Voi jos tosimaailma olisikin noin selkeää ja helppoa.Pidän epätodennäköisenä, että Natolla tai Ruotsilla olisi alusosastoja, jotka toimisivat epäammattimaisesti. Sotaa käyvän valtion takapihalla ei kannata hiippailla ilmoittamatta läsnäolostaan ja aikeistaan selkeästi. Purjehduskieltoalueen rikkominen ei ole tervepäisten hommaa.
Miksi alusta täytyisi pitää samassa ruudussa?Ei ole kyse siitä, kauanko tietty alus on paikassa X. Kyse on siitä, kuinka kauan paikassa X on alus. Jos pidämme säännöllisesti alusta avomerellä 20x20 km ruudussa, niin ennen pitkää siihen kohdistetaan asevaikutusta, vaikka alusta sitten vaihdettaisiin kuuden tunnin välein. Sama koskee myös ilma-aluksia, mutta ilma-aluksen selviytymismahdollisuudet (lue: pakomahdollisuudet) lienevät nopeuden ansiosta huomattavasti paremmat.
Monitoimihävittäjä kykenee tuottamaan tilannekuvaa selvästi laajemmalta alueelta lentokorkeutensa ansiosta. Miksi merivalvontalentokoneitakaan muuten käytettäisiin?
Ensinnäkin tilannekuvaa tuotetaan monesta ulottuvuudesta ja monella tavalla. Mainitsemasi merivalvontakone on muuten siihen touhuun verrattoman etevämpi kuin hävittäjä.
Tilannekuvaa muuten pitää tuottaa ei vain pinnasta vaan myös pinnan alta. Verrataanpa sensoreita.
Hävittäjän välineitä tilannekuvan tuottamiseen ovat sen tutka, IRST ja RWR. Tutka näkee 80-140 asteen avauskulmalla koneen nokan suuntaan. Havaintoetäisyys 1m2 lentokoneeseen voisi olla ehkä 150km? 10m2 sotalaivaan ehkä 250km, sukellusveneeseen 0km. Tunnistuskyky (alusosastoon) onkin toinen juttu, sitä varten täytyy ajaa jo verraten lähelle, todennäköisesti alusosaston IT:n kantamalle. RWR voinee varoittaa tutkista melko kaukaa.
Sotalaivassa sensoreita lienevät sen tutka, tv/ir-sensori, tutkavaroitin, elti-järjestelmä sekä hinattava sonar.
Sotalaivan tutkan antenni rotatoi ja instrumentoitu mittausetäisyys voi olla 360 sektoriin lentokoneeseen korkeudesta riippuen vaikka 200-300km. Sotalaivaan se lienee tutkahorisontin etäisyys. Elti-järjestelmä poiminee matalan taajuuden lähetteet niiden taipumisen johdosta varsin kaukaa ja korkean taajuuden lähetteet horisontin puitteissa. Aluksella voi olla myös lähetteiden analysointikyky. Sonarin havaintoetäisyys monista tekijöistä riippuen voi olla muutamasta kilometristä ehkä pariinkymmeneen kilometriin. TV/ IR-sensori toiminee muutamaan kymmeneen kilometriin.
Kuten sanottua kyse ei ole vain havaitsemisesta vaan pitää tietää mitä on havainnut. Pelkkä piste karttaprojektiossa ei useinkaan riitä. Sekä hävittäjällä että aluksella on sellaisia kykyjä mitä toisella ei ole, eikä hävittäjä voi korvata aluksen sensoripakettia sellaisenaan. Mikään ei myöskään tue väitettä hävittäjän kyvystä havaita lentokone olennaisesti kauempaa täsmentämättä maalin lentokorkeutta.Monitoimihävittäjän sensorit eivät välttämättä yllä kaikilta osin samalle tasolle kuin pinta-aluksen tai tehtävään erikoistuneen merivalvontalentokoneen, yksittäisten periskooppien metsästys merestä on fantasiaa. Suuria ei-häive-aluksia ja tavanomaisia ilma-aluksia pystytään kuitenkin havaitsemaan olennaisesti kauempaa kuin pinta-aluksilla, koska tutkahorisontti ei aseta vastaavia rajoitteita.