Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mk41 VLS-kennosto, johon ohjuskanisterit ladataan. Pakkasominaisuuksista en löytänyt mitään. Ehkä US Navylle ei ole aihe tullut vastaan, mietitään sitten. Sarana todennäköisesti sisältää koneellisen avausmekanismin, kumitiivisteet ei jäädy kiinni kovin helposti, kennostossa voi olla sähkölämmitys jne.

Open_VLS_hatches_on_USS_Hue_City_(CG-66).jpg


Asiasta hieman toiseen, Usan Arctic Combat Ship -konsepti, jäätä murtava 105x20 metriä alus:
http://web.mit.edu/2n/events/DsgnSymp/slides/4 MIT 2012 SDS ACS presentation.pdf
 
Mk41 VLS-kennosto, johon ohjuskanisterit ladataan. Pakkasominaisuuksista en löytänyt mitään. Ehkä US Navylle ei ole aihe tullut vastaan, mietitään sitten. Sarana todennäköisesti sisältää koneellisen avausmekanismin, kumitiivisteet ei jäädy kiinni kovin helposti, kennostossa voi olla sähkölämmitys jne.

Mahtaako luukku jaksaa aueta jos päällä on kymmensenttinen jäälaatta? Voi olla että lekalle on käyttöä.
 
Siviilialuksissa on parraslistaa, kaiteita ja muuta tutkassa näkyvää, johon kertyy reilusti jäätä avovedessä pakkasella tuulisella säällä.
Jos tehdään aluksesta kunnolla häiveversio, ei kukaan pääse keulaan hakkaamaan jäitä tippumatta liukkaalta pinnalta mereen. Niinpä pintaan tarvitaan jo työturvallisuus syistä lämmitys, mikä sanalla parantaa häiveominaisuuksia infrapunan osalta kun pinnan lämpötila pidetään yhtä paljon plussalla kuin merivesikin. Toisaalta varautuminen biologiseen, kemialliseen tai radiologiseen laskeuman uhkaan vaatii joka tapauksessa myös kannen huuhtelu järjestelmän, minkä luotettava toiminta talvella myös edellyttää lämmitettävyyttä. Ja tarvitaanhan huuhtelua kesällä myös kannen viilentämiseen meriveden lämpötilaan samaten infrapunaemission rajoittamiseen.
Tässä kuvassa: http://www.lentoposti.fi/gallery2/m...2_GALLERYSID=8daeffab7cd7a895bf8b564d6001cd67
tosin on keulassa hieman parrastakin huonontamassa häiveominaisuuksia, mutta kai aluksesta oikeasti voidaan tehdä havainnekuvaa parempikin?
 
Minkä hintaisia ovat VLS kennostot? Esim Mk41 VLS tai Sylver. Mahtuuko nuo tulevaan korvettiin vai joutuuko modaamaan? Mikähän on todennäiköisyys, että VLS hankitaan vai onko tuo jopa pakollinen. Täytyy sanoa, että jos kaikki puristetaan 300miljoonaan ja saadaan vielä kunnon ohjukset niin hyvin menee. Mites kopterit? Niistä en ole nähnyt mitään mainittavaa. Nekin ovat kuitenkin sen 30-40miljoonaa kpl. Mitä tuolla kannella tekee ilman suto-kopteria? Hieman salamyhkäisesti oli mainittu jossain jutussa, että jotain systeemejä (aseita?) voidaan hankkia osana muita hankintoja. Mitähän se tarkoittaa? Voidaanko budjetin ulkopuolelta kuitenkin ostaa esim ohjuksia? Ohjuksethan noissa maksaa. Miksei voi lyödä samantien budjettia sinne 1.5-2.0 miljardiin. Kaatuuko maan talous tuohon. Muutenkin hakataan miljardeja ties mihinkä paskaan. Puolustusvoimat sentään toimii jonkinlaisena vakuutena itsenäisyyden puolesta, asia on tärkeä :).
 
Minkä hintaisia ovat VLS kennostot? Esim Mk41 VLS tai Sylver. Mahtuuko nuo tulevaan korvettiin vai joutuuko modaamaan? Mikähän on todennäiköisyys, että VLS hankitaan vai onko tuo jopa pakollinen. Täytyy sanoa, että jos kaikki puristetaan 300miljoonaan ja saadaan vielä kunnon ohjukset niin hyvin menee. Mites kopterit? Niistä en ole nähnyt mitään mainittavaa. Nekin ovat kuitenkin sen 30-40miljoonaa kpl. Mitä tuolla kannella tekee ilman suto-kopteria? Hieman salamyhkäisesti oli mainittu jossain jutussa, että jotain systeemejä (aseita?) voidaan hankkia osana muita hankintoja. Mitähän se tarkoittaa? Voidaanko budjetin ulkopuolelta kuitenkin ostaa esim ohjuksia? Ohjuksethan noissa maksaa. Miksei voi lyödä samantien budjettia sinne 1.5-2.0 miljardiin. Kaatuuko maan talous tuohon. Muutenkin hakataan miljardeja ties mihinkä paskaan. Puolustusvoimat sentään toimii jonkinlaisena vakuutena itsenäisyyden puolesta, asia on tärkeä :).

Pintatorjuntaohjuksille ja torpedoille on nilmeisesti omat erilliset hankkeensa. Kopterikansi mahdollistaa Rajan tai Maavoimien kopterien käytön aluksilta. Tai vaikka kopteri-UAVn.
 
Pintatorjuntaohjuksille ja torpedoille on nilmeisesti omat erilliset hankkeensa. Kopterikansi mahdollistaa Rajan tai Maavoimien kopterien käytön aluksilta. Tai vaikka kopteri-UAVn.

Miten hyvin Rajan tai Maavoimien kopteri soveltuu merikäyttöön laivalla sotilastarkoitukseen, ei siis meripelastus tms? Eikös NH-90 ole kuitenkin meriversio erikseen? Ja eihän Rajan vehkeissä ole mitään aseistusta... Eikös suto koptereisa ole yleensä joku torpedo kyydissä? Nuo UAVit onkin varmaan ihan toimivia. Jotenkin tuntuu, että tässä mennään taas alimman budjetin mukaan. Yritän olla kuitenkin optimistinen ja toivon että pätevä vaihtoehto löytyy.
 
Mk41 VLS-kennosto, johon ohjuskanisterit ladataan. Pakkasominaisuuksista en löytänyt mitään. Ehkä US Navylle ei ole aihe tullut vastaan, mietitään sitten. Sarana todennäköisesti sisältää koneellisen avausmekanismin, kumitiivisteet ei jäädy kiinni kovin helposti, kennostossa voi olla sähkölämmitys jne.

Open_VLS_hatches_on_USS_Hue_City_(CG-66).jpg


Asiasta hieman toiseen, Usan Arctic Combat Ship -konsepti, jäätä murtava 105x20 metriä alus:
http://web.mit.edu/2n/events/DsgnSymp/slides/4 MIT 2012 SDS ACS presentation.pdf

Ihan mieltä lämmittää katsoa tuo jäätämurtava konsepti..
Propulsiopuolella hieno laite-esittely... ABS luokka ja -40 asteen olosuhteiden hitsisaumat, Taivalkosken pojille mukavasti hitsausta tarjolla tuon bodin tiimoille ja asennuslohkolle... ;)
Suomalaista Ydinosaamista!
 
Viimeksi muokattu:
Miten hyvin Rajan tai Maavoimien kopteri soveltuu merikäyttöön laivalla sotilastarkoitukseen, ei siis meripelastus tms? Eikös NH-90 ole kuitenkin meriversio erikseen? Ja eihän Rajan vehkeissä ole mitään aseistusta... Eikös suto koptereisa ole yleensä joku torpedo kyydissä? Nuo UAVit onkin varmaan ihan toimivia. Jotenkin tuntuu, että tässä mennään taas alimman budjetin mukaan. Yritän olla kuitenkin optimistinen ja toivon että pätevä vaihtoehto löytyy.

Ei niistä sutokäyttöön ole vaikka Super Pumaan aikanaan kyllä hankittiin myös sonar-kalustoa. Lähinnä kyseeseen voisi varmaan tulla aluevalvontaan liittyvä tukeutuminen tms. Hekokansihan on toisaalta luonnollinen valinta kun varustusta ei kuitenkaan ole varaa hankkia kannen täydeltä ja tilaa on.
 
Ei niistä sutokäyttöön ole vaikka Super Pumaan aikanaan kyllä hankittiin myös sonar-kalustoa. Lähinnä kyseeseen voisi varmaan tulla aluevalvontaan liittyvä tukeutuminen tms. Hekokansihan on toisaalta luonnollinen valinta kun varustusta ei kuitenkaan ole varaa hankkia kannen täydeltä ja tilaa on.

Kyllä, näinhän se taitaa olla.
 
Minkä hintaisia ovat VLS kennostot? Esim Mk41 VLS tai Sylver. Mahtuuko nuo tulevaan korvettiin vai joutuuko modaamaan?

Yritin etsiä Mk441-kennoston hintoja: 2007 LockMart solmi $16 miljoonan sopparin neljän kennoston toimittamisesta (kolme Australiaan ja yksi Espanjaan). Kaikissa aluksissa on 48 siilon kennosto, eli kuusi 8 siilon moduulia per alus. Tämän perusteella voisi sanoa että yksi moduuli maksoi noin 650 tuhatta taalaa. En tiedä olivatko Tactical- vai Strike-pituisia, veikkaan edellämainittua. Hollantilaisten it-hävittäjissä ainakin ovat taktisia.
V. 2003 $67 miljoonan soppari kennojen toimittamisesta kahteen Arleigh Burkeen, ja viiden muun aluksen kennojen huoltoon ja modernisointiin. Tämä tekisi noin $2.7 miljoonaa per moduli, mutta kontrahti on selvästi isompi. Arleigh Burkeissa on Strike-pituiset siilot.

Laukaisin itsessäänhän on mekaanisesti yksinkertainen. Kalliiksi se tulee kun se täytetään ohjuksilla. Kansitilan puolestahan Sylver ja Mk41 vievät jopa vähemmän tilaa kuin Umkhonto, mutta ovat varmaan jonkun verran painavampia. Mk41 Tactical painaa 13.5 tonnia per 8 siilon moduli, ja vastaava Sylver A-50 8 tonnia. Suunnittelun puolesta 2-3 moduulia menisivät kyllä helposti 2000-3000 tonnin alukseen.
 
Siviilialuksissa on parraslistaa, kaiteita ja muuta tutkassa näkyvää, johon kertyy reilusti jäätä avovedessä pakkasella tuulisella säällä.
Jos tehdään aluksesta kunnolla häiveversio, ei kukaan pääse keulaan hakkaamaan jäitä tippumatta liukkaalta pinnalta mereen. Niinpä pintaan tarvitaan jo työturvallisuus syistä lämmitys, mikä sanalla parantaa häiveominaisuuksia infrapunan osalta kun pinnan lämpötila pidetään yhtä paljon plussalla kuin merivesikin. Toisaalta varautuminen biologiseen, kemialliseen tai radiologiseen laskeuman uhkaan vaatii joka tapauksessa myös kannen huuhtelu järjestelmän, minkä luotettava toiminta talvella myös edellyttää lämmitettävyyttä. Ja tarvitaanhan huuhtelua kesällä myös kannen viilentämiseen meriveden lämpötilaan samaten infrapunaemission rajoittamiseen.
Tässä kuvassa: http://www.lentoposti.fi/gallery2/m...2_GALLERYSID=8daeffab7cd7a895bf8b564d6001cd67
tosin on keulassa hieman parrastakin huonontamassa häiveominaisuuksia, mutta kai aluksesta oikeasti voidaan tehdä havainnekuvaa parempikin?

Et sitten ole koskaan nähnyt esimerkiksi lumenpudottajien työsuojeluvälineitä?

Alapuolisessa kuvassa asennetaan Huitfeldtiin valaistusta:

0045-DSC_4500.jpg



Lisää kuvia Iver Huitfeldtistä: http://intercepts.defensenews.com/2...nd-built-on-a-budget-denmarks-latest-frigate/
 
Et sitten ole koskaan nähnyt esimerkiksi lumenpudottajien työsuojeluvälineitä?

Alapuolisessa kuvassa asennetaan Huitfeldtiin valaistusta:

0045-DSC_4500.jpg



Lisää kuvia Iver Huitfeldtistä: http://intercepts.defensenews.com/2...nd-built-on-a-budget-denmarks-latest-frigate/
Olen nähnyt valjaita muillakin kattotyöntekijöillä kuin lumenpudottajilla. Sellaisten käyttö vaatii kiinnityspisteitä kannelle ja hidastaa työtä tuomatta mitään lisäarvoa lämmittämiseen verrattuna. Tuollainen laiva tuottaa kulussa ollessaan helposti 10 litraa 90+ asteista jäähdytysvettä joka sekunti. Jäähakuilla hakkaamalla et voi torjua biologisia, kemiallisia aseita etkä ydinlaskeumaa mitenkään, eikä se vesisuihku niitä vastaan toimi talvioloissa ilman lämmitystä, joka siis tarvitaan joka tapauksessa. Jääpaakut kannella huonontaa häivettä sekä tutkassa että infrapunassa merkittävästi.
 
Olen nähnyt valjaita muillakin kattotyöntekijöillä kuin lumenpudottajilla. Sellaisten käyttö vaatii kiinnityspisteitä kannelle ja hidastaa työtä tuomatta mitään lisäarvoa lämmittämiseen verrattuna. Tuollainen laiva tuottaa kulussa ollessaan helposti 10 litraa 90+ asteista jäähdytysvettä joka sekunti. Jäähakuilla hakkaamalla et voi torjua biologisia, kemiallisia aseita etkä ydinlaskeumaa mitenkään, eikä se vesisuihku niitä vastaan toimi talvioloissa ilman lämmitystä, joka siis tarvitaan joka tapauksessa. Jääpaakut kannella huonontaa häivettä sekä tutkassa että infrapunassa merkittävästi.

Olit vain sitä mieltä, että "jos tehdään aluksesta kunnolla häiveversio, ei kukaan pääse keulaan hakkaamaan jäitä tippumatta liukkaalta pinnalta mereen", ja että "pintaan tarvitaan jo työturvallisuus syistä lämmitys". Näinhän asia ei ole, kannella liikkuvan miehistön turvallisuus voidaan varmistaa muutoinkin.

Lämmityksen hyödyllisyyteen/haitallisuuteen muutoin en ole ottanut kantaa. Enkä otakaan, koska en LVI-alasta mitään ymmärrä. :D
 
Tämä tuli itselle yllätyksenä että Umkhonto voidaan ampua myös pintakohteita vastaan, en tiedä olenko sitten elänyt jossain pullossa?
The basic Umkhonto system can deal with four targets simultaneously. Apart from the range improvement over the Block 1 missile, the Block 2 also has a further-refined IR seeker with better look-down capability in a cluttered littoral environment, which should also enhance its effectiveness in its secondary anti-surface mode
 
Back
Top