Merivoimien kehitysnäkymät

Eikös meillä ole kiinteä kuuntelu kenttä ja varmasti maailmalta löytyisi siirrettäviä kuuntelu poijuja. Ei ne neljä paattiakaan voi samassa paikassa olla kovin pitkää aikaa saati sitten päivystää jossain salmessa josko sattuisi sukellusveneitä tulemaan.

Aika paljon monikäyttöisempiä kuitenkin, kuuntelupoijuilla et hätistele Ahvenanmaalle suuntaavia maihinnousualuksia, saata rahtilaivoja, vahvista pk seudun ilmapuolustusta, osallistu kv operaatioihin yms
Vaikka neljä laivaa ei kuulosta isolta määrältä, tuon kokoluokan ja suorituskyvyn omaavat kipot vihollinen joutuu jo ottamaan huomioon. Plus toivon hartaasti että nuo tullaan suunnittelemaan ja rakentamaan kotimaassa. Muutama miestyövuosi telakalle ja osaaminen ei karkaa.
 
Eikös meillä ole kiinteä kuuntelu kenttä ja varmasti maailmalta löytyisi siirrettäviä kuuntelu poijuja. Ei ne neljä paattiakaan voi samassa paikassa olla kovin pitkää aikaa saati sitten päivystää jossain salmessa josko sattuisi sukellusveneitä tulemaan.

Havainnon jälkeen tarvitaan useampi yksikkö paikalle jos aiotaan tehdä muutakin kuin havainnon kirjaus. Kiinteästä kentästä saadaan ehkä se ensimmäinen havainto mutta sen jälkeen tarvitaan muita temppuja.
 
Eikös meillä ole kiinteä kuuntelu kenttä ja varmasti maailmalta löytyisi siirrettäviä kuuntelu poijuja. Ei ne neljä paattiakaan voi samassa paikassa olla kovin pitkää aikaa saati sitten päivystää jossain salmessa josko sattuisi sukellusveneitä tulemaan.
Meillä on erittäin suurella varmuudella sekä nopeasti siirrettävää, että kiinteähköä kuunteluverkostoa.

Ilmatorjunta-ketjuissa kinataan aina välillä hävittäjien ja ilmatorjuntaohjusjärjestelmien hankinnan määräsuhteista. Nykyiselle ratkaisulle löytyy mielestäni ihan kohtalaiset perusteet taistelukentän tärkemmästä muuttujasta, eli ajasta; hävittäjä liikkuu nopeasti ja se on varsin monipuolinen lavetti.

Merivoimien tapauksessa on mielestäni hankalampi löytää perusteita 1,2mrd alushankinnalle. Joo, niillä aluksilla voidaan varmasti saada aikaan jonkinlainen vaikutus vihollisessa, mutta onnistuisikohan se jollain muillakin tavoilla, kenties paremmalla iskukyky/€ -suhteella?

Muutetaan listaa:

J-39E, RBS-15, NH90 SuTo, tiputettavat aktiivi/passiivi sonaripoijuṭ tukemaan merivoimien nykyistä tiedustelua, mahdollisesti pienempiä aluksia hankintaan.

Noita kaikkia saa jo nyt, tai pian, sotakaupan hyllyltä. Omaa devausta ei vaadita.

Vai onko aluksien rooli sitten jotakin muuta kuin törkätä liikkeelle se maksimaalinen tuhovoima ajanhetkellä t?

Tietysti voidaan ajatella, että tollanen paatti saattaa olla pelipaikalla heti, koska pystyy hankkimaan informaatiota omilla sensoreillaan. Ikävä tosiasia on toisaalta se, että myös vihollinen tietää paatin sijainnin ja tyypin. Passiivisen kuuntelupoijun havaitseminen onkin sitten jo kertaluokkian hankalampaa, ellei jopa mahdotonta. Poijujen varaan jättäytymisestä seuraa taas toisaalta se, että kestää jonkin aikaa ennen kuin saadaan tulivoimaa pelipaikalle, ja esim. suklari saattaa olla jo ihan muualla, kuuntelulaitteiden ulottumattomissa, kun ase ollaan saatu pelipaikalle.
 
ja eikös sitä ole sanottu, että tehokkain vastatoimi nykyaikaiselle sukellusveneelle on toinen sukellusvene. Sen verran kalliita vehkeitä, että meille ei ole tulossa joten muuta keksittävä. helpointa olisi liittyä natoon...
 
ja eikös sitä ole sanottu, että tehokkain vastatoimi nykyaikaiselle sukellusveneelle on toinen sukellusvene. Sen verran kalliita vehkeitä, että meille ei ole tulossa joten muuta keksittävä. helpointa olisi liittyä natoon...
Suto kopterit ja 2020 aluksiin torpedoaseistus. Kyllä niillä pitäisi karikkoisessa lätäkössämme pärjätä.
Ja iso ei Natolle. Olisi ikävää jos Finnairin Aasian koneet lentäisivät pohjoisnavan yli, tai itäraja alkaisi jälleen vuotamaan järjestetysti. Ilmatilaloukkaukset lisääntyisivät ja kaikki lentotunnit meikäläisillä sulaisi tunnistuslentoihin. Natosta olisi meille pelkkää paskaa. Hyvät naapurivälit kuten nyt kaikista paras. Niinistö hoitaa homman.
 
Suto kopterit ja 2020 aluksiin torpedoaseistus. Kyllä niillä pitäisi karikkoisessa lätäkössämme pärjätä.
Ja iso ei Natolle. Olisi ikävää jos Finnairin Aasian koneet lentäisivät pohjoisnavan yli, tai itäraja alkaisi jälleen vuotamaan järjestetysti. Ilmatilaloukkaukset lisääntyisivät ja kaikki lentotunnit meikäläisillä sulaisi tunnistuslentoihin. Natosta olisi meille pelkkää paskaa. Hyvät naapurivälit kuten nyt kaikista paras. Niinistö hoitaa homman.
Jos ei natoa niin sitten olisi viilattava pv:n budjettia raakasti ylöspäin. Tässä on nitkuteltu tuon pienenevän budjetin kanssa jo liian kauan. Jos sama meno jatkuu niin meillä on vähän hienoja ja kalliita vehkeitä. Niitä ei tosin ole varaa käyttää ja sodassa määrä on sellainen että sillä ei tee mitään.

Meille on kovaa vauhtia muodostumassa paraati armeija.
 
Asiallinen postaus nimimerkiltä elso! Vaikka joudunkin olemaan eri mieltä. ;)

Merivoimien tapauksessa on mielestäni hankalampi löytää perusteita 1,2mrd alushankinnalle. Joo, niillä aluksilla voidaan varmasti saada aikaan jonkinlainen vaikutus vihollisessa, mutta onnistuisikohan se jollain muillakin tavoilla, kenties paremmalla iskukyky/€ -suhteella?

Muutetaan listaa:

J-39E, RBS-15, NH90 SuTo, tiputettavat aktiivi/passiivi sonaripoijuṭ tukemaan merivoimien nykyistä tiedustelua, mahdollisesti pienempiä aluksia hankintaan.

Noita kaikkia saa jo nyt, tai pian, sotakaupan hyllyltä. Omaa devausta ei vaadita.

Mikä on lasku sen jälkeen, kun on hankittu nuo kaikki palapelin osaset?

Mietitäänpäs...

4 x NH90 NFH
6 x Gripen E

Pelkästään tuolla kombinaatiolla ollaan varmasti jo 900-1000 miljoonan euron tuntumassa, kun aseitakin pitää hankkia.

Ylijäävät 200-300 miljoonaa on helppo kuluttaa kahteen tai kolmeen miinalaivaan, sillä miinoituskyvystä tuskin halutaan luopua. Miinalaivoja tarvitaan myös tuottamaan tilannekuvaa merialueilta.

Mutta mikä on tuon paketin suorituskyky? Jos laiva on helposti havaittavissa, niin eikö perinteinen (ei-häive) ilma-aluskin? Mikä on ilma-alivoimaisena taistelevan osapuolen hävittäjän tai varsinkaan helikopterin selviytymiskyky?

Olkoonkin, että alus on hidas ja suuri maali, niin kantavuus ja koko mahdollistavat ilma-alusta raskaampien/tehokkaampien omasuojajärjestelmien (ELSO- ja harhamaalijärjestelmät) asentamisen samoin kuin raskaan itsepuolustusaseistuksen (ilmatorjuntaohjukset, CIWS). Hävittäjä voi tietysti pötkiä pakoon, mutta joskus siinäkin leikissä käy kalpaten, ja helikopterin asema on surkea, jos hävittäjäsuoja katoaa.

Sitä paitsi en jaksa uskoa, että alusten löytäminen on ihan triviaalia. Saaristo on pirullinen paikka, kun tutkakaikuja tulee joka puolelta, mikä on ongelma myös tutkahakuisten meritorjuntaohjusten käytön kannalta. Tämä korostuu pitkillä etäisyyksillä, kun alus ei ehkä olekaan samassa paikassa kuin se oli ohjusta ammuttaessa, ja lähietäisyyksillä ohjuksen laukaiseva ilma-alus on alusilmatorjunnan vaikutusetäisyydellä. Toisekseen tuossa toiminnassa syntyy viholliselle ihan varmasti tappioita ja keskeytyneitä tehtäviä. Suomen ilmavoimia kiinnostaa varmasti päästä jaolle pudotustilastoissa. Kolmanneksi pelkkä alusten olemassaolo viivyttää vihollisen operaatiota ja antaa meille aikaa sekä sotilaallisiin että poliittisiin vastatoimiin. Venäläisiä varmasti harmittaa, jos kaksi alusta on Ahvenanmaan turvana vielä neljäntenä sotapäivänäkin estämässä maahanlaskuoperaation loppuunviemisen. Vastaavasti meillä alkanee sitä suuremmat varautumistoimenpiteet, mitä isompia joukkojensiirtoja Venäjä tekee lähialueellemme, jolloin lamauttavan ensi-iskun onnistumismahdollisuus heikkenee.

Vai onko aluksien rooli sitten jotakin muuta kuin törkätä liikkeelle se maksimaalinen tuhovoima ajanhetkellä t?

Tietysti voidaan ajatella, että tollanen paatti saattaa olla pelipaikalla heti, koska pystyy hankkimaan informaatiota omilla sensoreillaan. Ikävä tosiasia on toisaalta se, että myös vihollinen tietää paatin sijainnin ja tyypin. Passiivisen kuuntelupoijun havaitseminen onkin sitten jo kertaluokkian hankalampaa, ellei jopa mahdotonta. Poijujen varaan jättäytymisestä seuraa taas toisaalta se, että kestää jonkin aikaa ennen kuin saadaan tulivoimaa pelipaikalle, ja esim. suklari saattaa olla jo ihan muualla, kuuntelulaitteiden ulottumattomissa, kun ase ollaan saatu pelipaikalle.

Juu, on hyvin mahdollista, että haluamme tehdä muutakin kuin yhden suurhyökkäyksen, jonka jälkeen ohi on. :D

Omasta mielestäni ehkäpä keskeisin asia merivoimien aluksissa on toiminta-aika ja reagointinopeus. Ammattimaisena puolustushaarana merivoimilla on hyvä reagointinopeus. Tämä on tärkeää harmaan vaiheen kannalta, koska valmiutta voidaan kohottaa nopeasti ja hiljaisesti puolustusvoimien sisäisenä toimenpiteenä. Hornetien hajauttaminen (ja mahdollisesti myös rannikkosijoitteisten meritorjuntaohjusyksiköiden miehittäminen reserviläisillä) vetää puoleensa paljon enemmän huomiota ja kestää jonkin aikaa. Lisäksi tuollaisen aluksen toiminta-aika on ihan toista luokkaa kuin alueella päivystävällä hävittäjäparvella, helposti monisatakertainen.

Toinen seikka on tilannekuvan luominen. Kyky valvoa etenkin ilmatilaa maasijoitteisilla sensoreilla on saaristossa heikko ja avomerellä melko lailla olematon. Tutkien kuljettaminen saariin ja etenkin niiden siirtäminen asemasta toiseen on hidasta ja hankalaa, isoimpia saaria lukuunottamatta, ja avomerellä taas alakatveet kasvavat. Merivoimien aluksilla sensorit muodostavat tilannekuvaa vaikka keskellä Pohjanlahtea. Lisäksi kiinteillä sensorikentillä on se ongelma, että ne voidaan tiedustella jo rauhanaikana ja tuhota konfliktin ensi hetkinä.
 
Meille on kovaa vauhtia muodostumassa paraati armeija.

Meillä on paraatiarmeija, paraatitekemisineen.
Käykää katsomassa mitä oikea tekeminen on maailmalla.. :)
Sotaa ei pidä ihannoida, tai mitenkään julistaa hienona asiana, mutta kun keskustelu päättyy siihen, että asevoimat kutsutaan paikalle, niin silloin pitää oikeasti tapahtua, eikä toiminta voi olla mitään "unissaan perseen raapimista".
Pitää todella ottaa hommat hanskaan ja toteuttaa ne asiat, joihin komittoidutaan.
 
Otsikkoa tiukasti katsoen.

En lähtisi korvettipeliin lainkaan. Tyytyisin hankkimaan ajanmukaisen ohjusaluskapasiteetin kaikilla mausteilla.

Mitä oikein haette, herra baikal? Meillä on tällä hetkellä korvattavana Rauma-luokka ja Hämeenmaa-luokka sekä Miinalaiva Pohjanmaa. Kaksi jälkimmäistä ovat myös jäissäkulkukykyisiä.

Pelkkiin ohjusveneisiin pohjautuvan ratkaisun myötä toimintakyky hankalina jäätalvina heikkenisi ja miinoituskyky supistuisi huomattavasti. Ohjusveneeseen ei mahdu järkevää määrää miinoja toisin kuin korvettiin. Myös "kaikki mausteet" jäävät jokseenkin laihoiksi, sillä Haminan kokoiseen tai edes vähän isompaan alukseen ei voi änkeä loputtomasti tavaraa. Tykki, meritorjuntaohjukset, SUTO-aseistus sekä laadultaan ja/tai määrältään lähinnä omasuojaan soveltuvat ilmatorjuntaohjukset olisivat mahdutettavissa uuteen ohjusveneeseen. Tällöin alukset eivät kuitenkaan pystyisi antamaan kovinkaan merkittävää kontribuutiota ilmavihollisen torjuntaan, vaan niillä voisi jahdata lähinnä maihinnousuarmadoja ja sukellusveneitä. Ovatko ne tosiaan se kaikkein suurin uhka tässä maailmanajassa, kysyn vain? Tuuli luiskattiin jo vuosikymmen sitten, koska maihinnousu-uhkaa ei (juuri) ollut.

Rungot ovat tässä kaupassa kohtalaisen pieni kustannustekijä. Asejärjestelmät ja sensorit, ne vievät suurimman osan budjetista ja samalla ratkaisevat suorituskyvyn.
 
Suto kopterit ja 2020 aluksiin torpedoaseistus. Kyllä niillä pitäisi karikkoisessa lätäkössämme pärjätä.
Ja iso ei Natolle. Olisi ikävää jos Finnairin Aasian koneet lentäisivät pohjoisnavan yli, tai itäraja alkaisi jälleen vuotamaan järjestetysti. Ilmatilaloukkaukset lisääntyisivät ja kaikki lentotunnit meikäläisillä sulaisi tunnistuslentoihin. Natosta olisi meille pelkkää paskaa. Hyvät naapurivälit kuten nyt kaikista paras. Niinistö hoitaa homman.

Ai, no sitten ei tehdä mitään mikä voisi vähänkään ärsyttää itä-naapuria. Koska jos tuon tasoiset uhat vievät maaltamme "kurat pöksyyn", ei kannata uhrata maanpuolustukseen euroakaan. Silloin tuskin uskallettaisiin niitä koptereita ja aluksia käyttää koviin tehtäviin. Puolustusta suunnitellessa ei hirveästi kannata miettiä mitä naapuri ajattelee, paitsi jos pelkää, niin hyvä.

Edit. Kirjoitin ajatuksen loppuun
 
Nyt pääsee vertailemaan myyntimiesten puheet uusista pintatorjuntaohjuksista. Tai siis tarjokkaista.

NSM on esitelty Rannikon puolustaja-lehden numerossa 2/2015 ja

RBS-15 numerossa 1/2016


Siinä sivussa kannattaa lehdet tietysti selata kannesta kanteen. On nimittäin oman alansa parhaimmistoa.
 
Merivoimat perustelevat alushankintaa sillä, että toimintaympäristönä on itämeri ja laajemmin kansainväliset tehtävät. Täällä perustellaan samoin ja toisaalta kerrotaan, että alukset voivat kätkeytyä saaristoon ja jäissäkin täytyisi pystyä kulkemaan.

Omastamielestäni jäät vaikeuttavat samalla tavalla vihollisen toimintaa kuin mitä se vaikuttaa meidän toimintaan. Saatettavat alukset ja suuremmat sota-alukset ovat talvisin jokatapauksessa sidottu syväväyliin. Lisäksi alusten kätkeminen talvisaikaan on aika mahdotonta koska se jäänmurto reitti näkyy vielä vuorokaudenpäästäkin satelliiitti kuvassa. Lähinnä ajan takaa sitä, että meidän toimintamme on sotatilanteessa sidottu rannikolle ja saaristoon. Talvisin tuskin edes kunnolla niihin. Asia toki muuttuu jos olemme osa suurempaa kriisiä ja nato hoitaa sen, että itäerellä ei seilaa yksikään naapurin purkki tai lennä lentokone.

Omasta mielestäni me ammumme resursseja hukkaan hankkimalla 1,2mrd aluksia joiden pitäisi pystyä vähän joka asiaan ja kuitenkin niiden käytettävyys muussa kuin harmaassa vaiheessa tai matalassa kriisin asteessa on kyseenalaista. Harmaassa vaiheessa tai pienessä kriisissä voidaan toimia melkein millätahansa muullakin aluksella. Jos vihollinen hyökkää meidän kauppa laivaa vastaan tai tms. niin ei muutakuin mto:illa naapurin purkit pohjaan, ei sitten enään keskustella. Siihen ei tarvita 300mlj alusta näyttämään lippua ja soittamaan torvea.
 
Omastamielestäni jäät vaikeuttavat samalla tavalla vihollisen toimintaa kuin mitä se vaikuttaa meidän toimintaan. Saatettavat alukset ja suuremmat sota-alukset ovat talvisin jokatapauksessa sidottu syväväyliin. Lisäksi alusten kätkeminen talvisaikaan on aika mahdotonta koska se jäänmurto reitti näkyy vielä vuorokaudenpäästäkin satelliiitti kuvassa. Lähinnä ajan takaa sitä, että meidän toimintamme on sotatilanteessa sidottu rannikolle ja saaristoon. Talvisin tuskin edes kunnolla niihin. Asia toki muuttuu jos olemme osa suurempaa kriisiä ja nato hoitaa sen, että itäerellä ei seilaa yksikään naapurin purkki tai lennä lentokone.

Saattaa käydä niinkin että vihollinen pääsee pärräämään avovedessä samalla kun meikäläiset ovat vielä jäiden seassa saaristossa ja rantojen lähellä. Tässä suhteessa Itämeren talvi ei suoranaisesti toimi eduksemme.

Siitä voi olla samaa mieltä ettei vaikkapa kyky toimia Intian valtamerellä ole järkevä mitoitusperuste kotimaan puolustukseen hankittaville aluksille. Siis sikäli kuin se aiheuttaa alukseen jotain merkityksellisiä kustannuksia aiheuttavia muutoksia.
 
Siitä voi olla samaa mieltä ettei vaikkapa kyky toimia Intian valtamerellä ole järkevä mitoitusperuste kotimaan puolustukseen hankittaville aluksille. Siis sikäli kuin se aiheuttaa alukseen jotain merkityksellisiä kustannuksia aiheuttavia muutoksia.

Eikö pieni syväys ole tällainen ominaisuus joka on vastakkainen valtamerikelpoisuudelle?
 
Eikö pieni syväys ole tällainen ominaisuus joka on vastakkainen valtamerikelpoisuudelle?

Varmasti näin. Jollain tempuilla kuten evävakaajilla yms. aluksen merikelpoisuutta pystyy kaiketi roimastikin parantamaan. En kuitenkaan menee asiaan yhtään sisälle etten tule nolanneeksi itseäni :(
 
Merivoimat perustelevat alushankintaa sillä, että toimintaympäristönä on itämeri ja laajemmin kansainväliset tehtävät. Täällä perustellaan samoin ja toisaalta kerrotaan, että alukset voivat kätkeytyä saaristoon ja jäissäkin täytyisi pystyä kulkemaan.

Omastamielestäni jäät vaikeuttavat samalla tavalla vihollisen toimintaa kuin mitä se vaikuttaa meidän toimintaan. Saatettavat alukset ja suuremmat sota-alukset ovat talvisin jokatapauksessa sidottu syväväyliin. Lisäksi alusten kätkeminen talvisaikaan on aika mahdotonta koska se jäänmurto reitti näkyy vielä vuorokaudenpäästäkin satelliiitti kuvassa. Lähinnä ajan takaa sitä, että meidän toimintamme on sotatilanteessa sidottu rannikolle ja saaristoon. Talvisin tuskin edes kunnolla niihin. Asia toki muuttuu jos olemme osa suurempaa kriisiä ja nato hoitaa sen, että itäerellä ei seilaa yksikään naapurin purkki tai lennä lentokone.

Omasta mielestäni me ammumme resursseja hukkaan hankkimalla 1,2mrd aluksia joiden pitäisi pystyä vähän joka asiaan ja kuitenkin niiden käytettävyys muussa kuin harmaassa vaiheessa tai matalassa kriisin asteessa on kyseenalaista. Harmaassa vaiheessa tai pienessä kriisissä voidaan toimia melkein millätahansa muullakin aluksella. Jos vihollinen hyökkää meidän kauppa laivaa vastaan tai tms. niin ei muutakuin mto:illa naapurin purkit pohjaan, ei sitten enään keskustella. Siihen ei tarvita 300mlj alusta näyttämään lippua ja soittamaan torvea.
Rannikolla ja saaristossa jäätä on paljon pidempään kuin ulapalla. Siksi talvisin rannikko ja saaristo ovat usein umpijäässä, vaikka avomeri on jäätön. Nyt kevät on aikaisessa ja tämä tilanne on enää Pohjanlahdella http://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Jos meidän sota-aluksilla ei ole kykyä kulkea jäissä, ne joko nököttävät satamassa kevättä odottamassa tai siirtyvät toiminta-alueelle jäänmurtajan perässä körötellen.
 
Omastamielestäni jäät vaikeuttavat samalla tavalla vihollisen toimintaa kuin mitä se vaikuttaa meidän toimintaan. Saatettavat alukset ja suuremmat sota-alukset ovat talvisin jokatapauksessa sidottu syväväyliin. Lisäksi alusten kätkeminen talvisaikaan on aika mahdotonta koska se jäänmurto reitti näkyy vielä vuorokaudenpäästäkin satelliiitti kuvassa. Lähinnä ajan takaa sitä, että meidän toimintamme on sotatilanteessa sidottu rannikolle ja saaristoon. Talvisin tuskin edes kunnolla niihin. Asia toki muuttuu jos olemme osa suurempaa kriisiä ja nato hoitaa sen, että itäerellä ei seilaa yksikään naapurin purkki tai lennä lentokone.

Korvetin ei vielä tarvitse olla niin iso alus, etteikö se voisi puikkelehtia kaupallisen tavaraliikenteen käyttämien väylien ulkopuolella. Isoimpien väylien ulkopuolella seilaaminen taas on taktisesti hyödyllistä, kun potentiaalisia reittivaihtoehtoja on lukuisia. Vertailun vuoksi: ro-ro-alus M/S Finnmillin strategiset mitat ovat n. 187 (pituus) x 27 (leveys) x 7 (syväys) metriä, saksalaisen Braunschweig-luokan korvetin mitat ovat n. 89 x 13 x 3 metriä ja Hamina-luokan ohjusveneen mitat ovat n. 51 x 9 x 2 metriä.

Mitä satelliitteihin tulee, on niiden kyky rajallinen. Tiedustelusatelliittien kiertorata on tyypillisesti sellainen, ettei kyseessä ole mikään "Jumalan silmä", vaan satelliitti pystyy kuvaamaan yhtä aluetta suhteellisen lyhyen aikaa, minkä jälkeen se on huomattavan ajan "offlinessa" (ts. väärässä paikassa kuvatakseen aluetta). Alus pitää myös löytää kuvista, ja esimerkiksi pilvipeite voi "sokaista" kuvaussatelliitin. Liikkeessä oleva alus siirtyy jatkuvasti paikasta toiseen, ja satelliitin kautta saatu tieto vanhenee nopeasti. Lisäksi on kyseenalaista, kuinka nopeasti maalitieto saadaan siirtymään maa-asemalta edelleen ampuville yksiköille, vaikka alus löydettäisiinkin. En siis pidä todennäköisenä, että satelliitin kautta saadun tiedon perusteella pystyttäisiin upottamaan suomalainen sotalaiva kovin helpolla.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka tarkasti venäläisten saaristossa omistamilta tonteilta valvotaan merivoimien toimintaa.
Kuka senkin tietää, vaikka videokuvaa välittyisi suoraan heidän keskuksiin?
 
Korvetin ei vielä tarvitse olla niin iso alus, etteikö se voisi puikkelehtia kaupallisen tavaraliikenteen käyttämien väylien ulkopuolella. Isoimpien väylien ulkopuolella seilaaminen taas on taktisesti hyödyllistä, kun potentiaalisia reittivaihtoehtoja on lukuisia. Vertailun vuoksi: ro-ro-alus M/S Finnmillin strategiset mitat ovat n. 187 (pituus) x 27 (leveys) x 7 (syväys) metriä, saksalaisen Braunschweig-luokan korvetin mitat ovat n. 89 x 13 x 3 metriä ja Hamina-luokan ohjusveneen mitat ovat n. 51 x 9 x 2 metriä.

Mitä satelliitteihin tulee, on niiden kyky rajallinen. Tiedustelusatelliittien kiertorata on tyypillisesti sellainen, ettei kyseessä ole mikään "Jumalan silmä", vaan satelliitti pystyy kuvaamaan yhtä aluetta suhteellisen lyhyen aikaa, minkä jälkeen se on huomattavan ajan "offlinessa" (ts. väärässä paikassa kuvatakseen aluetta). Alus pitää myös löytää kuvista, ja esimerkiksi pilvipeite voi "sokaista" kuvaussatelliitin. Liikkeessä oleva alus siirtyy jatkuvasti paikasta toiseen, ja satelliitin kautta saatu tieto vanhenee nopeasti. Lisäksi on kyseenalaista, kuinka nopeasti maalitieto saadaan siirtymään maa-asemalta edelleen ampuville yksiköille, vaikka alus löydettäisiinkin. En siis pidä todennäköisenä, että satelliitin kautta saadun tiedon perusteella pystyttäisiin upottamaan suomalainen sotalaiva kovin helpolla.
Ei se jumalan silmä olekaan mutta sillä voidaan nähdä missä päin on toimintaa. Viholliselle lienee se ja sama miten se estää meidän merellisen toiminnan ja helpointa lienee estää kontti satamien sekä tankkeri satamien käyttö. Se onnistunee kätevästi mallilla krimi eli upottamalla alus väylälle.

Vaikka sotaalukset omaisivatkin jäänmurtokyvyn ne eivät silti ole jäänmurtajia (toivottavasti) lisäksi ne taitavat olla sen verran kapeita että se suojattava kauppamerenkulku tarvinnee joka tapauksessa jäänmurtoapua oikeilta murtajilta. Enkä oikein jaksa uskoa että sotaaluskaan ihan metrin kahden paksuisessa teräsjäässä puskee tai nopeus ei ainakaan ole kamalan kova.

Kolmanneksi vihollisella lienee kohtuu hyvät kartat nykyisin jo suomen vesialueista joten päättelemällä onnistunee jo viemään esim. Herätemiinoja sopiviin paikkoihin tai vaikka betonilla täytettyjä tynnyreitä. Toiminta hidastuu joka tapauksessa. Vedenalaista raivauskalustoa on kuitenkin rajoitetusti saatavilla.

Kyllä se meidän toiminta (jos faktoja tarkastellaan) tulee vuodenajasta ja olosuhteista riippumatta rajoittumaan hyvin lähivesille. Ei parane unelmoida saattokeikoista Saksan satamiin tai Välimeren aurinkoon ;). Ulapalla ollaan altavastaajia niin tiedustellullisesti kuin resurssipuolellakin. Kukaan tuskin haluaa merihautoja?
 
Varmasti näin. Jollain tempuilla kuten evävakaajilla yms. aluksen merikelpoisuutta pystyy kaiketi roimastikin parantamaan. En kuitenkaan menee asiaan yhtään sisälle etten tule nolanneeksi itseäni :(

Asiaa jonkin verran tuntevana voin hivenen jatkaa tuota ilman että toivottavasti minäkään nolaan itseäni sen pahemmin.

Aluksen vakauteen voidaan vaikuttaa juurikin erilaisilla esimerkiksi evävakaajilla jotka mainitsit, ne toki ovat jääajoon yleensä oltava irroitettavissa, vedettävissä rungon sisään yms. Tämä on kohtalaisen kustannustehokas ratkaisu ja erittäin laajalti käytössä erilaisissa aluksissa ympäri maailman. Esim kyseinen lafka on niissä sangen kunnostautunut etenkin superjahtien parissa: http://www.naiad.com/

Sitten on vaihtoehtona gyrostabilointi joista ainakin Seakeeper toteaa että heidän isointa malliaan joka yksikseen soveltuu 140tn painoiseen asti voidaan asentaa useampia. http://www.seakeeper.com/products/seakeeper-35

Tietenkin valtamerikelpoisuus on myös muutakin kuin stabilointia, se vaikuttaa tankkikokoihin, se vaikuttaa rakenteisiin ja aluksen tietenkin painopisteen huomiointiin vakauden osalta kuin rungonmuotojenkin osalta. On totta että yleensä syväys tuo vakautta (vrt purjeveneen köli) mutta hyvällä runkosuunnittelulla ja pinnan yläpuolisten rakenteiden koolla yms on tietty vaikutusta tässä asiassa myös. Klassinen "kaikki vaikuttaa kaikkeen" mutta on ihan selvä että jos aluksen halutaan olevan "transatlanttinen" on se otettava monessa erilaisessa kohtaa huomioon kuin taas jos optimoidaan alus toimimaan vaikka pelkästään Itämerellä. Noin esimerkkinä sanoisin että jos alus on hyvin valtamerikelpoinen, on sillä huomattavasti helpompi operoida pitkään kaikissa olosuhteissa myös pienemmällä merialueella koska oleskelutilat yms on mitoitettu pidempään oleskeluun. Valtamerikelpoisuus itsessään ei välttämättä tarkoita mitään supertankkeria, linkitetään tähän vaikka tuollainen pitkänmatkan jahtivalmistajan linkki mistä aukeaa homma paremmin miten pienellä moottoripaatilla voi valtameriä kulkea sujuvasti : http://www.nordhavn.com/models/40/ <--pituus noin 12m, range 3450nm @ 6kn.
 
Back
Top