Merten sheriffi kirjoitti:Osa Kuhista on kuulemma jo poistettu käytöstä. En tiedä, että onko tästä
ollut puhetta.
Kaksi oli jossain vaiheessa huutokauppalistalla, onkohan lopuillakin jo lähtö lähellä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Merten sheriffi kirjoitti:Osa Kuhista on kuulemma jo poistettu käytöstä. En tiedä, että onko tästä
ollut puhetta.
yrjö kirjoitti:Mitä jos miinottaminen tapahatuu vedenalaisesti? Saaristo ei edusta Suomen merenkulkualueetsa kuin osaa. Vaikka kulien tähystys merkkaisi kaikki miinat Saaristomerellä, mites Rauma, Pori, Kaskinen ja Vaasa? Laitetaanko kulit sinnekin tähystämään rannalta?
yrjö kirjoitti:perustelut sille, miksi nämä Katanpää-luokan alukset ovat huonoja Suomen vesille ja nyt on sanottu, että pohja ei ole kiveä ja hiekkaa.
Mosuri kirjoitti:Kannattaisiko Yrjön nyt lukaista se viestini uudelleen.
Ja miettiä miksi panostamme sellaiseen alaan jonka kanssa tehdään yhteistyötä länsiliittouman suuntaan.
Ja miettiä uskooko ylipäätänsä kukaan missään, että Suomen laivaston alukset saattavat Tanskan salmista laivasaattueita Vuosaaren satamaan.
Miten niitä miinoituksia on ennen havaittu. No kerrotaan nyt kaikille, että Saaristomerellä on täyden lkp:n jälkeen 20 000 ukkoa ja niillä on hyvin aikaa kiikaroida mitä merellä tapahtuu. Kuli näkee ja kuli katsoo mihin putoaa ja kuli ilmoittaa radiolla eteenpäin ja taas ilmestyy herätemiinan kuva merivoimien kartalle. Ja niitä väyliä valvomaan on kiinnitetty miehiä oikein enemmänkin. Merisodankäynnin punainenlanka kun on Suomessa "väylät ja kulkureitit täyteen miinoja ja jos vihulainen raivaa kulkureittiä niin sitten raivaaja pohjaa meritorjuntaohjuksella, rannikkotykillä tai sitten vaikka kulit ampuu väylän varrella olevalta saarelta jollain antiikkisella suorasuuntausaseella raivaajan pohjaan". Kun rauhansopimuksen muste on kuivunut niin vihollisen miinoitteet ehditään kyllä etsiä ja satamiin raivata sopivia väyliä.
Todellisuudessa uudet miinanetsintäalukset soveltuvat huonosti Suomen vesille. Kannattaa katsoa mitä merenpohjasta löytyy täälläpäin- ei löydy tasaista kalliota ei löydy hiekkapohjaa.
Onnittelen Suomen puolustusvoimia typerät ja epäonnistuneet hankinnat jatkuvat edelleenkin Tuuli, NH-90, ilmavoimien typerät yhteyskoneet ja lapsellinen ilmasta maahan projekti. Nyt sen seuraksi sitten saadaan miinanetsintäaluksia joilla muka käydään puolustusdoktriinin mukaista höpö leikki sotaa missä konttialuksia saatellaan maailman meriltä suomalaissatamiin.
yrjö kirjoitti:Koko rahalla kertasinkoja olisi viisampaa rahan käyttöä, selvä. :lanssi::lanssi::lanssi:
Variaatioita nyt on monta, ei se välttämättä niin mene kuin ajattelet esimerkissäsi immen pillusta. Onko varaa jättää mahdollisuudet laskuista ja mainitut satamat olivat pari esimerkkiä, joihin takerrut. Siinäkö on argumentit: sotaviikolla kaksi joku pääsee Vaasan edustalle miinoittamaan ja sä syöt hatullisen skeidaa... Ei kai se nykyään niin mene, että mahdollinen vihollinen juhlallisesti julistaa sotatilan ja vasta sitten valtiot alkavat sotia rehellisesti kun kerran sotakin on nyt julistettu. Valmisteluja saatetaan tehdä jo ennen varsinaisia sotatoimia, rauhan tai jännityneen tilanteen aikana. Mikä se oli? "Harmaa" aika, mun intistä taitaa olla jo liikaa aikaa. Ahvenanmeren pääsystä olen ihan samaa mieltä ja olen siitä itse jupissut aikoinaan, mutta näissä on aina se mutta. Miinoitus on voitu tehdä vaikka pari viikkoa tai vaikka pari kuukautta etukäteen. Moderni miina on elektronisesti ohjattava, runsaasti "älyä" sisältävä vehje ja se laukaistaan esim. tietyn nimenomaisen herätteen, tietyn tyylisen yleisen herätteen, tietyn määrän jälkeen laskurin laskettua, se voi olla epäaktiivinen määrätyn ajan, näiden yhdistelmänä tai miten vaan. Eli miinoitetun väylän (laajassa mielessä) yli voi ajaa useita laivoja ja mitään normaalista poikkeavaa ei tapahdu. Toisinsanoen tavalliset mosurit elävät siinä uskossa, että ei siellä mitään miinoja ole ja merivoimien valkopukuiset kekkulit ne vaan turhista pärisee. Ei ne uudet pelit mitään Aku Ankkojen sarvimiinoja enää ole vaan salakavalia pirulaisia. On muitakin kulkuvesiä ja satamia mitä esimerkkeinä mainitsin, olisi epätarkoituksenmukaista mainita kaikki mahdolliset satamat ja vedet. Sukellusvene (tai sammakkomiesryhmä pienoissukelluseveneellä tai miehittämätön vedenlainen alus) voi (täsmä)miinoittaa väylät* (*ja väylille johtavat vedet, muut kulkukapeikot ja luonnolliset alueet joissa todennäköisesti kuljetaan. On helpompi kirjoitaa "väylistä" mutta sitä ei tule käsittää niin kuin joku Kustaanmiekka tai Turun saaristo). Kaikkia kulkuvesiä ei voi rannalta tähystää millään. Jos vaikka voisikin, yöllä ja sumussa ei kuitenkaan voi. Miten pitkälle valonvahvistimet, lämpökamerat ja muut tähystysvehkeet näyttää? Esim. merivartioston ei ole läheskään aina helppoa löytää kadonneita ihmisiä saarilta ja luodoilta vaikka nämä henkilöt toivovat tulevansa löydetyiksi. Vartioston kavereilla on ammattitaito, he tekevät sitä työkseen ja moninverroin "kulin" laitteita parempi kalusto. Itse en tähystykseen, optiseen tai muuhun luota sen vertaa, että sen varaan voitaisiin liikenne laskea. Voit saivarella Vaasan miinoittamisesta ja kertasingoista vaikka maailman ääriin, mutta joko kyky etsiä ja tuhota miinoja on näillä aluksilla (tai se olisi saatu muilla vastaavilla) tai sitten sitä käytännössä ei ole kunnollista lainkaan. (no joo saadaanhan noita ROVeja ja AUV:itä jollekin Kala ja Kampela -lautoille, mut on se silti ihan eri asia) Näin se vaan menee, eikä sitä triviaalit esimerkit muuta suuntaan tai toiseen eikä sitä millään poppakonstilla korvata. Jos näitä tai muita vastaavia, vaikka halvempiakin, ei olisi hankittu olisi yksi Merivoimien tehtäviin kuuluva kyky jäänyt saamatta.
Mittakaava on merellä ihan toinen kuin jossain metsässä missä kilometri on jo kohtalainen etäisyys. Jos saaressa ja rannikkolla on kymmeniä tuhansia kuleja joiden tehtävä, vaikka sitten toinen, kolmas tai neljäs on tähystää miinottajia saadaan aikaan tilanne, jossa ei kyetä saamaan aikaan sitä mitä halutaan ja silti järjetön määrä "miestyövuosia" käytetään tehtävään josta ei ole mitään hyötyä. Ei se vihollinenkaan niin uuno ole, että pudottelee näköetäisyydellä keskellä kirkasta päivää miinoja mereen sodan jo alettua. Voi se senkin liikkeen tehdä, mut sit se kyl tajuaa, et noi tietää kanssa.
Miten paljon edullisemmin sitten olisi jotain muuta "vastaavaa" kalustoa saanut tai säästänyt ostamalla vain kaksi alusta jne. en osaa sanoa. Tarjouskilpailun italiaanot kumminkin voittivat ja kokemusta heillä on vastaavien rakentamisesta aika paljon. Jos siellä tehdään Fiatteja tehdään siellä myös Ferrareita. Olisiko säästö tullut "väärässä paikassa"? Ehkä, ehkä ei. Ei sekään fiksua ole, että ostetaan "toivotaan toivotaan"-vehkeitä eli jotain hiukan sinne päin eikä kuranttia tavaraa.
Sen lisäksi Merivoimille tulee kyky ja tietotaito käyttää miehittämättömiä vedenalaisia aluksia mitä pidän myös hyvänä ja tärkeänä avauksena. Ei me ilman uusia leluja pärjätä, mut jaan myös näkemyksen, että maavoimat on aliravittu. Kai nekin jossain vaiheessa jotain ovat saamassa, mut aina kun ilma- tai merivoimat hakkii uutta kalustoa sama itku ja valitus alkaa MÖP-yhteisössä.
yrjö kirjoitti:Itse en tähystykseen, optiseen tai muuhun luota sen vertaa, että sen varaan voitaisiin liikenne laskea.
kimmo.j kirjoitti:Voisiko olla niin, ettei meriväyliä olekkaan todellisuudessa kyetty turvaamaan esim miinoitusta vastaan?
Se että joskus vuonna miekka ja kilpi on tehty jotain tietyllä tavalla, ei takaa keinon tehokkuutta nykyaikana.
Kun tietää pimeätoiminta välineiden määrän, ei tarvitse miettiä kuinka helppoa ilmasta tapahtuvan miinoittamisen havaitseminen on. Puhumattakaan miinan tarkasta sijainista.
Mosuri kirjoitti:kimmo.j kirjoitti:Voisiko olla niin, ettei meriväyliä olekkaan todellisuudessa kyetty turvaamaan esim miinoitusta vastaan?
Se että joskus vuonna miekka ja kilpi on tehty jotain tietyllä tavalla, ei takaa keinon tehokkuutta nykyaikana.
Kun tietää pimeätoiminta välineiden määrän, ei tarvitse miettiä kuinka helppoa ilmasta tapahtuvan miinoittamisen havaitseminen on. Puhumattakaan miinan tarkasta sijainista.
"Voisiko olla niin?"
Lässyn lässyn- sukellusveneestä on laskettu herätemiinoja väylille jo edellisen sodan aikana. Lentokoneista miinoja pudotettiin myös väylille.
Kannattaa jättää kommentointi kokonaan väliin jos oma osaaminen perustuu vain lehdistötiedotteisiin ja muutaman minuutin uutisvälähdyksiin.
kimmo.j kirjoitti:Mosuri kirjoitti:kimmo.j kirjoitti:Voisiko olla niin, ettei meriväyliä olekkaan todellisuudessa kyetty turvaamaan esim miinoitusta vastaan?
Se että joskus vuonna miekka ja kilpi on tehty jotain tietyllä tavalla, ei takaa keinon tehokkuutta nykyaikana.
Kun tietää pimeätoiminta välineiden määrän, ei tarvitse miettiä kuinka helppoa ilmasta tapahtuvan miinoittamisen havaitseminen on. Puhumattakaan miinan tarkasta sijainista.
"Voisiko olla niin?"
Lässyn lässyn- sukellusveneestä on laskettu herätemiinoja väylille jo edellisen sodan aikana. Lentokoneista miinoja pudotettiin myös väylille.
Kannattaa jättää kommentointi kokonaan väliin jos oma osaaminen perustuu vain lehdistötiedotteisiin ja muutaman minuutin uutisvälähdyksiin.
No nyt alkoi kiinnostaa mihin Mosurin osaaminen perustuu?
Jokainen voi toki julistautua guruksi, mutta ei ehkä kannata arvostella muita, jos ei omaa jotain konkreettista.
Raveni kirjoitti:Lentokoneilla miinoittaminen ei nykyään ole a) tarpeellista ja b) on sen verta riskialtista että en ole kuullut sitä enään käytettävän.