Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ööh, mitä? Kuullostaa aika erikoiselta ottaen huomioon, että tuolloin oli tehty kattavasti yhteistyötä tärkeimmän ulkopoliittisen liittolaisemme eli USAn kanssa mm. Hornettien suhteen.
Juuri noihin aikoihinhan se pahin länsi/Nato/kriha-intoilu alkoi. NH90 tilattiin, kaikesta vanhasta piti päästä eroon...2008 sitten alkoi tulla kylmempää suihkua.
http://seapowermagazine.org/stories/20170109-aoew.htmlAn anti-ship missile-defense electronic warfare pod that will be carried aloft by Navy helicopters will enable warships to greatly extend their defensive and possibly offensive electronical warfare capabilities.
The Advanced Offboard Electronic Warfare (AOEW) system is being developed by Lockheed Martin to extend the detection range of a warship’s SLQ-32 electronic warfare system, said Joe Ottaviano, the company’s director of electronic warfare. The AOEW program will “put a very capable pod on the MH-60 platform.”
Ottaviano said the AOEW pod can be carried aloft by the MH-60R and MH-60S versions of the Seahawk helicopter based on a guided-missile cruiser or guided-missile destroyer. The pod is installed on a pylon on the helicopter and requires no operation or processing by the helicopter’s crew. The signals intercepted by the pod will be relayed to the shipboard SLQ-32 system upgraded under the Surface Electronic Warfare Program Block 2.
The AOEW pod “gives you additional reach-back capability,” Ottaviano said. “You get a look well over the horizon that will be communicated back to the ship. Depending on what the solution is, you could actually decide to provide some type of response. You can see the adversary well before he can see anything in the fleet and actually engage him in some fashion.”
Ottaviano declined to discuss any active capabilities of the AOEW system but said, “It does provide some capabilities to respond. That’s as far as I can discuss.”
En tiedä kylmästä suihkusta muuta kuin että eipä Venäjältä ole hankittu vuoden 2008 jälkeenkään mitään merkittävää kalustoa. Eikä sen kanssa ole viritelty harjoituksia muutenkaan. Sen sijaan on jatkettu läntisen yhteistyön syventämistä, kuten yllä kuvailin.
Umkhontoa käyttävästä 12 aluksesta puolet on meikäläisten, ja neljä omaa. Sitten kaksi Algerialaisten.. Mikä vie hieman uskottavuutta tältä lausunnolta.The infrared-guided Umkhonto had previously been exported to Finland, and is today operational on 12 naval vessels at home and abroad. Eight of these are in service in the northern hemisphere
Ottamatta mitään pois merivoimiltamme, Umkhonton hankkiminen aikanaan tuskin johtui sen raa'asta suorituskyvystä, vaan enemmänkin siitä minkä verran hiluja lompakon pohjalla oli. Uskoisin että saatiin hyvään hintaan OK puikko oman purkin suojaamiseen, tarvittiin launch customer ja Suomi oli höpötillä.This “demonstrates that the South African defence industry can hold its own against the best of the world and that our products and systems are highly competitive,” affirmed Denel Dynamics CEO Tsepo Monaheng.
Tarkoitin sitä että Georgian sodan jälkeen vuosituhannen vaihteessa alkanut kansainvälistämis/krihailu-into laimeni ja hiffattiin ettei ehkä ihan kaikkea kannatakaan stenata ja voi olla fiksua varautua muuhunkin kuin hiekkamaa-konflikteihin. Kurssin muutos oli aika selkeä.
Umkhontoahan hankittiin meille lisää pari vuotta sitten, joten ei kyllä vaikuta siltä että järjestelmä olisi meillä heti väistymässä. Ja tarjolla olisi kyllä ollut silloin ja aikaisemminkin Transatlanttisen keskusteluklubin kelpuuttamia & virallisella leimalla varustettuja puikkoja...Umkhonton on täytynyt tarjota selkeää kustannustehokkuusetua, tai edes kunnon lahjukset, että on päihittänyt nämä muut tarjokkaat ja miksipä tilanne olisi näiltä osin mihinkään muuttunut.
Osaako joku kertoa hieman taustoja tästä Umkhonton valinnasta: Milloin valinta tehtiin? Oliko muita valmistajia mukana kilpailutuksessa? Hankkeen budjetti aikoinaan yms?
Oikeastaan kaikki tähän liittyvä kiinnostaa...
Rannikon puolustajassa 2002/4 oli lyhyt hankintauutinen. Hinta 17 miljoonaa euroa. Jossain samaisen lehden aiemmassa numerossa esiteltiin laivueen asevaihtoehtoja. Muistaakseni mukana oli ainakin RAM.
Laivue 2000 piti aseistaa Polyphem/NSM/RBS-15 Mk3 - meritorjuntaohjuksin. Ilmatorjuntaan olivat ehdolla RAM/Umkhonto/Mistral.
Mitenkähän ne muissa on hoidettu? Luulis että PV on tämän ottanut huomioon.Etelä-Afrikan lämpöä ajatellessani tuli mieleen että mitenkä nuo talviset ominaisuudet. Kun täällä pohjolassahan laivojen rakenteet peittyvät välillä nopeastikin jäästä, niin onko noissa kennoissa jotkin sulattimet, käydäänkö ne hakkaamassa aina puhtaaksi jäästä vai aukeaako tuo VLS siilon kansi 10-15 sentin jääkerroksen alta omalla voimallaan? Viimeistä en oikein itse uskoisi ennenkuin näkisin.
Tämä tulikin siis mieleen yleisesti VLS kennoista. Ja varmasti ne on hoidettu systeemillä x. Mielenkiintoni kohdistuukin siihen että miten, millainen systeemi siellä on pohjoisissa oloissa toimivilla aluksilla Koska toisaalta kansi tulisi pitää mahdollisimman viileänä ettei hehkuta näytöillä kuin neitsyt paloaseman pukukopissa. Eikä kuitenkaan päästää luukkuja jäätymäänkään, koska.. noh, se nyt ei olisi hyvä asia.Mitenkähän ne muissa on hoidettu? Luulis että PV on tämän ottanut huomioon.
Etelä-Afrikan lämpöä ajatellessani tuli mieleen että mitenkä nuo talviset ominaisuudet. Kun täällä pohjolassahan laivojen rakenteet peittyvät välillä nopeastikin jäästä, niin onko noissa kennoissa jotkin sulattimet, käydäänkö ne hakkaamassa aina puhtaaksi jäästä vai aukeaako tuo VLS siilon kansi 10-15 sentin jääkerroksen alta omalla voimallaan? Viimeistä en oikein itse uskoisi ennenkuin näkisin.
Minulla ei ole aavistustakaan miten asia on merivoimissa hoidettu, mutta en näe ongelmaakaan.Tämä tulikin siis mieleen yleisesti VLS kennoista. Ja varmasti ne on hoidettu systeemillä x. Mielenkiintoni kohdistuukin siihen että miten, millainen systeemi siellä on pohjoisissa oloissa toimivilla aluksilla Koska toisaalta kansi tulisi pitää mahdollisimman viileänä ettei hehkuta näytöillä kuin neitsyt paloaseman pukukopissa. Eikä kuitenkaan päästää luukkuja jäätymäänkään, koska.. noh, se nyt ei olisi hyvä asia.
Etelä-Afrikan lämpöä ajatellessani tuli mieleen että mitenkä nuo talviset ominaisuudet. Kun täällä pohjolassahan laivojen rakenteet peittyvät välillä nopeastikin jäästä, niin onko noissa kennoissa jotkin sulattimet, käydäänkö ne hakkaamassa aina puhtaaksi jäästä vai aukeaako tuo VLS siilon kansi 10-15 sentin jääkerroksen alta omalla voimallaan? Viimeistä en oikein itse uskoisi ennenkuin näkisin.
En asiasta mitään tiedä, mutta arvelisin, että asia on hoidettu mekaanisilla ja materiaalisilla ratkaisuilla ja avauslaitteistossa on varmaankin sen verran myös voimaa ettei pieni jää sitä pidättele. Ehkäpä niitä myös puhdistetaan tarvittaessa.
Pidän erikoisena, ettei MICA:n laivastoversio ollut ilmatorjunnan vaihtoehtona. Sehän olisi ollut hyvin samankaltainen Umkhonton kanssa, paitsi hinnassa.
Siinä onkin varmaan ollut syy...nuo kaksi muuta "loppusuoralle" päässyttä ohjusta ovat paljon pienempiä. Ilmeisesti Umkhonto oli niin paljon halvempi saman suorituskykyluokan muihin ohjuksiin verrattuna (Barak, Mica) että pikku riski kannatti ottaa. Ja eihän ohjus ihan tyhjästä oltu tempaistu, sehän perustui saman firman menestyksekkäisiin ilmataisteluohjuksiin.
Wikipedia mainitsee Umkhonton laukaisujärjestelmästä että laukaisutietokoneita on yksi jokaista neljää moduulia kohden. Eli ilmeisesti käytännössä laukaisimia pitää asentaa neljän kappaleen nippuna. Isommassa aluksessa varmaan sitten onnistuisi vaikka 2*4, neljä laukaisinta molemmilla puolilla jos ne ei keskilaivaan mahdu?