Selvennetään.
On harmaa vaihe. Ja on sotavaihe.
Molemmissa tapauksissa Venäjä pystyy aiheuttamaan harmia rahtiliikenteelle.
Otetaan esimerkki harmaasta vaiheesta. Venäjä julistaa, että epäilee rahtilaivojen toimittavan Suomeen aseita, joita voidaan käyttää Venäjää ja Pietarin suuntaa vastaan. Venäjä varaa itselleen oikeuden tarkastaa aluksia Itämerellä tämän varalta. Se saattaa lisäksi aluksia Kaliningradiin tutkimuksiin, joissa laiva seisoo viikon, ennen kuin saa jatkaa matkaa. Joitain epäilyttäviä lasteja takavarikoidaan kokonaan. Tämä on hyvin pehmeä merisaarto, mutta tuottaisi silti suuresti harmia, ilman että välttämättä olisi syy sotatoimille saati Naton osallistumiseen.
Sotatilassa Suomen ja Venäjän välillä taas sitten kaikki laivat mitkä Itämerellä liikkuvat Suomeen tai Suomesta, olisivat vapaata riistaa. Erityisen uhan muodostaisivat sukellusveneet sekä Kaliningradin suunnan pinta-alukset ja lentokoneet merimaaliohjuksin. Tämä siis jälleen ennen Naton tuloa mukaan.
Sitten jos ollaan 3. maailmansodan skenaariossa, niin Kaliningradista käsin ammutaan kaikkea merellä liikkuvaa. Voi toivoa, että maalitus ei Ruotsin rannikolle asti niissä oloissa pystyisi. Etäisyys on 300km. Venäläisiltä varmaan löytyy sinne asti yltäviä ohjuksia?
Kummassakaan vaihtoehdossa meriliikenne Suomeen ei varmaan kokonaan katkeaisi. Se olisi toivottavaa. Ei katkennut Englantiinkaan 2MS, vaikka menetykset Atlantilla olivat pahimmillaan todella hurjat.