AOPS, Svalbard ja 23550 eivät ole oikeita jäänmurtajia vaan jäävahvistettuja partioaluksia; jäissäkulkukyky on vain joitain kymmeniä senttejä suurempi kuin Turvalla. Oikeat jäänmurtajat painijat aivan omassa sarjassaan.
Kun noin kovasti kaipailette jäänmurtajia sotalipun alle, niin muistakaa, mitä tapahtui kun vastaavaa kuprua viimeksi yritettiin...
Voima oli 1954 jolloin työntekijöiden neuvotteluasema oli paljon parempi... toisaalta Sisu palveli vuosikymmeniä kaksoisroolissa, eli jäänmurtajana talvisin, emäaluksena kesäisin. Rajavartiolaitoksen henkilöstö taisi viimeksi lakkoilla 2005.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jäänmurtaja_Voima
Seuraava kupru olisi varmaan pohtia, mitä oikeasti kannattaisi tehdä Meritaidon kanssa, sehän on vastaava yksityistämishuuman tulos kuin Arctia ym. Jälleen kerran kyseessä on kalusto, jolla voisi olla merkittävää käyttökelpoisuutta niin hybridi- kuin sodanuhan alla ja käytettävyys olisi paljon parempaa valtion lipun alla. Onpa lippulaivana Pohjanmaa. Jälleen kerran pseudoyritys seikkailee maailmanmarkkinoilla. Merenkulun- ja rannikon kuljetustehtävien lisäksi väyläaluksien luontaista tehtäväkenttää olisi miinanraivauksen avustaminen. Monissa maissa miinanraivaus- ja merimittaus tehdään laivastolipun alla samoilta aluksilta.
https://www.meritaito.fi/palvelut/tutkimus-ja-kartoitus-2/merenmittaus-ja-tutkimuskalusto.html
https://www.meritaito.fi/palvelut/vesialueiden-palvelut-2/vaylaalukset-ja-veneet.html
Ylipäätään koko julkisen hallinnon aluskanta pitäisi perata järkevästi läpi palontorjuntaaluksista lähtien ja siirtää takaisin valtiolipun alle, vaikka riskinä voisi olla työehtojen parantuminen ja johtajapalkkojen alentuminen.