Merivoimien kehitysnäkymät

Teette nyt tästä Lääkintäevakuointi Busterista vähän liian ison keissin. Ei siitä varmasti ole missään vaiheessa ollut tarkoitus tehdä isompiin hankintoihin johtavaa tuotetta, vaan testata ja tuotteistaan ottoajoneuvoon (Buster Magnum) sopiva tilapäissysteemi. Eli kokeilla miten paarit sopii veneeseen ja onko evakuointi avoveneellä toteutettavissa potilaan näkökulmasta. Buster Magnum siksi että niitä on runsaasti siviilistä otettaviksi ja se on merikelpoinen/luotettava.

Tärkeimmät rannikon joukot eivät käytä Bustereita vaan heillä on omat veneensä haavoittuneiden evakuointiin ja hoitoon. Jurmoon on ne aikaisemmin mainitut paaritelineet ja lääkintävarustesarjat, tämä on varmaankin lähinnä haavoittuneiden evakuointiin. Jehuun on ilmeisesti hankittu kaksi raskaampaa lääkintäevakuointivarustusta, jonka luulisi mahdollistavan hieman muutakin kuin paaripotilaiden evakuoinnin. Jos sitten jostain linnakkeelta pitää potilaita siirtää rannikolle niin tuollainen Busteri uskoakseni sopisi aivan hyvin ellei toimipaikkana sitten ole joku Utö.

Targa ja Nordstar on tuollaisia hieman merikelpoisempia huviveneitä eli eivät välttämättä tulisi näkemään kauheasti toimintaa Merivoimien käytössä jos kriisiin jouduttaisiin. Huviveneistä toki parhaimmasta päästä ja hienoja kotimaisia tuotteita.

Jos puhutaan merellisestä lääkintä/haavoittuneidenevakuoinnista niin voisin väittää että paras kalusto löytyy Meripelastusseuran kautta. Koko fleetti taitaa olla 130 alusta ja näistä isoja teräs/alumiini runkoisia veneita varmaan pari kymmentä ja suunnilleen sama määrä isoja RIBejä
 
Teette nyt tästä Lääkintäevakuointi Busterista vähän liian ison keissin. Ei siitä varmasti ole missään vaiheessa ollut tarkoitus tehdä isompiin hankintoihin johtavaa tuotetta, vaan testata ja tuotteistaan ottoajoneuvoon (Buster Magnum) sopiva tilapäissysteemi. Eli kokeilla miten paarit sopii veneeseen ja onko evakuointi avoveneellä toteutettavissa potilaan näkökulmasta. Buster Magnum siksi että niitä on runsaasti siviilistä otettaviksi ja se on merikelpoinen/luotettava.

Tärkeimmät rannikon joukot eivät käytä Bustereita vaan heillä on omat veneensä haavoittuneiden evakuointiin ja hoitoon. Jurmoon on ne aikaisemmin mainitut paaritelineet ja lääkintävarustesarjat, tämä on varmaankin lähinnä haavoittuneiden evakuointiin. Jehuun on ilmeisesti hankittu kaksi raskaampaa lääkintäevakuointivarustusta, jonka luulisi mahdollistavan hieman muutakin kuin paaripotilaiden evakuoinnin. Jos sitten jostain linnakkeelta pitää potilaita siirtää rannikolle niin tuollainen Busteri uskoakseni sopisi aivan hyvin ellei toimipaikkana sitten ole joku Utö.

Targa ja Nordstar on tuollaisia hieman merikelpoisempia huviveneitä eli eivät välttämättä tulisi näkemään kauheasti toimintaa Merivoimien käytössä jos kriisiin jouduttaisiin. Huviveneistä toki parhaimmasta päästä ja hienoja kotimaisia tuotteita.

Jos puhutaan merellisestä lääkintä/haavoittuneidenevakuoinnista niin voisin väittää että paras kalusto löytyy Meripelastusseuran kautta. Koko fleetti taitaa olla 130 alusta ja näistä isoja teräs/alumiini runkoisia veneita varmaan pari kymmentä ja suunnilleen sama määrä isoja RIBejä

Ei kai Busteria miksikään meri/rannikkopuolustuksen kantavaksi voimaksi ole kuviteltu. Pääosa joukoista rannikollakin kuitenkin toimii ottokalustolla myös lääkinnän puolella joten ihan olennainen rikka nämäkin ovat rokassa.

Eiköhän nämä ottoambulanssivarustelut yms. tosiaan ole yleispäteviä soveltuen asennettavaksi lähes mihin tahansa tietyn kokoluokan ajoneuvoon. Siviilipuolen auto- ja venekaluston normaali uusiutuminen ei saa tehdä ratkaisuja liian nopeasti käyttökelvottomiksi. Tuo Jurmoon sovitettu paariteline lienee minkä tahansa tavanomaisen pakettiauton kokoluokkaa.

Isompien Busterien yms. voisi tosiaan noin yleisesti kuvitella soveltuvan Pv:n tarpeisiin edullisten ominaisuuksiensa ja hyvän saatavuutensa takia. Saa tietysti olla muunkin merkkinen alumiinipaatti jos sopivia markkinoilta löytyy. (on kai niitä muitakin kuin Buster-merkkisiä?) Busterista on vain tullut tuon venetyypin yleisnimitys.
 
http://frestems.fi/wp-content/uploads/promil_420_eng_11_2010.pdf

Tuossa on Jurmoon asennettava paariteline. Kahden paarin teline, joita voidaan laittaa lastitilaan kaksi kappaletta rinnakkain. Pituuden puolesta niitä ei mahdu useampia. Eli max paaripotilaan evakuointikapasiteetti on 4 ja sitten lisäksi pari istualtaan kuljetettavaa.

Jehun lastitila on leveämpi, pidempi ja huomattavasti korkeampi, joten kapasiteettiä on myös erityyppisille lääkintäratkaisuille.
 
http://frestems.fi/wp-content/uploads/promil_420_eng_11_2010.pdf

Tuossa on Jurmoon asennettava paariteline. Kahden paarin teline, joita voidaan laittaa lastitilaan kaksi kappaletta rinnakkain. Pituuden puolesta niitä ei mahdu useampia. Eli max paaripotilaan evakuointikapasiteetti on 4 ja sitten lisäksi pari istualtaan kuljetettavaa.

Jehun lastitila on leveämpi, pidempi ja huomattavasti korkeampi, joten kapasiteettiä on myös erityyppisille lääkintäratkaisuille.
Jurmo ja Jehu on aika monta astetta uskottavampia laitteita potilasevakuointeihin ja tuo ratkaisu alkaa olemaan melko asiallinen.
 
Jurmo ja Jehu on aika monta astetta uskottavampia laitteita potilasevakuointeihin ja tuo ratkaisu alkaa olemaan melko asiallinen.

Rajoittuu kuitenkin k.o. kaluston käyttäjiin eli lähinnä rannikkojääkäripataljooniin. 90% porukasta on muualla.
 
Jos puhutaan merellisestä lääkintä/haavoittuneidenevakuoinnista niin voisin väittää että paras kalusto löytyy Meripelastusseuran kautta. Koko fleetti taitaa olla 130 alusta ja näistä isoja teräs/alumiini runkoisia veneita varmaan pari kymmentä ja suunnilleen sama määrä isoja RIBejä

Olen aina tosiaan olettanut että näillä on suuri rooli sodan aikana, kalusto näyttää todella hyvältä kun sitä näkee tuolla liikkuvan.

http://www.meripelastus.fi/fi/aluslistaus
 
Olen aina tosiaan olettanut että näillä on suuri rooli sodan aikana, kalusto näyttää todella hyvältä kun sitä näkee tuolla liikkuvan.

http://www.meripelastus.fi/fi/aluslistaus

Toisaalta meripelastuksen tarve ei katoa sen enempää kriisiaikana kuin siviiliyhteiskunnan muutkaan tarpeet. Voi olla, että tarve jopa lisääntyy, mikäli kauppalaivat alkavat upota säännölliseen tahtiin ajettuaan miinoihin tai otettuaan osumaa ohjustulesta.
 
Toisaalta meripelastuksen tarve ei katoa sen enempää kriisiaikana kuin siviiliyhteiskunnan muutkaan tarpeet. Voi olla, että tarve jopa lisääntyy, mikäli kauppalaivat alkavat upota säännölliseen tahtiin ajettuaan miinoihin tai otettuaan osumaa ohjustulesta.
Puhumattakaan Merivoimien alusten uppoamisista.
Toisaalta eihän se poista niiden käyttöä MedEvac-toiminnassa.
 
Rannikon puolustajan juttu ( 2011/2 ) Merivoimien kenttälääkinnästä. Samaa tarinaa kuin aiemmin liittämäni Sotatieteen aikakauslehden juttu mutta muutama uusi kuva on tarjolla :)
 

Liitteet

  • 2011_2.pdf.pdf
    3.5 MB · Luettu: 8
Ja näihinhän ei lasketa uusien korvettien ohjuksia....tulta ja raivoa varastoon :eek:

Eiköhän sieltä ole tulossa uusinta versiota RBS15:ta, mitä Ruotsi tilasi muutama kuukausi sitten 330 m€:lla

Öö niin mihin ei lasketa?

Sama pikapuoliin valittava pintatorjuntaohjus tulee siis sekä Hamina-luokalle että korveteille.
 

Kännissäkö tuo uutinen on kirjoitettu ja julkaistu??? :rolleyes:

Uusi ohjusjärjestelmä korvaa käytöstä poistuvan meritorjunta-85 kaluston.

Peruste on, että hankintoja ryhdytään vasta valmistelemaan, eikä myyjille haluta kertoa etukäytössä olevia rahasummia.

Ministeriö esittää sotilaallisen kriisihallintaan viiden miljoonan lisäystä, joka aiheutuu pääosin Irakin koulutusoperaatiosta.

Kaiken kaikkiaan ei valitettavasti mitään uutta. Oletin jo, että jotakin kerrottaisiin hankkeen päämääristä, rahoituksesta tai valitusta ohjustyypistä. Mutta ei! :(
 
Back
Top