kenraali
Tuo keulan "jääveitsi", jollainen löytyy mm. ESL Shippingin Kalliosta, ei liene loppujen lopuksi kovinkaan yleinen ratkaisu:
ShipSpotting.com
© Wim.Vrolijk
Näin lonkalta sanoisin, että tuon ulokkeen ensisijainen tarkoitus on helpottaa jäänmurtajan haarukkahinausta (josta siinä on jälkikin). Jäävastusta se tuskin pienentää, koska jäätä ei voi "leikata" - tuollainen kapea uloke käytännössä murskaisi jään reunaa ja vastus olisi takuulla suurempi kuin keulabulbin synnyttävä taivutusmurtuma. No, tiedä häntä. Joka tapauksessa uuteen suomalaiseen sotalaivaan tuskin tulee keulabulbia.
Peräsimien (ja joskus myös ruoripotkureiden) jääkynnet ovat standardiratkaisu, joten sellaiset frekorvattiin varmasti tulee. Niiden tarkoitus on kuitenkin, kuten yrjö sanoikin, ensisijaisesti suojata peräsintä.
Enpä kyllä helposti miellä tuollaista leikkuria kovin tehokkaaksi jäänmurtolaitteeksi....Jos se sitä olisi, niin varmaankin sitten jäänmurtajien keuloissa niitä näkisi, mutta enpä heti muista nähneeni.
Ja sitten niihin rekisteritonneihin.... Kyllä mun mielestä sitä uppoumaa on käytetty sotalaivojen suuruuden mittarina... ei mitään rekisteritonneja. Ja niille, jotka eivät tiedä, mikä uppouma on, niin lyhyesti sanottuna se on setonnimäärä, minkä alus syrjäyttää vettä.