Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Varsin pöljää hankkia tuollaisia isoja sotalaivoja seisoskelemaan Suomen rikkonaiselle rannikolle. Parempi olisi jatkaa ohjusvenelinjalla. Sodassa on parempi kun 8 ohjusvenettä neljän isomman sotalaivan sijasta. Jos vihollisen ohjus osuu yhteen ohjusveneeseen, menee 1/8 laivastosta meren pohjaan. Jos vihollisen ohjus osuu yhteen neljästä sotalaivasta menee saman tein 1/4 laivastosta meren pohjaan.

Taitaa olla herroilla mielessä lähinnä "kansainväliset" risteilyt.

Ei ole kansainväliset risteilyt ainakaan mun mielessäni. Lähinnä tuon meriyhteyden turvaaminen, siis Suomesta Ruotsiin ja toisinpäin. Siinä kun ei ohjusvene olemattomalla sutolla ja heikolla it:llä varustettuna riitä. Ne kun eivät myöskään ole jäissäkulkuun pystyviä.
En siltikään poissulje ohjusveneitä...niillä on paikkansa pintatorjunnassa kauempana noista kuljetusreiteistä. Mutta meriliikenteen suojaamiseen niistä ei ole...ei ainakaan riittävän hhyvin.
Ja tuolla hankittavalla määrällä, sanotaan nyt 3-4 kpl noita korvetteja, ei kannata lähteä Tukholman tasaa etelämmäksi. Painopiste siis Saaristomerellä ja siitä pohjoiseeen.
Työnjako voisikin olla sellainen, että ne ohjusveneet operoisivat lähinnä Hangosta itään ja korvetit sitten Hangon länsipuolella.
Sitä tosin en tieddä, mitä merivoimien herroilla on mielessä...joku siellä voi toki noita kv.juttujakin miettiä ja haluaa niihin vähän edustavamman paatin kuin esim. Pohjanmaa oli. Mutta uskon kyllä, että sielläkin ensisijaisena pääajatuksena on meriliikenteen suojauskyvyn nostaminen.
 
Harmi kun Ruotsilla ei näytä olevan tarvetta 2020 tyyppiselle projektille.
Saataisiin ilmeisesti kuluja reilusti alas jos useampia rakennettaisiin kerralla.
Kauankohan Ruotsi pärjää noiden maailman kalleimpien tykkiveneiden (Visby) kanssa? Luulisi vanhalla merimahdilla olevan kutinaa hankkia muutamia isompia aluksia myös.
Ja Ruotsillahan on millä mällätä mitä Suomella ei taas ole.
 
Mitä tuossa kontissa epäillään olevan? Jokin helvetinkone?

Kun laiva on menossa Omaniin, niin ihan arvaamalla heitän, että siinä on joku ilmastointikoneita sisältävä tropikalisaatiopaketti. Etäisesti samannäköinen brittien ebaysta:

s-l64.jpg


http://www.ebay.co.uk/itm/20-Foot-S...D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
 
Haasteenahan tuossa on, että Venäjä saattaa pystyä häiritsemään Suomea kohtuullisen vähäisilläkin toimilla. Uskaltavatko ulkomaiset laivat tulla enää Suomeen? Tekevätkö vakuutusmaksut Suomen viennistä kannattamatonta?
Mitä yleensä tarkoitetaan ilmaisulla ulkomainen laiva ja mitä sinä sillä tarkalleen ottaen tarkoitat?
Oletetaanpa että jokin nyt ulosliputetty rahtilaiva myydään konfliktin alettua USA:ssa rekisteröidylle yritykselle ja rekisteröidään USA:n kauppalaiva rekisteriin. Kyseisen yrityksen omistaa jossain veroparatiisissa oleva yritys ja sen yrityksen puolestaan jossain muussa veroparatiisissa oleva yritys. Mikään näitä veroparatiiseista ei anna tietoja yritysten omistuksesta, joten ketjua ei voida seurata. Kyseinen rahtilaiva tuo ja vie suomeen rahtia oletetun konfliktin aikana, koska todellisuudessa viimeisenä omistajana on joko suomalaisia yksityishenkilöitä tai jopa suomen valtio. Mikäli vakuutus ei ole pakollista minkään lain mukaan ja hinta on liian kova, vakuutus voidaan jättää ottamatta. Tällainen laiva luonnollisesti uskaltaa liikennöidä suomeen.
Miehistönä voi olla myös USA:n kansalaisia jos sellaisia saadaan siihen palkattua, loput muiden maiden kansalaisia ja osin suomalaisia reserviläisiä. Oletetaan Suomen ja Venäjän välinen sotilaallinen konflikti, johon ei toistaiseksi liity muita valtioita.
Mitä luulet seuraavan, jos venäjä upottaa kyseisen aluksen itämerellä kansainvälisillä vesillä? Entä seuraavan samanlaisen?
Toki samaa voi harjoittaa myös vaikkapa Isobritanniaan tai Ranskaan rekisteröidyillä laivoilla. Entäpä jos kyseessä on täydessä lastissa oleva öljytankkeri, ja upotuksen seurauksena muiden itämeren valtioiden rannat saavat mittavia öljytuhoja. Liittyyköhän konfliktiin muitakin valtioita tavalla tai toisella sen jälkeen?
Itse en pitäisi lainkaan mahdottomana että jonkin Nato maan sotalaivoja saattaisi tulla itämerelle ja osallistua oman maansa lipun alla olevien rahtilaivojen suojaamiseen kansainvälisillä vesillä.
 
Kun laiva on menossa Omaniin, niin ihan arvaamalla heitän, että siinä on joku ilmastointikoneita sisältävä tropikalisaatiopaketti. Etäisesti samannäköinen brittien ebaysta:

s-l64.jpg


http://www.ebay.co.uk/itm/20-Foot-Shipping-Container-Secure-Storage-Cabin-Portable-Air-Conditioning-Units-/360948975489?nma=true&si=2xNoqzkWBKmZCSp9g5sdCh5wlfA%3D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Tiettyhän ne venäläiset ovat voineet tilata brittien Ebaysta tuollaisen tropikalisaatiopaketin ja "hieman modata" sitä enemmän omiin tarpeisiinsa vastaavaksi ennen vakoilualukseen lastaamista.
 
Mitä yleensä tarkoitetaan ilmaisulla ulkomainen laiva ja mitä sinä sillä tarkalleen ottaen tarkoitat?
Oletetaanpa että jokin nyt ulosliputetty rahtilaiva myydään konfliktin alettua USA:ssa rekisteröidylle yritykselle ja rekisteröidään USA:n kauppalaiva rekisteriin. Kyseisen yrityksen omistaa jossain veroparatiisissa oleva yritys ja sen yrityksen puolestaan jossain muussa veroparatiisissa oleva yritys. Mikään näitä veroparatiiseista ei anna tietoja yritysten omistuksesta, joten ketjua ei voida seurata. Kyseinen rahtilaiva tuo ja vie suomeen rahtia oletetun konfliktin aikana, koska todellisuudessa viimeisenä omistajana on joko suomalaisia yksityishenkilöitä tai jopa suomen valtio. Mikäli vakuutus ei ole pakollista minkään lain mukaan ja hinta on liian kova, vakuutus voidaan jättää ottamatta. Tällainen laiva luonnollisesti uskaltaa liikennöidä suomeen.
Miehistönä voi olla myös USA:n kansalaisia jos sellaisia saadaan siihen palkattua, loput muiden maiden kansalaisia ja osin suomalaisia reserviläisiä. Oletetaan Suomen ja Venäjän välinen sotilaallinen konflikti, johon ei toistaiseksi liity muita valtioita.
Mitä luulet seuraavan, jos venäjä upottaa kyseisen aluksen itämerellä kansainvälisillä vesillä? Entä seuraavan samanlaisen?
Toki samaa voi harjoittaa myös vaikkapa Isobritanniaan tai Ranskaan rekisteröidyillä laivoilla. Entäpä jos kyseessä on täydessä lastissa oleva öljytankkeri, ja upotuksen seurauksena muiden itämeren valtioiden rannat saavat mittavia öljytuhoja. Liittyyköhän konfliktiin muitakin valtioita tavalla tai toisella sen jälkeen?
Itse en pitäisi lainkaan mahdottomana että jonkin Nato maan sotalaivoja saattaisi tulla itämerelle ja osallistua oman maansa lipun alla olevien rahtilaivojen suojaamiseen kansainvälisillä vesillä.

Olet siis sitä mieltä, että suomi ei tarvitse uusia taistelualuksia kauppamerenkulun suojaamiseen?

Ennen sotaa niitä ei tarvitse, ja sodassa sitten Nato hoitaa homman.

Muoks. Vaikka en näistä merijutuista mitään tiedäkään, niin uskallan lausua möreällä merikarhun whisky-bassolla, että "ei se nyt ihan noin mene" :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Em. kuvan tuosta @fyysikko viestistä helposti saa. Ymmärtääkseni hänen peruspointtinsa oli kuitenkin se, miten vaikeaa laivan todellisen omistajan selvittäminen on. Yleensä kuitenkin toimitaan sen perässä liehuvan lipun ja varustamomerkintöjen mukaisesti. Jos perässä on Suomen lippu, oletetaan aluksen olevan suomalainen. Jos sen perässä liehuu Kyproksen, Bahaman, Panaman tms. lippu, ei todellista omistajaa sen perusteella voida edes olettaa. Esim. monet venäläiset laivat liputetaan Kyproksen lipun alle valmistumisvaiheessa vaikka todellinen omistaja on venäläinen. Miehistön kansallisuuksista taas ei voi päätellä mitään. Useissa länsimaisissa laivoissa ( esim. Karibian risteilijät ) pääasiassa vain päällystö ( ja osa asiakaspalveluhenkilöstöstä ) on länsimaisia ( jenkkejä, brittejä, skandinaaveja ) ja loput sitten Aasiasta, Etelä-Amerikasta, Itä-Euroopasta yms.

Mutta, jos hän todella tarkoitti, ettei meriliikenteemme suojaamiseen tule varautua, niin sitten hän on kyllä hakoteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Karlskronan kohdalle on n. 300 km. Yllättävää, että Ruotsin merivoimien pääsatama sattuukin olemaan juuri Karlskronassa. Silti, vaarallisen lähellä sukellusveneiden, rynnäkköhävittäjien ja ohjusaseiden kantamaa ajatellen. Silti, ei kuitenkaan ihan lähellä. Samat ongelmat kuin meidän MTO-kalustolla maalinosoituksen jne suhteen.
Eikös ne ohjukset lennä molempiin suuntiin? Tuskinpa Kaliningradin satamat ja koko alue on jäänyt tyystin unohduksiin NATOn ja Ruotsin operaatiosuunnittelussa? Kaliningradin alue on niin suppea ja keskellä NATO-maita että epäilisin että siellä tulee kuumat paikat mikäli kahina käynnistyy Itämerellä koska sen luoma uhka on hyvin tiedossa NATOn laivoille ja lentokoneille jotka liikkuvat Itämerellä ja suojaavat Baltiaa.

Olen satavarma että Ruotsin, USA:n ja Saksan sotilastiedustelu on jo vuosikymmenet pitänyt silmällä Kaliningradia ja sen kaikki maanpäällinen infa ja osin varmasti maanalaisten tilojen suuaukot on metrilleen tiedossa näissä lännessä, ei täälläkään idiootteja olla. En usko että tuossa on mitään ongelmaa maalittamisen kanssa. Ongelma olisi jos vihollisen sijaintia ei tiedettäisi mutta tuo tukikohta kyllä tiedetään, samaten sen infra. En usko että ongelmaa olisi modernille ohjukselle löytää 100+ metrisiä laivoja tukikohdan suulla tai laiturissa.

Taistelulaivat eivät kykene puolustautumaan satamassa yhtä hyvin kuin avomerellä johon ne on suunniteltu sensoriensa ja aseidensa puolesta. Mikäli Venakot haluavat antaa aluksilleen taistelumahdollisuudet, on niiden uitava merelle ennen kahinaa.
Mitä "saattamiseen" tulee niin näkisin, että liikenteen hoitaminen menestyksellisesti etenkin omilla vesillä, niihin liittyvillä Suomen ja Ruotsin välisillä merialueilla sekä näitä etelämmäs esim. Ahvenanmaan ja Gotlannin (Gotska Sandön) välisellä alueella painottuen (erittäin) läntiseen Pohjois-Itämereen saattaisi olla eniten Suomen uusien sota-alusten vastuualueena.
Luulen itse että kv-tilanteen kiristyessä kun kauppa-ja matkustaja-alukset tarvitsevat suojaa, ohjataan liikenne enemmän länsirannikon satamiin. Ei voida myöskään varmuudella luottaa että Ahvenanmeri pysyisi niin tarkasti meidän ja Ruotsin valvonnassa ettei sukellusveneitä pääsisi Pohjanlahdelle.
Samaten konfliktin alkaessa ja meidän ollessa siinä osapuolena, vihollinen yrittäisi varmuudella vaikuttaa myös länsirannikon satamiin ja siellä kulkevaan liikenteeseen, mikäli meidät haluttaisiin eristää. Tähän kun lisätään AKT-tehtävät ja miinoitustarve Suomenlahdella, niin voidaan sanoa että uusien alusten tehtäväkirjo ja toiminta-alue on vähintäänkin laaja ja haastava. Se alue mikä todennäköisimmin jää toiminnan ulkopuolelle on suomenlahti Helsingistä itään.
Suojaamana, johdossa ja hoidossa. Gotlanti on pakostakin Ruotsin pidettävä ja siitä etelään ollaankin jo alueella jossa Ruotsi (=ystävä!), NATO, Saksa ja Tanska vaikuttavat voimakkaasti.
NATO pyrkisi aivan varmasti vaikuttamaan myös suomenlahdella voimakkaasti konfliktissa. On syytä huomata että NATO-maan pääkaupunkia puolustetaan varmasti ainakin jotenkin ja Tallinnan edusta pitää pitää hallussa kuten Viron ilmatila pääosin. Muutoin ei vahvistuksia voida kuljettaa ilmateitse ja meritse Baltiaan.

Olisi NATOn ja Baltian kannalta todella ongelmallista, jopa kriittistä mikäli suomenlahden meri- ja ilmatila olisi rannikoita lukuunottamatta täysin venäjän hallussa.

Kuinka paljon kannattaa uhrata poliittista pääomaa, moderneja ohjusaseita, elektronista- satelliitti- ja lentokonetiedustelua vaikkapa demilitarisoidun ahvenanmaalisomistajan aluksen tuhoamiseksi? Ekan varmaan saa poliittisessa mielessä tuhottua suht' vähäisellä damagella, lännellä kun on takalaita melkoista kumilankaa. Entäs toinen, kolmas ja neljäs jne? Aika moni suomalaisen taustavaikuttajan omistama laiva kulkee muun lipun alla kuin suomalaisessa rekisterissä.
Venäjällä vaan ei ajatella diplomatiaa kun iso pomo päätää invaasiosta, se on jo nähty. Tarkoitus pyhittää keinot kuten taktisen ydinaseen käyttämisen hankalan maalin eliminoimiseksi, vaikka kynnys sen käyttämiseksi todellisuudessa onkin varmasti suuri.

Jos ohjus tai torpedo osuu "vahingossa" neutraaliin alukseen, se kuitataan "sori" ja homma jatkuu. Eihän venäjän mahdollisesta eristämistoimista mm. suomen osalta tulisi yhtään mitään jos se jättäisi koskematta neutraalien maiden aluksiin jotka rahtaavat ruokaa ja polttoaineita ym. suomeen!
Luotan Merivoimien osaamiseen tässä.
Samaten.
Jos vihollisen ohjus osuu yhteen ohjusveneeseen, menee 1/8 laivastosta meren pohjaan. Jos vihollisen ohjus osuu yhteen neljästä sotalaivasta menee saman tein 1/4 laivastosta meren pohjaan.
Ööh..miten tässä vaikuttaa tappioihin se että onko meillä 4 korvettia ja 4 ohjusvenettä vs. 8 ohjusvenettä?
Meillähän säilyy Hamina-luokan ohjusveneet 2020-luvullakin (päivitettyinä). Sensijaan meidän 365 päivää vuodessa operaatiokykyinen (jää-olosuhteet) taistelualuskalusto kasvaa 50% nykyisiin kahteen miinalaivaan verrattuna.
 
Uusilla aluksilla on nähdäkseni neljä päätehtävää:

1)merivoimien profiilin nosto, "omat sodanratkaisu hornetit"
2)harmaa vaihe ja kauppaliikenteen suojaaminen sen aikana
3)kansainväliset lipunnäyttötehtävät
4)sodanajan rutiini tehtävät

Harmaan vaiheen merkitys on korostunut, Venäjä todennäköisesti välttäisi suoraa sotatilaa, mutta voisi esim. miinoittaa kauppareittejä ja väittää "tunnistamattomia" miinoja vaikka USA:n salajuoneksi Venäjää vastaan.
 
Vakuutusmaksuihin vaikuttaa monta tekijää: lippu, ikä, track recordit, alustyyppi, todettu kunto jne. Osapuilleen vakuutusmaksujen osuus on luultavasti vähemmän kuin 10% kokonaiskustannuksista. Tyypillisesti esim. n. 5%. Merivakuuttajat antavat tietyin ehdoin vakuutuksia jotka ovat voimassa määritellyllä sotariskialueilla. Riskialueet määritetään Lontoossa Joint War Committee -elimessä. Sota ei lopettanut merikuljetuksia Persianlahdelta eikä merirosvous Adeninlahdelta. Kustannuksia se tietenkin nostaa, mutta ei se kyllä liikennettä lopeta.

Jos olen oikein käsittänyt tietyt merialueet on vakuutusyhtiöiden Joint War Committeen julistamia riskialuita, ei siis esim. suomalaisia laivoja. Eli jos Etelä-Itämeri julistetaan riskialueeksi niin se on sitä kai muillekin aluksille jotka siellä kulkevat. Myös Venäjälle menevät ja heidän omistamat.
 
Kyllä näillä uusilla aluksilla tehdään samoja tunnistus tehtäviä tai seuranta tehtäviä rauhan aikaan niinkuin vanhoillakin.
 
Ymmärsinkö viesteistä vihjauksen että pääpiirteittäin aluksilla torjutaan ja suojataan sanotaan vaikka Helsingistä länteen, aluksien painopisteen kasvaen länttä kohti, ja maalta ammuttavilla puikoilla Helsingistä itään kapealla suomenlahdella jossa maasijoitteiset pyrkisivät sulkemaan reitin Pietariin/pietarista ja etelästä Kaliningradista tulevat tai idästä läpi päässeet uhat torjutaan lännemmässä väijyvillä aluksilla? Unohtaen siis täysin ilmavoimien osuuden. Olenko nyt täysin ulapalla? :rolleyes:
 
Ymmärsinkö viesteistä vihjauksen että pääpiirteittäin aluksilla torjutaan ja suojataan sanotaan vaikka Helsingistä länteen, aluksien painopisteen kasvaen länttä kohti, ja maalta ammuttavilla puikoilla Helsingistä itään kapealla suomenlahdella jossa maasijoitteiset pyrkisivät sulkemaan reitin Pietariin/pietarista ja etelästä Kaliningradista tulevat tai idästä läpi päässeet uhat torjutaan lännemmässä väijyvillä aluksilla? Unohtaen siis täysin ilmavoimien osuuden. Olenko nyt täysin ulapalla? :rolleyes:

Eiköhän se jotakuinkin näin mene...

Ahvenanmaan osalta demilitarisointi ainakin sulkee pois mahdollisuuden sijoittaa meritorjuntaohjuksia avoimesti saarimaakuntaan ennen vihollisuuksien alkamista.

Samoin voisi kuvitella olevan aikamoista itsemurhaa sijoittaa tositilanteessa Merivoimien aluksia kapealle itäiselle Suomenlahdelle, jossa niitä vastaan voidaan vaikuttaa tehokkaasti myös erilaisilla maasijoitteisilla järjestelmillä kaikkien muiden uhkien lisäksi.
 
Sivuhuomiona liittyen edelliseen olen joskus miettinyt, että jos MLRS:ään saataisiin raketteja, joilla voisi vaikuttaa merimaaleja vastaan saattaisi kyseessä olla varsin tehokas järjestelmä myös merimaaleja vastaan.

Eikö GMLRS-raketti kanna sen noin 70 kilometria, mikä riittäisi käytännössä koko Suomenlahden sulkemiseen. Tällöin jos joku kehittäisi vastaavan raketin erilaisella hakupäällä voisi tälläinen järjestelmä olla varsin hyvä toimimaan nopealla vasteella pienempiä ja liikkuvia merimaaleja vastaan.

Vastaavasti myös liikkuvan rannikkotykistön jatkokehittämistä sietäisi mielestäni tutkia, silläkin puolella ohjattavat ammukset ja ammusten kantaman jatkuva kasvu saattaa tarjota aivan uusia mahdollisuuksia...
 
Liikkuvaan maaliin osumaan modattujen MLRSn Unitary warheadien voisi jo kuvitella hieman kutittelevan naapurin frigattia tai hävittäjää suojauksista läpi päästessään. Ja yksittäinen hävittäjäkin voisi olla aika kiireinen torjuessaan kolmenkin heittimen neljä per heitin salvoa vaikka eivät mitään aaltojen nuolijoita tai stealtteja olekkaan. Neljä per heitin eikä 12 koska ne eivät meidän heittimistä läjässä lähde, 12 ballistisella radalla lähestyvää ohjusta jonossa on kalkkunanammuntaa nykyaikaiselle hävittäjälle, mutta jos kolme tulee samalla tasalla neljässä syklissä niin voi olla komentosilta ja tutkat historiaao_O

Ja kolme heitintä eikä neljä koska yksi niistä on aina paskana, uskokaa pois kerron kokemuksesta :D:D
 
Liikkuvaan maaliin osumaan modattujen MLRSn Unitary warheadien voisi jo kuvitella hieman kutittelevan naapurin frigattia tai hävittäjää suojauksista läpi päästessään. Ja yksittäinen hävittäjäkin voisi olla aika kiireinen torjuessaan kolmenkin heittimen neljä per heitin salvoa vaikka eivät mitään aaltojen nuolijoita tai stealtteja olekkaan. Neljä per heitin eikä 12 koska ne eivät meidän heittimistä läjässä lähde, 12 ballistisella radalla lähestyvää ohjusta jonossa on kalkkunanammuntaa nykyaikaiselle hävittäjälle, mutta jos kolme tulee samalla tasalla neljässä syklissä niin voi olla komentosilta ja tutkat historiaao_O

Ja kolme heitintä eikä neljä koska yksi niistä on aina paskana, uskokaa pois kerron kokemuksesta :D:D

Heitetään hommaan hieman mutkaa ja koordinoidaan hyökkäystä MTO-patterin ja putkitykistön kanssa, joten on huomattavasti monimutkaisempi tilanne. Toisaalta en ole ihan varma, että vaikeuttaako eri maalityypit tilannetta niin paljoa, mutta luulisihan sen vaikuttavan, että maalit tulevan useammalta suunnalta. Ja putkitykistölle ne tuskin voi mitään joten se jättää ainoastaan väistelemisen, joka varmaankin haittaa ohjustorjuntaa.
 
Olet siis sitä mieltä, että suomi ei tarvitse uusia taistelualuksia kauppamerenkulun suojaamiseen?

Ennen sotaa niitä ei tarvitse, ja sodassa sitten Nato hoitaa homman.

Muoks. Vaikka en näistä merijutuista mitään tiedäkään, niin uskallan lausua möreällä merikarhun whisky-bassolla, että "ei se nyt ihan noin mene" :cool:
Tottakai tarvitaan taistelualuksia varsinkin talvimerenkulun suojaamiseen alueella mikä on jäässä, mutta myös kesäaikana. Tarkoitin pääosin, ettei ole mitään reaalista perustetta pelätä ettei tänne saataisi mistään rahtilaivoja kulkemaan konfliktitilanteessa silloinkaan kun niitä suojataan. Lisäksi tarkoitin että merenkulku on niin kansainvälistä toimintaa, ettei ole välttämättä kenellekään selvää minkä maan aluksia niitä suojaamaan saattaa ilmestyä. Toki voihan lippumaa kieltää aluksien kulun sotatoimialueelle, jolloin on syytä vaihtaa aluksen lippuvaltiota, eikä jäädä ihmettelemään. En kuitenkaan tiedä ainuttakaan tapausta, jossa USA olisi näin menetellyt. Itämeri on kuitenkin paljon enemmän Naton sisämeri kuin Venäjän sellainen, mitä ei tule unohtaa kuvitellen ettei taistelualuksia muka tarvita kun emme muka kuitenkaan niillä pystyisi rahtiliikennettä suojaamaan. Todellisuudessa keinot on monet, joista edellinen postaus oli vain yksi konkreettinen esimerkki. Rahtialus voi myös olla matkalla NatoViroon, ja yllättäen muuttaa suomenlahdella määränpäätään pohjoiseen. Suomen aluevesillä liikkuvia rahtialuksia ei todennäköisesti suojaa mikään muu valtio kuin Suomi itse, ellei olla ennen konfliktia liitytty Natoon.
 
Heitetään hommaan hieman mutkaa ja koordinoidaan hyökkäystä MTO-patterin ja putkitykistön kanssa, joten on huomattavasti monimutkaisempi tilanne. Toisaalta en ole ihan varma, että vaikeuttaako eri maalityypit tilannetta niin paljoa, mutta luulisihan sen vaikuttavan, että maalit tulevan useammalta suunnalta. Ja putkitykistölle ne tuskin voi mitään joten se jättää ainoastaan väistelemisen, joka varmaankin haittaa ohjustorjuntaa.
Samaten tulevat uudet Gripenit tervehtivät isä aurinkoista omilla MTO puikoillaan.
 
Samaten tulevat uudet Gripenit tervehtivät isä aurinkoista omilla MTO puikoillaan.
Voin kuvitella näyttöpäätteellä istuvan sotilaan ilmeen kun tutkaan ilmestyy kolmesta suunnasta XX määrä ohjuksia ja vielä epämääräinen läjä murkulaa vilahtelemaan skannaukseen kaveriksi :D "blyat..."

Edit.
Ja vielä kun ystävämme Virossa pistävät jonkun puikon arseen, ja se mta2020 tervehtii lännempää omillaan niin Suomen sotahistorian ensimmäinen total overkill on tosiasiaa.. naapurin esikunnassa ihmetellään vain että Dimitri mihin vittuun se meidän laiva hävis..

Haaveita :cool:
 
Se alue mikä todennäköisimmin jää toiminnan ulkopuolelle on suomenlahti Helsingistä itään.

NATO pyrkisi aivan varmasti vaikuttamaan myös suomenlahdella voimakkaasti konfliktissa. On syytä huomata että NATO-maan pääkaupunkia puolustetaan varmasti ainakin jotenkin ja Tallinnan edusta pitää pitää hallussa kuten Viron ilmatila pääosin. Muutoin ei vahvistuksia voida kuljettaa ilmateitse ja meritse Baltiaan.
Olisi NATOn ja Baltian kannalta todella ongelmallista, jopa kriittistä mikäli suomenlahden meri- ja ilmatila olisi rannikoita lukuunottamatta täysin venäjän hallussa.

Jos ohjus tai torpedo osuu "vahingossa" neutraaliin alukseen, se kuitataan "sori" ja homma jatkuu. Eihän venäjän mahdollisesta eristämistoimista mm. suomen osalta tulisi yhtään mitään jos se jättäisi koskematta neutraalien maiden aluksiin jotka rahtaavat ruokaa ja polttoaineita ym. suomeen!
Suomessa toimii 2 öljynjalostamoa, ja Naantalin on kapasiteetiltaan hyvin pieni Porvooseen verrattuna. Liikenteen suojaamiseen jälkimmäiseen olisi pakko aina välillä panostaa, ellei ruveta rahtaamaan tänne valmiiksi jalostettuja ja selvästi kallimpaa polttoaineita. Tosin montaa pommia tai ohjusta ei öljynjalostamoon tarvitse osua ennenkuin siitä tulee täysin käyttökelvoton laitos.

Nimenomaan Viron ja Naton takia on mahdollista sekin ettei Porvoon jalostamoon osuisi välttämättä ohjuksia tai pommeja. Eli NATOn suomenlahden meri- ja ilmatilan hallinnalla on asiassa aika oleellinen merkitys.

Venäjällä voi hyvinkin olla tuollainen asenne, mutta se johtaa varsin suurella todennäköisyydellä konfliktin laajenemiseen, sillä Venäjä ei mitenkään voi tietää onko suomenlahden suuntaan kulkeva laiva tulossa Suomeen vai Viroon, tai Ruotsiin vai Suomeen jos on pohjanlahden suuntaan menossa. Mikään ei myöskään estä purkamasta vaikkapa 5% lastista jommassakummassa naapurimaassa ja viemästä loput sitten Suomeen. Ne matkat on niin lyhyitä ettei Venäjälle ole mitenkään helppoa jälkimmäiseen reissuun ehtiä iskemään. Varsinkaan jos viimeinen osuus on Haaparannasta Tornioon.
 
Back
Top