Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Korvetin ei vielä tarvitse olla niin iso alus, etteikö se voisi puikkelehtia kaupallisen tavaraliikenteen käyttämien väylien ulkopuolella. Isoimpien väylien ulkopuolella seilaaminen taas on taktisesti hyödyllistä, kun potentiaalisia reittivaihtoehtoja on lukuisia. Vertailun vuoksi: ro-ro-alus M/S Finnmillin strategiset mitat ovat n. 187 (pituus) x 27 (leveys) x 7 (syväys) metriä, saksalaisen Braunschweig-luokan korvetin mitat ovat n. 89 x 13 x 3 metriä ja Hamina-luokan ohjusveneen mitat ovat n. 51 x 9 x 2 metriä.

Mitä satelliitteihin tulee, on niiden kyky rajallinen. Tiedustelusatelliittien kiertorata on tyypillisesti sellainen, ettei kyseessä ole mikään "Jumalan silmä", vaan satelliitti pystyy kuvaamaan yhtä aluetta suhteellisen lyhyen aikaa, minkä jälkeen se on huomattavan ajan "offlinessa" (ts. väärässä paikassa kuvatakseen aluetta). Alus pitää myös löytää kuvista, ja esimerkiksi pilvipeite voi "sokaista" kuvaussatelliitin. Liikkeessä oleva alus siirtyy jatkuvasti paikasta toiseen, ja satelliitin kautta saatu tieto vanhenee nopeasti. Lisäksi on kyseenalaista, kuinka nopeasti maalitieto saadaan siirtymään maa-asemalta edelleen ampuville yksiköille, vaikka alus löydettäisiinkin. En siis pidä todennäköisenä, että satelliitin kautta saadun tiedon perusteella pystyttäisiin upottamaan suomalainen sotalaiva kovin helpolla.

Tähän aiheeseen liittyvä tarina vuosien takaa:
NORPAC82 harjoituksessa USS Midway onnistui tukialusosastoineen piilottelemaan kuriilien saarten lähettyvillä neljän päivän ajan. Lensivät koko tämän ajan simuloituja hyökkäyksiä strategisia kohteita vastaan paljastumatta, vaikka vastapuolen kaikki resurssit olivat käytössä osaston etsimiseen satelliiteista lähtien.
http://www.navweaps.com/index_tech/tech-031.htm
 
Viimeksi muokattu:
Oli kyllä erittäin mielenkiintoinen tarina harjoituksista. Mutta olisiko voinut lätäkön koko vähän vaikuttaa lopputulokseen.?
 
Tähän aiheeseen liittyen tapahtuma vuosien takaa:
NORPAC82 harjoituksessa USS Midway onnistui tukialusosastoineen piilottelemaan kuriilien saarten lähettyvillä neljän päivän ajan. Lensivät koko tämän ajan simuloituja hyökkäyksiä strategisia kohteita vastaan paljastumatta, vaikka vastapuolen kaikki resurssit olivat käytössä osaston etsimiseen satelliiteista lähtien.
http://www.navweaps.com/index_tech/tech-031.htm
Tuossa ei varmaankaan hirveästi käytetty tutkia sun muita sensoreita? Voi olla, että se tilannekuvan jakaminen (jonka on sanottu olevan yksi uusien alusten tarkoituksista) hiukan hankalaa. Jos et halua tulla havaituksi täytyy olla hiljaa.
 
Nyt pääsee vertailemaan myyntimiesten puheet uusista pintatorjuntaohjuksista. Tai siis tarjokkaista.

NSM on esitelty Rannikon puolustaja-lehden numerossa 2/2015 ja

RBS-15 numerossa 1/2016


Siinä sivussa kannattaa lehdet tietysti selata kannesta kanteen. On nimittäin oman alansa parhaimmistoa.

Oli kyllä harvinaisen mitäänsanomaton juttu RBS-15:n osalta! Hehkutettiin koko ajan joko menneitä tai tutkahakupään toimintakykyä kaikissa sääolosuhteissa. RBS-15 Mk 4 loisti poissaolollaan, eli mitään uutta ei ilmeisesti ole tulossa, mikä on sääli.

NSM:stä sentään kerrottiin suhteellisen laajasti ja asiantuntevan oloisesti. Kiinnostavaa oli, että kehitysversio JSM:n kantamaksi ilmoitettiin 600 km! Se on huomattavasti enemmän kuin aiemmin on kerrottu (n. 300 km).

Taitaa olla kilpa Saabin osalta taputeltu. Valinta tehdään NSM/JSM:n ja LRASM:n välillä, sanokaa minun sanoneen. Itsehän liputan amerikkalaista ainakin MTA2020-luokkaan, Hamina-luokan MLU:n ja rannikkosijoitteisten MTO:n osalta homma on mutkikkaampi.
 
Oli kyllä harvinaisen mitäänsanomaton juttu RBS-15:n osalta! Hehkutettiin koko ajan joko menneitä tai tutkahakupään toimintakykyä kaikissa sääolosuhteissa. RBS-15 Mk 4 loisti poissaolollaan, eli mitään uutta ei ilmeisesti ole tulossa, mikä on sääli.

NSM:stä sentään kerrottiin suhteellisen laajasti ja asiantuntevan oloisesti. Kiinnostavaa oli, että kehitysversio JSM:n kantamaksi ilmoitettiin 600 km! Se on huomattavasti enemmän kuin aiemmin on kerrottu (n. 300 km).

Taitaa olla kilpa Saabin osalta taputeltu. Valinta tehdään NSM/JSM:n ja LRASM:n välillä, sanokaa minun sanoneen. Itsehän liputan amerikkalaista ainakin MTA2020-luokkaan, Hamina-luokan MLU:n ja rannikkosijoitteisten MTO:n osalta homma on mutkikkaampi.

Eikö ne saksalaiset ole edelleen mukan Mk4 projektissa. Ett ei tuon yhden lehtijutun takia kannata tuollaisia johtopäätöksiä vetää ja Saab on kuitenkin sitä messuilla esitellyt.

Edit: Kirjoittaja muuten taitaa olla sama kaveri joka tarjosi meille huumoria sillä LOKKI stoorillaan.


Yksi ohjus kaikkiin lavetteihin tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Oli kyllä harvinaisen mitäänsanomaton juttu RBS-15:n osalta! Hehkutettiin koko ajan joko menneitä tai tutkahakupään toimintakykyä kaikissa sääolosuhteissa. RBS-15 Mk 4 loisti poissaolollaan, eli mitään uutta ei ilmeisesti ole tulossa, mikä on sääli.

NSM:stä sentään kerrottiin suhteellisen laajasti ja asiantuntevan oloisesti. Kiinnostavaa oli, että kehitysversio JSM:n kantamaksi ilmoitettiin 600 km! Se on huomattavasti enemmän kuin aiemmin on kerrottu (n. 300 km).

Taitaa olla kilpa Saabin osalta taputeltu. Valinta tehdään NSM/JSM:n ja LRASM:n välillä, sanokaa minun sanoneen. Itsehän liputan amerikkalaista ainakin MTA2020-luokkaan, Hamina-luokan MLU:n ja rannikkosijoitteisten MTO:n osalta homma on mutkikkaampi.

Ei ollut paljon muuta kerrottavaa kuin tutka...tutka...tutka. Sillä näköjään ratsastetaan.
 
Eikö ne saksalaiset ole edelleen mukan Mk4 projektissa. Ett ei tuon yhden lehtijutun takia kannata tuollaisia johtopäätöksiä vetää ja Saab on kuitenkin sitä messuilla esitellyt.

Ai millä messuilla viime vuosien aikana? Ei paljoa löytynyt kuvia Googlesta. Otan linkkejä vastaan.

Saksalaiset ovat joo kysymysmerkki, mutta esimerkiksi Wikipedian "tieto" saksalaisten Mk 4 -tilauksesta Braunschweig-luokkaan pohjautuu vuodelle 2004 päivättyyn lähteeseen. Eikö jotakin tuotekehitystä olisi pitänyt tapahtua yli kymmenessä vuodessa? Kuollut s'on ja kuopattu!

The German Navy has ordered the RBS-15 Mk4 in advance, which will be a future development of the Mk3 with increased range (400 kilometres (250 mi)) and a dual seeker for increased resistance to electronic countermeasures.[5]

Yksi ohjus kaikkiin lavetteihin tulee.

Ei taida olla sanottu juttu?

Tiettyjä etuja yhden ohjuksen mallissa on, mutta kannattaako esim. uuteen MTA2020-luokkaan ottaa huonompi ohjus vain sen takia, jotta saadaan maalavetin kanssa yhteensopiva ohjus? Ei välttämättä. Voipi myös olla, että ohjuksia joudutaan ostelemaan useammassa erässä. Vaan kukapa sitä ennakkoon tietää, saatat olla oikeassa.
 
Norjassa vuodettu säästösuunnitelmia. Jos toteutuu sellaisenaan, 6 Skjold ohjusvenettä saattaa olla kaupan. Vuodon tieto on kiistetty ja on sanottu että suunnitelmat keskeneräisiä.


Skjoldit eivät edelleenkään liiku jäissä.
 
F125 eli Baden-Württemberg luokkaan on myös aina yhtä luotettavan wikipedian mukaan tulossa mk4 kunhan valmistuvat, harppuunat ovat vain väliaikaisina siihen asti.

Yhtä väliaikaisina kuin suomalainen autovero? :rolleyes:

Norjassa vuodettu säästösuunnitelmia. Jos toteutuu sellaisenaan, 6 Skjold ohjusvenettä saattaa olla kaupan. Vuodon tieto on kiistetty ja on sanottu että suunnitelmat keskeneräisiä.


Skjoldit eivät edelleenkään liiku jäissä.

Ziisus! Koko alusluokkako saattaisi olla myynnissä?

Hmm, vanhin alus on 1990-luvun lopusta, uusimmat tämän vuosikymmenen alusta. Voisi olla houkutteleva hankinta meillekin Rauma-luokan korvaajaksi. Joskin esimerkiksi ilmatorjuntakyky on lievästi sanottuna vaatimaton...

Pahoin pelkään, ettei rahaa hankintaan tule olemaan. MTA2020 syö kaikki merivoimien rahavarat. Baltian maat saavat tästä kyllä oivan lisän laivastoihinsa: kaksi alusta jokaiselle valtiolle.

Mutta ajatelkaa pojat: 4 korvettia ja sitten 6 norjalaista ohjusvenettä ja jonkin aikaa myös 4 Haminaa... Ai että! :uzi: Ahvenanmaan miehitys ei olisi Venäjänkään resursseilla mikään läpihuutojuttu.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtä väliaikaisina kuin suomalainen autovero? :rolleyes:

Ziisus! Koko alusluokkako saattaisi olla myynnissä?

Hmm, vanhin alus on 1990-luvun lopusta, uusimmat tämän vuosikymmenen alusta. Voisi olla houkutteleva hankinta meillekin Rauma-luokan korvaajaksi. Joskin esimerkiksi ilmatorjuntakyky on lievästi sanottuna vaatimaton...

Pahoin pelkään, ettei rahaa hankintaan tule olemaan. MTA2020 syö kaikki merivoimien rahavarat. Baltian maat saavat tästä kyllä oivan lisän laivastoihinsa: kaksi alusta jokaiselle valtiolle.

Mutta ajatelkaa pojat: 4 korvettia ja sitten 6 norjalaista ohjusvenettä ja jonkin aikaa myös 4 Haminaa... Ai että! :uzi: Ahvenanmaan miehitys ei olisi Venäjänkään resursseilla mikään läpihuutojuttu.

Kyllä tuo alusluokka kelpaisi minullekin. Etenkin jos rahaa jäisi yli sen verran, että tuo kansitykki voitaisiin modernisoida paremmin ilmatorjuntaan kykeneväksi.
 
Kyllä tuo alusluokka kelpaisi minullekin. Etenkin jos rahaa jäisi yli sen verran, että tuo kansitykki voitaisiin modernisoida paremmin ilmatorjuntaan kykeneväksi.
En tiedä, onko kukaan nähnyt minkäänlaisia tietoja noiden ylläpitokustannuksista? Tosin jos ne ostettaisiin kaiken muun lisäksi, eikä muiden projektien sijasta, niin mikäs siinä... (Ja sitten minä heräsin.)
 
Yhtä väliaikaisina kuin suomalainen autovero? :rolleyes:

Luultavasti näin :D Toisaalta, olen kyllä taipuvainen luottamaan enemmän kymmenenkin vuotta vanhaan Wikipedia artikkeliin, kuin suomalaiseen poliitikkoon..

Ensin ajattelin F125:een tulevan lopulta LRASM ohjukset, mutta kun saksalaiset heräsivät tähän päivään ja alkoivat rakentamaan taas taistelemiseen tarkoitettuja purkkeja eli mks180/k131 luokkaa, veikkaan että lähinnä savimajojen poksautteluun tarkoitettu F125 saattaa pitää harppuunat hamaan tulevaisuuteen ja rahat menevät mks180 aseistamiseen suuremmalla VLS kennomäärällä, joista ainakin osa strike pituisia ja täytetty sm2/3/6 ohjuksilla, sekä luultavasti LRASM vastaava mto ohjus sitten siinä vasta.

Ja mitä tulee omaan uuteen purkkiimme.. Mielestäni olisi aika nappiostos jos tämän Israelilaisten saar kutosen rungon saisi vahvistettua jäissäkulkemista varten, ja jollain pelillä saisi vielä rakennettavaksi Meyerille Turkuun.

Aseistus on ainakin kunnossa.

Saar 6 class corvettes will be heavily armed: They are set to be fitted with up to 40x (most likely 32x) VLS cells for surface to air missile system Barak 8 by Israel Aerospace Industries (IAI) and C-DOME naval point defense system by Rafael, 16x anti-ship missiles and the MF-STAR multifunction AESA radar by IAI.

The main gun is set to be a 76mm Oto Melara Super Rapid (possibly with Strales guided rounds). In addition, Saar 6 will be fitted with 2x Rafael's Typhoon remote weapon stations and two 324mm torpedo launchers.

Saar 6 corvettes will have hangar space and platform able to accommodate a medium class (SH-60 type) helicopter.


Ja tiedetään, tiedetään tuolla ei pysty miinoittamaan.
 
Luottaako Skjold ilmauhan torjunnassa enemmän nopeuteen ja häiveeseen kuin asevoimaan? Miksei nuo meille sopisi hyvinkin, mutta ehkä samat syyt jotka johti Tuuli-luokan perumiseen on tätä vastaan.
 
Rungon perään on turha haikailla, kyllä me sellaisen osaamme tehdä itsekin. Sen sijaan Barak 8 olisi kyllä muuten kiinnostava ohjus, ja yhdessä taistelujärjestelmän kanssa varteenotettava vaihtoehto. Tuon kokoluokan aluksella kuitenkin taistelujärjestelmä tulee olla jo aika suorituskykyinen eikä meillä ole paljoa sellaisista kokemusta. Jos se annetaan jollekin Tiedolle niin valmista ei tule ikinä ja maksaa miljardin.
 
Luottaako Skjold ilmauhan torjunnassa enemmän nopeuteen ja häiveeseen kuin asevoimaan? Miksei nuo meille sopisi hyvinkin, mutta ehkä samat syyt jotka johti Tuuli-luokan perumiseen on tätä vastaan.

Mahtaisiko taustalla olla doktriini Naton ilmaherruudesta? Kenties jotakin yhteistoimintaa Fridtjof Nanseneiden kanssa on myöskin suunniteltu. Vaikka kyllähän nuo nopeus ja häive ovat hyviä ominaisuuksia muutoinkin, ja onhan alusluokassa Mistralit lähi-ilmatorjuntaan. (Ironista, että Suomessa Mistral on jo stenattu ja myyty Viroon.)

Oikeastaan nuo sopisivat hyvin myös kansainväliseen toimintaan. Kun Kaliningradista lähtee saattue kohti Gotlantia, voivat suomalaisten Skjoldit rynnistää Pansiosta Gotlannin turvaksi. :uzi:(Not kidding man, Skjold on poikkeuksellisen nopea...)

Ainoastaan Skjold-luokan yksikäyttöisyys (maihinnousun torjunta) on harmillista. Käsittääkseni aluksessa ei ole mitään aseistusta tai sensorivälineistöä sukellusveneitä vastaan (korjatkaa, jos olen täysin erehtynyt). Mahtaisiko SUTO-varustuksen jälkiasennus onnistua? Tällöin alukset voisivat osallistua omalta osaltaan järkevästi myös saattotehtäviin, joissa pintamaalien torjunta tuskin on kovin keskeistä.
 
image.webp
Sotalaivojen ystävät huomio! Ladatkaa
Tämä sovellus. IOS ja varmasti Androidille löytyy.
 
Ja mitä tulee omaan uuteen purkkiimme.. Mielestäni olisi aika nappiostos jos tämän Israelilaisten saar kutosen rungon saisi vahvistettua jäissäkulkemista varten, ja jollain pelillä saisi vielä rakennettavaksi Meyerille Turkuun. Aseistus on ainakin kunnossa.

Hintakin on kohdallaan: 500 MEUR/kpl. Meillä ei ole sitä etua, että Saksan valtio maksaa kolmanneksen kuluista, kuten Israelilla. Jos olisi, mahtuisi vähän venytettyyn budjettiin.
 
Back
Top