Merivoimien kehitysnäkymät

Pidän epätodennäköisenä, että Natolla tai Ruotsilla olisi alusosastoja, jotka toimisivat epäammattimaisesti. Sotaa käyvän valtion takapihalla ei kannata hiippailla ilmoittamatta läsnäolostaan ja aikeistaan selkeästi. Purjehduskieltoalueen rikkominen ei ole tervepäisten hommaa.
Voi jos tosimaailma olisikin noin selkeää ja helppoa.

Ei ole kyse siitä, kauanko tietty alus on paikassa X. Kyse on siitä, kuinka kauan paikassa X on alus. Jos pidämme säännöllisesti alusta avomerellä 20x20 km ruudussa, niin ennen pitkää siihen kohdistetaan asevaikutusta, vaikka alusta sitten vaihdettaisiin kuuden tunnin välein. Sama koskee myös ilma-aluksia, mutta ilma-aluksen selviytymismahdollisuudet (lue: pakomahdollisuudet) lienevät nopeuden ansiosta huomattavasti paremmat.
Miksi alusta täytyisi pitää samassa ruudussa?


Monitoimihävittäjä kykenee tuottamaan tilannekuvaa selvästi laajemmalta alueelta lentokorkeutensa ansiosta. Miksi merivalvontalentokoneitakaan muuten käytettäisiin?

Ensinnäkin tilannekuvaa tuotetaan monesta ulottuvuudesta ja monella tavalla. Mainitsemasi merivalvontakone on muuten siihen touhuun verrattoman etevämpi kuin hävittäjä.

Tilannekuvaa muuten pitää tuottaa ei vain pinnasta vaan myös pinnan alta. Verrataanpa sensoreita.

Hävittäjän välineitä tilannekuvan tuottamiseen ovat sen tutka, IRST ja RWR. Tutka näkee 80-140 asteen avauskulmalla koneen nokan suuntaan. Havaintoetäisyys 1m2 lentokoneeseen voisi olla ehkä 150km? 10m2 sotalaivaan ehkä 250km, sukellusveneeseen 0km. Tunnistuskyky (alusosastoon) onkin toinen juttu, sitä varten täytyy ajaa jo verraten lähelle, todennäköisesti alusosaston IT:n kantamalle. RWR voinee varoittaa tutkista melko kaukaa.

Sotalaivassa sensoreita lienevät sen tutka, tv/ir-sensori, tutkavaroitin, elti-järjestelmä sekä hinattava sonar.

Sotalaivan tutkan antenni rotatoi ja instrumentoitu mittausetäisyys voi olla 360 sektoriin lentokoneeseen korkeudesta riippuen vaikka 200-300km. Sotalaivaan se lienee tutkahorisontin etäisyys. Elti-järjestelmä poiminee matalan taajuuden lähetteet niiden taipumisen johdosta varsin kaukaa ja korkean taajuuden lähetteet horisontin puitteissa. Aluksella voi olla myös lähetteiden analysointikyky. Sonarin havaintoetäisyys monista tekijöistä riippuen voi olla muutamasta kilometristä ehkä pariinkymmeneen kilometriin. TV/ IR-sensori toiminee muutamaan kymmeneen kilometriin.

Monitoimihävittäjän sensorit eivät välttämättä yllä kaikilta osin samalle tasolle kuin pinta-aluksen tai tehtävään erikoistuneen merivalvontalentokoneen, yksittäisten periskooppien metsästys merestä on fantasiaa. Suuria ei-häive-aluksia ja tavanomaisia ilma-aluksia pystytään kuitenkin havaitsemaan olennaisesti kauempaa kuin pinta-aluksilla, koska tutkahorisontti ei aseta vastaavia rajoitteita.
Kuten sanottua kyse ei ole vain havaitsemisesta vaan pitää tietää mitä on havainnut. Pelkkä piste karttaprojektiossa ei useinkaan riitä. Sekä hävittäjällä että aluksella on sellaisia kykyjä mitä toisella ei ole, eikä hävittäjä voi korvata aluksen sensoripakettia sellaisenaan. Mikään ei myöskään tue väitettä hävittäjän kyvystä havaita lentokone olennaisesti kauempaa täsmentämättä maalin lentokorkeutta.
 
Merivoimien kehitysnäkymissä "99" kaipaisi kipeästi seuraajaa. Se auttaisi myös tilannekuvan luomisessa sekä antaisi ihan oikean operatiivisen syyn toimia yli 80 kilometrin päässä omista rannoista.
 
Merivoimien kehitysnäkymissä "99" kaipaisi kipeästi seuraajaa. Se auttaisi myös tilannekuvan luomisessa sekä antaisi ihan oikean operatiivisen syyn toimia yli 80 kilometrin päässä omista rannoista.
Tuohan selitettiin aikanaan, että sama tekniikka saatiin mahtumaan muihin aluksiin. Taisi olla täyttä höpöhöpöä.
 
Uusi valvonta-alus Kustaanmiekan tilalle olisi järjetöntä rahanhaaskausta. Ei välttämättä teknisessä mielessä huono vaan taloudellisesti.

Meillä on kaksi alusta tällä hetkellä joilla on vähintään vastaavat, todennäköisesti paremmat kyvyt tutkataajuusalueen tiedusteluun. Viestitiedustelun kyvyt ainakin paikallisesti saattoivat heiketä
 
En täysin sisäistänyt viime päivinä käydyn keskustelun kaikkia vivahteita mutta: on tietysti selvää ettei uusia aluksia hankita sen vuoksi että saadaan it-ohjus- ja tutkalavetti. Ihan niinkuin panssarilaivojakaan ei hankittu sen vuoksi että saatiin ilmatorjuntatykit ja -laskimet. Kyllä niistä siinäkin hommassa on hyötyä mutta ne kyvyt tulevat vain siinä sivussa muiden vaatimusten ohella. Syy miksi nyt halutaan hankkia 4 alusta eikä 8 alusta on ettei aikaisemmin ollut teknisiä mahdollisuuksia saada haluttuja ominaisuuksia sellaisiin runkoihin joita meillä on mahdollista ja käytännöllistä rakentaa. Kuten merivoimien selvityksistä kävi ilmi niin tämäntapaisiakin ratkaisuja on harkittu ja ne todettiin vähemmän kustannustehokkaiksi. Ja jäähän meille edelleen ohjusveneitä niin ettei pienempiä ja saaristoon "maastoutuvampia" aluslavetteja olla kokonaan hylkäämässä.

Lisäksi Itämeren meristrateginen tilanne muuttui valtavasti Neuvostoliiton hajottua. Aikaisemmin Suomi pyrki keskittämään resurssit tietoisesti epäsymmetrisesti pintatorjuntaan koska oletetulla vihollisella(silla) oli niin murskaava ylivoima siinä suhteessa ja massiivinen maihinnoususkenaario oli todellinen uhka. Nykyään tällainen on aika kaukainen uhkakuva, joten meripuolustuksenkin on pystyttävä reagoimaan muihinkin skenaarioihin. Valitettavasti nämä "Brahmos-patterit kuorma-autoissa" -miehet elävät 30 vuotta menneisyydessä.
 
Valitettavasti pinta-alusten uhka on edelleenkin se maista, mereltä tai pinnalta ammuttu mto. Ne ovat myös kehittyneet ja osuvat entistä haasvampiin maaleihin. Samoin niiden tulen johto on kehittynyt.
 
Laitan tänne, koska koskettaa olennaisesti merivoimien tulevaisuutta myös. Merimiehet saavat olla ylpeitä noin mahtavasta ylipäälliköstä!
 
Uusi valvonta-alus Kustaanmiekan tilalle olisi järjetöntä rahanhaaskausta. Ei välttämättä teknisessä mielessä huono vaan taloudellisesti.

Meillä on kaksi alusta tällä hetkellä joilla on vähintään vastaavat, todennäköisesti paremmat kyvyt tutkataajuusalueen tiedusteluun. Viestitiedustelun kyvyt ainakin paikallisesti saattoivat heiketä

Se että kahdella miinalaivalla on oman toimen ohessa jonkin verran vuosituhannen vaihteen aikaista tekniikka tiedusteluun ei todellakaan vastaa uutta valvonta/tiedustelualusta. Enkä tällä ota nyt edes kantaa
muinaiseen ilmavoimat/viestikoelaitos/merivoimat reviirikiistaan, vaan yksinkertaisesti merivoimilta puuttuu tällä hetkellä lähes täysin yksi melko olennainen kyky. Sukellusveneiden puuttuminen vielä vahvistaa
tätä vajetta.
 
Erityisolosuhteet jälleen. Jostain syystä muut maat ei saa mahdutettua riittävästi tiedustelukykyä muihin aluksiin. Ja kysehän ole pelkästään laitteistosta, vaan miehistön osaamisesta ja tehtävien luonteesta.
Sekin Casan kontti on nauttinut "erityisolosuhteista" luvattoman kauan. Lieneekö vieläkään tuotannossa? Media ei ole ainakaan huudellut asiasta.
 
Erityisolosuhteet jälleen. Jostain syystä muut maat ei saa mahdutettua riittävästi tiedustelukykyä muihin aluksiin. Ja kysehän ole pelkästään laitteistosta, vaan miehistön osaamisesta ja tehtävien luonteesta.
Miten on jenkkien tukialusosastojen kanssa? En ole nähnyt varsinaista signaalialusta koskaan armadoissa mukana. Ilmeisesti lentotukialuksessa itsessään on viimeisen päälle järjestelmät ja vielä ilmaan nostettavat sensorit.
 
Se että kahdella miinalaivalla on oman toimen ohessa jonkin verran vuosituhannen vaihteen aikaista tekniikka tiedusteluun ei todellakaan vastaa uutta valvonta/tiedustelualusta. Enkä tällä ota nyt edes kantaa
muinaiseen ilmavoimat/viestikoelaitos/merivoimat reviirikiistaan, vaan yksinkertaisesti merivoimilta puuttuu tällä hetkellä lähes täysin yksi melko olennainen kyky. Sukellusveneiden puuttuminen vielä vahvistaa
tätä vajetta.
Eikö ulkosaaristossa mahdollisesti sijaitsevat "asemat" korvaisi hieman varsinaista alusta?
 
Miten on jenkkien tukialusosastojen kanssa? En ole nähnyt varsinaista signaalialusta koskaan armadoissa mukana. Ilmeisesti lentotukialuksessa itsessään on viimeisen päälle järjestelmät ja vielä ilmaan nostettavat sensorit.

Varmaan lentotukialukselle mahtuu henkilöstöä ja laitteistoa analysoimaan lentävien vehkeiden keräämää tietoa, mutta onhan jenkeilläkin noita tiedustelualuksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_...rveillance.2C_Intelligence_.26_Survey_Vessels

Eikö ulkosaaristossa mahdollisesti sijaitsevat "asemat" korvaisi hieman varsinaista alusta?

Vain hieman. Entä jos Venäjän Itämeren laivasto harjoittelee Kaliningradin ympäristössä ja haluaisimme seurata tapahtumia aitiopaikalta?
 
Ei varmastikaan mutta mielestäni artikkelilla oli pointtinsa. Onko puolustuvoimien analyysi kyvyistään realistinen? Olisiko pitänyt panostaa 4 suuren aluksen sijasta vaikkapa 6 pienempään tai 8 pienempään? Olisiko pitänyt siirtää panostusta maalta - merelle ohjuksiin? Tai vaikka ilmastalaukaistaviin ohjuksiin? Nyt ollaan saamassa 4 purkkia joidenka koko tekee niiden kätkemisestä vaikeaa vaikka toiminta tapahtuisi vain saaristossa. Niiden syväys on aivan varmasti enemmän mitä esim. Ohjusveneillä. Niiden naamioiminen saarenkylkeen on oma juttunsa eikä välttämättä auta. Niiden vieminen saariston ulkopuolelle tekee niistä käytännössä maaleja. Ne aivan varmasti näkyvät. En kiistä merireittien tärkeyttä Suomelle ja niiden aukipitämisen hyviä puolia. Mietin vain onko se kuinka realismia Suomen resursseilla? Olisiko 1,2mrd€ tai mahdollisesti jopa enemmän, voitu käyttää jotenkin paremmin.
1) Suomen Sotilaassa on oma Venäjän Wunderwaffe fanitusosasto
2) Tuo isommat alukset v ohjusveneet, kuorma-auto-ohjukset, sinkobusterit keskustelua on käyty vuosia. Eläkkeellä oleva maavoimien kenraali, Venäjän kantoja myötäilevä kansanedustaja joka haluaa 5k tarkka-ampujaa ja sinkobustereita sekä eräs toimittaja jota kiukuttaa kansainväliset alusten matkat vastutstavat merivoimien suunnitelmia. Tutustu keskusteliuun. sitä on turha käydä uudelleen.
 
Varmaan lentotukialukselle mahtuu henkilöstöä ja laitteistoa analysoimaan lentävien vehkeiden keräämää tietoa, mutta onhan jenkeilläkin noita tiedustelualuksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_...rveillance.2C_Intelligence_.26_Survey_Vessels



Vain hieman. Entä jos Venäjän Itämeren laivasto harjoittelee Kaliningradin ympäristössä ja haluaisimme seurata tapahtumia aitiopaikalta?
Isoveljemme alus seuraa puolestamme Gotlannin edustalla.
 
Varmaan lentotukialukselle mahtuu henkilöstöä ja laitteistoa analysoimaan lentävien vehkeiden keräämää tietoa, mutta onhan jenkeilläkin noita tiedustelualuksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_...rveillance.2C_Intelligence_.26_Survey_Vessels



Vain hieman. Entä jos Venäjän Itämeren laivasto harjoittelee Kaliningradin ympäristössä ja haluaisimme seurata tapahtumia aitiopaikalta?

Limusiineille ja signaalitiedustelualuksille on yhteistä, että ne on välittömästi tunnistettavissa limusiineiksi tai signaalitiedustelualuksiksi, mikä saattaa rajoittaa jälkimmäisten toimintamahdollisuuksia.

150120130053-russia-spy-ship-viktor-leonov-2014-large-169.jpg
 
Isoveljemme alus seuraa puolestamme Gotlannin edustalla.

Tässä maailmassa mitään ei saa ilmaiseksi. Edes ruotsalaisilta. Tiedosta käydään vaihtokauppaa. Kysy vaikka norjalaisilta, jotka kokivat Marjatan tarpeelliseksi huolimatta Nato-jäsenyydestään.
 
Limusiineille ja signaalitiedustelualuksille on yhteistä, että ne on välittömästi tunnistettavissa limusiineiksi tai signaalitiedustelualuksiksi, mikä saattaa rajoittaa jälkimmäisten toimintamahdollisuuksia.

150120130053-russia-spy-ship-viktor-leonov-2014-large-169.jpg

Saattaa rajoittaa. Rauhan aikana kaikki vakoilevat kaikkia, eikä sille ei voi mitään.
 
Mielenkiintoista juttua SNA 2017 näyttelystä (US)mm.
- US NAVY suunnittelee DDG 1000 AGS:n ammukseksi Excalibur Mk1b:ä
- Harpoon ER tulossa NAVYlle 2017, kantama 167+ NM
- SEA RAM Block 2, SEA RAM korvaamaan Mk 49 laukaisimet LCS:än
 
Back
Top