Miten niin?
Nopeat alukset eivät yleensä ole saman mallisia kuin jäätä murtavat. Vertailun voi tehdä vaikka pituuden suhteesta leveyteen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miten niin?
Esimerkiksi Iranin merivoimat käyttää pieniä lavetteja merimaaliohjusten kuljetukseen. Persianlahden koko on vertailukelpoinen Suomen olosuhteisiin. Erittäin järkevää mielestäni hajauttaa. 400-800 kiloinen merimaaliohjus kulkee lopulta aika pienillä paateilla saaristossa. Toki niitä voi nykykantamien raameissa kuskata maallakin.Itselleni merivoimat suht vieras käsite.
Olisiko mitään ideaa aseistaa muutamaa jurmon/jehu kokoluokan venettä joko ilmatorjunta ohjuksilla esim 2kpl tai meitorjuntaohjuksilla esim 2kpl.? Jurmo ehkä vähän liian pieni.
Tosin käyttöhän rajoittuu keväästä aina tuonne syksy aikaan mutta voisi kuvitella että saisi ainakin liikkuvuutta ja yllättävyyttä lisää ja pientä kohdetta vaikeampi löytää
Nopeat alukset eivät yleensä ole saman mallisia kuin jäätä murtavat. Vertailun voi tehdä vaikka pituuden suhteesta leveyteen.
Mutta käytännössä viimeisin jäänmurtotekniikkahan käsittää leikkureiden ohella painon ja runkokestävyyden, joten muoto on edelleen dynaaminen.Kulkuvastus on suurempi varsinkin suurilla nopeuksilla. Lisäksi jäänmurtoon suunniteltu runkomuoto on alttiimpi iskumaisille aaltokuormille ("slamming") kovassa merenkäynnissä.
Suurin osa Itämerellä liikennöivistä kaupallisista aluksista on jäissä kulkuun vahvistettuja. Nopeimmat kulkevat yli 20 solmua. Vaaditut 26 solmua saavutettaneen vaikka runko jäätä kestääkin. Tuskin tuo teknisesti mikään mahdoton haaste on.
Lieska( tähän hymiö )
Mutta käytännössä viimeisin jäänmurtotekniikkahan käsittää leikkureiden ohella painon ja runkokestävyyden, joten muoto on edelleen dynaaminen.
Suurin osa Itämerellä liikennöivistä kaupallisista aluksista on jäissä kulkuun vahvistettuja. Nopeimmat kulkevat yli 20 solmua. Vaaditut 26 solmua saavutettaneen vaikka runko jäätä kestääkin. Tuskin tuo teknisesti mikään mahdoton haaste on.
tuo ilmoitettu 26 solmun suunnittelunopeus rupeaa olemaan siinä rajoissa jossa keskinopeuksinen moottori rupeaa olemaan järkevä valinta, vai mitä mieltä olet? Kun ottaa vielä huomioon että keskimääräinen kulkunopeus on reilusti alle tuon. Tila tai paino ei pitäisi olla ongelma, koska ei haeta äärimmäistä suorituskykyä vaan painotus jossain muualla. Aluksilla tullaan ajamaan runsaasti "osakuormalla" ja nopeakäyntinen moottori ei ole silloin järkevä. Annoit teho/paino vertailuja, mutta taloudellisuuteen vaikuttaa ominaiskulutus joka esim. Wärtsilän koneilla on parempi.
Nopeakäyntinen kone on varmasti todennäköisempi, mutta keskinopeuksisillakin on etunsa.
Se on sitä parasta jäänmurtotekniikkaa, eli paksujen jäiden edessä käytetään massan apuna erillisiä jääleikkureita. Leikkureidenhan ei tarvitse olla vauhtia hidastamassa silloin kun niitä ei tarvita."Leikkureiden"? Puhu sanoilla jotka ymmärrän...
Tämän jäänmurron me voimme jättää huoletta kotimaisen osaamisen käsiin. Suomi on siinä maailman paras.https://ixquick-proxy.com/do/spg/show_picture.pl?l=english&rais=1&oiu=http://3.bp.blogspot.com/-qg5gLdoNmO0/Tm99ViKoUJI/AAAAAAAABuk/l1qhm4izsP0/s1600/hameenmaa_miinalaiva.jpg&sp=965c40366f8a70a56bf69409d5f7eeb5
Tuossa linkissä näkyy tuo Hämeenmaa-luokan keulan muoto. Tämä siis jäänmurtoa silmälläpitäen muotoiltu.
Se on sitä parasta jäänmurtotekniikkaa, eli paksujen jäiden edessä käytetään massan apuna erillisiä jääleikkureita. Leikkureidenhan ei tarvitse olla vauhtia hidastamassa silloin kun niitä ei tarvita.
Se on sitä parasta jäänmurtotekniikkaa, eli paksujen jäiden edessä käytetään massan apuna erillisiä jääleikkureita. Leikkureidenhan ei tarvitse olla vauhtia hidastamassa silloin kun niitä ei tarvita.
Nuo leikkurit on kyllä nyt ymmärretty ihan väärin.
Leikkurit ovat kiinteät ja ne ovat keulassa ja perässä. Keulassa kaarevan osan ja bulbin välissä oleva suora "levy". Perässä peräsimen kohdalla oleva "veitsi" joka suojaa keskellä olevaa peräsintä jos laiva peruuttaa jäissä.
Tunkekaa nyt ne bruttorekisteritonnit helvettiin kun kerran kyse on uppoumatonneista >_<
edit: ...lisäksi varsinkin kun rekisteritonnit korvattiin kauppamerenkulussa dimensiottomalla vetoisuusluvulla vuosikymmeniä sitten.