Kirjoitamme ehkä vähän eri lähtökohdista?
Olen pitänyt prioriteettina korvettien varustamista, ja ohjusveneisiin liittyvä näkökantani on kiinteässä yhteydessä siihen. On ihan totta, ettei Haminoiden poisto olisi erityisen onnistunut säästötoimenpide. Sen sijaan olen sitä mieltä, että jos esimerkiksi suto-torpedot on varaa ostaa vain neljälle alukselle, niin ne tulee asentaa korvetteihin. Syitä tähän on useita. Yksi on se, että korvetit palvelevat yli 30 vuotta, kun taas Haminat ovat jo elinkaarensa puolivälissä (eli säästetään kustannuksissa pitkässä juoksussa, kun torpedojen integaatiota ei tarvitse suorittaa ensin ohjusveneisiin ja niiden poistuessa korvetteihin). Toinen on se, että korvetit pystyvät operoimaan tehokkaasti myös jäissä (varsinkaan sukellusveneuhka ei katso jääpeitettä). Kolmas syy on siinä, ettei isosta ja varustamattomasta (tai heikosti varustetusta) rungosta synny kuin kuluja ilman mainittavaa suorituskykyä. Neljäs syy lähentelee
@StmSvejk :n nihilististä maailmankuvaa: jos merivoimien aluskalustoa leikataan tulevaisuudessa säästösyistä, niin vahinko on pienempi, jos ohjusveneitä ei ole remontoitu viimeisen päälle juuri ennen leikkauksia.
Hyvä tietysti on, mikäli rahaa riittää Haminoiden kykyjen kasvattamisen lisäksi vielä korvettien säälliseen varustamiseen. Jos taas täytyy alkaa pohtia, jätetäänkö kaksi korvettia ilman ilmatorjuntaohjuksia ja hankitaanko torpedot vain ohjusveneisiin, niin kyllähän Haminoihin pitää voida koskea tuossa tilanteessa.
Haminoiden MLU:n hinnaksi arvioitiin muistaakseni 150 miljoonaa euroa puolustusteollisuuden kalvosulkeisissa eduskunnan puolustusvaliokunnalle. Rauma-luokan MLU maksoi muistaakseni n. 70 miljoonaa euroa, joten 150 miljoonaa saattaa hyvin sisältää myös esimerkiksi pintatorjuntaohjuksen ja suto-varustuksen integraation aluksiinn, mutta tuskin itse aseita. Kun aluksilla itselläänkin on vielä jokin arvo, niin kahden aluksen päivittämättä jättämisellä ja myymisellä voisi vapauttaa merkityksellisen määrän rahaa muihin tarkoituksiin (100-150 miljoonaa euroa?)