Tunnustan osallisuuteni tähän off-topiciin, ja siksi ehdotan, että tämä keskustelu - jos se vielä jatkuu - siirtyisi johonkin talousaiheiseen lankaan. Tämänhän pitäisi käsitellä merivoimien kehitysnäkymiä, ja vaikka talousasiat siihen oleellisesti kuuluvatkin, niin ehkä nyt tämä jäänmurtajien operoimisen kustannukset (yksityinen vs. julkinen) menee kuitenkin ohi maalistaan.
Toki! Olen itse mielipiteissäni jyrkkä suomalaisten käytännön kokemusten vuoksi.
Kuitenkin, palatakseni merivoimaskeneen, näkisin että leijonalipun vahvistamisen - valtiolipun, ei sotalipun - tuloksena saisimme kriisiaikana joustavammin käyttöön monenlaista kalustoa:
- Meritaito -> Miinantorjunta. Aluksilla on erittäin tarkat sonarit, miehistöt joilla on kokemusta ROV-operoinnista ja onpa lippulaiva jopa ex-Pohjanmaa.
- Arctia -> Isoja aluksia joille löytyy monenlaista käyttöä kuljetus, miinanlasku ja saattotehtävissä. Alukset ovat joka tapauksessa kriittisen tärkeitä talvimerenkululle.
Toimiminen valtiolipun alla helpottaisi kouluttautumista ja henkilöstön rekrytointia (turvallisuus), poistaisi riskin myynnistä ulkomaille ja ennen kaikkea valmiuden kohottamisen yhteydessä helpottaisi toimintaa kun aluksia ei kutsuttaisi kotiin Barentsilta. Ympäristöministeriön ja sisäministeriön budjettia kannattaisi verottaa tässä yhteydessä - mitkä tehtävät olisivat hoidettavissa RVL:n toimesta, entäpä öljyntorjunnan valmius? (mikä on toki ihan todellinen uhka riippumatta kv-tilanteesta).
Kauppamerenkulun osalta ihannetilanne olisi varmaankin, että meillä olisi tiedusteltuna (kuten varmaankin on jo) länsirannikolla ro-ro kalustolle sekä liikkuvia konttinostureita. Tällöin voitaisiin ottaa helposti käyttöön vaikkapa Kaskinen Porin sijaan jos Pori on miinoitettu, tai korvata pommitusvaurioita. Konttinosturien suhteen asian voisi hoitaa erinäisin varautumissopimuksin.
Kauppamerenkulun osalta vielä parempi ihannetilanne voisi olla USA:n mallin mukainen Reserve Fleet, johon hankittaisiin aina tietty määrä soveltuvia käyttöikänsä ehtoopuolella olevia aluksia, vaikkapa viideksi vuodeksi kerrallaan. Ideana olisi, että kriisitilanteessa ko. aluksia voisi käyttää korvaamaan vieraan lipun alla oleva kalusto. Tämä pulju voisi pyöriä vaikka yrityksenä koska se olisi ihanaa. Toki samaisia aluksia voisi hyödyntää myös erilaisten hyödykkeiden varmuusvarastoinnissa.