Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näitä merivoimien (tai minkä muunkin tahansa sotilasorganisaation) kommentteja kun kuuntelee niin ainakin itselle tulee sellainen olo, että itseluottamuksesta ei ainakaan ole pulaa.
Tämän takia onkin tärkeää, että meillä on oman lipun alla seilaava kauppalaivasto, jonka ei kusisessa tilanteessa tarvitse välittää vakuutusmaksuista.Siinä podcastissa joko oltiin idealisteja tai sitten yritettiin viilata veli-venäläistä linssiin kun sanottiin, ettei sukellusvene-uhka pysäytä kauppaliikennettä "ei torpedot riitä", no ei riitä ei, mutta laivojen tähtiin nousevat vakuutusmaksut kyllä torpedoi liikenteen.
Näitä merivoimien (tai minkä muunkin tahansa sotilasorganisaation) kommentteja kun kuuntelee niin ainakin itselle tulee sellainen olo, että itseluottamuksesta ei ainakaan ole pulaa.
Se kymmenien vuosien ammattitaito tuo myös tietynlaisen sokean pisteen. Ei nähdä metsää puilta ja ainoa oikea ratkaisu on se jolla on aina toimittu. Joskus on hyvä kysyä "ulkopuolella" olevalta miltä "sisäpuolella" näyttää. Voisi yllättyä positiivisesti.Ammattitaito tuo mukanaan arvostelukykyä. Kun ei osaa arvioida mikä on mahdollista, järkevää ja kannattavaa niin näkemys on aika erilainen. Vaikka kaikille ihmisille pitää kuulua yhtäläinen ihmisarvo kaikkien mielipiteet tai kaikkien tuottama älyllinen päättely ei ole yhtä arvokasta.
Sotasalaisuuksia? Nuo rahtilaivat ovat sen verran isoja vehkeitä ja omaavat sen verta huonot häiveominaisuudet, että niitä seurataan satojen kilometrien päästä. Reitit on myös hyvin tiedossa. Tuossa haastattelussa ei taas lauottu kuin itsestään selvyyksiä ja kauniita toiveita/unelmia. Se mitä sotilailta kaipaisi on realismia. Realismia olisi todeta, että jos naapuri päättää katkaista Suomen ulkomaankaupan joka tapahtuu rahtilaivoilla se kykenee sen tekemään. Tästä syystä olisi hyvä tavan kansalaistenkin varautua siihen, että sitä banaania ja mandariinia ei saa kaupantiskiltä. Samoin polttoaine joutuu säännestelyn alle. Suomalaiselle kuitenkin iloinen uutinen on että etanolia sen eri olomuidoissa ja vahvuuksissa on saatavissa eli janoon ei kuolla. Tämä olis realistista sanoa. Suomen kauppamerenkulku loppuu siihen kun ensimmäiset laivat uppoavat sataman suuhun. Siihen muutama hajanainen sukellusveneestä laskettu miina niin ei liiku tankkerit. Ihan sama vaikka meillä olisi 4 hampaisiin aseistettua fregattia. Toki niillä voidana harmaassavaiheessa suojata joitain aluksia mutta siihen pystyttäisiin vaikka laittamalla sinne rahtilaivan kannelle muutama sotilas ohjusten kanssa. Ei tulla RIB veneillä enään kylkeen kiinni.Pitäisikö sitten laskea maanpuolustustahtoa tai kertoa sotasalaisuuksia tällaisella julkisella lähetyksellä?
Näissä pitääkin olla vähän propagandaa tai oikeastaan piilovaikuttamista mukana.
Pitäisikö sitten laskea maanpuolustustahtoa tai kertoa sotasalaisuuksia tällaisella julkisella lähetyksellä?
Näissä pitääkin olla vähän propagandaa tai oikeastaan piilovaikuttamista mukana.
Samaa mieltä. Itse uskon, että jos Suomalaiselle kerrotaan asiat niin kuin ne on niin maanpuolustustahto voisi jopa nousta. Suomalainen tekee sen mitä pitää ja jos odotetaan, että henki pitää antaa tämän läntin puolesta niin kyllä se täytyy tehdä rehellisesti.Valehtelulla se maanpuolustustahto ainakin saadaan laskuun. Faktoja ja realistista kuvaa maanpuolustuksen tilasta tarvitaan, ei propagandaa.
Samaa mieltä. Itse uskon, että jos Suomalaiselle kerrotaan asiat niin kuin ne on niin maanpuolustustahto voisi jopa nousta. Suomalainen tekee sen mitä pitää ja jos odotetaan, että henki pitää antaa tämän läntin puolesta niin kyllä se täytyy tehdä rehellisesti.
Ihan mielenkiintoisia aluksia nuo USS Blue Ridge (LCC-19) ja Mount Whitney (LCC-20 yllä). Ne on valmistunut vuonna 1970/71 ja suunniteltu käytettäväksi 2030 loppupuolelle, eli silloin niillä olisi n. 70 vuotta cruisailua takana.
Joo mutta tuossa pätkässä oli esitetty asiat mielestäni ainakin kohtuu realistiseen malliin. Esim sukellusveneiden käytöstä.
Toki niillä voidana harmaassavaiheessa suojata joitain aluksia mutta siihen pystyttäisiin vaikka laittamalla sinne rahtilaivan kannelle muutama sotilas ohjusten kanssa. Ei tulla RIB veneillä enään kylkeen kiinni.
Olihan tuossa podcastissa ihan mielenkiintoistakin kuunneltavaa. Itselleni uutta tietoa oli etenkin merisodankäynnin johtaminen.
Vähän hassusti silti käsiteltiin Rauma-luokan puuttuvaa ilmatorjuntaa, kun ilmatorjuntaohjukset "korvattiin" tykillä ja harhamaaliheittimillä. Ja ilmatorjunnassa: "-- johtava alus käskyttää kuka ampuu, mitä ampuu, niin että ne maalit sieltä ilmasta voidaan jakaa eikä tule overkilliä että ammuttas kaksi ohjusta yhteen maaliin". Käsittääkseni on hyvinkin tavallista ampua kaksi ohjusta yhteen maaliin. Yksi ohjus on helpompi väistää ja häiritä, mutta kun ohjuksia on matkalla useampi, vaikeutuu maalin vastatoimet välittömästi.
Omat kokemukseni merisodankäynnistä rajautuvat Ro-Ro-aluksella tehtyyn maihinnousuun Tallinnassa. Kysynkin siis viisaammilta: miksi me emme seilaa omilla aluksillamme noin pitkään? Mikä on konkreettisesti esimerkiksi miinalaivojen eläköitymisen taustalla? Eikö alus (runko) pysyisi käyttökelpoisena taistelunjohto- ja asejärjestelmien uusimisella?
Mitä mitä? Oliko Maanpuolustus.net väärässä haaveillessaan suomalaisista sukelluveneistä?
Yleisesti ottaen täytyy kyllä kommentoida podcastissa mainittua sukelluveneiden rajoitettua asekapasiteettia. Esimerkiksi Lada-luokan sukellusvene kantaa 18 torpedoa mukanaan. Määrä voi tuntua pieneltä, mutta rahtilaiva lienee vaikeustasoltaan hyvin lähellä harjoitusmaalia (tai jos analogiaa haetaan, niin MH17 voisi olla hyvä vertailukohde ilmasodankäynnistä). Onko tuo määrä aseistusta oikeasti pieni? Ei minusta.
Itse asiassa ei tarvita edes sotilaita. Esimerkiksi Somalian rannikolla seilataan yleensä aseistettujen yksityisten turvamiesten kanssa (kts. "maritime security"), koska piraatit ovat iso uhka sillä suunnalla.
Tuohan kuulostaa todella aneemiselta, onko oikeaa tietoa vai hevosmiesten juttuja? Aikalailla poikkeava luku siitä mitä täälläkin on joskus siteerattu SIPRIn tietoja jossa mainittiin muistaakseni 480 kpl. Noihin ei tietenkään voi luottaa mutta 70 kuulostaa todella heikolta kun suurten alusten tuhoaminen vaatii 2-4 ohjusta per paatti torjunnan läpäisemiseen, olettaisin....Noita ohjuksia on ostettu reilu 70 kappaletta.
Podcastissa juontaja kysyy 1:41 kohdassa: "Kuinka suuri osa Suomen kauppameriliikenteestä kulkee meritse?"
Jaa-a, vaikea kysymys.
Tuohan kuulostaa todella aneemiselta, onko oikeaa tietoa vai hevosmiesten juttuja? Aikalailla poikkeava luku siitä mitä täälläkin on joskus siteerattu SIPRIn tietoja jossa mainittiin muistaakseni 480 kpl. Noihin ei tietenkään voi luottaa mutta 70 kuulostaa todella heikolta kun suurten alusten tuhoaminen vaatii 2-4 ohjusta per paatti torjunnan läpäisemiseen, olettaisin....
Tämä on triviaali kysymys joka ei ehkä ole niin mustavalkoinen kuin näyttää. Totuus on se että Itämeri ei ole yksin Venäjän valtakuntaa vaan todellisuudessa enemmänkin NATOn sisämeri, ainakin niin kauan kun NATO pitää jöötä Baltiassa. NATO on lisännyt kautta linjan maa-, meri- ja ilmavoimien läsnäoloa Itämerellä ja Baltiassa ja siitä todisteena suomessakin käyneet Espanjan ja Brittien Fregatit toukokuussa. Mikäli joutuisimme erilliskonfliktiin itänaapurin kanssa, olisi Viron, Latvian ja Liettuan sekä Puolan ja Tanskan aluevedet NATOn tiukassa kontrollissa. Venäjän liikkumavara olisi melko rajoitettu kun Ruotsinkin aluevesillä valvoo 4 sukellusvenettä ja laivastoa puhumattakaan saksan ja Britannian sekä USA:n sukellusveneistä, laivoista ja lentokoneista.Tuossa haastattelussa ei taas lauottu kuin itsestään selvyyksiä ja kauniita toiveita/unelmia. Se mitä sotilailta kaipaisi on realismia. Realismia olisi todeta, että jos naapuri päättää katkaista Suomen ulkomaankaupan joka tapahtuu rahtilaivoilla se kykenee sen tekemään.
Vähän hassusti silti käsiteltiin Rauma-luokan puuttuvaa ilmatorjuntaa, kun ilmatorjuntaohjukset "korvattiin" tykillä ja harhamaaliheittimillä. Ja ilmatorjunnassa: "-- johtava alus käskyttää kuka ampuu, mitä ampuu, niin että ne maalit sieltä ilmasta voidaan jakaa eikä tule overkilliä että ammuttas kaksi ohjusta yhteen maaliin". Käsittääkseni on hyvinkin tavallista ampua kaksi ohjusta yhteen maaliin. Yksi ohjus on helpompi väistää ja häiritä, mutta kun ohjuksia on matkalla useampi, vaikeutuu maalin vastatoimet välittömästi.
Olenko nyt ihan puusilmä kun tuossa lukee minusta yhteensä 212 ohjusta jotka kaikki on modernisoitu Mk 3 varianteiksi eli uusin versio? Noista 60 kpl on RBS-15K (Kust/Coastal) ja loput veneille.Kävin printtaamassa SIPRI:n taulukot hieman lyhennetyssä ja helppolukuisemmassa muodossa:
Katso liite: 9893
http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php
@Einomies1
Ihan päättelylläkin voi havaita 70 meritorjuntaohjusta suhteellisen suureksi määräksi, jos se sattuisi olemaan paikkansa pitävä määrä. Jos käytämme esimerkiksi oletustasi 2-4 ohjusta per suuri alus, niin pohjaanhan menee minimissäänkin 17 alusta, parhaassa tapauksessa 35. Tuo on suuri määrä, kun huomioidaan muut aseet, kuten miinat ja rannikko-ohjukset (eli Spike-ER). Venäjän laivasto kun ei ihan ole niitä suurimpia mahdollisia, etenkään Itämerellä.
Olenko nyt ihan puusilmä kun tuossa lukee minusta yhteensä 212 ohjusta jotka kaikki on modernisoitu Mk 3 varianteiksi eli uusin versio? Noista 60 kpl on RBS-15K (Kust/Coastal) ja loput veneille.
Ja kyllä se 70 on ihan ok mutta sillä silmällä että N-liiton aikaan merivoimat taisivat olla melkoisen paljon vahvemmat itänaapurilla joten silloin se 70 kpl olisi ollut aika vähän.