Merivoimien kehitysnäkymät

En osaa ottaa kantaa @Tähystäjä ehdotukseen.

Mutta, siihen kannanottamista helpottaisi, jos tietäisi, missä, miten ja millaista uhkaa vastaan ja missä tehtävissä aluksia on tarkoitus käyttää.
  • Onko idea, että alukset ensin laskevat miinoitteet?
  • Sitten ne ryhmitetään Porvoo-Hamina välille pitämään Pietarin suunta kurissa?
  • Onko niillä tarkoitus harjottaa sutoa pitkin Suomenlahtea?
  • Onko tarkoitus luoda ilmatorjuntaverho koko Suomenlahden ja Etelä-Suomen päälle?
  • Vai onko tarkoitus muodostaa suojasaattueita Saksaan ja Tanskan salmille asti (Kaliningradin uhkaa vastaan)? (kuten liittoutuneiden saattueet Atlantilla 2MS aikana)
 
Jos asetäydennys tuodaan ulkomailta ensin rahtilaivalla satamaan, ja sitten kuorma-autolla sinne kuusenjuurelle täydentämään aselavettia, lienee suurempi riski epäonnistua kuin siinä että aselavettina oleva laiva hakee ne ampumatarvikkeet itse sieltä ulkomaisesta satamasta. Argumenttisi on ihan pätevä jos toimitaan pelkästään suomen saaristossa/rannikolla ja varastoja on suomessa jo valmiiksi riittävästi. Itse en luottaisi minkään ehdon toteutumiseen.

Jotenkin epäilen, että kriisitilanteessa kovinkaan moni suomalainen sotalaiva pääsisi esimerkiksi Kaliningradin ohi tekemään asetäydennystä vaikka Saksan satamiin...

Tukholmaan/Ruotsiin voitaisiin ehkä joissain olosuhteissa päästä, mutta onko siellä olennaisesti enempää asetäydennystä saatavilla kuin suomalaisissakaan satamissa?

Joka tapauksessa se aika kun sotalaiva joutuu lähes tyhjien VLS-kennojen kanssa asetäydennystä hakemaan on sotalaivan kannalta erittäin vaarallista aikaa. Vaikka muutama IT-ohjus olisikin laivalla jäljellä, on tälläisen rajoitetun puolustuskyvyn lamauttaminen viholliselle varsin helppoa.

Tässä muuten taas yksi pointti lisää miksi tälläiset CIWS-tyyppiset lähitorjuntajärjestelmät olisivat meidän tapauksessamme erittäin tärkeitä, kukaan ei varmaan halua menettää usean sadan miljoonan euron paattia sen takia, että yksittäinen meritorjuntaohjus sattuu yllättämään laivan siinä tilanteessa kun siltä on varsinaiset IT-ohjukset lopussa...
 
En osaa ottaa kantaa @Tähystäjä ehdotukseen.

Mutta, siihen kannanottamista helpottaisi, jos tietäisi, missä, miten ja millaista uhkaa vastaan ja missä tehtävissä aluksia on tarkoitus käyttää.
  • Onko idea, että alukset ensin laskevat miinoitteet?
  • Sitten ne ryhmitetään Porvoo-Hamina välille pitämään Pietarin suunta kurissa?
  • Onko niillä tarkoitus harjottaa sutoa pitkin Suomenlahtea?
  • Onko tarkoitus luoda ilmatorjuntaverho koko Suomenlahden ja Etelä-Suomen päälle?
  • Vai onko tarkoitus muodostaa suojasaattueita Saksaan ja Tanskan salmille asti (Kaliningradin uhkaa vastaan)? (kuten liittoutuneiden saattueet Atlantilla 2MS aikana)

Jaa, että pitäisi tässä lenkkisaunan lämpiämistä odotellessa kirjoitella Merivoimien sodankäyntitaktiikat kokonaan uusiksi? ;)

Kuulostaa juuri sopivan helpolta nakilta, no parhaat suomalaiset ideathan tuntuvat useimmiten syntyvän juuri saunassa....:D

Katsotaan mitä tässä parin seuraavan tunnin aikana kerkiän raapustamaan, ehkä mitään ihan Nobel-tason tuotosta ei kuitenkaan kannata jäädä henkeä pidätellen odottamaan...:rolleyes:
 
Kaliningrad on Itämeren kaakkoisnurkassa ja siitä länteen on Puola ja Saksa. Kaliningradista ei ihan koko Itämerta voi valvoa tai hallita. Maantieteellisesti Venäjä on Itämerellä todella huonoissa lähtökohdissa: sillä on kaksi melkeinpä pistemäistä tukikohtaa ja niiden lisäksi ei ollenkaan tukeutumisalueita. Muilla Itämeren mailla on rantaviivaa aivan eri tavalla.
 
Jaa, että pitäisi tässä lenkkisaunan lämpiämistä odotellessa kirjoitella Merivoimien sodankäyntitaktiikat kokonaan uusiksi? ;)

Kuulostaa juuri sopivan helpolta nakilta, no parhaat suomalaiset ideathan tuntuvat useimmiten syntyvän juuri saunassa....:D

Katsotaan mitä tässä parin seuraavan tunnin aikana kerkiän raapustamaan, ehkä mitään ihan Nobel-tason tuotosta ei kuitenkaan kannata jäädä henkeä pidätellen odottamaan...:rolleyes:

Kysymys oli foorumille yleisesti :) Mutta laita alkua, niin muut voivat jatkaa.
 
Jotenkin epäilen, että kriisitilanteessa kovinkaan moni suomalainen sotalaiva pääsisi esimerkiksi Kaliningradin ohi tekemään asetäydennystä vaikka Saksan satamiin...

Tukholmaan/Ruotsiin voitaisiin ehkä joissain olosuhteissa päästä, mutta onko siellä olennaisesti enempää asetäydennystä saatavilla kuin suomalaisissakaan satamissa?

Joka tapauksessa se aika kun sotalaiva joutuu lähes tyhjien VLS-kennojen kanssa asetäydennystä hakemaan on sotalaivan kannalta erittäin vaarallista aikaa. Vaikka muutama IT-ohjus olisikin laivalla jäljellä, on tälläisen rajoitetun puolustuskyvyn lamauttaminen viholliselle varsin helppoa.

Tässä muuten taas yksi pointti lisää miksi tälläiset CIWS-tyyppiset lähitorjuntajärjestelmät olisivat meidän tapauksessamme erittäin tärkeitä, kukaan ei varmaan halua menettää usean sadan miljoonan euron paattia sen takia, että yksittäinen meritorjuntaohjus sattuu yllättämään laivan siinä tilanteessa kun siltä on varsinaiset IT-ohjukset lopussa...
Jos sotalaivakaan ei pääse saksaan edes Gotlannin ja Öölannin länsipuolelta, niin miten sitten rahtilaiva pääsisi?
Kaiketi niiden sotalaivojen pääasiallinen tavoite on kuitenkin suomen rahtimerenkulun turvaaminen, siis alun miinoitusvaiheen jälkeen. Jos jo lähtökohtana olisi ettei suomen laivasto kykene suoriutumaan perustehtävistään, niin sitten se kannattaisi lakkauttaa. Itse kuitenkin luottaisin hieman enemmän sen kykyihin NATOn hallitsemalla itämerellä.
Toki muista laivoista voi siirtää ohjuskalustoa siihen alukseen joka itämerelle suojaamistehtävään lähtee. Perillä ulkomaisessa satamassa lisäohjukset mahtunevat konteissa miinakannelle, mikä on toivottavasti tehty myös RoRo käyttöön jo alusta lähtien.
 
Kaliningrad on Itämeren kaakkoisnurkassa ja siitä länteen on Puola ja Saksa. Kaliningradista ei ihan koko Itämerta voi valvoa tai hallita. Maantieteellisesti Venäjä on Itämerellä todella huonoissa lähtökohdissa: sillä on kaksi melkeinpä pistemäistä tukikohtaa ja niiden lisäksi ei ollenkaan tukeutumisalueita. Muilla Itämeren mailla on rantaviivaa aivan eri tavalla.
Nimenomaan näin, ja tämä perusasia on nähtävästi joidenkuiden taholta jäänyt huomaamatta.
 
En osaa ottaa kantaa @Tähystäjä ehdotukseen.

Mutta, siihen kannanottamista helpottaisi, jos tietäisi, missä, miten ja millaista uhkaa vastaan ja missä tehtävissä aluksia on tarkoitus käyttää.
  • 1 Onko idea, että alukset ensin laskevat miinoitteet?
  • 2 Sitten ne ryhmitetään Porvoo-Hamina välille pitämään Pietarin suunta kurissa?
  • 3 Onko niillä tarkoitus harjottaa sutoa pitkin Suomenlahtea?
  • 4 Onko tarkoitus luoda ilmatorjuntaverho koko Suomenlahden ja Etelä-Suomen päälle?
  • 5 Vai onko tarkoitus muodostaa suojasaattueita Saksaan ja Tanskan salmille asti (Kaliningradin uhkaa vastaan)? (kuten liittoutuneiden saattueet Atlantilla 2MS aikana)
1 käsittääkseni ja toivottavasti on, koska myöhemmin tuo homma on pirun paljon vaikeampaa.
2 Ei kai sentään, pitäähän niillä valvoa kaliningradin suunnaltakin saapuvia aluksia ja mistä tahansa putkahtavia sukellusveneitä.
3 Ehkä, mutta olisin aika hämmästynyt jos suomen sutokyvyt riittäisivät siihen.
4 En usko, ei tuollainen tulisi laivoilla yhtään halvemmaksi kuin maalta toimivilta IT järjestelmiltäkään, eikä siihenkään ole varaa.
5 Osittain, mutta ei koko aikaa. Konfliktin alussa lienee muita kiireellisempiä tehtäviä, mutta tilanteen pitkittyessä suomen kansantalous romahtaa ilman laivaliikennettä itämerellä ja puolustuskyky sen mukana. Ja sitten en kylläkään mene takuuseen että suojaamisessa olisi tehokkainta matkia 2ms aikaisia saattue menetelmiä. Voidaan sitä hoitaa jotenkin muutenkin, kun itämeri on atlanttin verrattuna aika pieni ja matala lätäkkö. Eli merivoimien käyttämä termi on alusliikenteen suojaaminen, eikä se välttämättä tarkoita nimenomaan saattueita.
 
kaipa niitä voidaan tuoda vaikka rekalla ruotsin kautta tai rahtikoneella lennättämällä.
Kyllä Ruotsin kautta (muttei välttämättä rekalla tornion kautta eikä rahtikoneella) jos toimittaisiin vain täällä saaritossa ja rannikolla, eikä mennä itämerelle ollenkaan. Ongelmana on tällöin että suomen talous ei sitä kestä, ja jossain vaiheessa loppuu polttoainekin. Suomi on nykyään täysin ulkomaankaupan varassa, mikä ei ole mikään salaisuus. Kun joka tapauksessa mennään rahtilaivoilla ulkomaille ja sitä suojataan sotalaivalla, voidaan aivan hyvin ottaa siihen sotalaivaan täydennystä samalla reissulla.
 
  • Onko idea, että alukset ensin laskevat miinoitteet?

Tietenkin ideaalitilanteessa tarkoituksena on laskea miinoitteet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kriisiä. Merivoimien nykyiseenkiin strategiaanhan kuulu se, että oikea-aikaisella suojamiinoitteiden laskemisella voidaan parhaassa tapauksessa estää koko konfliktin eskaloituminen kun vihollinen toteaa tavoitteidensa saavuttamisen muodostuneen sille olennaisesti vaikeammaksi.

Näkisin kuitenkin, että myös miinoitustehtävässä on eduksi, jos on olemassa erikseen miinoittavat alukset ja suojaavat alukset. Tällöin suojaustehtävää suorittavat alukset voidaan ryhmittää optimaalisella tavalla varsinaista miinoitusta suorittavan aluksen suojaksi. Esimerkiksi pari alusta lähisuojaustehtävässä sukellusveneitä ja muita lähelle päässeitä uhkia vastaan, ja loput alukset suojaavat ns. "ulkokehää" hyödyntäen pintatorjunta-aseita ja alueilmatorjuntohjuksia. Tämä mahdollistaa myös optimaalisimman kerrosteisen ilmatorjunnan luomisen, sekä painopisteen muodostamisen oletettua uhkasuuntaa vastaan tarjoten myös kaikista kattavimman sensoriverkon uhkien havaitsemiseksi.


  • Sitten ne ryhmitetään Porvoo-Hamina välille pitämään Pietarin suunta kurissa?

Tähän kysymykseen nyt on lähes mahdoton vastata kun ei tiedetä mahdollisen konfliktin tarkempaa skenaariota.

Näkisin kuitenkin, että jos jo toisessa maailmansodassa oli hyvin riskialtista lähettää yksittäisiä isompia pinta-aluksia (lue: panssarilaivat) taistelutehtävälle kovin kauas rannikolta, niin mikä sitten onkaan tilanne tänä päivänä?

Kyllä kaikissa odotettavissa olevissa konfliktiskenaarioissa suomalaisille sota-aluksille on edullista pysyä lähellä omaa rannikkoa, vähintäänkin oman hävittäjätorjunnan piirissä. Muussa tapauksissa alusten puolustuskyky on yksinkertaisesti liian helppo viholliselle kyllästää, ja alusten käytettävissä olevan tilannekuvankin laatu heikkenee merkittävästi mitä kauemmas Suomen rannikosta siirrytään.

Samoin kysymyksiä herättää, että millä alukset suojautuvat mm. miinoitusuhkaa vastaan eteläisellä Itämerellä?

Taas kerran Panssarilaivojen kohtalo toimii tässä varoittavana esimerkkinä...

  • Onko niillä tarkoitus harjottaa sutoa pitkin Suomenlahtea?

Luonnollisesti uusissa monitoimikorveteissa tulee olla mahdollisimman kattava SUTO-varustus jo ihan omasuojankin takia. Mielestäni voisi kuitenkin olla kokonaisuuden kannalta edullista, jos meillä olisi varsinaisten korvettien lisäksi kaksi erityisesti miinoitukseen ja myös SUTO-tehtäviin optimoitua alusta.

Kuten aiemmin totesin, näihin "uusin miinalaivoihin" voisi olla helpompaa mahduttaa järkevän kokoinen helikopterikansi kuin varsinaisiin Laivue 2020 -aluksiin.

Tällöin Laivue 2020 -alusten päätehtävinä olisi ilma- ja pintatorjunta. Aluksissa ei olisi ollenkaan helikopteri-, eikä miinakantta, koska niistä ei saada merkittävää hyötyä näissä tehtävissä, ja ne kasvattavat tarpeettomasti alusten kokoa ja kustannuksia. Ilma- ja pintatorjunnassa alusten mahdollisimman pienestä tutka- ja lämpöherätteestä on aina hyötyä, ja pienemmässä aluksessa erilaisten herätteiden minimoiminen on yleensä aina helpompaa.

Laivue 2020 -alusten SUTO-varustus koostuisi siis torpedolaukaisimista ja syvyytettävästä kaikumittaimesta, jotka eivät tämän kokoluokan aluksella vie erityisen paljon tilaa.

Sen sijaan näiden "uusien miinalaivojen" varustus voitaisiin optimoida miinoitustehtävän ohella erityisesti SUTO-tehtävää varten. Aluksille voitaisiin sijoittaa torpedolaukaisimien ja syvyytettävän kaikumittaimen lisäksi myös aktiivinen runkosonari, mikäli tämä katsotaan hyödylliseksi. Samoin esimerkiksi syvyysraketinheittimien sijoittamista alusten keulakannelle voitaisiin harkita.

Suurin hyöty SUTO-toimintaan liittyen näillä noin 150 metriä pitkillä "uusilla miinalaivoilla" olisi mallissani verratuna noin 80 metriä pitkiin monitoimikorvetteihin se, että nämä sisältäisivät kunnollisen helikopterikannen laivojen peräosan pitkän miinakannen päällä. Puhutaan vähintään Visby-luokan kokoisesta helikopterikannesta.

Samoin sijoittaisin näille aluksille rahoituksen vain suinkin riittäessä edes pienen hangaarin ilmatoimintaa varten. En välttämättä näe erityisolosuhteissamme tarpeelliseksi ostaa näille aluksille varsinaisia erikoisvarusteltuja SUTO-koptereita (jos näitä hankitaa ne voivat toimia yhtä hyvin maaltakin käsin), vaan näen käyttöä tälle hangaarille erityisesti tulevaisuudessa erilaisten UAV-järjestelmien koko ajan kehittyessä ja hinnan pudotessa alaspäin.

  • Onko tarkoitus luoda ilmatorjuntaverho koko Suomenlahden ja Etelä-Suomen päälle?

Kuten aikaisemmissa viesteissäni toin esille, en lähtökohtaisesti näe ilmatorjuntaverkon luomisessa suurta etua siinä, että ilmatorjuntajärjestelmät ovat aluksilla maasijoitteisten järjestelmin sijaan. Toki jo omasuojan näkökulmasta uusissa korveteissa tulee olla riittävän suorituskykyiset ilmatorjuntajärjestelmät.

Edelleen, koska Laivue 2020 -monitoimikorvettien varustuksesta riisutaan helikopteri -ja miinoituskannet, mahtuu aluksiin nyt huomattavasti paremmin 16 kennoinen VLS-järjestelmä (Mk 41 oma suosikkini). Samoin koska helikopterikansi ei ole rajoitteena pystytään sekä keulakannelle, että peräkannelle sijoittamaan CIWS-järjestelmät ilman, että ne haittaavat laivan muita tehtäviä merkittävästi (tässä taas RAM Block II suosikkinani).

Tällöin ideaalitilanteessa uusien monitoimikorvettien ilmatorjuntavarustus muodostuisi 2 x 8 Mk 41 VLS-järjestelmästä, jonka lisänä olisi RAM-ohjuslaukaisimet keula- ja peräkannella. Näin ollen mahdollinen ohjuslasti voisi olla esimerkiksi 8 SM-2 ohjusta, 32 ESSM-ohjusta, sekä 42 RAM Block II -ohjusta. Tällöin saavutettaisiin aluksille varsin hyvä kerrosteinen ilmatorjuntakyky, joka ei häviäisi edes suhteessa suurvaltojen vastaaviin aluksiin.

Mitä sitten tulee näiden ehdottamieni "uusien miinalaivojen" ilmatorjuntakykyyn, niin näkisin näille riittävän 2 x RAM-ohjuslaukaisin ja mahdollisesti yksi ammusilmatorjuntajärjestelmä (esim. Goalkeeper tai vastaava).

  • Vai onko tarkoitus muodostaa suojasaattueita Saksaan ja Tanskan salmille asti (Kaliningradin uhkaa vastaan)? (kuten liittoutuneiden saattueet Atlantilla 2MS aikana)

Valitettavasti en näe missään odotettavissa olevissa olosuhteissa Merivoimilla olevan aitoa kykyä itsenäiseen saattuetoimintaan Tanskan salmille asti. Neljä monitoimikorvettia on siihen toimintaan vain yksikertaisesti aivan liian pieni alusmäärä.

Ilman NATO:n vahvaa tukea meidän ei yksinkertaisesti kannata haaveilla minkäänlaisesta merkityksellisestä saattuetoiminnasta Ruotsia pidemmälle. Muutoinkin näkisin Suomen mielellään NATO:ssa, tällä olisi puolustushaaroistamme juuri ehkä Merivoimille kaikkein suurin merkitys.

Suomen NATO-jäsenyys selkeyttäisi Merivoimien tehtäväkenttää huomattavasti kun kaikki haaveilut jostain itsenäisestä saattuetoiminnasta voitaisiin tarpeettomina lopettaa ja Merivoimat voisi taas päätehtävänään keskittyä nimenomaan Suomen rannikkoalueen ja aluevesien puolustamiseen mihin sen resurssit ovat muutoinkin mitoitetut.

Tähän liittyy sekin, että NATO-jäsenenä tämän 4+2 taistealuksen mallin voitaisiin katsoa lähes kaikissa odotettavissa olevissa skenaarioissa tarjoavan riittävän suorituskyvyn Merivoimillemme. Mahdollinen lisäsuorituskyvyn tarve voitaisiin aiemmin esittämäni mukaisesti hoitaa maasijoitteisilla järjestelmillä, kuten esimerksi meritorjuntaohjuspattereilla ja erilaisilla maalta laukaistavilla UAV- ja USV/UUV -järjestelmillä.

Tässä näin niin kuin keskustelun pohjaksi oma mallini Merivoimien tulevaisuuden kokoonpanosta erityisesti laivastojoukkojen osalta. Rannikkojääkäripuolen kehittämisen jätän suosiolla jonkun muun murehdittavaksi...
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuo SM-6:n Strike-pituusvaatimus tulee? Tactical-pituuden kennosto on n. 6,7 metriä korkea ja ohjus on ilmeisesti n. 6,55 metriä pitkä. Pitääkö tuonne jäädä paljonkin tyhjää tilaa vai leveydessäkö on ongelma? o_O

http://www.lockheedmartin.com/conte...s2/documents/launchers/MK41_VLS_factsheet.pdf
http://www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=2200&tid=1200&ct=2

Tuo mainittu mitta on kennoston ulkomitta, ohjus tulee kennoston sisäpuolelle ja vieläpä oman laukaisukanisterinsa kanssa.

SM-2ER Block IV, SM-3 ja SM-6 vaativat kaikki Strike-pituisen kennon. Itseasiassa Tomahawk risteilyohjus boostereineen taitaa olla lyhyempi kuin nuo mainitut pitkän matkan ilma/ohjustentorjuntajärjestelmät.

Jos/Kun SM-6 vaatii Strike-pituuden VLS:n, niin se on kieltämättä jo aika korkea meikäläiseen alusluokkaan. Tästä seuraakin kysymys, paljonko Tactical-pituuden kennostolla saavutetaan? Onko SM-2 -sarjan ohjuksien kehitystyö jatkumassa lähitulevaisuudessa, mielellään ARH-hakupäällä varustettuna? Äkkinen hakukoneen selailu ei tuottanut tulosta, Wikipedian mukaan uusin ohjusversio on 1998 palveluskäyttöön otettu SM-2MR Block IIIB. Sikäli kuin SM-2:n kehitystyö junnaa paikallaan, en ostaisi VLS:ää sitä silmällä pitäen.

Tactical kenno mahdollistaa SM-2MR ohjuksen lisäksi myös VL-ASROC ja LRASM-VL ohjusten ampumisen ja paremmat mahdollisuudet pysyä tulevaisuudessa mukana uusien aseiden integroinnissa. SM-2MR tulee todennäköisesti saamaan aktiivisen hakupääpäivityksen lähivuosina.

http://www.janes.com/article/62084/usn-plans-active-seeker-refit-for-sm-2-missile

The US Navy (USN) plans to introduce an active radar seeker into the Standard Missile-2 (SM-2) family as part of upgrade and obsolescence mitigation programme intended to maintain the effectiveness of SM-2 into the 2030s.

This move comes alongside activity to re-start SM-2 all-up-round (AUR) production in fiscal year (FY) 2017 to meet international customer demand through Foreign Military Sales (FMS).
 
Ja se mikä jäi tuossa aiemmassa pohjustuksessani mainitsematta, niin niiden suuremman koon ansiosta näille noin 150 metriä pitkille "uusille miinalaivoille" todennäköisesti myös mahtuisi hyvin tarpeellisia taistelunjohtotiloja, jolloin tavallaan osastonjohtokeskukset voisivat sijaita näillä lavoilla.

Tällöin voitaisiin siis muodostaa kaksi 2+1 kokoonpanolla varustettua laivuetta, jotka koostuisivat kahdesta monitoimikorvetista ja yhdestä isommasta miinalaivasta/johtoaluksesta. Tämä myös mahdollistaisi helposti esimerkiksi ruotsalaisen korvetin tai muun ulkomaisen aluksen liittämisen samaan laivueeseen tilanteen mukaan, koska tarvittavat johtamistilat olisivat jo olemassa näillä "uusilla miinalaivoilla/johtoaluksilla".

Näissä "uusissa miinalaivoissa" olisi myös riittävät majoitustilat. muonavarastot ja niin edelleen kansainvälisiä tehtäviä silmällä pitäen. Kunnollisen helikopterikannen ansiosta esimerkiksi kansainväliseen koalitioon kuuluvan liitolaismaan helikopteri voisi poimia alustarkastusosaston tai erikoisjääkärijoukkueen suoraan aluksen peräkannelta tehtävälle toiselle alukselle tai sisämaahan, erilaisia täydennyksiä pystyttäisiin kätevästi toimittamaan alukselle helikopterilla etc etc...

Myös SUTO-tehtävässä laajemmat taistelunjohtotilat auttavat, koska tällöin aluksilta voitaisiin helpommin hallita kuuntelupoijuja, erilaisia miehittämättömiä sensorikenttiä, vedenalaisia laitteita, sekä analysoida näiden tuottamaa tietoa. Samoin isompi koko antaa enemmän kasvupotentiaalia tulevaisuutta silmällä pitäen, on kyse sitten kehittyneemmistä sensoreista, laseraseista tai mistä tahansa muusta vastaavasta...
 
Ja se mikä jäi tuossa aiemmassa pohjustuksessani mainitsematta, niin niiden suuremman koon ansiosta näille noin 150 metriä pitkille "uusille miinalaivoille" todennäköisesti myös mahtuisi hyvin tarpeellisia taistelunjohtotiloja, jolloin tavallaan osastonjohtokeskukset voisivat sijaita näillä lavoilla.

Tällöin voitaisiin siis muodostaa kaksi 2+1 kokoonpanolla varustettua laivuetta, jotka koostuisivat kahdesta monitoimikorvetista ja yhdestä isommasta miinalaivasta/johtoaluksesta. Tämä myös mahdollistaisi helposti esimerkiksi ruotsalaisen korvetin tai muun ulkomaisen aluksen liittämisen samaan laivueeseen tilanteen mukaan, koska tarvittavat johtamistilat olisivat jo olemassa näillä "uusilla miinalaivoilla/johtoaluksilla".

Näissä "uusissa miinalaivoissa" olisi myös riittävät majoitustilat. muonavarastot ja niin edelleen kansainvälisiä tehtäviä silmällä pitäen. Kunnollisen helikopterikannen ansiosta esimerkiksi kansainväliseen koalitioon kuuluvan liitolaismaan helikopteri voisi poimia alustarkastusosaston tai erikoisjääkärijoukkueen suoraan aluksen peräkannelta tehtävälle toiselle alukselle tai sisämaahan, erilaisia täydennyksiä pystyttäisiin kätevästi toimittamaan alukselle helikopterilla etc etc...

Myös SUTO-tehtävässä laajemmat taistelunjohtotilat auttavat, koska tällöin aluksilta voitaisiin helpommin hallita kuuntelupoijuja, erilaisia miehittämättömiä sensorikenttiä, vedenalaisia laitteita, sekä analysoida näiden tuottamaa tietoa. Samoin isompi koko antaa enemmän kasvupotentiaalia tulevaisuutta silmällä pitäen, on kyse sitten kehittyneemmistä sensoreista, laseraseista tai mistä tahansa muusta vastaavasta...
Mistä miinalaivoista puhutaan?
Onko Niinistö luvannut nyt jo alueilmatorjuntaohjuksien lisäksi vielä uusia 150m pituisia miinalaivoja?o_O
Ollaan nyt tyytyväisiä, että saatiin nuo Miinalautat päivitettyä:p
 
Ehdottamani muutos olisi ehdottomasti iso strateginen muutos Merivoimien doktriinissa ja strategiassa.

Enää ei luotettaisi saariston antamaan suojaan alusten turvaamisessa vihollisen asevaikutukselta, vaan nyt pyrittäisiin tekemään vähistä taistelualuksista mahdollisimman hyvin varusteltuja niin sensoreiden, ilmatorjunnan kuin omasuojajärjestelmienkin osalta.

Taustalla tässä on ajatus siitä, että erilaisten sensorijärjestelmien koko ajan kehittyessä häiveominaisuudet ja muut passiiviset suojakeinot eivät enää anna vastaavaa suojaa kuin joskus aiemmin, vaan pinta-aluksissa on nykyään panostettava entistä voimakkaammin aktiivisiin suojakeinoihin (asejärjestelmät, ELSO jne...) jos ylipäätään meinaa pysyä pinnalla.

Vastaavasti riittävä määrällinen taistelunkestävyys ja asevaikutuksen määrä voidaan nähdäksesi nykyään tuottaa maasijoitteisilla järjestelmillä, jotka eivät ole ollenkaan niin helposti löydettävissä ja haavoittuvaisia vihollisen asevaikutukselle kuin pinta-alukset.

Samoin maasijoitteisten asejärjestelmien lisätäyttö onnistuu paljon helpommin kuin vastaavien aluksilla olevien järjestelmien. Kun VLS-kennot ovat tyhjiä, pinta-alus joutuu ajamaan satamaan täydennettäväksi, jolloin se on haavoittumaisimmillaan, kun taas esimerkiksi kuorma-auton lavalle sijoitettua ohjusjärjestelmää voidaan täydentää lähes minkä tahansa kuusen juuressa.

Näin ollen esittämäni ratkaisuu vaikuttaa kaikki nämä näkökohdat huomioonottaen minun amatöörin silmääni varsin perustellulta, olen toki valmis muuttamaan näkemyksiäni, jos valideja vasta-argumentteja ja perusteluita löytyy...


Olen samaa mieltä pienten alusten haavoittuvuudesta. En kuitenkaan lähtisi stenaamaan Hamina-luokkaa sillä perusteella. Rungot ovat ilmeisen toimivat, kyllä niille aina tehtävä löytyy. Jos ei sitten muuta kuin sensorialusta ja SUTO Rauma-luokasta perityillä välineillä. Lisäksi alukset toimivat - halusimme tai emme - ohjusmagneetteina.

Mitä tulee taistelunkestävyyteen ja asevaikutuksen määrään, niin maalta ei voi tehdä kaikkea. Oikeastaan ainoastaan meritorjuntaohjusten laukominen voi olla järkevää maalta käsin. Ilmapuolustus ja SUTO tulevat tolkuttoman kalliiksi, jos toimitaan maalta käsin hävittäjillä ja helikoptereilla. Myös harmaan vaiheen valmius on aluksilla huomattavasti muita vaihtoehtoja parempi, mikään muu lavetti ei voi pyöriä alueella viikkoja. Lisäksi osa määrällistä taistelunkestävyyttä on myös sensorialustojen määrä. 10 meritorjuntaohjuspatteria maalla ei ole hyödyksi, jos maaleja ei pystytä löytämään. (Tietystikään merivoimien alukset eivät ole ainoa sensorialusta, mutta ne ovat yksi tärkeä sellainen.)

Mielestäni alusten asejärjestelmien lisätäyttö ei ole automaattisesti mikään kuolemantuomio. Ei niitä ohjuksia ole pakko ladata tunnetuissa merivoimien tukikohdissa. Mikä hyvänsä riittävän syvä paikka rannan tuntumassa riittää, kunhan rannalle saadaan nosturiauto ja ohjukset. Sitä paitsi tuollaisia tapahtumia voidaan varmasti suojata ilmavoimien toimesta, jos tilanne on se, että alus on latauksen ajan puolustuskyvytön ilmavihollista vastaan. Pistetään yksi konepari ilmaan ja toinen Turun lentoasemalle odottamaan hälytystä.
 
Mistä miinalaivoista puhutaan?
Onko Niinistö luvannut nyt jo alueilmatorjuntaohjuksien lisäksi vielä uusia 150m pituisia miinalaivoja?o_O

Ei mutta tämä oli ehdottamani hypoteettinen malli, jossa Laivue 2020 -aluksista tehtäisiin hieman nyt kaavailtua pienempiä, Hamina-luokka otettaisiin pois käytöstä heti Laivue 2020 -alusten valmistuttua ja tilalle rakennettaisiin kaksi uutta isompaa miinoittamiseen ja SUTO-tehtäviin optimoitua monitoimialusta.

Tottakai näin ei tule tapahtumaan koska raha, mutta tämäntyylinen olisi mielestäni optimaalinen malli Merivoimien tulevaisuuden kokoonpanolle.

Itse asiassa Tanskassa on käytössä vähän vastaavan tyylinen malli, jossa Iver Hutfeldt -luokan hävittäjät vastaavat varsinaisista taistelutehtävistä ja Absalon-luokan monitoimialukset käytännössä kaikista muista tehtävistä...
 
Juttelin lauantaina vanhan naapurin kanssa joka pääsi jonkin aikaa sitten merivoimista eläkkeelle.
Kyselin siinä kaupan vihannesosastolla häneltä mitä mieltä monitoimialus 2020 projektista.
Ei usko missään nimessä neljään alukseen. Kaksi tai korkeintaan kolme veikkasi tulevan.
Ilmeisesti kuitenkin neljä on jo päätetty määrä mitä olen ymmärtänyt.
 
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että on valittu Merivoimien tulevaisuuden kokoonpano mikä tahansa, niin jos Merivoimat eivät ole riittävän hyvin varustetut, niin on järkevämpää lakkauttaa koko puolustushaara ja sijoittaa näin säästetyt rahat Ilma- ja Maavoimien kehittämiseen, koska näin saadaan kokonaismaanpuolustuksen kannalta parempi panos-tuotossuhde.

Riittämätön määrä huonosti varusteltuja pikkualuksia ei ole suurvaltaviholliselle mitään muuta kuin kokoelma liikkuvia maaleja odottamassa niiden tuhoamista...
 
Olen samaa mieltä pienten alusten haavoittuvuudesta. En kuitenkaan lähtisi stenaamaan Hamina-luokkaa sillä perusteella. Rungot ovat ilmeisen toimivat, kyllä niille aina tehtävä löytyy. Jos ei sitten muuta kuin sensorialusta ja SUTO Rauma-luokasta perityillä välineillä. Lisäksi alukset toimivat - halusimme tai emme - ohjusmagneetteina.

Mitä tulee taistelunkestävyyteen ja asevaikutuksen määrään, niin maalta ei voi tehdä kaikkea. Oikeastaan ainoastaan meritorjuntaohjusten laukominen voi olla järkevää maalta käsin. Ilmapuolustus ja SUTO tulevat tolkuttoman kalliiksi, jos toimitaan maalta käsin hävittäjillä ja helikoptereilla. Myös harmaan vaiheen valmius on aluksilla huomattavasti muita vaihtoehtoja parempi, mikään muu lavetti ei voi pyöriä alueella viikkoja. Lisäksi osa määrällistä taistelunkestävyyttä on myös sensorialustojen määrä. 10 meritorjuntaohjuspatteria maalla ei ole hyödyksi, jos maaleja ei pystytä löytämään. (Tietystikään merivoimien alukset eivät ole ainoa sensorialusta, mutta ne ovat yksi tärkeä sellainen.)

Mielestäni alusten asejärjestelmien lisätäyttö ei ole automaattisesti mikään kuolemantuomio. Ei niitä ohjuksia ole pakko ladata tunnetuissa merivoimien tukikohdissa. Mikä hyvänsä riittävän syvä paikka rannan tuntumassa riittää, kunhan rannalle saadaan nosturiauto ja ohjukset. Sitä paitsi tuollaisia tapahtumia voidaan varmasti suojata ilmavoimien toimesta, jos tilanne on se, että alus on latauksen ajan puolustuskyvytön ilmavihollista vastaan. Pistetään yksi konepari ilmaan ja toinen Turun lentoasemalle odottamaan hälytystä.

Mielestäni tätä asiaa on hyödyllistä pohtia välillä potentiaalisen vihollisen näkökulmasta?

Minkä sellaisen uhan Hamina-luokan alukset muodostavat vihollisen toiminnalle, jota ei maasijoitteisilla järjestelmillä pystytä muodostamaan?

Muutoinkin jos Merivoimien asevaikutus ja maalittaminen perustuu vain Hamina-luokan tuottamaan sensoridataan ollaan aika heikolla pohjalla.

Tässä kannattaa muistaa se, että mahdollisista häiveominaisuuksistaan huolimatta aina kun Hamina-luokan alus mittaa tutkallaan pystytään ainakin sen summittainen sijainti määrittämään kyvykkään vihollisen toimesta.

Eli mitä pidempään Hamina-luokan alus pitää tutkaansa päällä niin sitä suurempi riski myös sillä on tulla löydetyksi, ja kun se on löydetty siihen voidaan käytännössä lähes aina Itämeren pienessä altaassa kohdistaa hyvinkin nopeasti asevaikutusta...
 
Ei mutta tämä oli ehdottamani hypoteettinen malli, jossa Laivue 2020 -aluksista tehtäisiin hieman nyt kaavailtua pienempiä, Hamina-luokka otettaisiin pois käytöstä heti Laivue 2020 -alusten valmistuttua ja tilalle rakennettaisiin kaksi uutta isompaa miinoittamiseen ja SUTO-tehtäviin optimoitua monitoimialusta.

Tottakai näin ei tule tapahtumaan koska raha, mutta tämäntyylinen olisi mielestäni optimaalinen malli Merivoimien tulevaisuuden kokoonpanolle.

Itse asiassa Tanskassa on käytössä vähän vastaavan tyylinen malli, jossa Iver Hutfeldt -luokan hävittäjät vastaavat varsinaisista taistelutehtävistä ja Absalon-luokan monitoimialukset käytännössä kaikista muista tehtävistä...

Pitäisin hyvin kunnianhimoisena ajatustasi 16-kennoisesta siilosta, mikäli korvetteja pienennetään nyt kaavaillusta hieman Rajan suurinta paattia isommasta (n. 110 metriä). Siinä tapauksessa alettaisiin olemaan lähellä israelilaisten täyteen ahdettuja aluksia...

Minkä sellaisen uhan Hamina-luokan alukset muodostavat vihollisen toiminnalle, jota ei maasijoitteisilla järjestelmillä pystytä muodostamaan?

Neljä Hamina-luokan alusta on neljä alusta enemmän kuuntelemassa vihollisen sukellusveneitä, neljä alusta enemmän pudottamassa syvyyspommeja, neljä alusta enemmän luomassa meri- ja ilmatilannekuvaa ulkosaaristossa. Jos mukana on vielä meritorjuntaohjukset, niin neljä lavettia enemmän, jotka voivat laukaista meritorjuntaohjuksia kohti vihollista huolimatta ELSO:n vaikutuksista viestiyhteyksiin.

Eli mitä pidempään Hamina-luokan alus pitää tutkaansa päällä niin sitä suurempi riski myös sillä on tulla löydetyksi, ja kun se on löydetty siihen voidaan käytännössä lähes aina Itämeren pienessä altaassa kohdistaa hyvinkin nopeasti asevaikutusta...

Haminoilla on joitakin etuja puolellaan. Yksi niistä on kyky piiloutua tehokkaasti saariston suojiin alhaisen syväyksen ja suuren nopeuden ansiosta. Lisäksi aluksilla on vähintäänkin välttävä itsepuolustusaseistus. Kahdeksan Umkhonto-ohjusta ei ole paljon absoluuttisessa mielessä, mutta se on paljon siinä mielessä, että venäläisaluksilla ei ole loputtomasti meritorjuntaohjuksia. Jos yksi venäläiskorvetti tyhjentää meritorjuntaohjuksensa upottaakseen Hamina-luokan aluksen, ehkä onnistuen ehkä ei, niin se tarkoittaa, ettei ko. alus enää muodosta uskottavaa uhkaa muille Suomen merivoimien aluksille ennen ohjustäydennystä kaukana Suomen aluevesiltä.


Edit: täydensin viestiä, lähti ennenaikaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin ideaalitilanteessa tarkoituksena on laskea miinoitteet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kriisiä. Merivoimien nykyiseenkiin strategiaanhan kuulu se, että oikea-aikaisella suojamiinoitteiden laskemisella voidaan parhaassa tapauksessa estää koko konfliktin eskaloituminen kun vihollinen toteaa tavoitteidensa saavuttamisen muodostuneen sille olennaisesti vaikeammaksi.

Näkisin kuitenkin, että myös miinoitustehtävässä on eduksi, jos on olemassa erikseen miinoittavat alukset ja suojaavat alukset. Tällöin suojaustehtävää suorittavat alukset voidaan ryhmittää optimaalisella tavalla varsinaista miinoitusta suorittavan aluksen suojaksi. Esimerkiksi pari alusta lähisuojaustehtävässä sukellusveneitä ja muita lähelle päässeitä uhkia vastaan, ja loput alukset suojaavat ns. "ulkokehää" hyödyntäen pintatorjunta-aseita ja alueilmatorjuntohjuksia. Tämä mahdollistaa myös optimaalisimman kerrosteisen ilmatorjunnan luomisen, sekä painopisteen muodostamisen oletettua uhkasuuntaa vastaan tarjoten myös kaikista kattavimman sensoriverkon uhkien havaitsemiseksi.




Tähän kysymykseen nyt on lähes mahdoton vastata kun ei tiedetä mahdollisen konfliktin tarkempaa skenaariota.

Näkisin kuitenkin, että jos jo toisessa maailmansodassa oli hyvin riskialtista lähettää yksittäisiä isompia pinta-aluksia (lue: panssarilaivat) taistelutehtävälle kovin kauas rannikolta, niin mikä sitten onkaan tilanne tänä päivänä?

Kyllä kaikissa odotettavissa olevissa konfliktiskenaarioissa suomalaisille sota-aluksille on edullista pysyä lähellä omaa rannikkoa, vähintäänkin oman hävittäjätorjunnan piirissä. Muussa tapauksissa alusten puolustuskyky on yksinkertaisesti liian helppo viholliselle kyllästää, ja alusten käytettävissä olevan tilannekuvankin laatu heikkenee merkittävästi mitä kauemmas Suomen rannikosta siirrytään.

Samoin kysymyksiä herättää, että millä alukset suojautuvat mm. miinoitusuhkaa vastaan eteläisellä Itämerellä?

Taas kerran Panssarilaivojen kohtalo toimii tässä varoittavana esimerkkinä...



Luonnollisesti uusissa monitoimikorveteissa tulee olla mahdollisimman kattava SUTO-varustus jo ihan omasuojankin takia. Mielestäni voisi kuitenkin olla kokonaisuuden kannalta edullista, jos meillä olisi varsinaisten korvettien lisäksi kaksi erityisesti miinoitukseen ja myös SUTO-tehtäviin optimoitua alusta.

Kuten aiemmin totesin, näihin "uusin miinalaivoihin" voisi olla helpompaa mahduttaa järkevän kokoinen helikopterikansi kuin varsinaisiin Laivue 2020 -aluksiin.

Tällöin Laivue 2020 -alusten päätehtävinä olisi ilma- ja pintatorjunta. Aluksissa ei olisi ollenkaan helikopteri-, eikä miinakantta, koska niistä ei saada merkittävää hyötyä näissä tehtävissä, ja ne kasvattavat tarpeettomasti alusten kokoa ja kustannuksia. Ilma- ja pintatorjunnassa alusten mahdollisimman pienestä tutka- ja lämpöherätteestä on aina hyötyä, ja pienemmässä aluksessa erilaisten herätteiden minimoiminen on yleensä aina helpompaa.

Laivue 2020 -alusten SUTO-varustus koostuisi siis torpedolaukaisimista ja syvyytettävästä kaikumittaimesta, jotka eivät tämän kokoluokan aluksella vie erityisen paljon tilaa.

Sen sijaan näiden "uusien miinalaivojen" varustus voitaisiin optimoida miinoitustehtävän ohella erityisesti SUTO-tehtävää varten. Aluksille voitaisiin sijoittaa torpedolaukaisimien ja syvyytettävän kaikumittaimen lisäksi myös aktiivinen runkosonari, mikäli tämä katsotaan hyödylliseksi. Samoin esimerkiksi syvyysraketinheittimien sijoittamista alusten keulakannelle voitaisiin harkita.

Suurin hyöty SUTO-toimintaan liittyen näillä noin 150 metriä pitkillä "uusilla miinalaivoilla" olisi mallissani verratuna noin 80 metriä pitkiin monitoimikorvetteihin se, että nämä sisältäisivät kunnollisen helikopterikannen laivojen peräosan pitkän miinakannen päällä. Puhutaan vähintään Visby-luokan kokoisesta helikopterikannesta.

Samoin sijoittaisin näille aluksille rahoituksen vain suinkin riittäessä edes pienen hangaarin ilmatoimintaa varten. En välttämättä näe erityisolosuhteissamme tarpeelliseksi ostaa näille aluksille varsinaisia erikoisvarusteltuja SUTO-koptereita (jos näitä hankitaa ne voivat toimia yhtä hyvin maaltakin käsin), vaan näen käyttöä tälle hangaarille erityisesti tulevaisuudessa erilaisten UAV-järjestelmien koko ajan kehittyessä ja hinnan pudotessa alaspäin.



Kuten aikaisemmissa viesteissäni toin esille, en lähtökohtaisesti näe ilmatorjuntaverkon luomisessa suurta etua siinä, että ilmatorjuntajärjestelmät ovat aluksilla maasijoitteisten järjestelmin sijaan. Toki jo omasuojan näkökulmasta uusissa korveteissa tulee olla riittävän suorituskykyiset ilmatorjuntajärjestelmät.

Edelleen, koska Laivue 2020 -monitoimikorvettien varustuksesta riisutaan helikopteri -ja miinoituskannet, mahtuu aluksiin nyt huomattavasti paremmin 16 kennoinen VLS-järjestelmä (Mk 41 oma suosikkini). Samoin koska helikopterikansi ei ole rajoitteena pystytään sekä keulakannelle, että peräkannelle sijoittamaan CIWS-järjestelmät ilman, että ne haittaavat laivan muita tehtäviä merkittävästi (tässä taas RAM Block II suosikkinani).

Tällöin ideaalitilanteessa uusien monitoimikorvettien ilmatorjuntavarustus muodostuisi 2 x 8 Mk 41 VLS-järjestelmästä, jonka lisänä olisi RAM-ohjuslaukaisimet keula- ja peräkannella. Näin ollen mahdollinen ohjuslasti voisi olla esimerkiksi 8 SM-2 ohjusta, 32 ESSM-ohjusta, sekä 42 RAM Block II -ohjusta. Tällöin saavutettaisiin aluksille varsin hyvä kerrosteinen ilmatorjuntakyky, joka ei häviäisi edes suhteessa suurvaltojen vastaaviin aluksiin.

Mitä sitten tulee näiden ehdottamieni "uusien miinalaivojen" ilmatorjuntakykyyn, niin näkisin näille riittävän 2 x RAM-ohjuslaukaisin ja mahdollisesti yksi ammusilmatorjuntajärjestelmä (esim. Goalkeeper tai vastaava).



Valitettavasti en näe missään odotettavissa olevissa olosuhteissa Merivoimilla olevan aitoa kykyä itsenäiseen saattuetoimintaan Tanskan salmille asti. Neljä monitoimikorvettia on siihen toimintaan vain yksikertaisesti aivan liian pieni alusmäärä.

Ilman NATO:n vahvaa tukea meidän ei yksinkertaisesti kannata haaveilla minkäänlaisesta merkityksellisestä saattuetoiminnasta Ruotsia pidemmälle. Muutoinkin näkisin Suomen mielellään NATO:ssa, tällä olisi puolustushaaroistamme juuri ehkä Merivoimille kaikkein suurin merkitys.

Suomen NATO-jäsenyys selkeyttäisi Merivoimien tehtäväkenttää huomattavasti kun kaikki haaveilut jostain itsenäisestä saattuetoiminnasta voitaisiin tarpeettomina lopettaa ja Merivoimat voisi taas päätehtävänään keskittyä nimenomaan Suomen rannikkoalueen ja aluevesien puolustamiseen mihin sen resurssit ovat muutoinkin mitoitetut.

Tähän liittyy sekin, että NATO-jäsenenä tämän 4+2 taistealuksen mallin voitaisiin katsoa lähes kaikissa odotettavissa olevissa skenaarioissa tarjoavan riittävän suorituskyvyn Merivoimillemme. Mahdollinen lisäsuorituskyvyn tarve voitaisiin aiemmin esittämäni mukaisesti hoitaa maasijoitteisilla järjestelmillä, kuten esimerksi meritorjuntaohjuspattereilla ja erilaisilla maalta laukaistavilla UAV- ja USV/UUV -järjestelmillä.

Tässä näin niin kuin keskustelun pohjaksi oma mallini Merivoimien tulevaisuuden kokoonpanosta erityisesti laivastojoukkojen osalta. Rannikkojääkäripuolen kehittämisen jätän suosiolla jonkun muun murehdittavaksi...

Jos merivoimilla ei ole kykyä saattaa kauppa-aluksia Etelä-Itämerelle, meritorjuntaohjukset voidaan laukoa kuivalta maalta, eikä ole tarvetta kuin kohtuulliselle ilmatorjunta-omasuojalle, niin eikö silloin järkevin kombinaatio olisi about vanha miinalaivat + pienet taistelualukset. Näillä molemmilla pystyttäisiin hyvin toimimaan Suomenlahden alueella.

Tässä on vain se mutta, että mikäli olen oikein ymmärtänyt, merivoimat perustelee laivue 2020 suunniteltua kokoonpanoa nimenomaan sillä, että pidetään elämänlanka kunnossa.

Miten pitkälle etelään ja mitä reittiä uusien alusten tulisi saattaa rahtilaivoja?

Jotenkin vaikea minunkin on kyllä uskoa, että neljällä aluksella pystyttäisiin suojaamaan rahtilaivat välillä Suomi-Etelä-Itämeri, jos uhka tulee Kaliningradista.

En merivoimia tunne ollenkaan. Mutta ainakaan itselle ei ole selvää, mikä on se tarve, mihin aluksia ollaan tilaamassa, ja mikä on paras tapa täyttää se tarve.

Pahimmillaan hankitaan kustannussyistä neljä kompromissialusta, jotka pyrkivät tekemään kaikkea, mutta eivät ole oikein hyviä mihinkään tarpeeseen.
 
Back
Top