Merivoimien kehitysnäkymät

Kannattaisi nyt ensin tutustua Venäjän laivaston Itämeren kokoonpanoon. Sieltä nyt ei tule vastaan mitään Kirov-luokan risteilijää aivan heti.

Sukellusveneitäkin on vähemmän kuin Ruotsilla.

Tästä syystä merivoimien hankkeet ovat oikeansuuntaisia. Isompien alusten (alue)ilmatorjuntakyky on tärkein asia, ei ne parin uppelusveneen jahtaaminen pitkin eteläistä Itämerta.

Ite mietin tässä että mikä lienee se ohjus joka hommaan valittaneen.

Ja kuinka kauas alueilmatorjunnan pitää yltää. Lähinnä senkin vuoksi että kun en oikein osaa hahmottaa että miten laajalla alueella esim. miinalautat, saatettavat kauppa-alukset, jermut matkalla Ahvenanmaalle ovat..
 
Tällainen video tuli Youtubessa vastaan. On voinut olla täällä ennenkin. :D


A Russian military celebration, intended as a show of strength to the world, went laughably wrong when a missile completely failed to launch.
Celebrations were held across the country for yesterday’s Navy Day, an annual commemoration of the victories of Russian sailors.
But at the Crimea’s Sevastopol port a botched missile launch stole the show.
The misguided missile was launched by the Russian frigate Ladny, which attempted to fire at a simulated target during a demonstration.
 
Ei välttämättä. Suomessa on kohtuu vähän isoille rahtilaivoille sopivia syväväyliä ja satamia. Upota laiva väylälle niin siitä ei kulje kukaan vähään aikaan. Eikä se ole sanottua, että nato tempautuu automaattisesti mukaan. Venäjä on todennäköisesti ilmoittanut kansainvälisesti alueet jotka ovat laivaliikenteelle riskialttiita. itämeri on altaana ahdas ja monet paikat on saavutettavissa joko lentokoneista laukaistavilla mto:lla tai sitten sukellusveneillä miinoittamalla.
Tuotahan juuri koko ajan olen sanonut, että suomen saaristo ja rannikko on NATOn ulkopuolella pysyessämme hoidettava omin voimin. Keskellä itämerta tilanne on toinen, siellä riski kohdsituu suomen lipun alla kulkeviin aluksiin, ja jos asia hoidetaan ulosliputtamalla ja vaihtamalla aluksia sekä reittejä niin riski tippuu murto-osaan.
Jos ne riskialttiit alueet kattavat suomen saariston ja rannikon lisäksi keskistä ja/tai eteläistä itämerta, niin luuletko ettei NATO reagoi mitenkään Baltian maiden merisaartoon?
 
Valtion on ollut niin ystävällinen, että tarjoaa valmiiksi tiedon suomen tärkeimmistä merireiteistä
http://www.liikennevirasto.fi/docum...tiet.pdf/ddeb9288-1e60-490f-8c1d-dc2e87ac2d7a

Siitä vaan valkkaamaan miinoitettavaa väylää. Äkkiä laskien suomenlahdella 12 syväväylää. Jotka on kyettävä pitämään miinoista vapaana alueella jossa sukellusvene mahtuu toimimaan ja joka on vihollisen hävittäjien saavutettavissa. Merenkurkku ja perämeri alkaa olemaan sen verran kaukana, että sitä kautta eteläisen suomen huoltaminen saattaa muuttua vaikeaksi ellei mahdottomaksi. Kuljetuskalusto vain loppuu kesken.
Minä kyllä veikkaan että Suomen ja Venäjän välisessä konfliktissa Haminan liikenne loppuisi käytännössä välittömästi, ja Kotkan heti perään. Niitä ei siis edes yritettäisi suojata. Sen sijaan siellä vois äkkiä olla omia miinoja rajoittamassa maihinnousuyrityksiä.
 
Minä kyllä veikkaan että Suomen ja Venäjän välisessä konfliktissa Haminan liikenne loppuisi käytännössä välittömästi, ja Kotkan heti perään. Niitä ei siis edes yritettäisi suojata. Sen sijaan siellä vois äkkiä olla omia miinoja rajoittamassa maihinnousuyrityksiä.
Kotka ja Hamina on täyssulussa heti, sulaa hulluutta yrittääkään pitää itäisen Suomenlahden satamia auki konfliktin uhatessa. Hyöty nolla, menetettävää kaikki. Ne satamat on rauhanajan suursatamia, ei sodan. Turkua ja Naantalin pystytään suojamaan lounaisista satamista, ja eteläisistä ehkä Helsinkiä pk-alueen it:n ja tärkeyden suomien järjestelmien turvin, jossei haluta pohjanlahdelle siirtää liikennettä, mutta on pelkkää haihattelua ja resurssien riskeeraamista yrittääkään pitää Turun saariston itäpuolisia pikkukaupunkien satamia auki kriisissä meidän resursseilla o_O
 
Epäilen vahvasti että Stadikin on poissa laskuista sodan vallitessa. Kannattaa varmaan satsata välille Naantali-Oulu. Siellä riittää käyttökelpoisia satamia ihan riittävästi. Stadi kuitenkin on vihulaisen ykköskohteita...
 
Kotka ja Hamina on täyssulussa heti, sulaa hulluutta yrittääkään pitää itäisen Suomenlahden satamia auki konfliktin uhatessa. Hyöty nolla, menetettävää kaikki. Ne satamat on rauhanajan suursatamia, ei sodan. Turkua ja Naantalin pystytään suojamaan lounaisista satamista, ja eteläisistä ehkä Helsinkiä pk-alueen it:n ja tärkeyden suomien järjestelmien turvin, jossei haluta pohjanlahdelle siirtää liikennettä, mutta on pelkkää haihattelua ja resurssien riskeeraamista yrittääkään pitää Turun saariston itäpuolisia pikkukaupunkien satamia auki kriisissä meidän resursseilla o_O
Kirjoitin että liikenne loppuisi käytännössä välittömästi, ja vastaat että Kotka ja Hamina on täyssulussa heti. o_O
En kyllä näe tuossa mitään erimielisyyttä.

Kyllä minä ainakin pidän mahdollisena, että Porvoon ja Loviisan satamissa jo olevat (tai sinne parhaillaan menossa olevat) laivat saatettaisiin aivan alussa yrittää saada vielä turvaan, eikä automaattiseti hylättävän koko konfliktin ajaksi. Riippuu tietysti siitä miten nopeasti tilanne etenee.
Ps, kaikki satamat Kokkolan ja Tornion välillä ne mukaan lukien ovat muuten Turun saariston itäpuolisia, vaikket niitä tarkoittanutkaan. Pietarsaari voi olla jo tulkinnanvarainen.
 
Niin, vanha vitsi. Luettele Helsingin itäpuoliset satamakaupungit... Saattaa tulla yllätyksenä.
 
Kirjoitin että liikenne loppuisi käytännössä välittömästi, ja vastaat että Kotka ja Hamina on täyssulussa heti. o_O
En kyllä näe tuossa mitään erimielisyyttä.

Kyllä minä ainakin pidän mahdollisena, että Porvoon ja Loviisan satamissa jo olevat (tai sinne parhaillaan menossa olevat) laivat saatettaisiin aivan alussa yrittää saada vielä turvaan, eikä automaattiseti hylättävän koko konfliktin ajaksi. Riippuu tietysti siitä miten nopeasti tilanne etenee.
Ps, kaikki satamat Kokkolan ja Tornion välillä ne mukaan lukien ovat muuten Turun saariston itäpuolisia, vaikket niitä tarkoittanutkaan. Pietarsaari voi olla jo tulkinnanvarainen.
No kirjoitin hieman epäselvästi, tuo alkuhan oli tarkoitettu nimenomaan komppaukseksi että juuri näin :) ja sen jälkeen vielä hieman jyrkempi veikkaus siitä tarkoittaen että, noh, eteläisiin, menossa oleva liikenne ohjataan heti muualle eikä odoteta sitä ekaa menetystä
 
Tuotahan juuri koko ajan olen sanonut, että suomen saaristo ja rannikko on NATOn ulkopuolella pysyessämme hoidettava omin voimin. Keskellä itämerta tilanne on toinen, siellä riski kohdsituu suomen lipun alla kulkeviin aluksiin, ja jos asia hoidetaan ulosliputtamalla ja vaihtamalla aluksia sekä reittejä niin riski tippuu murto-osaan.
Jos ne riskialttiit alueet kattavat suomen saariston ja rannikon lisäksi keskistä ja/tai eteläistä itämerta, niin luuletko ettei NATO reagoi mitenkään Baltian maiden merisaartoon?

Kuinka moni jäänkestävä alus purjehtisi Suomeen sotatoimien alla
 
Onko tämä joku hyvä ilmatorjuntavehke uudelle Laivulelle 2020

Umkhonto-R
Further extended range versions (Umkhonto-R) are in development. They will feature a rocket booster and Radar seekers.

The radar-guided version's range is extended to over 60 km (37 mi) and has a higher operational ceiling of over 15,000 m (49,000 ft)
 
Onko tämä joku hyvä ilmatorjuntavehke uudelle Laivulelle 2020

Umkhonto-R
Further extended range versions (Umkhonto-R) are in development. They will feature a rocket booster and Radar seekers.

The radar-guided version's range is extended to over 60 km (37 mi) and has a higher operational ceiling of over 15,000 m (49,000 ft)
Jos tuosta olisi vuosien saatossa nähty muutakin kuin valmistajan esite, niin joo. Näillä näytöillä tuo ei ole edes mahdollinen valinta.
 
Epäilen vahvasti että Stadikin on poissa laskuista sodan vallitessa. Kannattaa varmaan satsata välille Naantali-Oulu. Siellä riittää käyttökelpoisia satamia ihan riittävästi. Stadi kuitenkin on vihulaisen ykköskohteita...

Turku ja Naantalikin ovat hankalia koska ne ovat pitkän saaristoväylän perällä ja siten jopa yksittäisillä miinoilla suljettavissa. Pohjanlahdella tilanne on paljon parempi.
 
Turku ja Naantalikin ovat hankalia koska ne ovat pitkän saaristoväylän perällä ja siten jopa yksittäisillä miinoilla suljettavissa. Pohjanlahdella tilanne on paljon parempi.
Olisikos se tunneli affenanmaalle ja edelleen norrtäljeen sittenkin ihan jees juttua??
 
Back
Top