Sturmit jäi aikanaan maksamatta joten voipi olla että luottotiedot eivät tällä kertaa ole kunnossa.Ehkä voisimme pyytää saksalaisilta "Lapin lisää". Köhköh.
Lähde henkilökohtaisesti SS mies sekä Sturm vaununjohtaja Suomessa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sturmit jäi aikanaan maksamatta joten voipi olla että luottotiedot eivät tällä kertaa ole kunnossa.Ehkä voisimme pyytää saksalaisilta "Lapin lisää". Köhköh.
Onpa toisaalta samoista kaupoista 25 panzer nelosta toimittamatta, joten maksun pidättämiseen on perusteltu syy.Sturmit jäi aikanaan maksamatta joten voipi olla että luottotiedot eivät tällä kertaa ole kunnossa.
Lähde henkilökohtaisesti SS mies sekä Sturm vaununjohtaja Suomessa.
Budjetti tulee venymään tai aluksia vähennetään joka tapauksessa ellei ihmettä tapahdu ja helvetti jäädy samaan aikaan. Ideana ei välttämättä ollut ostaa saar kutosia listahinnalla vaan tehdä Kiinat ja kopioida ne mahdollisimman pitkälle järjestelmien osalta, meillä on osaamista melkein kaikilla tarvittavilla alueilla ja paikka jossa yhdistää ne, Meyer, jota tuskin haittaa kuittailla rahaa vastaan toiselle telakkayhtiölle. Vain se mitä ei osata tehdä itse, ostetaan ulkomailta, jos tarvitaan. Lähinnä tutka ja itse aseet luulisin, ja juu niistä tulee leijonanosa hinnasta mutta on tämä valtio ennenkin vetänyt kaneja hatustaan mitä puolustushankintoihin tulee, toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. Ja ainahan saa haaveilla että veli suomalainen ei sitten kiskoisi mitään välistä noiden järjestelmien suhteen.. Eli ei onnistu tässä maailmassa mutta teoriassa mahdollista laskea kpl hintaa edes n.400m paikkeilleHintakin on kohdallaan: 500 MEUR/kpl. Meillä ei ole sitä etua, että Saksan valtio maksaa kolmanneksen kuluista, kuten Israelilla. Jos olisi, mahtuisi vähän venytettyyn budjettiin.
On, mutta ei kokemusta. Kopioinnissa tuskin jää merkittävästi vähäisemmäksi oppirahojen maksu.Budjetti tulee venymään tai aluksia vähennetään joka tapauksessa ellei ihmettä tapahdu ja helvetti jäädy samaan aikaan. Ideana ei välttämättä ollut ostaa saar kutosia listahinnalla vaan tehdä Kiinat ja kopioida ne mahdollisimman pitkälle järjestelmien osalta, meillä on osaamista melkein kaikilla tarvittavilla alueilla ja paikka jossa yhdistää ne, Meyer, jota tuskin haittaa kuittailla rahaa vastaan toiselle telakkayhtiölle.
Skjold on käytännössä kuin ilmatyynyalus, joten sen käyttökelpoisuus mihinkään pinnanalaiseen sensoritoimintaan on huonoin mahdollinen koska aiheuttaa melua veden alle pohjarakenteensa vuoksi eikä juuri kulussa koske veteen (sensorit jäisi todella häiriöiseen veteen jolloin toimivat huonosti). Saattamaan tai muihinkaan pitempiaikaisiin tehtäviin kovin huono vehje. Erittäin hyvä vehje tulemaan alle 6 bofoorin kelissä hullua vauhtia ampumaan ohjuksensa tai siirtymään uuteen paikkaan väijymään mistä ampua ohjuksensa. Vertaus Tuuli-luokkaan kohdallaan, vielä erikoistuneempi toimija kuin kotimaiset ohjusveneet eikä siinä mielessä oikein passeli meille (eikä kykene jääaikaan kuin olemaan paikallaan). Hieno alus ja varmasti Norjalaisille ihan paikallaan maihinnousun torjuntaan.Ainoastaan Skjold-luokan yksikäyttöisyys (maihinnousun torjunta) on harmillista. Käsittääkseni aluksessa ei ole mitään aseistusta tai sensorivälineistöä sukellusveneitä vastaan (korjatkaa, jos olen täysin erehtynyt). Mahtaisiko SUTO-varustuksen jälkiasennus onnistua? Tällöin alukset voisivat osallistua omalta osaltaan järkevästi myös saattotehtäviin, joissa pintamaalien torjunta tuskin on kovin keskeistä.
Normaalisti syvyytettävä sonari laitetaan töihin kun saatu runkoon asennetulla luotaimella viitteitä. Skjoldin runko on monirunkoinen joka luo nostetta kulussa ja tämä ominaisuus tekee haasteellisemman runkoasenteiselle anturille koska poikkeama virtauksessa muodostaa ilmakuplia veteen jossa kaikupulssi käyttäytyy eri tavalla kuin häiriöttömässä vedessä. Melulla tarkoitin häiriötä vedessä, pahoitteluni huonosta ilmaisusta. Lontooksi terminä on "Noise" josta finglish puski pintaan . Tästä syystä anturit asennetaan yleensä reilusti pinnan alapuolelle jotta voidaan varmistua tasaisesta virtauksesta = häiriöttömästä kuvasta. Mutta siinä olet oikeassa että syvyytettävän sonarin tuohon voi asentaa mutta ratkaisu on vähän puolinainen. Monikeilaluotain on nopeassa aluksessa huomattavan paljon parempi koska kykenee luotaamaan huomattavan paljon korkeammilla nopeuksilla kuin syvyytettävä luotain. Tämäkin toki vaatii paikan anturille josta näkee häiriöttämässä vedessä esim 120 astetta sivuille. Mutta summa summarum, liukuva monirunkoalus on paljon haastavampi lavetti vedenalaisille sensoreille kuin syvempikulkuinen yksirunkoalus jos halutaan valvontakykyä muutenkin kuin mateluvauhdilla.Ei Suomenlahden/Ahvenanmeren oloissa kannata käyttää runkoasenteisia kaikuluotaimia vaan syvyytettäviä. Samaten tuon kokoluokan laitteet on pääasiallisesti aktiivisia joten oman aluksen aiheuttama melu ei ole ongelma. Tärkein tekijä on aluksen koko (Skjold on itseasiassa isompi kuin Hamina-luokka) ja kyky kulkea hiljaisella nopeudella (Skjold on lähempänä katamaraania kuin ilmatyynyalusta ja varustettu vesijeteillä joten hidasajokin luulisi onnistuvan).
Normaalisti syvyytettävä sonari laitetaan töihin kun saatu runkoon asennetulla luotaimella viitteitä. Skjoldin runko on monirunkoinen joka luo nostetta kulussa ja tämä ominaisuus tekee haasteellisemman runkoasenteiselle anturille koska poikkeama virtauksessa muodostaa ilmakuplia veteen jossa kaikupulssi käyttäytyy eri tavalla kuin häiriöttömässä vedessä. Melulla tarkoitin häiriötä vedessä, pahoitteluni huonosta ilmaisusta. Lontooksi terminä on "Noise" josta finglish puski pintaan . Tästä syystä anturit asennetaan yleensä reilusti pinnan alapuolelle jotta voidaan varmistua tasaisesta virtauksesta = häiriöttömästä kuvasta. Mutta siinä olet oikeassa että syvyytettävän sonarin tuohon voi asentaa mutta ratkaisu on vähän puolinainen. Monikeilaluotain on nopeassa aluksessa huomattavan paljon parempi koska kykenee luotaamaan huomattavan paljon korkeammilla nopeuksilla kuin syvyytettävä luotain. Tämäkin toki vaatii paikan anturille josta näkee häiriöttämässä vedessä esim 120 astetta sivuille. Mutta summa summarum, liukuva monirunkoalus on paljon haastavampi lavetti vedenalaisille sensoreille kuin syvempikulkuinen yksirunkoalus jos halutaan valvontakykyä muutenkin kuin mateluvauhdilla.
. En ole ennen kuullutkaan että syvyytettävät sensorit kestää moisia nopeuksia ja kykenevät vielä tuottamaan noissa vauhdeissa kuvaakin.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1461810649175?ref=hs-prio-1-1
Kummallista kyllä en löytänyt äkkiseltään historia puolelta tai muualtakaan tälle linkille parempaa topikkia Joten pistin tänne, ei mitään uutta tai yllättävää mutta lukeehan näitä tauolla kahvin ohessa. Itse olen vahvasti MTA2020 projektin puolella, ainoastaan alusten vähyys pelottaa. Jos käy kuten Ilmarisen upotessa että kertalaakista 50% merivoimien ykkösnyrkistä on pohjassa ja loput käytännössä vedetään piiloon taistelutehtävistä ettei niitäkin menetetä.
Tuleeko 2020 aluksille perinteikkäät nimet vai poliittisesti korrektit (ei viittauksia mihinkään) tyylin Kantanpää-luokka?
Viipuri, Sortavala, Petsamo ja lippulaiva KarjalaTuleeko 2020 aluksille perinteikkäät nimet vai poliittisesti korrektit (ei viittauksia mihinkään) tyylin Kantanpää-luokka?
FNS Muurmanni tai Äänislinna.Viipuri, Sortavala, Petsamo ja lippulaiva Karjala
Jokohan olisi aika kalevalaisille nimille. Ei nyt ehkä Väiski ja Illu kuitenkaan...
Louhi on jo olemassa. Mutta V, I, L, J tekisi mainion nelikon. Kunhan ei tehtäisi viidettä O-alkuisella nimellä...Kannattaisin ehdottomasti. En näe syytä miksei Ilmarinenkin voisi olla nimenä, kyllä traagisestikin tuhoutuneiden alusten nimiä on kierrätetty myöhemmin (Invincible, Kaga jne). Lemminkäinen, Joukahainen, Louhi menisivät ihan hyvin myös.
Poliittisesti maakuntanimet ovat toki helpompia kun aluksille voidaan luontevasti nimetä kummikunta.