Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siis maailman kuningas Paavo Lipponenko ei ole iso? Vai onko nyt kyse siitä, että listalle pitäisi saada eheyttämispoliitikan harjoittaja?

Eikun, nyt minä tajusin: upseeriviha nostaa jälleen kerran päätään foorumilla. o_O

Jos Lipanderi saa laivan ni sitten pitää Paavo Väyrysenkin saada. Jos se olisikin Paavo-luokka niin keitä olisivat ne kaksi muuta. Paavo M. Petäjä? Ja?
 
Niin minun mielestä ei ole sopivaa nimetä yhtään mitään elossa olevan henkilön mukaan. Ei alusta, ei katua, ei mitään....

Ymmärrän. Olisiko lista sitten vaikkapa seuraava, jolloin listalle saadaan myös kulttuurista väriä?

FNS C.G.E. Mannerheim
FNS Adolf Ehrnrooth
FNS Urho Kekkonen
FNS Väinö Linna
 
Aika paljon poikkeaisi henkilöiden valintaperusteet. Väinö Linna ei oikein sovi joukkoon.

FNS Eero Rahola
FNS Väinö Valve
FNS Svante Sundman
FNS Oiva Koivisto
Ja luokka olisi Valve-luokka

Tanskalla on muuten jäävahvistettuja tuoreita paatteja myös - Grönlantia varten. Tämä kykenee yli 40cm jäihin. Joten "ainutlaatuista jääosaamista" löytyy muualtakin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Knud_Rasmussen-class_patrol_vessel
http://www.naval-technology.com/projects/knud-rasmussen-class/
 
Viimeksi muokattu:
Ja tässä tulee kannattajaviesti, jos se provosoisi keskustelua. Kannattaa myös vilkaista tuolla Tähystäjän viestin yhteydessä aiemmin esitettyjä perusteluita NSM:n puolesta, kuten pienempi koko ja sen mahdollistama suurempi ohjusmäärä aluksella. Se oli minusta heikko perustelu NSM:n puolesta, koska yllätys yllätys, pienempi ohjus kuljettaa vähemmän räjähdettä kohteeseen. Onko peli "laivan upotus" vai "laivan pelotus"? (Älkääkä nyt valistako, että kohteen vahingoittaminenkin voi johtaa toivottuun lopputulokseen. Tiedän. Upotus on kuitenkin aina upotus, ja se kippo ei tule enää seuraavassa sodassa vastaan.)

Pienempi ohjus, mutta sama kantama. Ja jos pienempiä ohjuksia voidaan kantaa samalla laivalla useampi, niin ei se huono juttu ole. Ja kun ajattelee, että yksittäinen laiva saattaa kyetä torjumaan useita ohjuksia mitä ammutaan sitä vastaan, niin tuo ohjuksien määrä voi koitua ratkaisevaksi seikaksi. Nykyaikaiset ohjukset kuulemma kykenevät valitsemaan osumakohdan laivasta, joten sen luulisi lisäävän ohjuksen tehoa, kun tarvittaessa ohjuksen voi asettaa räjähtämään joko konehuoneessa tai ohjusvarastossa.
 
Joten "ainutlaatuista jääosaamista" löytyy muualtakin.

Ei jäissä kulkevien laivojen suunnittelu ole mikään suomalaisten yksinoikeus. Suomalaiset vaan ovat erityisen hyviä siinä ja meiltä onnistuu moni sellainen asia, joka muilta jäisi tekemättä. Lisäksi suomalaisten suunnittelemat laivat tavallisesti pystyvät siihen, mitä papereissa luvataan, ja joskus jopa yllättävät positiivisesti.
 
Jaa että suurmiehiä. Urho Kekkosen ja Paavo Lipposen lisäksi sinne sopisi FNS Jyrki Katainen. :D

KV-operaatioita varten suunniteltavan aluksen nimeksi sopisi FNS Martti Ahtisaari. Hyvä huomio fulcrumilta että FNS Savo olisi kyllä sellanen japseja ja jenkkejä miellyttävä.
 
@magitsu Knud Rasmussenia on aikaisemminkin täällä ihasteltu. Aluksen yksi ongelma ilmeisesti on korkea kylkiprofiili, alushan on tarkoitettu valtamerelle erittäin koviin olosuhteisiin siellä siitä on hyötyä. Eli helppo maali ja tästä oli myös tuossa rannarin postaamassa Hämeenmaa dokumentissä.
 
Ymmärrän. Olisiko lista sitten vaikkapa seuraava, jolloin listalle saadaan myös kulttuurista väriä?

FNS C.G.E. Mannerheim
FNS Adolf Ehrnrooth
FNS Urho Kekkonen
FNS Väinö Linna

Urhon nimissä on jo yksi valtion paatti.
 
Niin minun mielestä ei ole sopivaa nimetä yhtään mitään elossa olevan henkilön mukaan. Ei alusta, ei katua, ei mitään....

Mitä mieltä olet Tuomas Pasi Kuikasta joka markkinoi Bajamaja-tyyppisiä koppeja omalla nimellään PASIKUIKKA. Kuka lie saanut ahaa-elämyksen nimen sisällään pitämästä sananmuunnoksesta :p
 
Kuka osannee analysoida miksi De Zeven ja Sachsen maksoivat yli tuplaten valuuttaa näihin verrattuna vaikka kyvyt ovat pinnallisesti hyvin samanoloiset?

Veikkaisin että siinä ei ollut ainakaan kaikkea ohjusaseistusta hinnassa mukana, Tanskalaisila on oma modulaarinen StanFlex-systeeminsä johon MTO & IT-ohjukset on pakattu ja noista ainakin osa on voitu kierrättää vanhoista aluksista tai varastosta.

Mistä tuli mieleen että muistelen että joitan vuosia sitten Merivoimissa oltiin lehtitietojen mukaan kovasti kiinnostuneista näistä Tanskalaisten StanFlexistä ja Mekon modulaarisuudesta koskien näitä korvfrigaatteja, liekö hautautuneet haaveet matkalla.
 
Pienempi ohjus, mutta sama kantama. Ja jos pienempiä ohjuksia voidaan kantaa samalla laivalla useampi, niin ei se huono juttu ole. Ja kun ajattelee, että yksittäinen laiva saattaa kyetä torjumaan useita ohjuksia mitä ammutaan sitä vastaan, niin tuo ohjuksien määrä voi koitua ratkaisevaksi seikaksi. Nykyaikaiset ohjukset kuulemma kykenevät valitsemaan osumakohdan laivasta, joten sen luulisi lisäävän ohjuksen tehoa, kun tarvittaessa ohjuksen voi asettaa räjähtämään joko konehuoneessa tai ohjusvarastossa.

Rajattomalla budjetilla tuo voi olla etu. Meikäläisellä budjetilla ei niinkään. Ohjuksiin on käytettävissä jokin kiinteä rahasumma, ja pidän hyvin mahdollisena, että tekee tiukkaa saada edes joka paatin laukaisimet täyteen.

Tämä siis sillä oletuksella, että NSM ei ole jotenkin erityisen halpa. Kuitenkin, jos NSM maksaa vaikkapa 75 prosenttia siitä, mitä RBS-15 Mk 4 tai LRASM maksaa, niin ei liene vaikea tehdä valintaa... Ohjusten määrässä ehkä hävitään, mutta perille saadaan huomattavasti enemmän tavaraa niillä ohjuksilla, jotka perille pääsevät.
 
Rajattomalla budjetilla tuo voi olla etu. Meikäläisellä budjetilla ei niinkään. Ohjuksiin on käytettävissä jokin kiinteä rahasumma, ja pidän hyvin mahdollisena, että tekee tiukkaa saada edes joka paatin laukaisimet täyteen.

Tämä siis sillä oletuksella, että NSM ei ole jotenkin erityisen halpa. Kuitenkin, jos NSM maksaa vaikkapa 75 prosenttia siitä, mitä RBS-15 Mk 4 tai LRASM maksaa, niin ei liene vaikea tehdä valintaa... Ohjusten määrässä ehkä hävitään, mutta perille saadaan huomattavasti enemmän tavaraa niillä ohjuksilla, jotka perille pääsevät.

Tuokin voi olla totta. Mutta jos aletaan katsoa hintaa, niin pienempi ohjus vaatii pienemmän aluksen. Ja jos pienempi ohjus maksaa vähemmän, niin sekin voidaan laskea sen ohjuksen eduksi.
 
Back
Top