Saisinko 4kpl Sa'ar 6 korvetteja varustettuna suomalaisella 1A super jääluokitetulla rungolla ja dieetti miinakannella ettei ihan mätöksi mene, khiiitos.
Noh...sakuthan nuo rakentaa, joten eiköhän ne osaa tehdä Itämerellekin sopivia laivoja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Saisinko 4kpl Sa'ar 6 korvetteja varustettuna suomalaisella 1A super jääluokitetulla rungolla ja dieetti miinakannella ettei ihan mätöksi mene, khiiitos.
Niinhän ne tekee, mutta kerta rungot on päätetty rakentaa Suomessa niin toive järjestelmien suhteen olikin Sa'ar 6:en varustelu jolla pitäisi jo aika hyvin puolensa käytännössä kaikkea vastaan mitä ryssä voi heittää päin aloittamatta kolmatta maailmansotaa. Ja miinakansi, noh, se kerta halutaan niin sellainen sitten, ottamatta kantaa onko sitä järkevää korvettiin pistääkkään.Noh...sakuthan nuo rakentaa, joten eiköhän ne osaa tehdä Itämerellekin sopivia laivoja.
Huvipurrella loikoilemassa??Olen nähnyt erittäin läheltä Sa'ar vitosen sen ajaessa kovaa ohitse ja dolphiinin (sukelsi käytännössä alitse peilikirkkaassa vedessä vähän ennen sa'arin ilmestymistä) ollessani viimeksi loikoilemassa huvipurrella Eilatissa, ja siitä asti jäänyt pieni fanitus päälle
Hah hah voin vakuuttaa ettei euroakaan siihen reissuun mennyt maataloustuista, eikä edes maatilan lainoista, paattikaan ei oma ollut Ryanairilla Tel aviviin lentokentän matkamuistomyymälään ja seuraavalla takaisin olisi se mihin maatalouspuolen "tulot" ehkä riittäisivätHuvipurrella loikoilemassa??
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka kadehtivat maajussien EU-tukia, nyt ymmärrän
Pari asiaa jäi tuosta ansiokkaasta kirjoituksesta käsittelemättä:Kuinka kuranttina +2020-luvulla on pidettävä ajatusta, että korvetit saattavat (jonossa kulkevia?! why?) laivoja? Eikö näkemys ole hiukan vanhentunut? Tuskin meriliikenteen suojausta on Ruotsia pidemmälle edes ajatellutkaan, Ruotsi jatkuu aina Göteborgin yläpuolelle. Onko yksittäinen suomalainen kauppa-alus Venäjälle todellakin niin tärkeä maali, että venäläiset tavoittelisivat totaalisen sodan hengessä sellaisen tuhoamista esim. Ruotsin ja Tanskan talousalue- tai aluevesillä tai siitä eteenpäin aina Kattegatissa, Skagerrakissa tai jopa Pohjanmerellä? Kaiken tämä uhan Venäjä luo lähinnä yhdestä (tai kahdesta) pistemäisestä Kaliningradin tukikohdasta Puolan ja Saksan takaa samalla kun Ruotsi ja NATO-maat sallivat merioperaatiot, kauttakulun, suv-operoinnin ja ohjusten sekä mahdollisten lentokoneiden ylilennot alueillaan puuttumatta mitenkään kauppa-alusten kauttakulun (pahimmillaan) kuolettavaan häirintään. Baltijskinsalmesta on karvan päälle 300 km Bornholmin (=NATO) itärannalle ja kaiken järjen mukaan meidän kannalta kiinnostava liikenne kulkee Bornholmin länsipuolelta. Karlskronan kohdalle on n. 300 km. Yllättävää, että Ruotsin merivoimien pääsatama sattuukin olemaan juuri Karlskronassa. Silti, vaarallisen lähellä sukellusveneiden, rynnäkköhävittäjien ja ohjusaseiden kantamaa ajatellen. Silti, ei kuitenkaan ihan lähellä. Samat ongelmat kuin meidän MTO-kalustolla maalinosoituksen jne suhteen. Sanoisin, että liikenteen kulku isossa kuvassa on kokonaisuus mikä hyvinkin on tehtävissä. Mutta ei todellakaan vaaratonta yksittäisen aluksen suhteen. Mikäpä sodassa on vaaratonta?
Mitä "saattamiseen" tulee niin näkisin, että liikenteen hoitaminen menestyksellisesti etenkin omilla vesillä, niihin liittyvillä Suomen ja Ruotsin välisillä merialueilla sekä näitä etelämmäs esim. Ahvenanmaan ja Gotlannin (Gotska Sandön) välisellä alueella painottuen (erittäin) läntiseen Pohjois-Itämereen saattaisi olla eniten Suomen uusien sota-alusten vastuualueena. Suojaamana, johdossa ja hoidossa. Gotlanti on pakostakin Ruotsin pidettävä ja siitä etelään ollaankin jo alueella jossa Ruotsi (=ystävä!), NATO, Saksa ja Tanska vaikuttavat voimakkaasti. "Saattue"-toiminta hoitunee eniten ohjaamalla liikennettä kulloisenkin taktisen (Itämeren valtioiden kesken jaetun) meritilannekuvan mukaan. Suurin osa matkasta/ajasta on pakostakin sellaista, että Venäjä ei pysty vaikuttamaan ilman suhteettomia panostuksia ja silloinkin kun se kohtuullisesti panostaen voi vaikuttaa niin jopa senkin on ajateltava kv-yhteisön kantaa siviilikohteen tuhoamiseen ja kylmästi sotilaallisten resurssien panos/tuotos-suhdetta. Kuinka paljon kannattaa uhrata poliittista pääomaa, moderneja ohjusaseita, elektronista- satelliitti- ja lentokonetiedustelua vaikkapa demilitarisoidun ahvenanmaalisomistajan aluksen tuhoamiseksi? Ekan varmaan saa poliittisessa mielessä tuhottua suht' vähäisellä damagella, lännellä kun on takalaita melkoista kumilankaa. Entäs toinen, kolmas ja neljäs jne? Aika moni suomalaisen taustavaikuttajan omistama laiva kulkee muun lipun alla kuin suomalaisessa rekisterissä. Suomalaisten alusten kotisatama on usein demilitarisoidulla Ahvenanmaalla tai pääomistaja on esim. italialainen (=Finnlines). Parahultainen osa suomalaisomistajien muiden valtioiden lippujen alla seilaavista kaupallisista aluksista on Ruotsiin tai NATO-valtioihin rekisteröity (=Hollanti, Luxemburg, Norja, Iso-Britannia, Saksa). Varsinaisten maailmanluokan mukavuuslippujen alla olevat alukset (esim. Panama tai Bahama) ovat sellaisia joiden osuus Suomen huollosta ei ole olennaista ja ovat ns cross-trade liikenteessä. Kannattaa miettiä myös Venäjän kannalta kokonaisuutta, ei se ole vaan suhteellisen etäällä kulkevan puolustuskyvyttömän aluksen tuhoamiseen keskittyvä sotilasteknisen kysymys.
NATO olisi kaiken muun ohella myös elämänlangan kannalta ilman muuta loistojuttu!
Mitä tulee näihin Israel-fanituksiin niin ei mulla mitään sitä vastaan ole. Silti, väliin vähäinen reality check. Kuka on Israelin liittolainen? Minkä kokoinen on suora sotilaallinen tuki? Entä epäsuora... Noihin suoran tuen dollarimääriin kun perehtyy 5 sekuntia niin asia aukeaa. En epäile, etteikö se tiedossa olisikaan. Me toimitaan rippeillä, murusilla ja jämillä Israeliin verrattuna. Ja tää mitenkään israelilaisten omaa (kieltämättä upeaa sotilaallista) kykyä väheksymättä. Kyky antaa selkänojaa moraalille ja toisin päin. Muna vai kana... Jos Suomi "ostaisi" esim. 2-3 miljardilla enemmän (eli nykyisen n. 400-800 milj- tason lisäksi) vuosittain kalustoa&aseita vuosien ja vuosikymmenten ajan Yhdysvalloista sen rautaisessa liittosuhteessa olisi Suomen ulkopoliittinen ja PV:n kalustotilanne ihan täysin toinen. Meillä olisi ilmavoimat joiden hävittäjäluku olisi todennäköisesti luokkaa vajaat 100, meillä olisi operatiivinen sukellusveneaselaji, meillä olisi useampi alue-it yksikkö ja lähes kaikki kosteimpienkin maanpuolustus.net-fantasioiden vehkeet maavoimilla. Ja meillä olisi teräksinen liittolaissuhde maailman ja lännen tärkeimpään valtioon. Raha ja valta puhuu. Ikävä kyllä näin ei ole. Silti, Suomi on sotilaallisesti kokoaan suurempi ja kummajainen EU:n pienvaltioiden kontekstissa. Siitä saa kiittää osin asevelvollisuutta. En silti ole aivan tyytyväinen tilanteeseen, vaikka paljon huonomminkin voisi olla. Eli ei tähän voi ihan tyytymätönkään olla kun katsoo meidän viiteryhmää pieniä EU- ja pohjoismaita.
En näe, että PV ja Merivoimat olisi hankkeessa hakoteillä. Suunnitelmat vaikuttaa toivottuihin panoksiin nähden järkeviltä. Sitä paitsi kyse ei ole vain uusista laivoista vaan myös siitä, onko Suomella käytännössä kuranttia puolustushaaraa vai ei. Iso valinta. Kaikkeen rautaiseen suunnittelutietotaitoon, ammattitaitoon ja kokemukseen nähden esim. alusten metrimääräiseen pituuteen liittyvä keskustelu vaikuttaa agraarivaltion perinteiden pohjasta kumpuavalta huutelulta jossa tuijotetaan lähinnä oman puolustushaaran/aselajin napaa kuvitellun vaihtoehtohyödyn ja resurssikisan hengessä samalla kunnolla tunnustamatta Suomen (meri)strategista asemaa. Olen tän suhteen melko turhautunut. Kyseessä on teknistä ja meriympäristön edellyttämää osaamista vaativa aihekokonaisuus joka kuuluu Suomen kokonaisturvallisuuteen. Aiheen käsittely edellyttää arviointia siitä mikä on mahdollista tai järkevää, mikä on riski on perusteltavasti otettavissa ja mikä ei. Oma asiantuntemus ei todellakaan riitä tuohon. Se vaatii jatkuvaa tietoa potentiaalisen vastustajan kyvystä, konkreettisia suuruusluokkia aseiden kantamista merimailimäärissä, sensorien toiminnasta, ilmauhasta, sovelutuvista toimnta-alueista ja kokonaisuuksista. Ja varsinkin meriympäristön etäisyysmittakaavasta. Ja miina-aseen soveltuvuudesta eri syvyyksiin. Ja sensorien kyvyistä ja herätteistä. ElTi:stä. Ja monesta muusta. Luotan Merivoimien osaamiseen tässä. On helppo lukea mikä yksittäisen systeemin esim. wikipediaan merkitty maksimikantama ja esittää sen pohjalta argumentti. En mitenkään pysty sanomaan yleispätevästi miten jonkun systeemin kyky menee tositilanteessa, mutta sen voi sanoa, että suoraan niin se ei mene koska tällöin ei huomioida kunkin järjestelmän elimellisiä- ja olosuhderajoituksia. Taitava komentaja hyödyntää tietoa järjestelmien kulloisistakin rajoitteista ja eduista suhteessa sillä hetkellä käytettävissä olevaan tietoon jonka toimiva tilannekuva-, kommunikaatio- ja johtamisjärjestelmä antaa. Yksikkönä laiva tai (sukellus)vene on siitä hankala, että jos se menetetään niin usein koko laiva ja (lähes) koko miehistö käytännössä menetetään. Suomen tapauksessa myös iso osuus laivaston kyvystä. Pistäähän se miettimään riskinottoa. Modernina aikakautena teknisesti edes etäisesti tasaveroisten osapuolten meritaisteluihin on aika varovasti alettu. Ihan ymmärrettävää.
Kuinka paljon kannattaa uhrata poliittista pääomaa, moderneja ohjusaseita, elektronista- satelliitti- ja lentokonetiedustelua vaikkapa demilitarisoidun ahvenanmaalisomistajan aluksen tuhoamiseksi? Ekan varmaan saa poliittisessa mielessä tuhottua suht' vähäisellä damagella, lännellä kun on takalaita melkoista kumilankaa. Entäs toinen, kolmas ja neljäs jne? Aika moni suomalaisen taustavaikuttajan omistama laiva kulkee muun lipun alla kuin suomalaisessa rekisterissä. Suomalaisten alusten kotisatama on usein demilitarisoidulla Ahvenanmaalla tai pääomistaja on esim. italialainen (=Finnlines). Parahultainen osa suomalaisomistajien muiden valtioiden lippujen alla seilaavista kaupallisista aluksista on Ruotsiin tai NATO-valtioihin rekisteröity (=Hollanti, Luxemburg, Norja, Iso-Britannia, Saksa). Varsinaisten maailmanluokan mukavuuslippujen alla olevat alukset (esim. Panama tai Bahama) ovat sellaisia joiden osuus Suomen huollosta ei ole olennaista ja ovat ns cross-trade liikenteessä. Kannattaa miettiä myös Venäjän kannalta kokonaisuutta, ei se ole vaan suhteellisen etäällä kulkevan puolustuskyvyttömän aluksen tuhoamiseen keskittyvä sotilasteknisen kysymys.
Yksikkönä laiva tai (sukellus)vene on siitä hankala, että jos se menetetään niin usein koko laiva ja (lähes) koko miehistö käytännössä menetetään. Suomen tapauksessa myös iso osuus laivaston kyvystä. Pistäähän se miettimään riskinottoa. Modernina aikakautena teknisesti edes etäisesti tasaveroisten osapuolten meritaisteluihin on aika varovasti alettu. Ihan ymmärrettävää.
Mitä tuossa kontissa epäillään olevan? Jokin helvetinkone?Russian Navy Northernd Fleet's Project 22010 Research Vessel Yantar southbound on the Bosphorus heading towards Oman
Katso liite: 11727 Katso liite: 11728 Katso liite: 11729 Katso liite: 11730 Katso liite: 11731
Mikäköhän on Hesan telakan tilauskanta tällä hetkellä?
Venäläisten ollessa kyseessä helvetinkonekin on mahdollinen, mutta todennäköisesti kontissa on "vain" jotain signaalitiedustelulaitteistoa, koska kun googlaa tuon laivan nimen, niin saadaan viiteitä siitä että sen on todellisuudessa vakoilualus.Mitä tuossa kontissa epäillään olevan? Jokin helvetinkone?