fulcrum
Greatest Leader
hessukessu kirjoitti:Öööhhh, no eivät löydä. Ymmärrätkö yhtään vaikkapa semmoista seikkaa, että naapurin ei tarvitse kuin kytätä tiettyjä ennaltamääriteltyjen saarten rantoja ja se näkee sinne naamiopressujen alle laitetut ohjusveneet. Itse asiassa se voi tehdä sen jo automaattisestikin vaikkapa vertailemalla saarten/rantojen muotoja havaittuun kuvaan ja nähdä, että kas kummaa, ranta on kasvanut 5x20 metriä parissa vuodessa...
Autoja on maantiet täynnä. Metsän suojasta niitä ei ole mahdollista (joo, ihan oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, testaa itse, jos et usko) nähdä kuin miltei suoraan ylhäältäpäin (sivuilla on puita, ymmärrätkö?). Sekin on tosin hankalaa, koska jos auto on naamioverkkojen alle, eipä sieltä näy sitäkään vähää.
Nykyään on olemassa myös nk. "tutkia", joilla pystyy läpäisemään sekä naamioverkot että kasvillisuuden. Joo, teillä on autoja mutta eihän hyökkääjän tarvitsekaan sieltä joka Mazdaa tuhota. Hyökkääjä voi myös pätkiä sillat poikki jolloin maantieliikkuvuus muuttuu heikohkoksi. Näin ilmanmuuta ennen maihinnousua tehtäisiinkin, haittamaan puolustajan reservien liikuttelua.
hessukessu kirjoitti:Ahaa. Mun tietääkseni Argentiina ammuskeli melkoisella menestyksellä meritorjuntaohjuksia siellä ja vieläpä osittain sokkona. Mitäs sää tiedät sitten?
Näköjään selvästi enemmän kuin sinä. Argentiinalaiset ampuivat ohjuksensa tutkan osoituksiin.
Merellä etsinnän hankaluuksia kuvastanee se etteivät britit löytäneet argentiinalaisten kokonaista lentotukialusosastoa. Merikuljetuksenkin argentiinalaiset saivat brittien saarron läpi.
hessukessu kirjoitti:Etkö osaa lukea? Sanoin "HENGISSÄ". Ohjusvene havaitaan jo ennen kuin se ehtii edes liikkeelle ja satavarmasti kun se lähtee liikkeelle.
Mikähän se "satavarma" havaintokeino on? Kerrot varmaan? Skenaariosi kontrivaatio käy entistä enemmän ilmeiseksi.
hessukessu kirjoitti:Se olisikin hyvä hanke. Maavoimien käytössä tuolla kopterimäärällä ei tee mitään, mutta edes puolet siitä ja meritorjunta/suto/pelastusvarustus niin avot!
Maavoimissa niille enemmän käyttöä on, mutta jonkunlainen optio meritoimintaan edes voisi olla hyvä olemassa siltä varalta että niitä sellaisessa tarvitaan. Rajalla on vain 3 raskaampaa kopteria, niillä ei tietenkään pitkään juhlita.
hessukessu kirjoitti:Jonkunlainen sotalaiva ei ole synonyymi kalliille ja haavoittuvaiselle ohjusveneelle.
Minkähänlainen sitten olisi "halpa, ei-haavoittuva" sotalaiva. Antaapa tulla niitä esimerkkejä.
Merivoimien tehtäviin kuuluu valmiusosaston ylläpito, ja vähän vaikea kuvitella mikä se sitten olisi jos ei jonkunlainen taistelualus.
Rajavartioston uuteen vartiolaivaan ollaan osoitettu 100 miljoonaa euroa (eli yhden Haminan hinta tänäpäivänä ja ylikin) ja sillä saadaan yksi 12.7mm konekivääri.
Sinänsä jos ajatellaan ohjusvenettä pelkästään lavettina joka roudaa ohjukset merelle maihinnousua torjumaan, olisin samaa mieltä että kehitys on vähentänyt tällaisen alustyypin relevanssia. Siksi sellaisia aluksia ei paljon enää tehdäkään. Suomen omassa Laivue 2000-hässäkässä ilmeisesti tultiin juuri tähän tulokseen ettei ilmatyynyalus ole kustannustehokas.
Tuossa on jonkun verran käsitelty tuon projektin kustannuksia. Yhden "Tuulen" yksikköhinnaksi olisi tullut 43 miljoonaa euroa, eli yli puoli "Haminaa". Hyvin kallis täysin yksipuoliseksi aselavetiksi. Ainoa todella selkeä etu olisi toiminta jään yli.
Ohjusvenekeskustelu on muutenkin vähän kummallinen, kun pursiseura ei ole hankkimassa niitä nyt, ja olemassaolevilla on runsaasti käyttöikää jäljellä niin debatti liikkuu jossakin ihmeellisessä fantasiamaailmassa "...jos olis näin ja sit olis noin niin silloin...". Raumat ovat pikkuisen vanhahtavia ja päätykki on harmittavan kevyt mutta kyllä niillä ajaa vielä sen 10-12 vuotta vähintään. Raumojen korvaajista päätöstä ei varmaan aleta tekemään ennen 2020 ja kuka tietää miten maailma sitten silloin taas makaa. Haminat ovat vielä niin uusia ettei vissiin vielä edes MLU:ta olla kaavailtu.
hessukessu kirjoitti:Heti kun Suomella on rahaa käyttää fregattien ja sukellusveneidenkin ostamiseen, voidaan tämä keskustelu lopettaa kokonaan. Nyt rahaa ei ole, joten on syytä ottaa oppia sieltä mistä voidaan ja hankkia niitä pienehköjä hyökkäysveneitä.
Iranin "pienet hyökkäysveneet" ovat nimenomaan osa kokonaisvaltaista meripuolustusta johon kuuluvat taistelualukset, ohjusveneet, sukellusveneet, rannikkotorjunta, miinoitus jne. Heidän meripuolustusratkaisunsa ei ole siis millään muotoa lähelläkään sinun fantasiaasi, vaan muistuttaa enemmän Suomen nykyratkaisua.
Joku Tamilitiikerien laivasto olisi kai lähempänä. Tamilitiikereitä ei tosin enää ole. Siitä voisi joku vetää jotain johtopäätöksiä. susi1.nettiin taisin aikoinaan kirjoitella aiheesta.
hessukessu kirjoitti:Pienoisvene (mallia Iran), jossa on vaikka ASRAD-systeemi kiinni. Sillä voisi hoitaa lähi-ilmatorjunnan tuollaiselle pienoisveneiden ryppäälle.
Taistelutoiminta liikkeestä olisi mahdotonta, samaten mikä tahansa rasvatyyntä kummempi merenkäynti estäisi ampumisen. Ohjusjärjestelmällä ei myöskään taitaisi onnistua merimaaliohjusten torjunta, tai ainakin se olisi suht vaikeaa (kuten Mistralillakin). Tosin miksipä vihollinen viitsisi tuollaisiin ohjuksia tuhlata, eihän niistä ole sille juurikaan haittaa. Käytännössä varmaan "pienoisveneen" pitäisi olla vähintään 30-50 tonnia että sillä voisi Asradia käyttää edes jotenkin.
hessukessu kirjoitti:Laukaiseeko ilmatyynyalus edes merimiinoja normaalisti ja onko niillä edes vaikutusta siihen? Käsittääkseni ei ole, koska ilmatyynyalus ei kärsi veden paineen muutoksista, joihin merimiinan teho perustuu.
Voisi kuvitella että akustinen miina voisi laueta, ilmatyynyalus lienee aika äänekäs menijä. Vesipatsas tekisi varmasti selvää jälkeä ainakin pienemmästä, mutta osuisiko kohdalle jos ilmatyynyalus menee kovaa vauhtia.