Merivoimien kehitysnäkymät

Tiedän kyllä että iso laivateollisuus, mietin että onko K9 kaupoilla kytköstä meidän laivahankintaan.

Ja myös iso sotalaivateollisuus. Muistaakseni isojenkin alusten hankintoja on jyvitetty alusluokittain ainakin parille eri telakalle. Ainakin L2020-rungot olisi periaatteessa mahdollista teettää Koreassa. En kuitenkaan jaksa uskoa että siihen lähdettäisiin vaikka Louhen myötä tuollainenkin toimintamalli on meillä jo tuttu. Luulisin työllisyysperusteiden vielä nousevan voimakkaasti esiin kun uusia sotalaivoja rahoituksen osalta Suomessa viedään eteenpäin.
 
15 vuotta taisi olla se maaginen luku mallille 86. Ja 86M:n osalta se täyttyi jossain varikon uumenissa. Ammunnat ilmeisesti lopetettiin k.o. ohjuksen osalta jo n. 10 vuoden kohdalla eli viimeistään 2005. Nämä on aika yksityiskohtaisesti esitetty A.Lapin kirjoissa mutta ne ovat juuri nyt muutaman tuhannen kilometrin päässä.

Viimeisellä Lohtajan leirillä, johon osallistuin (olikohan 2002) piti hankkia ohjuksille erikoislupa ammuntoja varten, koska 15v. käyttöikä oli tullut täyteen.
 
Barak-8 mainosvideo. Tämä voisi olla meidänkin tuleville aluksillemme ehdokkaana it-ohjukseksi. Maksimikantamaksi on arveltu jopa 100 kilometriä, mutta ainakin ESSM:n tasolle pitäisi joka tapauksessa päästä.

 
Barak-8 mainosvideo. Tämä voisi olla meidänkin tuleville aluksillemme ehdokkaana it-ohjukseksi. Maksimikantamaksi on arveltu jopa 100 kilometriä, mutta ainakin ESSM:n tasolle pitäisi joka tapauksessa päästä.

Onko tuollaisia area defense torneja oikeasti olemassa?
 
Sheriffi tarkoittanee videossa näkyvää öljynporaustornin näköistä laitosta, joka pikaisella tutkimisella vaikuttaa olevan tosiaankin öljynporaustorni. En oikein tiedä miksi sille on annettu noin sotainen rooli, ehkä kuvaamaan jotain off-board sensoria.
 
Sheriffi tarkoittanee videossa näkyvää öljynporaustornin näköistä laitosta, joka pikaisella tutkimisella vaikuttaa olevan tosiaankin öljynporaustorni. En oikein tiedä miksi sille on annettu noin sotainen rooli, ehkä kuvaamaan jotain off-board sensoria.
Eiköhän tuollaisia jostain löydy, kun kerran videossa sellainen esiintyy. Moderni Sealand.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sealand
 
Sheriffi tarkoittanee videossa näkyvää öljynporaustornin näköistä laitosta, joka pikaisella tutkimisella vaikuttaa olevan tosiaankin öljynporaustorni. En oikein tiedä miksi sille on annettu noin sotainen rooli, ehkä kuvaamaan jotain off-board sensoria.

Eiköhän se vaan ollut öljynporauslautta joka oli suojauksen kohteena. Suojaajina oli kolme corvettia/fregattia joista yksi koordinoi AAW toimintaa ja kaksi muuta vastasivat torjunnasta.
 
Miinalaiva Pohjanmaasta tuli M/S Pohjanmeri
Julkaistu 12.7.2016 | Salon Seudun Sanomat

Pohjanmeri-560x269.jpg


Miinalaiva Pohjanmaa tunnetaan jatkossa nimellä M/S Pohjanmeri. Merivoimat myi vanhan sota-aluksen Meritaito Oy:lle, ja alus on muutettu siviilikäyttöön Western Shipyardin Teijon telakalla. Alus lähtee Teijolta tiistaina.

Laivasta on purettu sotavarustus ja se on varusteltu merenmittauskäyttöön. Alus on saanut samalla uuden sinivalkean värityksen.


Alukseen on Teijolla asennettu erittäin tarkat mittalaitteet. M/S Pohjanmeri siirtyy testiajon jälkeen Norjan Barentsinmerelle, jossa se kartoittaa merenpohjan topografiaa ja yksityiskohtia Norjan valtion karttaviranomaisille.

Valtion omistama Meritaito Oy voitti mittauksia koskevan tarjouskilpailun, ja yhtiön toinen mittausalue M/S Letto aloitti työt Barentsinmerellä jo huhtikuussa.

Liiketoimintajohtaja Jukka Suonvieri Meritaito Oy:stä sanoo, että Barentsinmeren Mareano-mittaushanke on olosuhteiltaan ja laatuvaatimuksiltaan yksi maailman haastavimmista merenmittaushankkeista. Mitattavan alueen koko on 11000 neliökilometriä, ja tavoiteltu mittaustarkkuus on muutamia senttimetrejä. Kenttämittaustyöt pitäisi saada valmiiksi lokakuun loppuun mennessä.
 
Miinalaiva Pohjanmaasta tuli M/S Pohjanmeri
Julkaistu 12.7.2016 | Salon Seudun Sanomat

Pohjanmeri-560x269.jpg


Miinalaiva Pohjanmaa tunnetaan jatkossa nimellä M/S Pohjanmeri. Merivoimat myi vanhan sota-aluksen Meritaito Oy:lle, ja alus on muutettu siviilikäyttöön Western Shipyardin Teijon telakalla. Alus lähtee Teijolta tiistaina.

Laivasta on purettu sotavarustus ja se on varusteltu merenmittauskäyttöön. Alus on saanut samalla uuden sinivalkean värityksen.


Alukseen on Teijolla asennettu erittäin tarkat mittalaitteet. M/S Pohjanmeri siirtyy testiajon jälkeen Norjan Barentsinmerelle, jossa se kartoittaa merenpohjan topografiaa ja yksityiskohtia Norjan valtion karttaviranomaisille.

Valtion omistama Meritaito Oy voitti mittauksia koskevan tarjouskilpailun, ja yhtiön toinen mittausalue M/S Letto aloitti työt Barentsinmerellä jo huhtikuussa.

Liiketoimintajohtaja Jukka Suonvieri Meritaito Oy:stä sanoo, että Barentsinmeren Mareano-mittaushanke on olosuhteiltaan ja laatuvaatimuksiltaan yksi maailman haastavimmista merenmittaushankkeista. Mitattavan alueen koko on 11000 neliökilometriä, ja tavoiteltu mittaustarkkuus on muutamia senttimetrejä. Kenttämittaustyöt pitäisi saada valmiiksi lokakuun loppuun mennessä.

Millähän nopeudella sen saa muutettua miinalaivaksi?
 
Tiukan paikan tullen, 7x24 työvuoroilla, parissa kolmessa viikossa? :D

Mitenkähän dekotus säännöt menee sotalaivassa? Pitääkö laiva muuttaa siten, että siihen ei voida asentaa miinakiskoja jälkeenpäin? Ja jos eivät poistaneet niitä kiskoja, niin mitä sitä niitä aseita asentelemaan takaisin, antaa muiden alusten hoitaa se saattohomma ja nämä siviilistä otetut alukset laskee vaan miinoja.
 
Pitääkö laiva muuttaa siten, että siihen ei voida asentaa miinakiskoja jälkeenpäin?

Mitenkähän se onnistuisi? Laivat tottelevat hitsauspilliä melko hyvin, joten miinalaivaksi alun perin suunniteltua alusta voi olla hiukan nihkeä muuttaa niin, etteikö kiskoja saisi takaisin. Ainakaan millään järkevällä työllä. Mikään sääntö siihen tuskin ainakaan pakottaa. Miinakiskohan ei itsessään ole mikään ase.
 
Mitenkähän dekotus säännöt menee sotalaivassa? Pitääkö laiva muuttaa siten, että siihen ei voida asentaa miinakiskoja jälkeenpäin? Ja jos eivät poistaneet niitä kiskoja, niin mitä sitä niitä aseita asentelemaan takaisin, antaa muiden alusten hoitaa se saattohomma ja nämä siviilistä otetut alukset laskee vaan miinoja.

Ihan vaan huomiona, että olisi aika vaikea muuttaa jotakin alusta siten, ettei sinne voisi asentaa miinakiskoja. Kyse on vain siitä, paljonko sen eteen pitää tehdä työtä: onko kiinnikkeet paikoillaan vai pitääkö ne hitsata ensin kiinni. Mahdollisesti uusi käyttäjä on toki voinut asentaa sinne miinakannelle omia härpäkkeitään, kuten väliseiniä, jotka pitää purkaa laivan reaktivoimiseksi. Ei se missään tapauksessa kovin vaikea urakka ole, joskaan ei välttämättä ihan yhden päivän homma, toteutustavasta riippuen.

Enkä usko, että mikään/kukaan määrittää, miten sotaisa laiva saa olla. Käytännössä PV on todennäköisesti pultannut irti salaista/luvanvaraista teknologiaa sisältävät järjestelmät (esim. tutkat, viesti- ja johtamisjärjestelmät, tykit sekä konekiväärit) sekä sellaiset järjestelmät, jotka eivät ole kriittisiä aluksen toiminnan kannalta mutta joita voi hyödyntää muussa PV:n kalustossa/toiminnassa (esim. miinakiskot).

Kaiken kaikkiaan pidän silti aika teoreettisena ajatusta, että alus muunnettaisiin takaisin miinalaivaksi kriisiaikana. Miina on sellainen asejärjestelmänä, jota pitää käyttää heti. Ei ole aikaa odotella poikkeustilalakien käyttöönottoa, jotta alus voidaan ottaa PV:n käyttöön. Ainoastaan hyvän viranomaisyhteistyön hengessä alus voitaisiin ehkä saada ajoissa miinoituskäyttöön, mutta sittenkin on se ongelma, että Meritaito Oy:llä lienee omat velvoitteensa ja kontraktinsa ulkomaisten sopimuskumppaneiden kanssa. Vähintäänkin tarvittaisiin siis voimakasta omistajaohjausta valtion taholta, ja onko siihen sitten kanttia ajoissa...
 
Improvisoituun miinoitukseen liittyen onko mitään tietoa kuinka monta näistä saariston losseista on tarkoitettu irroitettavaksi miinalautoiksi sodan uhatessa? Meinaan onhan noissa isommissa tilaa ihan hemmetin monelle miinalle verrattuna jopa miinalaivoihin, ja ovat varmasti tarkkoja laitteita saariston olosuhteissa verrattuna isompiin laivoihin. Ehkä olisi kuitenkin mielekkäämpää käyttää miestyötunnit niiden maalaamiseksi vihreäksi tuosta nykyisestä -shoot me im right here!- värityksestä, kuin alkaa muokkaamaan vanhojen miinalaivojen rakenteita telakalla.
stella-20130311.gif

Esimerkkinä nyt tämä Stella.. Näin maakravun mielestä, mikään näkemäni vehje ei huuda yhtälailla miinakiskoja kansilleen kuin tämännäköinen lautta :D
 
Improvisoituun miinoitukseen liittyen onko mitään tietoa kuinka monta näistä saariston losseista on tarkoitettu irroitettavaksi miinalautoiksi sodan uhatessa? Meinaan onhan noissa isommissa tilaa ihan hemmetin monelle miinalle verrattuna jopa miinalaivoihin, ja ovat varmasti tarkkoja laitteita saariston olosuhteissa verrattuna isompiin laivoihin. Ehkä olisi kuitenkin mielekkäämpää käyttää miestyötunnit niiden maalaamiseksi vihreäksi tuosta nykyisestä -shoot me im right here!- värityksestä, kuin alkaa muokkaamaan vanhojen miinalaivojen rakenteita telakalla.
stella-20130311.gif

Esimerkkinä nyt tämä Stella.. Näin maakravun mielestä, mikään näkemäni vehje ei huuda yhtälailla miinakiskoja kansilleen kuin tämännäköinen lautta :D
Puolassa taidetaan rakentaa juuri nyt uutta lossia Parainen-Nauvo välille.
Sen pitäisi olla selkeästi suurempaa kokoluokkaa.
 
Back
Top