Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Viimeksi muokattu:
Thales esitteli uuden Naval-tutkan NS100/200:
NS100 voisi olla hyvä vaihtoehto Laivue 2020:lle:
- 4D kyky havaita hitaat ja nopeat maalit kaikilla suurella korkeusalueella
- tuki S/A ohjuksille, tykille pintataisteluun(76/62 OTO tms.), Elint
- NS100 maksimikantama 280 km, NS200 maks. 400km(ilmaan)
- 1000 maalia seurannassa yhtäaikaa pinnassa ja ilmassa
- samaan kompleksiin liitettävissä suuren tarkkuuden omaava Scout Mk3 FMCW (LPI) X-aalto tutka + IR jne. Sijoitus aluksessa tutkan kanssa optimaalisessa paikassa (ei kannella/omalla tasollaan).
https://www.thalesgroup.com/en/netherlands/ns100-3d-naval-air-and-surface-surveillance-radar
 
NS100 voisi olla hyvä vaihtoehto Laivue 2020:lle:
NS200:ssa näköjään GaN. Silti tosiaan toi NS100 riittää medium range -aluksen tarpeeisiin. NS200 400km kantama.
https://www.thalesgroup.com/en/worl...oduces-ns200-multi-mission-radar-naval-forces

Tässä on vielä toinen, parin tunnin takainen video. Uudella puhuvalla päällä. Selostaa miten nopeaan pyörimisliikkeeseen yhdistetty synteettinen sivuskannaus mahdollistaa, että saadaan perinteisesti hitaamman pyörimisliikkeen omaavien tutkien mahdollistaman suuremman kantaman. Eli fregattimaista suorituskykyä korvettiluokan koossa. Kertoo, että on myös ns. Improved Fire Control -moodi. Tämän vihjasi soveltuvan hitaamman reaktioajan ohjuksille.

"NS200 extends range out to 400 km, and offers a higher update rate and lower latency, which makes it particularly suited to anti-air warfare missions."

In common with the NS100, the scaled up NS200 combines an electronically stabilised, mechanically rotating antenna with a single-face AESA able to generate beams simultaneously in both elevation and azimuth. AESA operation - allowing for the rapid electronic beam steering and 'forward' and 'backward' scanning - means that the scan rate is independent of the physical antenna rotation rate (fixed at 30 rpm independent of mode).

Tässä puolestaan hajautettavista paneeleista koottu Sea Fire -tutka. Kerrotaan suunnitellun toimimaan Asterin kanssa! Gimme some of dat :D
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on erityisen hyödyllinen lukiessa Corporal Friskin uusinta: https://corporalfrisk.com/2016/10/18/the-quest-for-mto-xx/

Tässä käydään 4000tn FTI fregatin muodossa Friskin ajatus MBDA:n Exocet MM.40 Block 3, Aster & VL Mica -kombosta. FTIssä yllämainittu Sea Fire (kantama FTIssä 500km), joka riittää Asterille. Kohdassa 6.00 alkaen aseistuksen läpikäynti. Mm. 16-laukeava VL-kenno, 8x Exocet, 127mm ja RAM.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä 8.40 alkaen DCNS:in lehdistönainen toteaa, että Suomen hanketta kiikaroidaan ja pohditaan mikä heidän tarjoamansa "added value" voisi parhaimmillaan olla.
 
Olen yrittänyt metsästää Zumwaltin lippalakkia mutta tuloksetta. Se täytyy kyllä saada ja mielellään myös laiva Suomeen vierailulle. Siihen toki taitaa mennä tovi jos toinenkin.

Ei muuta kuin tilaukseen.

zumwalt-class-ball-cap-21.png


http://militarybest.com/zumwalt-class-ball-cap.html
 
Yhdysvaltain merivoimien erikoisesti muotoiltu häivehävittäjä USS Zumwalt otettiin palvelukseen 15. lokakuuta Baltimoressa. Stealth-muotoillussa aluksessa on aiempia hävittäjäluokkia suurempi lentokansi. Sille voi omien MH-60R SeaHawk -helikopterien ohella väliaikaisesti tukeutua MV-22 Osprey tiltrotor -koneita ja jopa F-35B Lightning II STOVL -hävittäjiä.

Jos tuo on aidosti, alusta lähtien ollut suunnittelukriteerinä niin ei hyvää päivää. Kusti polkee kopterilla. Yksipaikkainen F-35B ei kuskaa herra amiraalia iltavapaille. Onko tarkoitus että yksi pari hävittäjää roudataan lähelle tekemään kirurginen isku tai antamaan puoli tuntia tulitukea maastossa möyriville merkkareille?

Äkkipäätä olettaisi että tuo on jälkikäteen havaittu "suorituskyky" mikä sitten lisättiin PR-materiaaliin siinä vaiheessa kun mikä tahansa hankkeen ja sen hinnan kaunistelu alkoi olla kipeästi tervetullutta...

Uusi alusluokka on esimerkki asejärjestelmästä, jonka kustannukset karkasivat käsistä. Alunperin niitä piti rakentaa 32 kappaletta, nyt niitä tehdään vain kolme. Siten yhden aluksen hinnaksi muodostuukin käsittämättömät yli neljä miljardia dollaria. US Navy hankkiikin vastaisuudessa lisää perinteisempiä Arleigh Burke -luokan hävittäjiä.

Hieman on poukkoilevaa USN:n toiminta. Littoral Combat Shipit, kummajainen Independence ja tavallisempi Freedom, ovat olleet modulaaristen tehtäväpakettiensa osalta murheenkryynejä, kun paattiin voi valita joko tätä ei oota tai tuota ei oota... vaikka budjetti paukkunut ajat sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top