Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nuolia oli kirjallisuuden mukaan 13 kpl ja Vasamia 2 kpl. Oliko viimeiset kappaleet luolastoissa? ;)

Hieno video. On se merisotilaankin elämä ollut avonaisella komentosillalla hiukan erilaista kuin nykyään.
Aika tekee tepposensa.
Puoliksi tummaihoinen Karjalan entinen päällikkö sanoi kuuleman mukaan talvella kannella näin:
Tämä ei ole valkoisen miehen duunia.
 
Nuolia oli kirjallisuuden mukaan 13 kpl ja Vasamia 2 kpl. Oliko viimeiset kappaleet luolastoissa? ;)

Vasamia on tavallaan ollutkin 3 kpl, ensimmäinen Vasama oli sotasaaliiksi saatu neuvostoliittolainen torpedoven :). Tosin palautettiin sodan jälkeen takaisin.
Vanhat Taistothan oli myös käytössä 60-luvun puolelle ja yksi niistä koealuksena kai 80-luvulle asti.
 
Vasamia on tavallaan ollutkin 3 kpl, ensimmäinen Vasama oli sotasaaliiksi saatu neuvostoliittolainen torpedoven :). Tosin palautettiin sodan jälkeen takaisin.
Vanhat Taistothan oli myös käytössä 60-luvun puolelle ja yksi niistä koealuksena kai 80-luvulle asti.

Ja kun oikein kaivelee niin saattaa joku Nuolikin jostain löytyä?
 
Nuoliveneihin oli asennettavissa taistelupotkurit. Onko tämä 60 luvun lopun tornari, vai sittenkin totta?
 
Ohjusveneissä vaiko torpeedo veneissä? En muista tarkkaan. muistaakseni ainakin oli 5 lapaiset potkurit ammoisina aikoina, pappa aikoinaan puhui niistä paljon
Hänellekin teetettiin isompaan veneeseen vastaavanlainen mutta pienemmässä koossa.
Jos nyt niitä tarkoitit, ei ole alaani tämä osa-alue.
 
Parin numeron takaisessa Laiva-lehdessä oli iso juttu Nuolista. Melkoinen roihu niistä syntyi kun laitettiin rivissä palamaan...
 
En tiedä lähdettäsi tai sen käyttämää laskutapaa. Joka tapauksessa on syytä muistaa, että myös USMC lentää laivaston lentotukialuksilta täydentäen laivaston omia kykyjä.

Mahtaako nykyisissä konflikteissa edes olla tarvetta täydelle konemäärälle? Konetappioita ei käytännössä tule, joten konemäärien laskiessa vapautuvaa tilaa voidaan käyttää muiden tarpeiden (ammukset, polttoaine, ruoka jne.) varastoimiseen ja näin ollen pidentää toiminta-aikaa kohdealueella. Yleensä mukana on kyllä täydennysalus, mutta merellä jokainen kuutiometri merkitsee.



Herää kysymys, kannattaako ohjushankintoja hajauttaa noin monen ohjustyypin kesken? Jos edes täysiä kennostoja ei välttämättä olla ostamassa, niin lukumäärät jäävät pieniksi ja yksikköhinnat korkeiksi. Yksi ohjustyyppi on tavoite, kaksi ohjustyyppiä on ehdoton maksimi ja kolme ohjustyyppiä on jo liikaa, jos minulta kysytään. Oma lukunsa on sitten mahdolliset puhtaasti omasuojaan tarkoitetut ohjukset, niitä en nyt ota mukaan tähän keskusteluun.

Ahvenanmaan puolustusta (ja saattotehtäviäkin) ajatellen toivoisin ohjusvalikoiman painottuvan suuremman kantaman ohjuksiin. CAMM on luultavasti melkein yhtä kallis kuin CAMM-ER (tai vaikka ESSM Block II), koska ohjusten ero tulee lähinnä kantamasta. Jos CAMM maksaa hypoteettisesti 0,9 miljoonaa euroa ja CAMM-ER 1,2 miljoonaa euroa, niin ero on mielestäni minimaalinen eikä suorituskykyjä kannata suotta rajoittaa valitsemalla halvempi CAMM. Ohjusten kokoero voi vaikuttaa jonkin verran laivan suurimpaan teoreettiseen ohjusmäärään, mutta rakenteilla on kuitenkin aika iso alusluokka. Meillä tulee ennemmin pula niistä ohjuksista kuin tilasta aluksilla.

Muutoin olen sitä mieltä Ahvenanmaan kysymyksestä, että satakunta modernia ilmatorjuntaohjusta luokkaa ESSM tai CAMM-ER muodostaa melkoisen pelotteen. Luultavasti venäläiset pääsisivät halutessaan tuollaisen muurin läpi, mutta toisaalta se edellyttäisi luultavasti niin suuria etukäteisvalmisteluja (massiivinen hävittäjien ja rynnäkkökoneiden siirto Kaliningradiin ja Pietarin alueelle), että Ahvenanmaalle ehdittäisiin siirtämään ainakin joitakin suomalaisia maajoukkoja ja maasijoitteista ilmatorjuntaa.

Pitää myös muistaa, etteivät ne alukset puolusta Ahvenanmaata yksin. Siellä on myös Horneteja. Parin sotalaivan tuominen alueelle vastaa suunnilleen parin NASAMS-patterin siirtoa Ahvenanmaalle, joten hävittäjiin yhdistettynä alukset olisivat suuri hidaste Ahvenanmaan haltuunotolle ilmateitse. Ilmatorjunta + Hävittäjätorjunta = Priceless !



En usko erityiseen ABM-kykyyn olevan tarvetta kuvaamassasi käyttötarkoituksessa. Uhkamme ei ole yksittäinen kajahtanut upseeri. Uhkamme on suurvallan hyökkäys. Meillä taas ei ole rahaa satoihin ABM-ohjuksiin, hyvä jos penniä venyttäen kymmeniin. Venäjälle ei ole ongelma kyllästää 30 hassun ilmatorjuntaohjuksen varassa olevaa ohjuspuolustusta, se vain pakottaa ampumaan pari ohjusprikaatin yhteislaukausta lisää.

Sen sijaan ABM-kyky saattaa olla tarpeen meriliikenteen turvaamisessa, jos tavalliset ilmatorjuntaohjukset eivät riitä uusimpien hypersoonisten ohjusten torjuntaan. BrahMoksen uusin versio kulkee kuulemma Mach 7, mikä lienee liikaa muutoin meritorjuntaohjusten pudottamiseen soveltuvalle ESSM:lle. Meikäläiset ohjusmäärät nousevat tässäkin tilanteessa ongelmaksi tilanteen pitkittyessä, mutta pari saattuetta saatetaan onnistuakin suojaamaan, kun venäläiset eivät pysty laukaisemaan yhdellä kertaa kuin melko pienen määrän ohjuksia. Tämä voi riittää, jos saamme kriisitilanteessa vankan ohjustäydennyksen vaikkapa Yhdysvalloilsta.

Enpä usko että 4 monitoimikorvettia pystyisi puolustamaan Ahvenanmaata vaikka niillä olisi kunka paljon ohjuksia. Siinä ei sitäpaitsi ole mitään järkeä koska meillä on hyvä miinoituskyky ja paljon huipputeknisiä miinoja joilla maihinnousu tehdään turhaksi. Lisäksi nykyiset Rametot kantavat 100 km, jopa yli. Ohjuspatteri maalla on tehokkaampi tuossa hommassa. Ahvenanmaa pitää myös miehittää 5-10000 miehellä ja maasta laukaisevaa ilmatorjuntaa paikalle niin eipä onnistu hevin valtaaminen kuun katsotaan karttaa. Venäläisillä ei ole riittävästi maihinnousukalustoa ja rannikko on vaarallinen miinojen ym. Lisäksi. Ainoa vaihtoehto nopeaan valtaamiseen olisi maahanlasku ja se vaatii meidän hävittäjä/ilmatorjunnan tuhoamisen lähes täysin.

En myöskään usko että Brahmos kykenisi tuollaiseen vauhtiin koska USAn Waverider-ohjuskin lentää mach 6 nopeudella 70000 jalan korkeudella. Tuo mach 7 on aivan liikaa matalalla tai keskikorkeudella lentävälle ohjukselle kitkan vuoksi luulen minä. Nykyinen Brahmos lentää mach 2.8 nopeutta ja sekin näkyy kauas kitkan takia. Venakoilla tuskin noita nykyisiäkään Brahmoksia koovin paljon vielä löytyy.

Mitä tulee uuteen alusluokkaan, olen samaa mieltä siitä että ohjustyyppejä 2=meri/pintatorjunta ja ilmatorjunta. Merivoimat suosinee toimivaa ratkaisua jossa on kehitysvaraa kuten Umkhonto versiot. 2-taajuustutkalla ja huipputeknisellä tst-järjestelmällä Umkhonto riittää hyvin kunhan määrää lisätään 16-32 kpl määrään. Toki Seaceptor/Camm voisi olla myös hyvä mutta kenties liian hintava?

Tykiksi erinomainen 57mm Mk 110 jolla on monitoimikyky ja kantamaa. Tykki on optimaalisin vaihtoehto ilma-ja pintatorjuntaan.
CIWS tarpeesta en tiedä, tuskin. On myös muistettava että kaikkea ei tuohon pikkupaattiin mahdu.

ABM -torjuntakyky on unelmahöttöä eikä varmasti toteudu tuon kokoluokan aluksessa vaikka rahaa olisikin. Eikä sitä ole tuohon.

METO olisi järkevä pitää RBS-versiona jos uusi tulee tai sitten hankkia NSM. 2x4 ohjusta lienee sopiva johon tila riittää.

SUTO järjestelmät Kongsbergilta tai Saab Hydra ja torpedoksi uusin ruotsalaismalli jota kehitetään juuri Torped 45 korvaajaksi. Luotan ruotsalaisiin eniten koska operoivat samanlaisessa vesistössä kuin me. Lähitorjuntaan ELMA ASW.

Alukselta voisi operoida oma UAV, esim Skeldar tai Firescout. Hekojen lienee tarkoitus vain tukeutua aluksille kuten Visbyssä. Alus on liian pieni jotta siinä voisi olla oma kevyt heko.

Kyky tukea erikoisoperaatioita kuten joukkoja+tst sukeltajia ja nopeita veneitä on ehdoton nykyään. 1-2 Rhib venettä mukaan.

Kaikenkaikkiaan kokonaisuudessa panostaisin eniten tst-johtoon, tiedustelukykyyn(akt. & pass.sensorit+uav) ja häiveeseen. Alusten rooli tulee minusta olemaan enemmän meriliikenteen suojaamisessa, SUTO:ssa ja miinoituksessa sekä tiedustelussa ja meri/ilmatilannekuvan lisäämisessä. Pintatorjunta on myös perinteisesti osa pakettia.

Tilannekuva ja hyvä ympärivuotinen toimintakyky ovat tärkeitä. Aluksen täytyy pystyä liikkumaan pidempään Itämerellä, ilman tukeutumista satamiin. Luulen että osa aluksista toimii sodan/Kriisin puhjetessa pohjanlahden suulla ja saaristomeren alueella suojaamassa kauppalaivoja pinta-ja sukellusveneuhkilta. Myös satamat länsirannikolla todennäköisesti tarvitsevat suojaa.

Ongelma on saada hyvä ratkaisu vähillä pennosilla kun vaatimuksetkin kasvavat. Merivoimilta on ilmoitettu että mm. VISBY-tasoiseen ratkaisuun ei ole rahaa eli ainakin häiveestä joudutaan tinkimään. Tosin se on pakollista koska alukset pitää rakentaa vesilinjastaan teräksestä mikäli niiden oletetaan liikkuvan jäissä. Visbyn hunajakennorakenne tuskin kestää jää-olosuhteita. Siinä asiassa nuo meidän uudet alukset ainakin hakkaavat Visby-luokan.....
 
Enpä usko että 4 monitoimikorvettia pystyisi puolustamaan Ahvenanmaata vaikka niillä olisi kunka paljon ohjuksia. Siinä ei sitäpaitsi ole mitään järkeä koska meillä on hyvä miinoituskyky ja paljon huipputeknisiä miinoja joilla maihinnousu tehdään turhaksi. Lisäksi nykyiset Rametot kantavat 100 km, jopa yli. Ohjuspatteri maalla on tehokkaampi tuossa hommassa. Ahvenanmaa pitää myös miehittää 5-10000 miehellä ja maasta laukaisevaa ilmatorjuntaa paikalle niin eipä onnistu hevin valtaaminen kuun katsotaan karttaa. Venäläisillä ei ole riittävästi maihinnousukalustoa ja rannikko on vaarallinen miinojen ym. Lisäksi. Ainoa vaihtoehto nopeaan valtaamiseen olisi maahanlasku ja se vaatii meidän hävittäjä/ilmatorjunnan tuhoamisen lähes täysin.

Einomies1, kuten olet varmasti huomannut viime aikojen tapahtumista, on harmaan vaiheen käsite hämärtynyt. Aikaa hälyttävästä signaalista ensimmäisiin laukauksiin ei enää ole kuukausia tai viikkoja. Tilanne voi kiihtyä nollasta sataan parissa päivässä.

Ahvenanmaan ympäristön miinoittaminen ja ilma- ja meritorjuntaohjusten siirto saarelle ovat molemmat toimenpiteitä, jotka käsittääkseni ovat vastoin Ahvenanmaan demilitarisaatiota. Suomella on tietysti oikeus puolustaa Ahvenanmaata hyökkäyksen uhatessa, mutta tällainen toimenpide tarkoittaa kansainvälisissä yhteyksissä sitä, että Suomi näkee Ahvenanmaahan kohdistuvan uhan. Tulenarassa ulkopoliittisessa tilanteessa tuollainen siirto on vaikea tehdä ajoissa.

Etenkin miinoittaminen on lisäksi hidasta ja taloudellisesti kallista, kun laivaliikenne pysähtyy ja miinat pitäisi uhan poistuttua vielä raivata pois. Miina-aseen merkitys on laskusuunnassa, eikä se ole yhtä suuri kuin joskus viime sodissa.

Lisää aiheesta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaan_politiikka#Demilitarisointi
http://www.defmin.fi/files/3147/Ahvenanmaa_selvitys.pdf

Sen sijaan merivoimien uusilla aluksilla valmiuden kohotus käy nopeasti ja kätevästi. Ei tarvita mitään poliittisesti vaikeita miinoittteita, jalkaväkeä tai ohjuksia. Esimerkiksi AKT1-alus voi siirtyä oma-aloitteisesti Utön kupeeseen Ahvenanmaan aluevesien ulkopuolelle, josta on aika helppo ampua meritorjuntaohjuksia maihinnousualusryhmää vastaan. Aluksen ilmatorjuntaohjukset eivät yllä ainakaan koko Ahvenanmaalle, mutta ilmapuolustusta voidaan täydentää ilmavoimien Hornet-hävittäjillä. Lisäksi poliitikkojen annettua luvan sieltä Utöstä pääsee aika nopeasti Maarianhaminaan, parissa tunnissa.


Mitä tulee uuteen alusluokkaan, olen samaa mieltä siitä että ohjustyyppejä 2=meri/pintatorjunta ja ilmatorjunta. Merivoimat suosinee toimivaa ratkaisua jossa on kehitysvaraa kuten Umkhonto versiot. 2-taajuustutkalla ja huipputeknisellä tst-järjestelmällä Umkhonto riittää hyvin kunhan määrää lisätään 16-32 kpl määrään. Toki Seaceptor/Camm voisi olla myös hyvä mutta kenties liian hintava?

Umkhonto ei mielestäni ole kovinkaan hyvä ratkaisu alusilmatorjunnan pääohjukseksi. Ohjuksen R-versio kohottaa kyllä kantaman samaan luokkaan kuin aktiivitutkahakupäiset ESSM Block II ja CAMM-ER, mutta onko Umkhonto-R esimerkiksi kovinkaan halpa, jos ohjusta tuotetaan parin pienen laivaston tarpeisiin jokunen sata kappaletta? Toinen juttu on se, että ohjuksen olisi hyvä olla länsimainen, koska silloin on ainakin jonkinlaiset mahdollisuudet saada niitä lisää kriisitilanteessa. Jos ohjuksia aletaan kriisitilanteessa pykäämään uustuotantona jossakin Etelä-Afrikassa, niin Suomi on vallattu ensin Venäjän ja sitten Ruotsin toimesta ennen ohjusten valmistumista.
 
Einomies1, kuten olet varmasti huomannut viime aikojen tapahtumista, on harmaan vaiheen käsite hämärtynyt. Aikaa hälyttävästä signaalista ensimmäisiin laukauksiin ei enää ole kuukausia tai viikkoja. Tilanne voi kiihtyä nollasta sataan parissa päivässä.

Ahvenanmaan ympäristön miinoittaminen ja ilma- ja meritorjuntaohjusten siirto saarelle ovat molemmat toimenpiteitä, jotka käsittääkseni ovat vastoin Ahvenanmaan demilitarisaatiota. Suomella on tietysti oikeus puolustaa Ahvenanmaata hyökkäyksen uhatessa, mutta tällainen toimenpide tarkoittaa kansainvälisissä yhteyksissä sitä, että Suomi näkee Ahvenanmaahan kohdistuvan uhan. Tulenarassa ulkopoliittisessa tilanteessa tuollainen siirto on vaikea tehdä ajoissa.

Etenkin miinoittaminen on lisäksi hidasta ja taloudellisesti kallista, kun laivaliikenne pysähtyy ja miinat pitäisi uhan poistuttua vielä raivata pois. Miina-aseen merkitys on laskusuunnassa, eikä se ole yhtä suuri kuin joskus viime sodissa.
Tässä Ahvenanmaa-selvityksesssähän sinänsä puhutaan vain VIRKA-AVUSTA muille viranomaisille. Suomen rajojen turvaaminen sotilaallisesti on eri asia.

Selvityksessä viitataan kuitenkin tähän erityisasemaan ja siitä tehtäviin poikkeuksiin seuraavasti:

2.1. Ahvenanmaan erityisasemaa koskevat sopimukset


Suomella on kuitenkin oikeus, jos Itämeri joutuu sodan
piiriin, laskea vyöhykkeen puolueettomuuden turvaamiseksi väliaikaisesti miinoja
vesialueelle ja ryhtyä aivan välttämättömiin laivastotoimenpiteisiin.


Suomella on lisäksi velvollisuus ryhtyä vyöhykkeellä tarpeellisiin toimenpiteisiin
hyökkääjän pysäyttämiseksi tai torjumiseksi, jos Ahvenanmaan saaria tai niiden
kautta Suomen mannermaata vastaan suunnataan äkillinen hyökkäys, joka
saattaisi vyöhykkeen puolueettomuuden vaaraan (7 art.).

Pari kysymystä sinulle:
- Miten miinoittaminen on hidasta tai kallista? Se on hidasta vain jos sitä ei harjoitella tai siihen käytettävissä olevia aluksia ei ole riittävästi. Kallista se on jos miinoja ei ole hankittu valmiiksi. Mikään näistä ei ole tietääkseni ongelma meillä. Syystä siitä että rannikkopuolustus on nojannut jo vuosikymmenet miina-uhkaan jota pidetään tehokkaana aseena köyhälle ja sitä se edelleen on. Miinoja voidaan laskea lähes kaikilla merivoimien aluksilla, jopa ohjusveneillä jonkin verran. Miinojen käyttönotto tuskin vie aikaa enempää kuin niiden siirto luolastosta laiturille ja aluksiin.
- Miksi raivaaminen on ongelma? Nykyaikaset miinat voidaan etukäteen säätää deaktivoituviksi tietyn ajan päästä. Lisäksi meillä on modernit kartat alueista ja maailmanluokan miinanraivauskalusto ja tietämys. Ei sitä tehdä enää kuin 1940-luvulla.
- Mihin perustuu näkemys miina-aseen merkityksen vähenemisestä Itämerellä? Merkillistä että PV ei ole tätä huomannut koska se on panostanut uuden herätemiinan kehittämiseen aika paljon aikaa + rahaa. Suurvaltojen intresseissä tietysti olisi että miinoja ei käytettäisi koska ne rajoittavat huomattavasti hyökkäysoperaatioita ja lisäävät tappioita.

Mitä sopimuksiin tulee, niillä pyyhitään persettä hätätilassa kuten on nähty jo pyhänä pidetyn Schengen-sopimuksen kanssakin. Niin pitääkin olla! Jos suomen puolustusvoimain ylipäällikkö ja valtioneuvosto hirttäytyvät sotilaallisen kriisin puhjetessa johonkin lakipykäliin toiminnan sijaan, niillä ihmisillä ei tee mitään! Hätä ei lue lakia, sanotaan ja sen on oltava juuri näin!

Uskon että päätöksenteko on nykyään melko suoraviivaista kokemusten valossa ja sitä varmasti on harjoiteltukin. Ei päätöksenteko kriisitilanteessa sitäpaitsi ole ollut suomessa koskaan ongelma vaikka se sitä muuten olisikin.

(VÄLIKANEETTI/AVAUTUMINEN: Meillä suomessa on nykyään jokin kumma ilmiö siinä että jos vaaleilla valittu hallitus tai poliitikko yrittää muuttaa jotain suuressa kaavassa, nousee jostain kuopasta aina joku aikaisemmin tuntematon professori tai tohtori joka vetoaa johonkin lakipykälään tai tulkitsee lain niin että muutosta ei voi tehdä. Samalla joku kansalaisjärjestö aloittaa kampanjan ja itkun että tästä seuraa sitä tai tätä eikä uudistusta voi mitenkään tehdä! Näitä viisaita tuntuu olevan maa täynnä ja ehkä tässä näkyy akateemisesti koulutettujen ihmisten heikko työllistyminen kun aikaa on vinkua ja valittaa aina jostain.
On se hienoa että meillä on näitä korkeakoulutettuja tohtoreita näin paljon! Elämä olisi paljon vaikeampaa ilman niitä joten eiköhän jatketa vaan niinkuin mummon ja vaarin aikana ja rahoiteta 15 vuotta opiskelevia akateemikkoja työttömyyskortistoon lisää! Ehkä niistä joku löytää töitä ennenpitkää ja alkaa makselemaan veroja/velkojaan. Ainakin KELA tarvitsee jonkun kuluttamaan verovaroja ja tietysti näitä työryhmiä kootaan aina "selvittämään" asioita uudestaan ja uudestaan. Sekin on tämän maan outo tapa.)

Sen sijaan merivoimien uusilla aluksilla valmiuden kohotus käy nopeasti ja kätevästi. Ei tarvita mitään poliittisesti vaikeita miinoittteita, jalkaväkeä tai ohjuksia. Esimerkiksi AKT1-alus voi siirtyä oma-aloitteisesti Utön kupeeseen Ahvenanmaan aluevesien ulkopuolelle, josta on aika helppo ampua meritorjuntaohjuksia maihinnousualusryhmää vastaan. Aluksen ilmatorjuntaohjukset eivät yllä ainakaan koko Ahvenanmaalle, mutta ilmapuolustusta voidaan täydentää ilmavoimien Hornet-hävittäjillä. Lisäksi poliitikkojen annettua luvan sieltä Utöstä pääsee aika nopeasti Maarianhaminaan, parissa tunnissa.
Miksi niitä meritorjuntapattereita ei voi ottaa yhtä nopeasti käyttöön valmiutta kohotettaessa? Ei se vihollinen putkahda tyhjästä sinne Maarianhaminan edustalle. Suomenlahdella on sitäpaitsi maailman kehittynein MARSUR-järjestelmä johon syötetään tietoa ympärysmaiden monista sensoreista. Kaikkien laivojen sijainti tiedetään, oli niillä transponderi tai ei.

Miksi se kallis AKT-1 korvetti pitää ajaa tulilinjalle Utön edustalle pois saariston suojasta? Meritorjunta-ohjukset voidaan ampua yhtä hyvin satamista, Ahvenanmaan ylitse tai maalta. Niiden kantama on yli 100 km! En ikinä uhraisi kalleinta ja hienointa alusta "etulinjassa" hyödyttömästi vaikka invaasio uhkaisikin yllättäen.

CAMM-M = Sea Ceptor, kantama on n. 25 km. CAMM-ER tuskin soveltuu aluskäyttöön. Oli kantama sitten 25 tai 45 km, ei voida puhua kyllä mistään Ahvenanmaan puolustamisesta noilla kyvyillä tai aluksilla. Kyllä rannikolle/saaristoon pitäisi saada ilmatorjuntaa mutta minne niitä kannattaa sijoittaa ja paljon puikkoja riittää? Oli ohjus sitten CAMM, ESSM (epätodennäköistä) tai Umkhonto-IR, ohjuksilla korkeintaan tuetaan ilmatorjuntaa tietyllä alueella tietyn aikaa. Ohjusten päätehtävä korvetti-luokan aluksella on sen suojaaminen lentokoneilta ja meritaisteluohjuksilta.

Umkhonto ei mielestäni ole kovinkaan hyvä ratkaisu alusilmatorjunnan pääohjukseksi. Ohjuksen R-versio kohottaa kyllä kantaman samaan luokkaan kuin aktiivitutkahakupäiset ESSM Block II ja CAMM-ER, mutta onko Umkhonto-R esimerkiksi kovinkaan halpa, jos ohjusta tuotetaan parin pienen laivaston tarpeisiin jokunen sata kappaletta? Toinen juttu on se, että ohjuksen olisi hyvä olla länsimainen, koska silloin on ainakin jonkinlaiset mahdollisuudet saada niitä lisää kriisitilanteessa. Jos ohjuksia aletaan kriisitilanteessa pykäämään uustuotantona jossakin Etelä-Afrikassa, niin Suomi on vallattu ensin Venäjän ja sitten Ruotsin toimesta ennen ohjusten valmistumista.
Umkhonto-ir on muuten periaatteessa tutka/inertiahakuinen ohjus joka tekee loppulähestymisen/lukittuu infrapunalla Tutka suorituskyky vaikuttaa suuresti ohjuksen suorituskykyyn. Ohjuksen hakupää kytkeytyy n.1 km päässä maalista vasta päälle. Tuon hakutavan etevyys on se että ohjus ei lähetä itse mitään signaalia kohteelle joten sen havaitseminen ja häirintä on vaikeaa matkalentovaiheessa ja se kykenee löytämään myös häivemaaleja.

Umkhonto-R versio on kai vasta kehitysvaiheessa ja mikäli meillä on hyviä kokemuksia IR-versiosta sekä mahdollisuus edelleen itse osallistua ohjuksen kehittämiseen, pidän tätä etuna. Merivoimat pienestä suomesta kykeni olemaan mk.2 version kehitystyössä vahvasti mukana jossa ohjuksen hakupään algoritmeja sekä tekniikkaa kehitettiin paremmaksi taustavälkettä vastaan. Myös Mk.2 version kantama on kasvanut alkuperäisestä jopa 20 km saakka.

Minä en usko siihen että saisimme edes euroopasta hevin ohjuksia jos venäjä rupeaisi pullistelmaan. Silloin tarvetta olisi muuallakin. Kyllä sodanajan varastoissa pitää olla riittävästi murkulaa ilman että nojataan johonkin paperilla olevaan velvoitteeseen tuottaa sotamateriaalia kun paskat on meillä jo housuissa. Korkeintaan ruotsista voidaan saada jotain riittävän nopeasti.
 
Näitä viisaita tuntuu olevan maa täynnä ja ehkä tässä näkyy akateemisesti koulutettujen ihmisten heikko työllistyminen kun aikaa on vinkua ja valittaa aina jostain.
On se hienoa että meillä on näitä korkeakoulutettuja tohtoreita näin paljon! Elämä olisi paljon vaikeampaa ilman niitä joten eiköhän jatketa vaan niinkuin mummon ja vaarin aikana ja rahoiteta 15 vuotta opiskelevia akateemikkoja työttömyyskortistoon lisää! Ehkä niistä joku löytää töitä ennenpitkää ja alkaa makselemaan veroja/velkojaan. Ainakin KELA tarvitsee jonkun kuluttamaan verovaroja ja tietysti näitä työryhmiä kootaan aina "selvittämään" asioita uudestaan ja uudestaan. Sekin on tämän maan outo tapa.)
Taitaa olla niin, että mitä korkeampi koulutusaste, sitä pienempi työttömyysaste. Jos siis tohtoreilla menee huonosti, niin vähemmän koulutetuilla se vasta huonosti meneekin. Siinä mielessä myös korkeasti koulutettujen työttömyydestä puhuminen on vähän liioiteltua, kun heillä se ongelma ei niin suuri ole.
 
Taitaa olla niin, että mitä korkeampi koulutusaste, sitä pienempi työttömyysaste. Jos siis tohtoreilla menee huonosti, niin vähemmän koulutetuilla se vasta huonosti meneekin. Siinä mielessä myös korkeasti koulutettujen työttömyydestä puhuminen on vähän liioiteltua, kun heillä se ongelma ei niin suuri ole.

Ei se nyt ihan niinkään ole. Esimerkiksi humanisteilla on tällä hetkellä aika ankeaa eikä monilla perinteisesti hyvillä aloillakaan ruusuilla tanssita. Ja tohtoreita pidetään moniin hommiin ylikoulutettuina, minkä takia tutkinto voi jopa vaikuttaa töiden löytymistä.
 
Ei se nyt ihan niinkään ole. Esimerkiksi humanisteilla on tällä hetkellä aika ankeaa eikä monilla perinteisesti hyvillä aloillakaan ruusuilla tanssita. Ja tohtoreita pidetään moniin hommiin ylikoulutettuina, minkä takia tutkinto voi jopa vaikuttaa töiden löytymistä.
En lainkaan epäile tätä.

Kuitenkin näkemys siitä, että korkeasti koulutetut päätyy kortistoon samalla kun elämän koululaiset saa duunia on väärä.
 
Pari kysymystä sinulle:
- Miten miinoittaminen on hidasta tai kallista? Se on hidasta vain jos sitä ei harjoitella tai siihen käytettävissä olevia aluksia ei ole riittävästi. Kallista se on jos miinoja ei ole hankittu valmiiksi. Mikään näistä ei ole tietääkseni ongelma meillä. Syystä siitä että rannikkopuolustus on nojannut jo vuosikymmenet miina-uhkaan jota pidetään tehokkaana aseena köyhälle ja sitä se edelleen on. Miinoja voidaan laskea lähes kaikilla merivoimien aluksilla, jopa ohjusveneillä jonkin verran. Miinojen käyttönotto tuskin vie aikaa enempää kuin niiden siirto luolastosta laiturille ja aluksiin.

Hitaus on suhteellista, mutta jos verrataan esimerkiksi meritorjuntaohjuksiin:

Ensimmäinen hidastava tekijä on tuo mainitsemasi lastaus. Se kestää aikansa, etenkin, jos henkilöstöä pitää hälyttää töihin vapaalta. Toiseksi lastaukseen kuluva aika on uhka siinä mielessä, että jopa venäläisen sotilaskaluston on aika helppoa löytää tunnetussa sotilassatamassa laiturissa oleva laiva. Lisäksi, jos vesillä on jo ennestään yksi tai useampi alus, niin niiden pitää seilata satamaan hakemaan miinat ja sitten takaisin operaatioalueelle, mikä on turhaa ajanhukkaa. Todennäköisesti reissuja pitää myös tehdä useampia, jos tarkoitus on levittää tuhansia miinoja.

Sitten on se seikka, että miinoittamisesta ja vaara-alueista pitää antaa julkinen ilmoitus ja yleisölle aikaa reagoida asiaan. Puolustusvoimat voi toki itsekin ilmoittaa asiasta suurimmille varustamoille, mutta vesillä liikkuu muitakin aluksia kuin pari autolauttaa. Jos joku mökkeilijä ajaa Busterillaan miinaan, koska illalla niitä ei vielä ollut ja aamulla kalaan lähtiessä oli, niin siitä nousee poru.

Toinen, merkittävämpi seikka on se, että miina on massa-ase, oli siinä sitten älyä tai ei. Niitä tarvitaan paljon. Wikipedian mukaan Suomella meni talvisodassa yli kuukausi merimiinojen laskemiseen.

Suomi aloitti merialueiden miinoittamisen 25. lokakuuta 1939. Miinoituksia laskettiin Jussarölle, Russarölle ja Koiviston eteläpäätyyn. Näiden miinoitusten tavoitteena oli rajoittaa pelotteen avulla Neuvostoliiton laivaston kulkua, suojata omia alueita maihinnousuilta ja tuottaa tappioita Neuvostoliiton laivastolle.

Sodan sytyttyä Suomen merivoimat laski kaikki kaksikymmentä suunniteltua miinoitusta Suomenlahdelle, Saaristomerelle ja Ahvenanmerelle. Miinojen lasku tapahtui öisin ja suurin osa miinoista saatiin laskettua joulukuun ensimmäiseen päivään mennessä, vaikkakin Ahvenanmerellä miinoitteita laskettiin vielä joulukuun viidentenä.

Kalusto on voinut sittemmin parantua, mutta en edelleenkään usko miinoittamisen olevan ihan nopea homma. Varmaan viikko on hyvä varata kaikkineen.

Sivumennen törmäsin myös tällaiseen pumaskaan aiemmista miinoituksista, lukee kuka jaksaa/haluaa: http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/viewFile/47692/13567

- Miksi raivaaminen on ongelma? Nykyaikaset miinat voidaan etukäteen säätää deaktivoituviksi tietyn ajan päästä. Lisäksi meillä on modernit kartat alueista ja maailmanluokan miinanraivauskalusto ja tietämys. Ei sitä tehdä enää kuin 1940-luvulla.

No, joka tapauksessa ne miinat pitää raivata pois sieltä merestä. Oma työnsä siinäkin on, vaikka hommaa ei enää tarvitsekaan suorittaa soutaen. Deaktivoinneista huolimatta miinojen kanssa ollaan luultavasti varovaisia, mikä hidastaa raivaamista, ja raivaamisen ajan kauppamerenkulku on rajoittunutta. Lisäksi meillä on tuota raivauskykyäkin aika rajallisesti.

- Mihin perustuu näkemys miina-aseen merkityksen vähenemisestä Itämerellä? Merkillistä että PV ei ole tätä huomannut koska se on panostanut uuden herätemiinan kehittämiseen aika paljon aikaa + rahaa. Suurvaltojen intresseissä tietysti olisi että miinoja ei käytettäisi koska ne rajoittavat huomattavasti hyökkäysoperaatioita ja lisäävät tappioita.

Merivoimat eivät ole esimerkiksi tilaamassa uutta miinalaivaa. Minusta se, että ei haluta juuri miinoitukseen erikoistunutta alusta, on vahva signaali miinojen merkityksen vähenemisestä. Kyllä, merivoimat haluavat miinoituskyvyn monitoimialuksiinsa. Miinanraivaukseen hankittiin kuitenkin ihan omat aluksensa.

Olen samaa mieltä merivoimien kanssa siitä, ettei miinoituskyvystä kannata luopua täysin, mutta ei merimiina toisaalta ole yhtä merkittävä ase kuin aikoinaan.

Yksi tekijä on myös Venäjän laivasto. Sehän on Venäjän puolustushaaroista ehkäpä heikoimmassa kunnossa, ja se ei ole paljon, kun mietitään, että jo kylmän sodan päivinä Nato oli merisodankäynnissä niskan päällä. Venäjän, ja etenkin Itämeren laivaston, maihinnousukyky on tällä hetkellä jossakin välttävän ja vähäisen välissä, eikä tulevaisuus näytä kovin paljon valoisammalta, kun Mistralitkin jäivät saamatta.

Mitä sopimuksiin tulee, niillä pyyhitään persettä hätätilassa kuten on nähty jo pyhänä pidetyn Schengen-sopimuksen kanssakin. Niin pitääkin olla! Jos suomen puolustusvoimain ylipäällikkö ja valtioneuvosto hirttäytyvät sotilaallisen kriisin puhjetessa johonkin lakipykäliin toiminnan sijaan, niillä ihmisillä ei tee mitään! Hätä ei lue lakia, sanotaan ja sen on oltava juuri näin!

Miten Venäjälle kävi, kun se Krimin miehittämällä pyyhki perseensä sopimuksilla ja kv-oikeudella? Ei kovin hyvin.

Vaikka "miehittäisimmekin" vain omaa maatamme, niin se on silti ulkopoliittinen arvovaltatappio tapahtuessaan vastoin ennalta sovittuja pelisääntöjä. Sääntöjä voidaan toki rikkoa, mutta siitä maksetaan aina jokin hinta, ilmaista se ei ole.

Valitettavasti meillä ei ole varaa menettää länsimaiden tukea sotilaallisessa kriisissä Venäjän kanssa. (Tarkoitan tällä nyt niin poliittista kuin mahdollista sotilaallistakin tukea.) Yksinään Suomi on lähinnä hidastetöyssy Venäjän tavoitteiden toteutumiselle. Ulkosuhteita ei kannata vaarantaa ihan vain siitä syystä, että pääsee näyttämään habaa Putinille.

Uskon että päätöksenteko on nykyään melko suoraviivaista kokemusten valossa ja sitä varmasti on harjoiteltukin. Ei päätöksenteko kriisitilanteessa sitäpaitsi ole ollut suomessa koskaan ongelma vaikka se sitä muuten olisikin.

Aiemmasta Schengen-sopimusta koskevasta tekstistä päätellen olet jokseenkin nuiva. Ovatko päättäjät mielestäsi ryhtyneet riittävään ja suoraviivaiseen päätöksentekoon pakolaiskriisissä? Omasta mielestäni johtajuutta on puuttunut ja reaktiot ovat olleet hitaita - ja nyt on vielä helposta asioista kyse! Esimerkiksi Tornion järjestelykeskuksen perustamista jahkailtiin mielestäni pitkään, vaikka se oli lähinnä sisäpoliittinen päätös.

Itse vähän pelkään, että jos Venäjä aloittaa yllätyssotaharjoituksen Kaliningradissa, niin Helsingissä herätään aikaisintaan siinä vaiheessa, kun Nato-lähteet ilmoittavat Kaliningradista lähteneen laivasto-osaston täynnä Venäjän parhaita ja uusimpia aseita...

Miksi niitä meritorjuntapattereita ei voi ottaa yhtä nopeasti käyttöön valmiutta kohotettaessa? Ei se vihollinen putkahda tyhjästä sinne Maarianhaminan edustalle. Suomenlahdella on sitäpaitsi maailman kehittynein MARSUR-järjestelmä johon syötetään tietoa ympärysmaiden monista sensoreista. Kaikkien laivojen sijainti tiedetään, oli niillä transponderi tai ei.

Tyhjästä? No, ei varmastikaan tyhjästä. Olen huolissani riittävästä ajasta. Kaliningradista on Ahvenanmaalle noin 600 kilometriä.

Meritorjuntaohjuspatterin käyttöönottoa hidastavia tekijöitä on helppo keksiä ainakin muutama:

-Henkilöstö: Missä määrin homma toimii kantahenkilökunnalla ja missä määrin tarvitaan reserviläisiä avuksi? No, varmaan itse järjestelmän operointi pelaa tyydyttävästi pelkän kantahenkilökunnankin voimin, mutta lähisuojaan tarvittaneen reserviläisiäkin. On aika ikävää, jos Ahvenanmaalle etukäteen uitettu ryhmä/joukkue/komppania vihollisen erikoisjoukkoja tuhoaa ohjuspatterin heti alkuun.

-Kuljetus: Meritorjuntaohjuspatteri (koulutusyksikkö) sijaitsee Santahaminassa, ja varmaan kalustokin on samalla suunnalla. Etäisyys Helsingistä Ahvenanmaalle on meriteitse n. 300 kilometriä. Ilmavoimien Casan ruumaan järjestelmä tuskin mahtuu (ainakaan ajoneuvoineen).

-Tarve muualla: Meritorjuntaohjuspatterin sanotaan olevan osa pääkaupunkiseudun puolustusta. Asia ei varmasti ole ihan niin yksinkertainen, mutta monimutkaisessa tilanteessa lienee olemassa sekin vaara, että uhka kohdistuu samanaikaisesti pääkaupunkiseutuun ja Ahvenanmaahan. Kumpi jätetään suojaamatta?

Miksi se kallis AKT-1 korvetti pitää ajaa tulilinjalle Utön edustalle pois saariston suojasta? Meritorjunta-ohjukset voidaan ampua yhtä hyvin satamista, Ahvenanmaan ylitse tai maalta. Niiden kantama on yli 100 km! En ikinä uhraisi kalleinta ja hienointa alusta "etulinjassa" hyödyttömästi vaikka invaasio uhkaisikin yllättäen.

Kirjoitin muuten "Utön kupeessa", en edessä. Eikä se Utö nyt mikään ihan pieni saari ole, kyllä sekin antaa jotakin suojaa esim. tutkaa vastaan. Mutta tuo on sivuseikka. Utö oli vain yksi (mahdollisimman monen tuntema) esimerkki paikasta, joka sijaitsee lähellä Ahvenanmaan aluevesiä.

Toinen juttu on se, että onko Suomella välttämättä tilannekuvaa mereltä, jos AKT1 pysyttelee täysin jossakin kapeikossa saarien ympäröimänä? Rannikolle kiinteästi sijoitetut tutkat on kuitenkin helposti tuhottavissa, samaan tapaan kuin kiinteät rannikkolinnakkeet. Merenalaisista kuuntelusensoreista en tiedä, mutta niiden tarkkuus tuskin riittää meritorjuntaohjuksen maalittamiseksi. Arvelen, että meidän alus saattaa joutua näyttäytymään saarien lomasta sen verran, että se saa mitattua tutkallaan vihollisen tarkan sijainnin. Mutta ei tuo ole kuolemantuomio, sitten vain pika pikaa takaisin saariston suojaan.

Ja kolmas juttu on, että toivon merivoimien komentajan uhraavan aluksiaan, jos kansakunnan etu sitä vaatii. Intressivertailu on aika helppo, jos toisessa kupissa on merivoimien purkit ja toisessa kokonainen maakunta.

CAMM-M = Sea Ceptor, kantama on n. 25 km. CAMM-ER tuskin soveltuu aluskäyttöön. Oli kantama sitten 25 tai 45 km, ei voida puhua kyllä mistään Ahvenanmaan puolustamisesta noilla kyvyillä tai aluksilla. Kyllä rannikolle/saaristoon pitäisi saada ilmatorjuntaa mutta minne niitä kannattaa sijoittaa ja paljon puikkoja riittää? Oli ohjus sitten CAMM, ESSM (epätodennäköistä) tai Umkhonto-IR, ohjuksilla korkeintaan tuetaan ilmatorjuntaa tietyllä alueella tietyn aikaa. Ohjusten päätehtävä korvetti-luokan aluksella on sen suojaaminen lentokoneilta ja meritaisteluohjuksilta.

CAMM-ER on suunniteltu mm. aluskäyttöön italialaisten toimesta.

Ja onhan tuossa nyt suuri ero, onko ilmatorjuntaohjuksen kantama 25 vai 45 km. Jos aluksen parkkeeraa vaikka Maarianhaminan satamaan (hypoteettinen tilanne), niin 45 km kantaman ohjuksella pystyy suojaamaan koko Manner-Ahvenanmaan (ja monia pienempiä saaria). Jos saaristomerellä on vielä AKT2 sopivasti sijoittuneena, niin alueella on jo (suomalaisella tasolla) hyvä ilmatorjunta, vaikka sitten kelluva sellainen.

Ohjuksen kantaman lisäksi on hyvä katsoa suojattua pinta-alaa: 25 km ohjuksella voi suojata 2000 neliökilometriä. 45 km ohjuksella voi suojata 6400 neliökilometriä.

Umkhonto-ir on muuten periaatteessa tutka/inertiahakuinen ohjus joka tekee loppulähestymisen/lukittuu infrapunalla Tutka suorituskyky vaikuttaa suuresti ohjuksen suorituskykyyn. Ohjuksen hakupää kytkeytyy n.1 km päässä maalista vasta päälle. Tuon hakutavan etevyys on se että ohjus ei lähetä itse mitään signaalia kohteelle joten sen havaitseminen ja häirintä on vaikeaa matkalentovaiheessa ja se kykenee löytämään myös häivemaaleja.

Tarkoitatko aluksen tutkaa, ja pidät sen suorituskykyä ongelmana? Nyt kannattaa huomata, että jo Nasamsin Sentinel-tutka mittaa n. 75 kilometriin asti. Ei ole mitään syytä uskoa, etteikö uuteen alusluokkaan saataisi yhtä hyvää tai todennäköisesti selvästi parempaakin tutkaa, onhan teknologia kehittynyt sitten NASAMS-tilauksen.

Umkhonto-R versio on kai vasta kehitysvaiheessa ja mikäli meillä on hyviä kokemuksia IR-versiosta sekä mahdollisuus edelleen itse osallistua ohjuksen kehittämiseen, pidän tätä etuna. Merivoimat pienestä suomesta kykeni olemaan mk.2 version kehitystyössä vahvasti mukana jossa ohjuksen hakupään algoritmeja sekä tekniikkaa kehitettiin paremmaksi taustavälkettä vastaan. Myös Mk.2 version kantama on kasvanut alkuperäisestä jopa 20 km saakka.

Tällainen tuli vastaan.

Umkhonto ei nykyisellään täytä merivoimien kantamavaatimusta (25km+, ja oikea vaatimus voi olla enemmänkin). Uudet Umkhonto-versiot ovat käytännössä kokonaan uusi ohjus jonka kanssa ei meidän ohjuksellamme ole paljoakaan enää yhteistä.

Minä en usko siihen että saisimme edes euroopasta hevin ohjuksia jos venäjä rupeaisi pullistelmaan. Silloin tarvetta olisi muuallakin. Kyllä sodanajan varastoissa pitää olla riittävästi murkulaa ilman että nojataan johonkin paperilla olevaan velvoitteeseen tuottaa sotamateriaalia kun paskat on meillä jo housuissa. Korkeintaan ruotsista voidaan saada jotain riittävän nopeasti.

Kannattaa uskoa hyvällä, että meillä ei ole eikä luultavasti lähivuosina tulekaan mitään tuhannen ohjuksen varastoa. Rahaa ei nyt vaan ole! Kyllä minullekin kilpaisi tuhannen it-ohjuksen varasto, mutta tilanne on, mikä se on.
 
Miinanraivaukseen hankittiin kuitenkin ihan omat aluksensa.

Tutustu Katanpää-luokan ominaisuuksiin, mm. aluksen synnyttämiin herätteisiin ja keinoihin joilla ne on minimoitu, ja mieti sen jälkeen miksi jäävahvistettu nopeakulkuinen taistelualus ei ehkä ole paras välinen miinojen torjuntaan.
 
Tutustu Katanpää-luokan ominaisuuksiin, mm. aluksen synnyttämiin herätteisiin ja keinoihin joilla ne on minimoitu, ja mieti sen jälkeen miksi jäävahvistettu nopeakulkuinen taistelualus ei ehkä ole paras välinen miinojen torjuntaan.

Sama pätee toisinkin päin. MTA 2020 on todennäköisesti selvästi isompi (pituus ja syväys) kuin entiset miinalaivat, mikä vaikeuttaa miinoittamista ahtaammilla väylillä ja tekee aluksesta heikomman miinoittajan verrattuna moderniin miinalaivaan.

Ydin säilyy: PV on hankkimassa neljän monitoimialuksen alusluokkaa, jossa miinoituskyky on vain yksi kyky muiden joukossa. Yhden MTA 2020:n hinnalla saanee pari-kolme miinalaivaa, kun aseistuksesta ja sensoreista voidaan karsia rajusti. Kuitenkaan PV ei ole hankkimassa esimerkiksi kolmea monitoimialusta ja kolmea miinalaivaa. Herää vain kysymys, että miksi ihmeessä? Jos monitoimialuksia hankitaan neljä, niin on vaikea nähdä, että niistä olisi kerrallaan miinoittamassa kuin puolet, koska jollakin kalustolla pitää hätyytellä myös sukellusveneitä ja pinta-aluksia, kenties ilma-aluksiakin. Ehkä PV siis hankkisi miinalaivoja, jos miinoituksen merkitys olisi ennallaan?
 
Onkohan näin kuitenkaan? Pohjanmaa ja Hämeenmaa-luokka ovat jo melko isoja (77.8-78.6 m). 90-metrinen korvetti ei olisi merkittävästi pidempi - viitisentoista prosenttia. Lisäksi, jos referenssilaivoja (esim. MEKO 100) katsoo, syväys tuskin kasvaisi merkittävästi Pohjanmaan 3.3 metristä, joten pääsääntöisesit samoja väyliä mennään. Päämittojensa puolesta MTA 2020 pystyy sis mielestäni täyttämään suurimman osan miinalaivojen tehtävistä. Ahtaammat väylät voidaan miinoittaa ohjusveneillä tai Pansio-luokan miinalautoilta.

Miinanraivaukseen niistä ei kuitenkaan ole, koska aluksilta puuttuu riittävä paikallaanpitokyky ja teräsrungon ja -potkureiden synnyttämä heräte on liian suuri verrattuna 50-metrisen katanpään lujitemuovirunkoon ja Voith Schneider -propulsioon. Ja ovathan ne etulinjan taistelualukset isojakin...

Veikkaisin, että vaikka alusten yksikköhinta saataisiin painettua alas hankkimalla sekä korvetteja että miinalaivoja, Merivoimilla ei yksinkertaisesti riittäisi henkilöstöä kuljettamaan ja rahaa ylläpitämään kuutta isoa sota-alusta (ja kahta eri alusluokkaa).
 
Miinakapasiteetti tulee pysymään vähintään samana kuin nyt, jos siis hankitaan neljä alusta. Oikea miinanlaskukyky ei tarkoita 10 tai 20 miinaa ja siitä ollut kuitenkin puhetta MTA 2020 osalta.

Yksi suorite koko nykyisellä miina-alus kapasiteetilla tarkoittaa n. 350 miinaa. Tähän jos lisätään muiden alusten kyvyt myös niin päästään jo yli 400 miinan. Viikossa jo saadaan melkoinen määrä miinaa merelle, että en nyt ihan huolestuisi Merivoimien kyvystä miinoittaa kriisin alussa. Toki ratkaisevana tekijänä tulee sen miinoituspäätöksen tekeminen.

Osa miinoitteista sisältää kymmeniä miinoja ja osa yksittäisiä. Yksittäisiin soveltuu oikeastaan melkein mikä tahansa alus jossa kansitilaa, tarkat paikannuslaitteet ja miinojen ohjelmointiin välineet.
 
Meri aiheinen kuva
8_106.jpg


Botnica tosin Virossa nykyään
 
Back
Top