Merivoimien kehitysnäkymät

Niitä ammuttiin pikkuhiljaa menemään, vanhimmasta päästä, ei tosiaan yhtä aikaa ollut koskaan tuota määrää varastosta. Viimeiset 78:t taidettiin ampua 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla joten pari vuotta oli kai kaikki 3 ohjusmallia yhtäaikaa rivissä. 86 putosi käytöstä aika nopeasti tuon jälkeen.

15 vuotta taisi olla se maaginen luku mallille 86. Ja 86M:n osalta se täyttyi jossain varikon uumenissa. Ammunnat ilmeisesti lopetettiin k.o. ohjuksen osalta jo n. 10 vuoden kohdalla eli viimeistään 2005. Nämä on aika yksityiskohtaisesti esitetty A.Lapin kirjoissa mutta ne ovat juuri nyt muutaman tuhannen kilometrin päässä.
 
Olin paikalla Lohtajalla, kun viimeiset ITO86M ammunnat suoritettiin. Vuosi oli joko 2004 tai -05. SA-varauksiin ohjuksia tietysti vielä jäi ehhkä viideksi vuodeksi.
 
Kuuntelin tuon Radiokipinän "Merisodankäynti" osion. Siinä oli muutama mielenkiintoinen juttu kuten LINK 16/22 tietovuokyky Ilmavoimien kanssa ja väittämä siitä että Laivue 2020 alukset eivät ole välttämättä kalliimpia kuin ohjusveneet.

Lisänä tuli vahvistus sille että Merivoimat tilaa torpedojärjestelmiä Laivue 2020-aluksiin ja ilmeisesti Haminoiden aseiksi.
Vahvasti veikkaisin että asejärjestelmä tulee olemaan Saabin Tp 47:

Sweden orders new Tp 47 torpedo from Saab
20 May 2016

Sweden has ordered the development and production of a new lightweight torpedo from Saab, it was announced on 20 May.

According to the Swedish Defence Materiel Administration (FMV), the contract is worth SEK1.53 billion (USD184 million).

To be called the Torpedo 47 (Tp 47), the new torpedo will replace the Royal Swedish Navy's (RSwN's) current Torpedo 45 (Tp 45). "Torpedo 47 will, among other things, be more durable, have a longer range and better speed performance than today's Torpedo 45," said Mikael Ericsson, head of underwater combat at the FMV.

The Tp 47 "will be equipped with both a passive and an active homing device and use wire communication like today's Tp 45", according to the FMV. The agency notes that the torpedo will be suitable for use from both anti-submarine vessels and helicopters and will function in shallow water - an important consideration for Sweden given the often shallow depths of the Baltic Sea.

The new torpedo is expected to have the same 400 mm diameter as its predecessor. Deliveries of the Tp 47 will run between 2016 and 2024, according to Saab.
http://www.janes.com/article/60514/sweden-orders-new-tp-47-torpedo-from-saab
 
Välttämättä. Itse jotenkin veikkaisin, että nyt on toivelistalla sen verta paljon, että joku pettyy. Onko nuo hinta arviot ylipäätään koskaan pitänyt kutinsa positiivisessa mielessä? Suomeen ollaan luomassa uutta alusluokkaa ja sen todennäköisesti rakentaa "Suomalainen" telakka jolla ei asiasta ole aiempaa kokemusta. Sen todennäköisesti suunnittelee hemmo joka ei ole sellaista aiemmin suunnitellut. Yllätyksiä tulee aivan varmasti mutta jotenkin veikkaan, että ohjusveneiden hintoihin ei päästä. Jos ajatellaan, että jo yksin runko on isompi siihen päälle sitten aseet ja sensorti sekä tulenjohto johtojärjestelmät + muut tukijärjestelmät. Voivat maksaa nuo kaikki muutamankin kerran rungon hinnan. Tuon on kuitenkin tarkoitus olla Merivoimien F-35 eli kompromissi vähän joka suhteessa. Sen täytyisi kyetä siihen missä muualla maailmassa käytetään fregattia. Meillä herrat ja insinöörit meinaavat tehdä saman monitoimi korvetilla.
 
Välttämättä. Itse jotenkin veikkaisin, että nyt on toivelistalla sen verta paljon, että joku pettyy. Onko nuo hinta arviot ylipäätään koskaan pitänyt kutinsa positiivisessa mielessä? Suomeen ollaan luomassa uutta alusluokkaa ja sen todennäköisesti rakentaa "Suomalainen" telakka jolla ei asiasta ole aiempaa kokemusta. Sen todennäköisesti suunnittelee hemmo joka ei ole sellaista aiemmin suunnitellut. Yllätyksiä tulee aivan varmasti mutta jotenkin veikkaan, että ohjusveneiden hintoihin ei päästä. Jos ajatellaan, että jo yksin runko on isompi siihen päälle sitten aseet ja sensorti sekä tulenjohto johtojärjestelmät + muut tukijärjestelmät. Voivat maksaa nuo kaikki muutamankin kerran rungon hinnan. Tuon on kuitenkin tarkoitus olla Merivoimien F-35 eli kompromissi vähän joka suhteessa. Sen täytyisi kyetä siihen missä muualla maailmassa käytetään fregattia. Meillä herrat ja insinöörit meinaavat tehdä saman monitoimi korvetilla.
Onneksi Suomelta löytyy ne erikoisolosuhteet jolla tämä tehdään mahdolliseksi.
 
Tuon on kuitenkin tarkoitus olla Merivoimien F-35 eli kompromissi vähän joka suhteessa. Sen täytyisi kyetä siihen missä muualla maailmassa käytetään fregattia. Meillä herrat ja insinöörit meinaavat tehdä saman monitoimi korvetilla.
Hinnasta en tiedä mutta en ole muuten yhtä epäileväinen onnistumisen suhteen. Suomessa on kuitenkin varsin vahvaa näyttöä alusten suunnittelussa, myös merivoimilla.

Kyllä näyttäisi että Korvetti-luokan alukset ovat enemmän lisääntymään päin tulevaisuudessa, varsinkin rannikkovesillä. Ei 50-metriseen ohjusveneeseen oikein saa mahtumaan kaiken muun lisäksi SUTO-kykyä tehokkaasti eikä noin pieni alus voi miinoittaa kunnolla.

Kyllä moderni Venäläinen Stereguschy-luokan korvetti on varsin suorituskykyinen ja alus on 105 m pitkä uppouma 2100 tn.
http://www.naval-technology.com/projects/steregushchy-class/

GOwind-luokka on myös monitoiminen: http://www.naval-technology.com/projects/c-sword-90-stealthy-corvette/
Ranskalaiset myyvät myös muita korvetti-luokan aluksia: http://www.naval-technology.com/projects/combattante-br71-mkii-corvette/

Jos muut tuollaisen rakentavat monipuolisilla kyvyillä niin ei sen pitäisi olla mahdotonta suomelle. Noissa missään ei ole sitä miinoituskykyä jota suomi edelleen tarvitsee.
 
Noissa maissa ne eivät olekkaan lippu laivoja ja niillä ei ole tarkoitus toimiakaan kuin rannikolla. Johan täälläkin on heitelty ja merivoimat vasta onkin heitellyt telttailua kansainvälisillä ja lämpimämmillä vesillä. Samoin kuin kauppamerenkulun suojausta jota ei voida rannikolta käsin kuulemma toteuttaa.
 
Eikö miinoituskyvyn voi toteuttaa jollain modulaarisella ratkaisulla? Eli asennetaan laivaan miinoitusjärjestelmä sekä ennen kaikkea varataan miinoille tilaa, joka on yleensä käytössä johonkin muuhun, kuten suto-varustukseen. Miinoitustehtävää varten jätetään torpedot yms maihin, ja lastataan miinoja tilalle.
 
Eikö miinoituskyvyn voi toteuttaa jollain modulaarisella ratkaisulla? Eli asennetaan laivaan miinoitusjärjestelmä sekä ennen kaikkea varataan miinoille tilaa, joka on yleensä käytössä johonkin muuhun, kuten suto-varustukseen. Miinoitustehtävää varten jätetään torpedot yms maihin, ja lastataan miinoja tilalle.
Juurikin näin moduuleina näitä aluksia on ymmärtääkseni alettu hahmottamaan. Monitoimialuksia myös merivoimien käyttötarkoituksissa mutta samalla muun viranomais-meritoiminnan tukena.

Muuten, vähemmän vakavana: tuollaisen kannelle voisi myös laittaa pari F-35:sta.
 
Eikö miinoituskyvyn voi toteuttaa jollain modulaarisella ratkaisulla? Eli asennetaan laivaan miinoitusjärjestelmä sekä ennen kaikkea varataan miinoille tilaa, joka on yleensä käytössä johonkin muuhun, kuten suto-varustukseen. Miinoitustehtävää varten jätetään torpedot yms maihin, ja lastataan miinoja tilalle.

Varmaan jonkinlaista modulaarisuutta on tulossa ja onhan sitä nykyisissäkin miinalaivoissa. Koulutuspurjehduksilla taitaa ainakin olla jonkinsortin "kontteja" kyydissä.

Nyt pitää kuitenkin muistaa että miinoituskyky tarvitsee runsaasti tilaa eli puhutaan miinakannesta joka vie esim. 50% siltä kannelta jossa se on. Itse miinoituskyky ei siis ole modulaarinen vaan muut samaan tilaan asennettavissa olevat voivat olla.
 
Noissa maissa ne eivät olekkaan lippu laivoja ja niillä ei ole tarkoitus toimiakaan kuin rannikolla.
Peruste toiminnalle löytyy mistä? Aluksiahan myydään varsinkin lännessä avoimesti eikä niitä ole lokeroitu pelkästään minnekään rannikkovesille vaan pikemminkin sinne paremmin soveltuvina. Jos 77m pitkät miinalaivat purjehtivat Atlantille saakka niin ei kai Itämerellä toiminta ole ylivoimaista 100m alukselle? Vai mikä tuossa närästää?
Johan täälläkin on heitelty ja merivoimat vasta onkin heitellyt telttailua kansainvälisillä ja lämpimämmillä vesillä. Samoin kuin kauppamerenkulun suojausta jota ei voida rannikolta käsin kuulemma toteuttaa.
No kerroppa miten niitä kauppa-aluksia suojellaan kuivalta maalta horisontin taakse? Entä miten niitä suojellaan rannalta sukellusveneiltä? Ihan mielenkiinnosta haluan kuulla.

Eikö miinoituskyvyn voi toteuttaa jollain modulaarisella ratkaisulla? Eli asennetaan laivaan miinoitusjärjestelmä sekä ennen kaikkea varataan miinoille tilaa, joka on yleensä käytössä johonkin muuhun, kuten suto-varustukseen. Miinoitustehtävää varten jätetään torpedot yms maihin, ja lastataan miinoja tilalle.
Jos kuuntelee Radiokipinän jutun merisodankäynnistä niin Von Weissenberg sanoo että miinoja voi hyvällä säällä tiputella sinne tänne periaatteessa mikä vaan alus mutta olosuhteiden vaikeutuessa homma ei onnistukaan niin vain. Samaten miinojen paikka ja miinoituskuvio pitää olla tarkka. Tämä ei onnistu kuin spesifeillä aluksilla.
 
Hitto miten hieno video. Merivoimien toimintanäytös Turussa, mukana mm panssarilaivat ja sukellusveneet.
Panssarilaivat olivat kai aikansa laivue2020, iso projekti joka kirvoitti kovaakin kritiikkiä.
 
Millaisia aluksia Etelä-Koreassa valmistetaan muuten?

Sukellusveneitä ja fregatti/hävittäjäluokan aluksia ainakin. Ja suunnilleen kaikkea mahdollisesta muutakin. Helikopteritukilaiva taitaa olla suurin alustyyppi EK:n laivastossa.
 
Hitto miten hieno video. Merivoimien toimintanäytös Turussa, mukana mm panssarilaivat ja sukellusveneet.
Panssarilaivat olivat kai aikansa laivue2020, iso projekti joka kirvoitti kovaakin kritiikkiä.
Isoisä oli katsomassa nuorena poikana molempien panssarilaivojen kölinlaskua Aurajoessa. Ruissalosta löytyy muutama vartavasten panssarilaivoja varten tehty kiinnityspiste kallioon hakattuna. Tuollaisetkin ansaitsisivat jonkinnäköisen muistotekstin viereen.
Hirvensalosta löytyy tänä päivänä saunarakennus jonka ikkunalaudassa erottuu pieni tumma piste. Saksalaisten poistuessa Suomesta syksyllä 1944 eräs saksalaisten alus sai konerikon ja kiinnittyin Hirvensalon kieppeille. Upseeri kävi rannassa ja tupakin tumppasi ilkunalautaan.
 
15 vuotta taisi olla se maaginen luku mallille 86. Ja 86M:n osalta se täyttyi jossain varikon uumenissa. Ammunnat ilmeisesti lopetettiin k.o. ohjuksen osalta jo n. 10 vuoden kohdalla eli viimeistään 2005. Nämä on aika yksityiskohtaisesti esitetty A.Lapin kirjoissa mutta ne ovat juuri nyt muutaman tuhannen kilometrin päässä.

Ne annettiin Yhdysvaltoihin hävitettäväksi, muistaakseni.
 
Sukellusveneitä ja fregatti/hävittäjäluokan aluksia ainakin. Ja suunnilleen kaikkea mahdollisesta muutakin. Helikopteritukilaiva taitaa olla suurin alustyyppi EK:n laivastossa.

Tiedän kyllä että iso laivateollisuus, mietin että onko K9 kaupoilla kytköstä meidän laivahankintaan.
 
Back
Top