Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Löytyi kuva

Spetsnaz turun rannikko laivueen komentoalus
showphoto.aspx


Edit: vertailunvuoksi Uuden suomen kuva
turunsaaristo-gm.jpg


Satelliittikuva: Venäläisyhtiöllä ”hämmentävää” kalustoa Turun saaristossa http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/776...tiolla-hammentavaa-kalustoa-turun-saaristossa
 
Viimeksi muokattu:
Minua ihmetyttää lähinnä, että mitä ihmeen väliä sillä olisi vaikka Pohjanmaa päätyisi venäläisille.

Niin, helppohan sitä on luovuttaa ruotsinkieliset rannikkopitäjät viholliselle...

Ei vaan, kyllä minä näen ongelmia PV:n alusten joutumisessa "väärille omistajille". Kriittiset järjestelmät on varmasti poistettu, mutta pelkkä ajatus aluksen esiintymisestä suomalaisena sotalaivana on jo itsessään häiritsevä. Upseeristo ja tuoreempi reservi tietysti tietää, mitä kalustoa käytössä on ja mitä ei, mutta läheskään jokainen kaduntallaaja ja kertauttamaton reserviläinen ei varmasti ymmärrä, että (entinen) Suomen lipun alla purjehtiva suomalainen sotalaiva onkin todellisuudessa venäläinen...

Toinen ongelma on sitten aluksen käyttäminen propagandatarkoituksiin hybridisodankäynnissä. Ahvenanmaalaisten separatistien käsiinsä saama entinen merivoimien alus on ikävä propagandatyökalu. Keneen se propaganda sitten uppoaa ja keneen ei, se jää nähtäväksi, mutta hämmennystä se kuitenkin aiheuttaa. Jos "Pohjanmaan" toista tulemista ihmetellään maailman medioissa parikin tuntia, niin niillä voi ihan oikeasti olla merkitystä Suomen puolustukselle.

En nyt sano, etteikö mitään puolustusvoimien kalustoa saisi myydä edelleen käytöstä poistamisen jälkeen. Mutta kun kyseessä on nyt suhteellisen pienet rahat, niin paatin stenaaminen on IMHO pienimmän haitan tie, mikäli luotettavaa ostajaa ei löydy.
 
Jos sotalaivasta ottaa pois aseistuksen ja merkinnät, niin mikä siitä tekee sotalaivan? Noin taviksen silmissä. Tai jos venäläiset ihan välttämättä haluavat tänne laivan, joka saattaa asiaan perehtymättömän silmissä näyttää sotalaivalta, niin se onnistunee muutenkin. Pidän näitä skenaarioita melko kaukaa haettuina.
 
Olisi saanut joutaa mennä Håkanssille. 350000 valtion kirstuun. Sillä olisi saanut vaikka Ipadejä vastaanottokeskuksiin runsaan mitoin.
No vitsi vitsinä.
Taitaa tässä taustalla olla nostalgiset perusteet eikä niinkään russofobia.
Liian monilla upseereilla vahvoja tunnesiteitä Pohjanmaata kohtaan.
Ei niitä suoda sitten muille.
 
Olisi saanut joutaa mennä Håkanssille. 350000 valtion kirstuun. Sillä olisi saanut vaikka Ipadejä vastaanottokeskuksiin runsaan mitoin.
No vitsi vitsinä.
Taitaa tässä taustalla olla nostalgiset perusteet eikä niinkään russofobia.
Liian monilla upseereilla vahvoja tunnesiteitä Pohjanmaata kohtaan.
Ei niitä suoda sitten muille.
Eli persu puolustusministeri on meriupseerien ohjauksessa? Vai miten?
 
Jos sotalaivasta ottaa pois aseistuksen ja merkinnät, niin mikä siitä tekee sotalaivan? Noin taviksen silmissä.

Siitä edellisestä myydystä paatista eivät tainneet läheskään kaikki merkinnät ja muut sotalaivan piirteet kadota, vaikka piti...

Vaikka PV irrottaisi aseistuksen ja maalaisi aluksen valkoiseksi ennen luovutusta uudelle omistajalle, niin vieläkin se on pohjimmiltaan sotalaiva. Vähänkin kauempaa katsottuna alus menisi tarkemmin tuntemattomalle läpi, kunhan se olisi suunnilleen oikeassa värityksessä ja tunnuksissa ja aluksella olisi jonkinlainen tykki (joko toimiva venäläisvalmisteinen tai pellistä hitsattu Boforsin näköiskopio). Ehkä jotakin antenneja pitäisi vielä lisätä, jos PV on ne poistanut, mutta tuossa se olisi vähimmillään. Jos uskottavuutta (tai taistelukykyä) halutaan lisätä, niin sitten voidaan laittaa kyytiin Sergeit ja ITKK:t sekä toinen tykki, minkä tekee melkein samalla vaivalla.

Tai jos venäläiset ihan välttämättä haluavat tänne laivan, joka saattaa asiaan perehtymättömän silmissä näyttää sotalaivalta, niin se onnistunee muutenkin.

Tämä on totta. Onhan heillä sotalaivoja itselläänkin.

Toisaalta, jos venäläisten on oleellista saada alus näyttämään nimenomaan ex-suomalaiselta sotalaivalta, niin ilman runkoa homma on huomattavasti työläämpää kuin jos me myymme heille rungon valmiina. Venäläisiä ei ehkä kiinnosta tilata uutta runkoa telakalta tai muokata olemassa olevan aluksen runkoa radikaalisti ihan vain yhtä operaatiota varten. Mutta jos valmiin rungon saa romuraudan hinnalla ja pienellä työllä siitä saa käyttökelpoisen työkalun, niin olisi hullua jättää tilaisuus käyttämättä.

Vääriin käsiin päätyvät sotalaivat ovat sellainen kysymys, jossa ei pitäisi löysäillä. Tässä on mahdollisuus vaikeuttaa - tai helpottaa - vihollisen tavoitteita ihan konkreettisesti. Jokin ulkomaalaisten maaomistuksen kieltäminen sotilasalueiden läheltä taas olisi lähinnä kosmeettista, kun jouduttaisiin turvautumaan bulvaaneihin.

Pidän näitä skenaarioita melko kaukaa haettuina.

Pidän skenaariota Venäjän hyökkäyksestä Suomeen melko kaukaa haettuna. Aina silloin tällöin ajatus käy kuitenkin mielessä.
 
Toisaalta, jos venäläisten on oleellista saada alus näyttämään nimenomaan ex-suomalaiselta sotalaivalta, niin ilman runkoa homma on huomattavasti työläämpää kuin jos me myymme heille rungon valmiina.

Monikohan mahtaa erottaa suomalaisen sotalaivan venäläisestä, mutta ei kykene erottamaan venäläisten naamioimaa Pohjanmaata aktiivikäytössä olevista aluksista?

Pidän skenaariota Venäjän hyökkäyksestä Suomeen melko kaukaa haettuna. Aina silloin tällöin ajatus käy kuitenkin mielessä.

Ja silti se skenaario tuntuu paljon, paljon todennäköisemmältä kuin Pohjanmaan käyttö kyseisessä hyökkäyksessä.
 
Ei tolla Pohjanmaan myynnillä olisi mitään sotilaallista merkitystä ollut, kuten ei aikaisemmillakaan myynneillä. Ohjeistus on että pitää yksilöidä käyttötarkoitus ja nyt sitä ei oltu tehty. Lisäksi vielä edellinen "kohu" minkä kyseinen sankari sai aikaan.
 
Suomalaisen sota-aluksen päätymisestä vääriin käsiin voi seurata vaikeasti ennalta arvattavia mainehaittoja. Ei se oikein huvita, jos alus päätyy vaikkapa Greenpeacelle tai johonkin Gaza-aktivistien saattueeseen, jossa ex-sotaaluksen vauriokestävyydestä, NBC-suojauksesta ja muista ominaisuuksista on hyötyä.
 
Merivoimien taistelualusten rakentamisen tietopyynnöt liikkeelle
Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimat käynnistämään Merivoimien Laivue2020-hankkeen. Laivue2020-hanke rakennuttaa neljä korvetti-kokoluokan taistelualusta ympärivuotisiin tehtäviin Itämeren sää- ja jääoloissa. Tietopyyntö informoi telakoita hankkeesta sekä selvittää laivanrakentajien ja osatoimittajien osaamisen ja palveluhinnat tarjouspyynnön perustaksi. Tietopyyntö lähetetään 18.12.2015 ja vastauksia odotetaan ensi maaliskuun loppupuolella.

Uudet neljä alusta korvaavat jo nyt poistuneen miinalaiva Pohjanmaan sekä 2020-luvun puolivälissä elinkaarensa pään saavuttavat neljä Rauma-luokan ohjusvenettä ja kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa. Hankittavat alukset turvaavat Merivoimien kyvyn muun muassa alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen merellä sekä meriyhteyksien suojaamiseen. Ilman uusien alusten hankintaa Merivoimat ei tulevaisuudessa selviydy lakisääteisistä tehtävistään.

Merivoimien vaatimukset alusten talvitoiminta- ja merimiinoituskyvylle ovat keskeinen peruste toimittajan valinnalle. Ulkomaisilla sotalaivatelakoilla ei ole tarjota valmista aluskonseptia Suomen tarpeisiin ja olosuhteisiin. Huolto-, ylläpito- ja vaurionkorjaukset ovat osa suorituskykyä ja niiden tulee olla saatavissa Suomesta kriittisin osin. Alusluokan hankintahinnaksi on arvioitu 1,2 miljardia euroa ja eliniäksi on suunniteltu vähintään 35 vuotta.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen valmistelema tietopyyntö (Request for Information, RFI) lähetetään julkisilta osiltaan yrityksille, joilla saattaa olla hankeen kannalta relevanttia osaamista tai järjestelmiä. Toimittajat voivat tarjota kokonais- tai osatoimitusta kuten ase- ja sensorijärjestelmiä. Täydentävä, tietoturvaluokiteltu tieto jaetaan myöhemmin järjestettävässä seminaarissa.

Hankintamallista päätetään ensi vuoden aikana. Sopimusneuvottelujen jälkeen sopimukset allekirjoitetaan vuonna 2019. Suunnitellut ensimmäiset laivatekniset ajot ovat vuonna 2020 ja viimeinen alus luovutettaisiin suunnitelman perusteella Puolustusvoimille vuonna 2024.

http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=2f07cd004afbc0e3ba26ff6bd924eb2c
 
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/puhallettava-autolautta-kantaa-viiden-tonnin-kuorman/Lu73f3kW
Uutisessa video lautasta.

Lautta on valmistettu kestävästä, synteettisestä kumista.

Slovenialainen yritys on kehittänyt ilmalla täytettävän lautan, joka pystyy kuljettamaan jopa 5000 kilon painoista lastia.
Ferryboatiksi ristitty vesikulkuneuvo on suunniteltu kuljettamaan esimerkiksi autoja, raskaita koneita tai parhaimmillaan jopa 50:tä matkustajaa.
Lautta on tehty Hypalon-merkkisestä synteettisestä kumista, jonka kerrotaan olevan erittäin kestävää. Se sietää myös lämpötilanvaihteluja.
Ferryboatia valmistava Hovercraft-niminen yritys aikoo tehdä monen kokoisia kumilauttoja. Suurimmat niistä maksavat noin 10 000 euroa, kertoo uutistoimisto Reuters.
Lähde: Kauppalehti
Lautan voi rullata kasaan ja heittää vaikka peräkärryyn. Voisi olla järvien ylittelyissä mainio peli ja saisi kannettua metsään piiloon tarvittaessa.
 
Joskus tavaran myyjä on rajoittanut loppukäyttäjäksi Suomen puolustusvoimat. Silloin käytöstä poistettu tavara joudutaan romuttamaan.

Sotilaskäytöstä poistettuja tarvikkeita ei voi myydä ihan kenelle vaan. Myyntiä rajoittavat esimerkiksi loppukäyttörajoitteet, vientiluvat, hallussapitorajoitteet, työturvallisuuslainsäädäntö ja ympäristövastuu, kertoo materiaaliyksikön johtaja Olli RuutuPuolustusministeriöstä.

Mikäli kyse on puolustustarvikkeesta, pysyy se sellaisena loppuun saakka. Puolustustarvikkeet määritellään EU:n yhteisessä puolustustarvikeluettelossa. Niitäkin voidaan myydä tietyin edellytyksin siviilikäyttöön, mutta lopullinen käyttötarkoitus on tiedettävä täsmällisesti.

Esimerkiksi miinalaiva Pohjanmaa on puolustustarvike senkin jälkeen kun siitä on poistettu aseet ja muut sotateknologiat.

"Käytännössä se tarvitsee vientilupia Suomesta poistuessaan kaikkiin kohdemaihin", Ruutu kertoo.

Jokaisen puolustusvoimien käytöstä poistetun tarvikkeen kohdalla tehdään arviointi, mihin käyttöön se voidaan myydä.

"Siviilikäyttöön voidaan myydä vain materiaalia, jonka myyntiä ei ole rajoitettu silloin kun on aikanaan hankittu", Ruutu selittää.

Loppukäytöstä on myös saatava asianmukaiset sitoumukset.

Kun sotilastarvikkeita hankitaan, voi niiden myyjä rajoittaa ne esimerkiksi vain Suomen puolustusvoimien käyttöön. Jos myyjältä ei saada lupaa myydä niitä edelleen, joudutaan ne romuttamaan.

Puolustusvoimien käytöstä poistamaa tavaraa voidaan myydä myös toisten maiden puolustusvoimille. Silloin täytyy kuitenkin olla varma, että loppukäyttörajoitteet eivät ole enää voimassa.

Aiemmin Suomi on myynyt puolustusvoimien materiaalia muun muassa Viroon, jonne on toimitettu kenttätykkejä ja ilmatorjuntakalustoa.
 
Ei tolla Pohjanmaan myynnillä olisi mitään sotilaallista merkitystä ollut, kuten ei aikaisemmillakaan myynneillä. Ohjeistus on että pitää yksilöidä käyttötarkoitus ja nyt sitä ei oltu tehty. Lisäksi vielä edellinen "kohu" minkä kyseinen sankari sai aikaan.
Miksi käyttötarkoitus pitää yksilöidä?
 
Aika outoa, että entistä miinalaivaa ostaessa ongelmaksi muodostuu käytön yksilöinti. Sen luulisi olevan se viimeisin este laivan ostamiselle, sillä kai niillä nyt on ollut järkevät suunnitelmat sille mitä ko. laivalla tekisivät kun ovat sen ostaneet.

Pragmaattisesti olisin ajatellut, että käytön järkevyys on uuden omistajan murhe. Valtio olisi hyötynyt 600 000 euron verran. Ilmeisesti asia on monimutkaisempi ja siihen liittyy PV:n vastuita.
 
Suomalaisen sota-aluksen päätymisestä vääriin käsiin voi seurata vaikeasti ennalta arvattavia mainehaittoja. Ei se oikein huvita, jos alus päätyy vaikkapa Greenpeacelle tai johonkin Gaza-aktivistien saattueeseen, jossa ex-sotaaluksen vauriokestävyydestä, NBC-suojauksesta ja muista ominaisuuksista on hyötyä.
Juuri näin. Maailmalla on jos jonkinlaista merirosvoa, terroristia, vapaustaistelijaa ja salakuljettajaa joiden käsissä emme halua nähdä merivoimien entistä lippulaivaa. Valtioiden tulee huolehtia sotilasmateriaalistaan, myös käytöstä poistettaessa.
 
Kun ex-puolustusministeri Wallin on nyt asettunut tukemaan Alfons Håkansin ostotarjousta puhuen asiasta puolustusvoimien rahankäytön järkevyyden kannalta, tuli mieleeni alhainen ajatus siitä, josko Steph.Wallin puhuisi tässä myös Håkansin suulla. En tiedä missä määrin Håkans on esimerkisi rahoittanut Wallinia/RKP:ta, mutta tokihan tuo puolue ruotsinkielisen liike-elämän etua ajaa. Pohjanmaan päätyminen venäläiskäsiinkään tuskin Wallinia huolettaa, hänhän oli ministeriaikanaan kovin haluton rajoittamaan venäläisten maakauppojakaan. Tosin hän silloin levitteli käsiään lakiteknisiin syihin vedoten, mutta ministerin vaihduttua myös nuo lakitekniset esteet yllättäen poistuivat.
 
Viimeksi muokattu:
Kotimaa 29.12.2015 klo 14:16
Merivoimien tuore komentaja: Uusien alusten hankinta elintärkeää
Uusi Merivoimien komentaja, kontra-amiraali Veijo Taipalus uskoo, että merivoimien tilanne on tällä hetkellä hyvä. Taistelualuskalusto vanhenee kuitenkin kovaa vauhtia.

Rauma-luokan alukset poistuvat merivoimien käytöstä noin kymmenen vuoden sisällä. Kuva: Kalle Talonen / Yle

Kontra-amiraali Veijo Taipalus on uusi Merivoimien komentaja. Taipalus seuraa tehtävässään vara-amiraali Kari Takasta.

On se sitten mikä kansallisuus tahansa, mikä merillä liikkuu, niin me kyllä valvomme ja katsomme heidän peräänsä.

– Veijo Taipalus



Vara-amiraali Takanen luovutti tehtävänsä kontra-amiraali Taipalukselle vaihtotilaisuudessa Heikkilän kasarmilla, Turussa.

Veijo Taipalus uskoo, että merivoimat on tällä hetkellä hyvässä kuosissa, mutta tulevaisuuden varalta on tehtävä paljon töitä.

Tuore komentaja viittaa puolustusvoimien Laivue 2020 -hankkeeseen, jonka tavoitteena on korvata vanhenevan taistelualuskaluston suorituskykyä.

– Meiltä poistuu Hämenmaa-luokka ja Rauma-luokan alukset vuoden 2025 paikkeilla. Se suorituskyky pitää korvata, ja olemme suunnitelleet neljän korvetti-luokan aluksen hankkimista, Taipalus sanoo.

Taipaluksen mukaan korvaavien alusten pitää soveltua merenkulkuun jäisissä olosuhteissa. Lisäksi niiden on sovelluttava muun muassa miinoitustehtäviin.

Ukrainan tilanne työllistää myös merivoimia
Merivoimien uusi komentaja, kontra-amiraali Veijo Taipalus sanoo, että merivoimien tehtävät Suomen merialueilla ovat lisääntyneet. Tähän on vaikuttanut etenkin Ukrainan tilanne, joka on lisännyt sotilaallista liikennettä Itämerellä.

Ilman neljän aluksen Laivue 2020 -hanketta merivoimien on äärimmäisen vaikea selvitä lakisääteisistä tehtävistään.

– Veijo Taipalus



– Operatiivisia tehtäviä on ollut merialueilla enemmän. Se tuo velvoitteita merivoimille, joka turvaa alueellista koskemattomuutta ja vastaa myöspäivittäisestä valvonnasta Itämeren alueella.

Taipalus ei halua ottaa kantaa siihen, minkä maan alukset aiheuttavat merivoimille suurinta päänvaivaa. Esimerkiksi Venäjää komentaja ei pidä Suomelle uhkana.

– Se on suuri toimija Itämeren alueella. On se sitten mikä kansallisuus tahansa, mikä merillä liikkuu, niin me kyllä valvomme ja katsomme heidän peräänsä, Taipalus toteaa.

Merivoimat tarvitsee uutta kalustoa
Kontra-amiraali Veijo Taipalus ei aio tehdä merivoimien toimintaan merkittäviä uudistuksia.

– Puolustusvoimissa on tehty jo niin valtava uudistus takavuosina. Materiaalinen kehittäminen on kuitenkin saatava liikkeelle.

– Minun aikanani se ei tule valmiiksi, mutta työ pitää saada sellaiseen vauhtiin, että se toteutuu aikanaan.

Merivoimien komentajalla on lyhyt viesti poliittisille päättäjille.

– Ilman neljän aluksen Laivue 2020 -hanketta merivoimien on äärimmäisen vaikea selvitä lakisääteisistä tehtävistään, Taipalus sanoo.

Saako tuosta lopusta sen kuvan, että pelkoa on perseessä projektin hyllyttämisestä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaankaan hyllyttämisestä, mutta jos haetaan 1,2 mrd € rahoitusta niin siinä saa kyllä omata melkoiset puheenlahjat että tuollaisen projektin saa päättäjille myytyä. Siksi korostetaan jatkuvasti kuinka tärkeää tämä on.
 
Back
Top