Merivoimien kehitysnäkymät

AOPS, Svalbard ja 23550 eivät ole oikeita jäänmurtajia vaan jäävahvistettuja partioaluksia; jäissäkulkukyky on vain joitain kymmeniä senttejä suurempi kuin Turvalla. Oikeat jäänmurtajat painijat aivan omassa sarjassaan.

Kun noin kovasti kaipailette jäänmurtajia sotalipun alle, niin muistakaa, mitä tapahtui kun vastaavaa kuprua viimeksi yritettiin...

Voima oli 1954 jolloin työntekijöiden neuvotteluasema oli paljon parempi... toisaalta Sisu palveli vuosikymmeniä kaksoisroolissa, eli jäänmurtajana talvisin, emäaluksena kesäisin. Rajavartiolaitoksen henkilöstö taisi viimeksi lakkoilla 2005.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jäänmurtaja_Voima

Seuraava kupru olisi varmaan pohtia, mitä oikeasti kannattaisi tehdä Meritaidon kanssa, sehän on vastaava yksityistämishuuman tulos kuin Arctia ym. Jälleen kerran kyseessä on kalusto, jolla voisi olla merkittävää käyttökelpoisuutta niin hybridi- kuin sodanuhan alla ja käytettävyys olisi paljon parempaa valtion lipun alla. Onpa lippulaivana Pohjanmaa. Jälleen kerran pseudoyritys seikkailee maailmanmarkkinoilla. Merenkulun- ja rannikon kuljetustehtävien lisäksi väyläaluksien luontaista tehtäväkenttää olisi miinanraivauksen avustaminen. Monissa maissa miinanraivaus- ja merimittaus tehdään laivastolipun alla samoilta aluksilta.

https://www.meritaito.fi/palvelut/tutkimus-ja-kartoitus-2/merenmittaus-ja-tutkimuskalusto.html

https://www.meritaito.fi/palvelut/vesialueiden-palvelut-2/vaylaalukset-ja-veneet.html

Ylipäätään koko julkisen hallinnon aluskanta pitäisi perata järkevästi läpi palontorjuntaaluksista lähtien ja siirtää takaisin valtiolipun alle, vaikka riskinä voisi olla työehtojen parantuminen ja johtajapalkkojen alentuminen.
 
Muistaakseni joskus foorumilla esitettiin siviilien Busterien ottamista konfliktissa puolustushallinnon käyttöön miinaveneinä :D

Ei mikään liian ihmeellistä tapahtumaan todellisuudessa... talvisodan alkaessa Koivistolta lähetettiin yhdellä miinalla kuormattuja kalastuveneitä purjeella Kronstadtin suuntaan. Muistaakseni niissä oli jokin suolakorkkisysteemi jotta miina sitten sopivalla etäisyydellä upottaisi veneen. ASV-miinanlaskua a la 1939. :cool:
 
Muistaakseni joskus foorumilla esitettiin siviilien Busterien ottamista konfliktissa puolustushallinnon käyttöön miinaveneinä :D

Kevyimmänkin kalun eli 100-kiloisen rannikkomiinan käsittelykin voisi olla tuskaista korkealaitaisessa veneessä. Taannoin liittämässäni leikkeessä Meri- ja Rannikkouiskoista oli maininta että jälkimmäistä on ajateltu käytettävän rannikkomiinojen laskemiseen. Vaan siinäpä onkin nosturi ja ramppi. Kokoa ja tilaakin on tietysti enemmän. Voihan telamiinankin asentaa veteen. Siinä hommassa Busterit olisivat varmasti omiaan :)

-edit-

Bustereillahan on merkittävä rooli luvassa sodan aikana. Niitä käytettäisiin mm. sairaankuljetuksessa ja varmaan myös erilaisissa apuhommissa. Magnum Busterille on kehitetty ja kentällä testattu tehtävään sopiva varustelu.
 
Viimeksi muokattu:
Bustereillahan on merkittävä rooli luvassa sodan aikana. Niitä käytettäisiin mm. sairaankuljetuksessa ja varmaan myös erilaisissa apuhommissa. Magnum Busterille on kehitetty ja kentällä testattu tehtävään sopiva varustelu.

No perhana. Just kun olen Busterin venettä hommaamassa. XXL tai Magnum ois tarkoitus tilata. Tosin Saimaalle eikä rannikolle. Ehkä PV ei sitä Sisä-Suomesta asti jaksa tulla noutamaan.

Ellei... sitten Saimaalle onkin suunniteltu joku salainen sisävesilaivasto, joka ajelee Bustereilla ja tiputtelee miinoja laivareiteille ja kapeikkoihin. :camo: On meinaan Saimaallakin niin kapeita kohtia, että ne sais vaikka yhdellä herätemiinalla suljettua. :uzi:
 
Yrityksinä toimiessa Arctian ja Meritaidon on pakko yrittää toimia taloudelliset realiteetit huomioon ottaen. Uskotko tosiaan etteikö kustannukset räjähtäis käsiin jos niistä tulis valtion hallinnon alaisia? Takuulla, kyllä nykyisen henkilökunnan lisäksi tarvittaisiin kymmeniä virkamiehiä per yritys pyörittelemään papereita ja leikkimään tärkeää.
 
Yrityksinä toimiessa Arctian ja Meritaidon on pakko yrittää toimia taloudelliset realiteetit huomioon ottaen. Uskotko tosiaan etteikö kustannukset räjähtäis käsiin jos niistä tulis valtion hallinnon alaisia? Takuulla, kyllä nykyisen henkilökunnan lisäksi tarvittaisiin kymmeniä virkamiehiä per yritys pyörittelemään papereita ja leikkimään tärkeää.

Kysehän on valtion omaisuuden ja tehtävien hallinnoimisesta eri tavoin - hyvin ja huonoine puolineen. Yritykset ovat kykenemättömiä toimimaan pitkäjänteisesti ja osaoptimointi sekä korruptio jylläävät. Julkisesti hoidettuna taas tehtävien hoito voi olla tehotonta ja suoran korruption tilalla on usein suojattijärjestelmä. Sitten kun taas operoidaan 100% julkisomisteisessa yhtiössä yhdistetään julkisen ja yksityisen sektorin huonoimmat puolet - salailu, lyhytnäköisyys ja tehottomuus.

Arctian tai Meritaidon osalta ei ole analyysejä kustannustehokkuudesta tehty, hoituivatko hommat paremmin, huonommin, halvemmin tai kalliimmin ennen yhtiöittämistä. Joka tapauksessa nyt on valtion aluskalusto laitettu monelle eri toimijalle eikä kokonaisanalyysiä viitsitä tai edes kyetä tekemään synergiaeduista.
 
Ei mikään liian ihmeellistä tapahtumaan todellisuudessa... talvisodan alkaessa Koivistolta lähetettiin yhdellä miinalla kuormattuja kalastuveneitä purjeella Kronstadtin suuntaan. Muistaakseni niissä oli jokin suolakorkkisysteemi jotta miina sitten sopivalla etäisyydellä upottaisi veneen. ASV-miinanlaskua a la 1939. :cool:

Se mainitsemasi "suolakorkki" on sulake, joka liukunee veteen. Sen jälkeen miina virittyy. Käytössä edelleen, koska varmatoiminen.
 
Kysehän on valtion omaisuuden ja tehtävien hallinnoimisesta eri tavoin - hyvin ja huonoine puolineen. Yritykset ovat kykenemättömiä toimimaan pitkäjänteisesti ja osaoptimointi sekä korruptio jylläävät. Julkisesti hoidettuna taas tehtävien hoito voi olla tehotonta ja suoran korruption tilalla on usein suojattijärjestelmä. Sitten kun taas operoidaan 100% julkisomisteisessa yhtiössä yhdistetään julkisen ja yksityisen sektorin huonoimmat puolet - salailu, lyhytnäköisyys ja tehottomuus.

Arctian tai Meritaidon osalta ei ole analyysejä kustannustehokkuudesta tehty, hoituivatko hommat paremmin, huonommin, halvemmin tai kalliimmin ennen yhtiöittämistä. Joka tapauksessa nyt on valtion aluskalusto laitettu monelle eri toimijalle eikä kokonaisanalyysiä viitsitä tai edes kyetä tekemään synergiaeduista.
Käyny mielessä että ehkä ne juuri yksityistettiin jotta saadaan toiminto halvemmalla ja tehokkaammin?
 
Jokatapauksessa en halua nähdä merivoimien vahvuudessa ja budjettia syömässä aluksia jotka on surkeita sota-aluksina,surkeita jäänmurrossa,ym hybridihommaa. Toki JOS ne toimisi yhtä hyvin yhdistettynä ko alkuperäisissä rooleissaankin niin ehkä sitten.
 
Käyny mielessä että ehkä ne juuri yksityistettiin jotta saadaan toiminto halvemmalla ja tehokkaammin?

Tuo on tähän mennessä ehken ironisin lausunto... :D
 
Mitenkä niin? Tahtoo vain olla silleen että yksityiset hoitaa saman toiminnon halvemmalla kuin valtio. Se on valtion neuvottelukyvystä kiinni mitä se palvelusta maksaa.

Kerroppa esimerkki, milloin näin on käynyt? ;)
 
Tuo valtion laitosten yksityistäminen on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, periaatteessa yksityinen sektori hoitaa jonkun tehtävän halvemmalla kuin julkinen sektori ( valtio, kunnat ). Mutta, mutta...aina pitää muistaa se, että se yksityinen sektori sitten laskuttaa sen homman julkiselta sektorilta, eli pistää siihen tuontantohintaan oman katteensa päälle, joten ei se yksityinen välttämättä kokonaiskustannuksiltaan halvemmaksi tule. Julkisella sektorilla on sitten ne osto- ja sourcing-organisaatiot ja mahdollisesti vielä jonkinlainen tarkastusporukka, mitä ei välttämättä tarvita ( samassa laajuudessa ), jos julkinen sektori hoitaa homman itse. Välillä tulee mieleen ruotsinkielinen sanonta tårta på tårta...
 
Et ole kauheasti esim. työn puitteissa päässyt julkisen sektorin meininkiä seuraamaan?

Itse olen työskennellyt sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Molemmissa olen törmännyt loistaviin esimiehiin, surkeisiin esimiehiin, tehokkaaseen toimintaan, näennäistoimintaan, suosikkijärjestelmiin ja toimiviin organisaatioihin.

Jos ei ole kommunisti tai äärikokoomuslainen niin ihminen lienee kasvanut yli vaiheesta, jossa joko yksityinen tai julkinen sektori nähdään Ainoaksi Oikeaksi vaihtoehdoksi.

Itse pidän näissä valtionyhtiöissä ongelmana, että yhdistellään molempien huonot puolet ja toimitaan ei-avoimilla markkinoilla.

Lopuksi toteaisin, että jos Arctia tai Meritaito olisivat rahasampoja nehän olisi myyty jo alihintaan ulkomaille.
 
Tuo valtion laitosten yksityistäminen on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, periaatteessa yksityinen sektori hoitaa jonkun tehtävän halvemmalla kuin julkinen sektori ( valtio, kunnat ). Mutta, mutta...aina pitää muistaa se, että se yksityinen sektori sitten laskuttaa sen homman julkiselta sektorilta, eli pistää siihen tuontantohintaan oman katteensa päälle, joten ei se yksityinen välttämättä kokonaiskustannuksiltaan halvemmaksi tule.

...mutta sitten kun se yksityinen yritys tekee voittoa, niin se maksaa osinkoa osakkeenomistajilleen, josta nämä taas maksavat 28% pääomaveroa. Ja loput 72% osakkeenomistajat voivat itse käyttää omaan kulutukseensa (joka edelleen kasvattaa taloutta ja josta edelleen maksetaan veroa) tai sijoittaa eteenpäin, jolloin sijoituksilleen saa taas lisää tuottoa, josta maksetaan taas 28% veroja, ja loput 72% voi taas käyttää omaan kulutukseensa (joka edelleen kasvattaa taloutta ja josta edelleen maksetaan veroa), jne jne jne. Noin se talous kuulkaas pyöriin. Tarkoitus ei ole hillota rahaa Suomen valtiolle, vaan mielummin meidän yksityisten ihmisten taskuun, jotta me maksamme veroja ja ostamme palveluita, koska se pitää talouden pyörät pyörimässä.

Vuosien saatossa on testattu näitä valtiojohtoisia talousmalleja. Käykää Pohjois-Koreassa, siellä ei ole ongelmaa yksityisen ja julkisen sektorin välillä, koska yksityistä sektoria ei ole. Mutta eipä ole Pohjois-Koreakaan kummoinen menestystapaus.

Valtion tehtävät määrätään laissa. Niitä voi tulla lisää tai niitä voidaan vähentää. Kuuluuko valtion tehtäviin pyörittää alkoholikauppaa Suomessa? Minun mielestäni ei. Kuuluuko valtion tehtäviin pyörittää vedonlyöntimonopolia Suomessa? Minun mielestäni ei. Vielä on hyvin monia tehtäviä, jotka tulisi sieltä laista poistaa.

Mielestäni valtion tulee hoitaa vain tietyt kansalaisten turvallisuuteen liittyvät perustehtävät (maanpuolustus, poliisi, oikeuslaitos, hallintoelimet), luonnolliset monopolit (mm. keskeiset runkoverkot ja IT-puolen lähetysverkot) ja sellaiset talouspoliittisessa mielessä järkevät kohteet, joihin ei yksityisiä sijoittajia löydetä. Sijoitusmielessä valtio voi myös omistaa Stora Ensoa, Kemiraa, etc. jos sieltä vaan saadaan hyvää tuottoa (osinkoa) omistukselle.
 
Sissi tuossa laajensi tämän omistuspohdiskelun. Siltä osin hän on oikeassa. Tuo mainitsemani tårta på tårta ilmiö esiintyy helposti toiminnoissa, missä valtiolle palveluja tuottavalla yrityksellä on "monopoliasema" tuottamassaan hyödykkeessä. Lähinnä näitä ovat yhtiöitetyt valtion laitokset, jotka jatkavat sitä samaa hommaa kuin ollessaan laitoksia. Silloin on vaarana, että ne syövät jo ennestäänkin liian pieniä budjetteja. Ja ne verotuotot, mitkä noista tulee, eivät varmuudella mene niihin budjetteihin, mistä ne hinta ko. yritykselle maksetaan.
Jos halutaan oikeita palveluita yksityissektorilta valtiolle, niin niiden palveluiden tuottajien pitää olla oikeasti yksityisiä, eikä millään niistä saa olla monopoliasemaa tuottamassaan hyödykkeessä/toiminnossa. Mielestäni monet yhtiöitetyt valtion laitokset eivät täytä näitä kriteereitä...
 
Tunnustan osallisuuteni tähän off-topiciin, ja siksi ehdotan, että tämä keskustelu - jos se vielä jatkuu - siirtyisi johonkin talousaiheiseen lankaan. Tämänhän pitäisi käsitellä merivoimien kehitysnäkymiä, ja vaikka talousasiat siihen oleellisesti kuuluvatkin, niin ehkä nyt tämä jäänmurtajien operoimisen kustannukset (yksityinen vs. julkinen) menee kuitenkin ohi maalistaan.
 
Back
Top