Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
http://www.ts.fi/uutiset/talous/837...ehty+tarjous+rahat+eivat+kelvanneet+valtiolle

Pohjanmaasta oli tehty tarjous, rahat eivät kelvanneet valtiolle
Alfons Håkansin rahat eivät kelvanneet valtiolle. Miinalaiva Pohjanmaa romutetaan meripalveluyrityksen ostotarjouksesta huolimatta.

Puolustusvoimat toimittaa miinalaiva Pohjanmaan romutettavaksi, vaikka aluksesta tehtiin ostotarjous toistamiseen marraskuussa. Turkulainen meripalveluyritys Alfons Håkans Oy tarjosi Pohjanmaasta 350 000 euroa. Puolustusvoimat on varannut purkutöihin 250 000 euroa.

Puolustusvoimat ei koskaan vastannut Alfons Håkansin kumpaankaan tarjoukseen. Lauantaina yrityksen toimitusjohtaja Joakim Håkans luki Turun Sanomista, että alus aiotaan romuttaa Teijon telakalla.

Håkans pitää pöyristyttävänä merivoimien päätöstä maksaa aluksen romuttamisesta.

– Miksi näinä aikoina pitää maksaa siitä, että alus romutetaan, kun markkina olisi olemassa. Pohjanmaa olisi täyttänyt myös suomalaisten merikoulujen akuutit koululaivatarpeet, Håkans sanoo.

Alfons Håkansin omistuksessa Pohjamaata oli suunniteltu siviilipuolen tehtäviin, kuten koululaivaksi ja valvontakäyttöön. Håkans korostaa, että käyttötarkoituksen puolesta ei pitäisi olla mitään syytä, miksi alusta ei olisi voinut myydä.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) kommentoi Turun Sanomille, että Pohjanmaata ei haluttu myydä Alfons Håkansille, koska meripalveluyritys esitti ostotarjouksessaan aluksen käyttötarkoitukseksi useita erilaisia vaihtoehtoja.

– Selkeä loppukäyttö jäi näyttämättä. Ministeriön lähtökohta on, että tarkka lopputarkoitus tulee olla selvillä, Niinistö sanoo.
 
Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) kommentoi Turun Sanomille, että Pohjanmaata ei haluttu myydä Alfons Håkansille, koska meripalveluyritys esitti ostotarjouksessaan aluksen käyttötarkoitukseksi useita erilaisia vaihtoehtoja.

– Selkeä loppukäyttö jäi näyttämättä. Ministeriön lähtökohta on, että tarkka lopputarkoitus tulee olla selvillä, Niinistö sanoo.

Suhteellisen surkea selitys. Jos päätöksen alla on ministerin nimi niin hän korvannee nyt omasta pussukastaan valtion menettämät 600000 euroa? Sovitaanko vaikka että hän tekee vaalikauden loppuun asti töitä palkatta.
 
Eikös joku aika sitten ollut juttua siitä, kuinka ne venäläisfirmat jotka on ostanut alueita Turun saaristosta tärkeiden väylien läheltä, ole ostanut myös merivoimien entisiä aluksia, ja tätä pidettiin epäilyttävänä? En oikein muuten tajua mitä järkeä olisi olla myymättä. Eikö se ole ihan sama valtiolle vaikka alus seisoisi satamassa kokoajan jos joku haluaa sen silti ostaa?
 
Tämä samainen Alfons Håkans toimi bulvaanina venäläisten ostaessa kaksi merivoimien kuljetuslauttaa. Ne päätyivät Airiston helmen spetsnaz-tukikohdan laituriin. Kauppakirjassa oli kohta, jossa ostaja velvoitettiin muuttamaan alusten väri ja nimi. Tätä ei Alfons Håkans tehnyt. Jos nyt olisi myyty Håkansille, ehkä muutaman kuukauden kuluttua ihmeteltäisiin kuinka alus päätyi taas venäläisille, ehkä parin bulvaanin kautta.

Puolustusvoimat toimi tässä oikein. On firmoja, joiden kanssa voi tehdä bisnestä ja sitten on toisenlaisia firmoja. Puljaamalla ja sopimusta rikkomalla Håkans asemoi itsensä jälkimmäisiin.
 
Näinhän se siis oli. TS saisi uutisoida tästäkin - asettaa päätöksen ja Alfons Håkansin toimarin kitinät erilaiseen valoon.
 
Tämä samainen Alfons Håkans toimi bulvaanina venäläisten ostaessa kaksi merivoimien kuljetuslauttaa. Ne päätyivät Airiston helmen spetsnaz-tukikohdan laituriin. Kauppakirjassa oli kohta, jossa ostaja velvoitettiin muuttamaan alusten väri ja nimi. Tätä ei Alfons Håkans tehnyt. Jos nyt olisi myyty Håkansille, ehkä muutaman kuukauden kuluttua ihmeteltäisiin kuinka alus päätyi taas venäläisille, ehkä parin bulvaanin kautta.

Puolustusvoimat toimi tässä oikein. On firmoja, joiden kanssa voi tehdä bisnestä ja sitten on toisenlaisia firmoja. Puljaamalla ja sopimusta rikkomalla Håkans asemoi itsensä jälkimmäisiin.

Tässä kohdin voi myös kysyä miksei sopimuksen vaateita ole sanktioitu?
 
Suhteellisen surkea selitys. Jos päätöksen alla on ministerin nimi niin hän korvannee nyt omasta pussukastaan valtion menettämät 600000 euroa? Sovitaanko vaikka että hän tekee vaalikauden loppuun asti töitä palkatta.
Eli olisi ok, että miinalaiva päätyy Strandbon rantaan venäläisomistuksessa? OK...
 
Eli olisi ok, että miinalaiva päätyy Strandbon rantaan venäläisomistuksessa? OK...

Ei siinä sinällään mitään ongelmaa ole että varustuksesta riisuttu ja käytöstä poistettu entinen sotalaiva päätyy venäläisomistukseen vaikkapa tipunkeltaiseksi maalattuna. Ei siis miinalaiva vaan entinen miinalaiva. Siinä on ongelma jos alus jää sen näköiseksi että sitä saattaa jossain olosuhteissa kuvitella viranomaisalukseksi. Aivan ehdottomasti olisi pitänyt myydä Håkansille mutta sellaisella sopimuksella että ostajan olisi ollut pakko sitä noudattaa. Reippaat rahalliset sanktiot ja perseily kyllä loppuu.
 
Jos on hyväksyttävää että alus päätyy uudelleen maalattuna, nimettynä ja riisuttuna vaikka sitten venäläisomistukseen, niin ei kai mikään estäisi sellaista sopimusta että muutostyöt tehdään ostajan laskuun ja alus luovutetaan vasta kun muutostyöt on tehty.

Eri asia onko se sen arvoista, vaikka 600 k€ tietysti rahaa onkin.
 
Ilmeisesti Merivoimat/Puolustusministeriö on katsonut että kyseinen taho ei ole luotettava kauppakumppani ja siinä mielessä tuo kyvyttömyys yksilöidä tuleva käyttötarkoitus on mielestäni ihan osuva syy. Jos verrataan niihin kuljetuslauttoihin niin Miinalaiva Pohjanmaa on kyllä ihan oikea sotilasalus vaikka siitä jonkinlaisen risteilypaatinkin varmaan pystyisi rakentamaan.
 
PV:llä voi olla periaate, ettei millekään merelliselle Sunny Car Centerille tai muulle ketkulle myydä. Ristelyalusvaihtoehto on vähän epävarma, kun Turunmaa-projektikin on toteuttamista vaille valmis. Ehkei tuonkokoiselle risteilyalukselle ole kysyntää, Suomen päiväristeilyalukset ovat huomattavasti pienempiä ja yöpymiskelpoisissa hallitsee Ruotsinlaivat. Jonkunlainen poikkeus on M/S Brahe, joka on alkujaan Chicagossa vuonna 1943 rakennettu saattaja/sukellusveneentorjuja.

https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Brahe
 
Ilmeisesti Merivoimat/Puolustusministeriö on katsonut että kyseinen taho ei ole luotettava kauppakumppani ja siinä mielessä tuo kyvyttömyys yksilöidä tuleva käyttötarkoitus on mielestäni ihan osuva syy. Jos verrataan niihin kuljetuslauttoihin niin Miinalaiva Pohjanmaa on kyllä ihan oikea sotilasalus vaikka siitä jonkinlaisen risteilypaatinkin varmaan pystyisi rakentamaan.

Sotalaivojen tilat tietäen viikonloppuristeily voisi olla tuolla kalustolla ikimuistoinen kokemus. Miinakannelle tietysti yökerho.
 
Sotalaivojen tilat tietäen viikonloppuristeily voisi olla tuolla kalustolla ikimuistoinen kokemus. Miinakannelle tietysti yökerho.

Joo mutta jos alus on entinen sotalaiva niin eiköhän risteilytkin järjestetä vähän sen hengessä. Kyllä Pohjanmaasta risteilijän tekee huomattavasti helpommin kuin Turunmaasta.
 
Joo mutta jos alus on entinen sotalaiva niin eiköhän risteilytkin järjestetä vähän sen hengessä. Kyllä Pohjanmaasta risteilijän tekee huomattavasti helpommin kuin Turunmaasta.

Kyllä. Turunmaan valttina voisi olla enintään nopeus mutta kukaan ei taatusti ajata risteilymatkustajia kaasuturbiinilla urku auki.
 
Tämä samainen Alfons Håkans toimi bulvaanina venäläisten ostaessa kaksi merivoimien kuljetuslauttaa. Ne päätyivät Airiston helmen spetsnaz-tukikohdan laituriin. Kauppakirjassa oli kohta, jossa ostaja velvoitettiin muuttamaan alusten väri ja nimi. Tätä ei Alfons Håkans tehnyt. Jos nyt olisi myyty Håkansille, ehkä muutaman kuukauden kuluttua ihmeteltäisiin kuinka alus päätyi taas venäläisille, ehkä parin bulvaanin kautta.

Puolustusvoimat toimi tässä oikein. On firmoja, joiden kanssa voi tehdä bisnestä ja sitten on toisenlaisia firmoja. Puljaamalla ja sopimusta rikkomalla Håkans asemoi itsensä jälkimmäisiin.
Eikös alukset olleet Håkansin omistuksessa vain jotain päiviä kunnes viellä siirtyivät venäläisille.?
 
Tämä samainen Alfons Håkans toimi bulvaanina venäläisten ostaessa kaksi merivoimien kuljetuslauttaa. Ne päätyivät Airiston helmen spetsnaz-tukikohdan laituriin. Kauppakirjassa oli kohta, jossa ostaja velvoitettiin muuttamaan alusten väri ja nimi. Tätä ei Alfons Håkans tehnyt. Jos nyt olisi myyty Håkansille, ehkä muutaman kuukauden kuluttua ihmeteltäisiin kuinka alus päätyi taas venäläisille, ehkä parin bulvaanin kautta.

Puolustusvoimat toimi tässä oikein. On firmoja, joiden kanssa voi tehdä bisnestä ja sitten on toisenlaisia firmoja. Puljaamalla ja sopimusta rikkomalla Håkans asemoi itsensä jälkimmäisiin.



En usko että siellä mitää sotilaallista toimia on, talousrikoksia ehkä. Tuosta aluksestahan oli kuvia netissä millaiseksi alfonso oli sen muuttanu. Ja oliko niin että se kampela 2 oli kans edelleen harmaa vaikka oli yksityiskäytössä. Numerot vaan maalattu yli ja muuten alkuperäisessä kuosissa.

pic_5_835271_k835272_651.jpg


Jossain oli kuva lähempää ja näkyi selvästi poreamme ylä kannella... Sieltä spetsnaz upseerin on kiva komentaa ja samalla naukkailla vodkaa.



Edit: Kyseinen alus joka myytiin on ilmeisesti kala 4 ?
Tässä kala 6 yksityiskäytössä http://www.merikuljetus.net/alus
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top