Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tästä vaihteeksi tiukkaa asiaa:
ANALYSIS : IMPORTANCE OF NAVAL GUNS ON A MODERN WARSHIP
https://defencyclopedia.com/2016/05/02/analysis-importance-of-naval-guns-on-a-modern-warship/

155 näyttää Zumwaltin myötä olevan kovaa tulossa.

Miettikääpä teoriassa (ei taida mahtua ja on salettiin kallis) jos olisikin 155 hauberi Laivue2020:ssa? :eek:
Sinne saattaisi olla edukkaampaa ostaa älyammusta kuin kalliita risteilyohjuksia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Gun_System

Pienempi Lite-versio oli BAe:lla tarjolla joskus 2012 paikkeilla: http://www.dtic.mil/ndia/2012armaments/Tuesday14034weyer.pdf

Guns Remain in Navy's Future Plans
http://www.spsnavalforces.com/story.asp?mid=33&id=3

Ja Oto Melaralla on halvempi refitti 127/64:ään nimeltä Vulcano:
 
Viimeksi muokattu:
Turkissa aika ässäveto. Alkavat rakentamaan Amphibious Assault Ship -tyyppistä ratkaisua, jossa 6kpl F-35B:tä, 4 T-129 ATAK taisteluhelikopteria, 8 kuljetuskopteria, 2 S-70B Seahawk-kopteria ja 2 UAVia.
https://turkishnavy.net/2016/05/02/...hibious-assault-ship-tcg-anadolu-has-started/

Eli viime lauantaina selvisi, että Turkki ostaa myös berttaa.
During the ceremony President of Turkish Republic Recep Tayyip Erdoğan made a speech. During his speech he stated that TCG Anadolu will be the first ship in Turkish Navy from which F-35B SVTOL planes will operate. This is the first time official declaration of the long known desire of Turkey to operate fixed wing planes from her ships. This statement also made it clear that Turkey will procure F-35B planes along with her order of F-35A planes.

In his speech Mr. Erdoğan also asked the announced delivery time of 5,5 years to be shortened to 4 years and stated that if TCG Anadolu can be delivered in 4 years, more ships –though not clearly stating which class- will be ordered.
 
Venäläisillä sivuilla näkemäni kuvan perusteella propulsiona on ABB:n Azipodit. Onnea vaan yritykseen saada ostettua sellaiset sotalaivaan tänä maailmanaikana...

No mutta, venäläisethän rakentavat jäänmurtajaa, ei mitään sotalaivaa. Jos siinä on aseistus, niin se on itsepuolustukseen merirosvoja vastaan. ;)

Tuossakin yksi sellainen juttu, joka on voinut toimia Suomen neuvotteluvalttina, kun venäläiset lopettivat pakolaisvyörytyksen itärajalle. :confused:
 
Kyseessä on siis "Projekti 23550" ("проекта 23550"), jonka tekniset tiedot ovat seuraavat (lähde):

- Pituus 114 m
- Leveys 18 m
- Syväys 6 m
- Uppouma 6800 tonnia
- Kaksi keskinopeaa pääkonetta (yhteensä 15000 kW); dieselsähköinen voimansiirto (2 x ABB Azipod VI1600L (tai vastaava), 2 x 6000 kW)
- Toimintasäde ja -aika 6000 nmi/60 päivää
- Avovesinopeus 18 solmua
- Jäänmurtokyky 1.5 m/1.0 m (jatkuva) (haiskahtaa että mitoituslähtökohtana olisi Icebreaker6-jääluokka)
- Miehistö 49+47
- Aseistuksena 100 mm tykki ja ohjuksia

3088321_original.jpg


Muistuttaa paljon KV Svalbardia ja kanadalaisten alkuperäistä AOPS-konseptia (Arctic/Offshore Patrol Vessel), joskin tuossa on vain kaksi isoa pääkonetta. Lisäksi venäläiset ovat tykästyneet noihin hervottomiin jääkynsiin, joita ei näe esimerkiksi Suomessa suunniteltavissa jäänmurtajissa (alla Vitus Bering, jolla on jatkuva 1.5 m jäänmurtokyky perä edellä):

3-vitus-bering-icebreaker.jpg


Venäläiset kovasti puhuvat, että heillä olisi myös omaa ruoripotkurituotantoa, ja esimerkiksi Projekti 21180 -jäänmurtajaan olisi tulossa Venäjällä kehitetyt "Azipod-tyyppiset" ruoripotkurit, joissa sähkömoottori on kääntyvässä gondolissa. Tämä on mainospuheiden perusteella suuri innovaatio...
 
Viimeksi muokattu:
Tästä vaihteeksi tiukkaa asiaa:
ANALYSIS : IMPORTANCE OF NAVAL GUNS ON A MODERN WARSHIP
https://defencyclopedia.com/2016/05/02/analysis-importance-of-naval-guns-on-a-modern-warship/

155 näyttää Zumwaltin myötä olevan kovaa tulossa.

Miettikääpä teoriassa (ei taida mahtua ja on salettiin kallis) jos olisikin 155 hauberi Laivue2020:ssa? :eek:
Sinne saattaisi olla edukkaampaa ostaa älyammusta kuin kalliita risteilyohjuksia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Gun_System

Pienempi Lite-versio oli BAe:lla tarjolla joskus 2012 paikkeilla: http://www.dtic.mil/ndia/2012armaments/Tuesday14034weyer.pdf

Guns Remain in Navy's Future Plans
http://www.spsnavalforces.com/story.asp?mid=33&id=3

Ja Oto Melaralla on halvempi refitti 127/64:ään nimeltä Vulcano:
Aika mörkö tuo 127/64 LW, paino mountilla 29 tn.....lightweight.

Tuo OTO MELARAn 76/62 Strales vaikuttaa lupaavalta. DART on erikoiammus jota voidaan ohjata tykin TJ-tutkalla. Uudella tykillä voidaan väitetysti torjua jopa CIWS-roolissa meritaisteluohjuksia!
Tuossa voisi olla tehokkaampi ratkaisu vs. Mk110 57mm Bofors.

720 kg a-tarviketta tykiltä 20 km päähän on melkoinen myräkkä jos tykki on tarkka. Tulinopeus jopa 120l / min.

Argentiinalaiset testaavat ammusta:

Sitten on vielä tuo Volcano ym.
 
Tuosta jäänmurtokyky erottaa laivue 2020 alukset selvästi ruotsalaisvastineestaan Visbystä. Visby on tehty hunajakennorakenteesta häiveen maksimoimiseksi ja keveyden vuoksi. Näin alus saavuttaa jopa 40 knt huiput hetkellisesti mutta ei sovi ympärivuotiseen toimintaan.

PV taisi mainita jossain vaiheessa että Visbyn konsepti on niin kallis että siihen ei ole varaa. Todennäköisesti tuo Stealth-suunnittelu oli niin kallis että aluksista niistettiin asejärjestelmiä ja luovuttiin talvitoiminnasta (aika erikoista näillä alueilla). Toivottavasti suomen purkit kykenevät monipuolisempaan toimintaan eikä niistä pudoteta jotain kykyjä pois. Ruotsin teknologialtaan vaikuttava Visby on jäänyt torsoksi iskukyvyn puolesta vaikka onkin varmasti häiveessä maailman parhaita aluksia.

Mitenhän tuo laivue 2020 suto-kyky hoidetaan ja miten se vaikuttaa alusten suunnitteluun?
Aluksen pitäisi pystyä kulkemaan hiljaa ja ohjautumaan tarkasti etsiessään sukellusveneitä.

Silti haasteita riittää kun miettii suomen laivueen tavoitetta. 90 metrisiin aluksiin saa ahtaa tavaraa tarkasti jos kaikki pinnan alta taivaalle pitäisi hoitaa + miinoitus.
Toisaalta onnistuessaan tuo suomen alusluokka olisi maailmassa aika uniikki kykyineen yhdistettynä suhteellisen pieneen kokoon. Ehkä konsepti voisi olla parhaimmillaan kuin mini-LCS.

Tinkimään kuitenkin varmasti joudutaan huippunopeudesta joka jäänee n. 20+ solmun luokkaan ja häiveestä kun aluksiin tulee teräsrunko. Merellä toiminta-aika pitenee kyllä melkoisesti pelkkiin ohjusveneisiin verrattuna.
 
Oliko svenssoneilla mitään fregatti projektia suunnitteilla? Yritin etsiä tietoa mutta tuloksetta.
 
Aika erikoista, että tutkimusalus Aranda taas analysoimassa veden happipitoisuuksia harjoituksen keskellä.
Alan ymmärtämään miksi Venäjä säännöllisesti kiusaa Arandaa reissuillaan.
 
Oliko svenssoneilla mitään fregatti projektia suunnitteilla? Yritin etsiä tietoa mutta tuloksetta.

Joskus taisin etsiä samaa enkä löytänyt. Taisi Visbyt viedä rahat aika pitkäksi aikaa. Heillä kyllä oli maihinnousualussuunnitelma (a'la Mistralit) muttei ole siitäkään kuulunut aikoihin mitään. Taisi jäädä Ettan-askin kanteen.
 
Juu, nuo on vientiin kaupattuja malleja. Tietääkseni Ruotsin merivoimat ei ole noista ollut kiinnostunut, eikä kyllä kukaan muukaan.
 
Valtiopäivillä Peter Jeppsson on esittänyt kysymyksen tulevaisuuden taistelualuksesta (Nästa generations ytstridsfartyg). Puolustusministeri Karin Enströmin 16. huhtikuuta 2014 päivätyssä vastauksessa, jos yhtään ymmärsin, painotetaan vanhojen alusten modernisointia.

"Svar på fråga 2013/14:558 Nästa generations ytstridsfartyg samt fråga 2013/14:564 Marinens framtida fartygsbestånd av Peter Jeppsson (S)

Peter Jeppsson har frågat mig dels när regeringen avser att fatta det sedan länge nödvändiga beslutet rörande ombyggnad av HMS Göteborg och HMS Kalmar i enlighet med RÄ 12/2 så att dessa kan ersätta de mindre bevakningsbåtarna, inkluderat den 42 år gamla HMS Jägaren, dels när regeringen avser att fatta nödvändiga beslut om modifiering av befintliga korvetter alternativt omedelbar nyanskaffning av nästa generations ytstridsfartyg."


http://försvarsbloggare.se/category/peter-jeppsson/
 
Radio Kipinässä uusi merisotajakso


Radio Kipinän Podcast -jaksossa 6 komentaja Jon von Weissenberg avaa merisodankäynnin periaatteita. Jaksossa käsitellään mm. taistelualuksia, miinoittamista, sukellusvenesodankäyntiä, sekä Merivoimien tehtäviä.
 
Juu, nuo on vientiin kaupattuja malleja. Tietääkseni Ruotsin merivoimat ei ole noista ollut kiinnostunut, eikä kyllä kukaan muukaan.
Pienten ja keskisuurten alusluokkien kilpailu on kovaa maailmalla kun valmistajia on monta ja ruotsilla ei riitä volyymi ja paukut kilpailla edes euroopassa Saksan ja Hollannin fregateille.
Fregatti on yleistymässä monitoimialukseksi monissa laivastoissa hävittäjien sijaan. Hävittäjät lienevät silti jatkossakin sotalaivojen suurin ja tehokkain luokka maailmassa....ja kallein. Painotus on perinteisissä taistelualuksissa yhä enemmän pienempien ja nopeampien alusten suuntaan sekä Littoral (rannikkovedet)alueelle.

Ristelilijät lienevät kohta historiaa koska USA ei ole valmistanut niitä 1980-luvun Vincennes-luokan jälkeen ja Venäjän taisteluristeilijät ovat vieläkin vanhempia. Kun noista aika jättää jälkeen mittavista päivityksistä huolimatta, niin tuleeko enää risteilijöitä?

DDG-1000 on erittäin kallis eikä niitä ole tilattu kuin 3 kpl. Nuo eivät riitä kuin keihäänkärjeksi yhteen operaatioon.
USA panostaa LCS/DDG-51 komboon ja miehittämättömät taistelu/monitorialukset ovat tulossa merisodankäyntiin.
 
Radio Kipinässä uusi merisotajakso


Radio Kipinän Podcast -jaksossa 6 komentaja Jon von Weissenberg avaa merisodankäynnin periaatteita. Jaksossa käsitellään mm. taistelualuksia, miinoittamista, sukellusvenesodankäyntiä, sekä Merivoimien tehtäviä.
Aika tyhjänpäiväistä tekstiä tietämättömille. Toki ymmärrettävää sinänsä.
 
Pienten ja keskisuurten alusluokkien kilpailu on kovaa maailmalla kun valmistajia on monta ja ruotsilla ei riitä volyymi ja paukut kilpailla edes euroopassa Saksan ja Hollannin fregateille.
Fregatti on yleistymässä monitoimialukseksi monissa laivastoissa hävittäjien sijaan. Hävittäjät lienevät silti jatkossakin sotalaivojen suurin ja tehokkain luokka maailmassa....ja kallein. Painotus on perinteisissä taistelualuksissa yhä enemmän pienempien ja nopeampien alusten suuntaan sekä Littoral (rannikkovedet)alueelle.

Ristelilijät lienevät kohta historiaa koska USA ei ole valmistanut niitä 1980-luvun Vincennes-luokan jälkeen ja Venäjän taisteluristeilijät ovat vieläkin vanhempia. Kun noista aika jättää jälkeen mittavista päivityksistä huolimatta, niin tuleeko enää risteilijöitä?

DDG-1000 on erittäin kallis eikä niitä ole tilattu kuin 3 kpl. Nuo eivät riitä kuin keihäänkärjeksi yhteen operaatioon.
USA panostaa LCS/DDG-51 komboon ja miehittämättömät taistelu/monitorialukset ovat tulossa merisodankäyntiin.

Ei kannata kikkailla risteilijä/hävittäjä termeillä. Ticonderoga ja Arleigh Burke luokat on lähes samoilla kyvyillä varustettu vaikka ovatkin eri kategoriaan luokiteltu. Eli risteilijöitä ei välttämättä rakenneta, mutta hävittäjiä kylläkin ja erot ovat hiuksen hienoja.

LCS tai muut pienemmät paatit eivät varmaankaan tule erityisemmin yleistymään vaan eiköhän tulevaisuudessa painotus tule enenevässä määrin olemaan taas perinteisemmässä valtameritouhussa.

USS Vincennes kuuluu Ticonderoga-luokkaan ja juuri niihin alkusarjan aluksiin jotka on poistettu käytöstä, myöhemmissä on VLS-kennot.
 
Back
Top