Merivoimien kehitysnäkymät

Hienoa jos nykyinen miinamme pystyy erottamaan viholliset omista (niin siviileistä, kauppamerenkulusta kuin sota-aluksistakin) ja reagoivat vain vihollisen kalustoon. Onko asiasta jotain luettavissa julkisista lähteistä?
Mikäli tarkoitit jotain ihan muuta niin selvennätkö mikä ero tukkimisella ja estämisellä sitten on?

Estäminen tarkoittaa vihollisen estämistä. Tukkiminen on sitten sama kummallekin osapuolelle, eli väylä on tukossa.
 
Huu Haa! :camo:
 
Estäminen tarkoittaa vihollisen estämistä. Tukkiminen on sitten sama kummallekin osapuolelle, eli väylä on tukossa.
Niin, ja mikä se ero siis on sen yksittäisen miinan kannalta?
Onko se siis jonkin sortin älymiina mikä tunnistaa vihollisen, vai puhutaanko tässä nyt siitä että sen pääsee kiertämään jos tietää missa miina on, eli on merkittävä uhka kaikelle omalle siviililiikenteelle muttei haittaa omia puolustusvoimia?
 
Niin, ja mikä se ero siis on sen yksittäisen miinan kannalta?
Onko se siis jonkin sortin älymiina mikä tunnistaa vihollisen, vai puhutaanko tässä nyt siitä että sen pääsee kiertämään jos tietää missa miina on, eli on merkittävä uhka kaikelle omalle siviililiikenteelle muttei haittaa omia puolustusvoimia?

Sitä eroa ei voi tehdä kuin älymiinalla, jossa on alusten äänikirjasto
 
Kyllä, kuten veli @Sardaukar tuossa valistikin. Ja sen lisäksi tänä vuonna pitäisi olla valmiina toimitukset merivoimille uudesta versiosta, eli PM16 miinasta, joka tuo taas hieman lisää älyä eli erottelukykyä n.500 kilon räjähdelataukseen perseesi alla. Ja siitä miinasta saa joku Forcitin kaveri kertoa lisää, jos voi. Epäilen ettei. Sanotaanko että jos olet epätoivottu purkki ja satut sen reviirille, niin olet yhtäkuin aamenta vaille valmis. Tai voit vaihtoehtoisesti lillua sen vieressä kuin olisit kaljalla parhaan kaverisi kanssa. Niin ne mötikät nykyään toimii.

Vihollisen sataman eteen voidaan, jos voidaan, roudata vaikka kymmenentuhatta tyhmää miinaa, räjähtää mikä räjähtää. Mutta omat reitistöt on hyvä varmistaa älykkäämmillä miinoilla. Silloin niitä voidaan itse käyttää tarvittaessa, mutta viholliselle se on kuolemanloukku, eli estetty, ei tukittu.
Täysin toissijaiset huvireitit voidaan yhä tukkia tyhmillä miinoilla. Ja niitäkään ei mikään Norrskatalaisen kännikalan Busteri räjäytä.

Edit. Prkl, @Rannari oli taas minuutin nopeampi :D
 
Kyllä, kuten veli @Sardaukar tuossa valistikin. Ja sen lisäksi tänä vuonna pitäisi olla valmiina toimitukset merivoimille uudesta versiosta, eli PM16 miinasta, joka tuo taas hieman lisää älyä eli erottelukykyä n.500 kilon räjähdelataukseen perseesi alla. Ja siitä miinasta saa joku Forcitin kaveri kertoa lisää, jos voi. Epäilen ettei. Sanotaanko että jos olet epätoivottu purkki ja satut sen reviirille, niin olet yhtäkuin aamenta vaille valmis. Tai voit vaihtoehtoisesti lillua sen vieressä kuin olisit kaljalla parhaan kaverisi kanssa. Niin ne mötikät nykyään toimii.

Vihollisen sataman eteen voidaan, jos voidaan, roudata vaikka kymmenentuhatta tyhmää miinaa, räjähtää mikä räjähtää. Mutta omat reitistöt on hyvä varmistaa älykkäämmillä miinoilla. Silloin niitä voidaan itse käyttää tarvittaessa, mutta viholliselle se on kuolemanloukku, eli estetty, ei tukittu.
Täysin toissijaiset huvireitit voidaan yhä tukkia tyhmillä miinoilla. Ja niitäkään ei mikään Norrskatalaisen kännikalan Busteri räjäytä.

Edit. Prkl, @Rannari oli taas minuutin nopeampi :D

Juu, ja seuraava aste onkin UUV joka vie joko miinan paikoilleen tai miina jossa on potkuri perässä. Tai siis, näitähän on esim. USA:lla ja Venäjällä jo käytössä. Tympeä yllätys esim. Kronstadtissa...
 
Ja lisätäämpä nyt sen verran kun päästiin taas oikeaan asiaan. On hyvin sotapornoa puhua meritorjuntaohjuksista, torpedoista, ballistisista carrier-killereistä, risteilyohjuksista, lentokoneista, sukellusveneistä, miehittämättömistä, railguneista, jnejnejene. Mutta kun kysytään vakavissaan Yhdysvaltojen laivastolta mikä on vihollisen vaarallisin ase jonka he joutuvat kohtaamaan ja mistä he ovat eniten huolissaan, yli kaikkien muiden, vastaus on merimiina. Yksinkertainen, halpa, tappava merimiina. Se on pelottava ase mikä odottaa, odottaa, odottaa ja odottaa valmiina tappamaan sinut ja aluksesi.

To make matters worse, sea-mines are not only cheap and deadly, they are also vexingly difficult to find—even with modern equipment as the Ticonderoga-class guided missile cruiser USS Princeton (CG-59) discovered during the first Gulf War in 1991. The multi-billion dollar Aegis cruiser was severely damaged by a pair of Italian-made MN103 Manta sea-mines that cost only a few thousand dollars. Earlier, a First World War-era mine nearly sank the guided-missile frigate USS Samuel B. Roberts in 1988 during the Iran-Iraq War
 
Kuten tuosta Rannikon Puolustajan jutusta voi lukea, ehkä meillä on miinapuolella sen verran osaamista aluskirjastojen käytöstä ja päivityksestä kertynyt, että F-35:n osalta osataan arvioida meille tarjottujen järjestelyjen mielekkyyttä. Siellähän on vastaava monisensoritietoon perustuva uhkakirjasto.
 
Melkein yhtä hyvä idea kuin @Rannari :n ja @StmSvejk :n ideoima jäänmurtaja-öljyntorjunta-alus-lentotukialus-Suomnlinnanlautta-miinanlaskija-Ruotsinlaiva-jokapaikanhöylä.

Minun mielestäni suunniteltavat Merivoimien alukset eivät vaan ole mitään turhakkeita.

Mutta RVL:n ja aikoinaan Merenkulkulaitokset heebot ne vasta hörhöjä ovatkin. RVL:n aluksillehan on suunniteltu jotain muutakin käyttöä kuin pelastus, merivalvonta ja öljyntorjunta harmaata vaihetta ja SA-käyttöä ajatellen. Jäänmurtajille on puolestaan aseistusmahdollisuus historiallisestihan näitä on käytetty mm. emäaluksina ja saattajina, aikoinaan j/s Sisu jopa suunniteltiin suoraan tähän käyttöön. Ihme hörhöjä... :cool:

RVL:llä on neljä vartiolaivaa, http://www.raja.fi/rajavartiolaitos/rajavartiolaitoksen_alukset. Miehistöä on näissä yhteensä 14+14+14+18 = 60.

Jäänmurtajia Suomella on Arctian määrittelyjen mukaan 3+1+3 (Itämeren, Öljyntorjunta, Polaariset). Miehistöä näillä on 63+20+20+20?+20. Tulevalla Polariksella 16.

Nopeus on jäänmurtajilla samoissa lukemissa kuin RVL:n vartiolaivoilla, syväys hiukan suurempi. Tilaa reippaasti enemmän, eikä tilan vähyys ole varsinaisesti etu. Liikehtimiskyky on kaikilla jäänmurtajilla erinomainen, häiveominaisuudet ja vaurionsieto yhtä hyvät kuin RVL:n aluksilla, eli pieni. Mitähän etua saatiin esimerkiksi rakentamalla VL turva verrattuna siihen, että olisi varustettu vaikkapa JM Kontio samoilla sensoreilla ja varustuksella?

Tiettyjä kaksoiskäyttömahdollisuuksia olisi jäänmurtajien ja rvl:n alusten erilaisesta käyttörytmistä johtuen. Realistisesti ajateltuna monitoimiviranomaisalukset ovat tulevaisuutta. Realistisesti, joskaan poliittisesti ei realistisesti, Suomen "jäänmurtobisnes" on lähinnä parin johtajanpaikan palkanmaksua varten ajateltu. Mukaan soppaan pitäisi laittaa toki myös Aranda, jonka välineistö mahtuisi varmasti jollekin muulle alukselle.

Ehkäpä puolirealistinen skenaario voisi olla RVL:n vartiolaivojen korvaaminen neljällä jäänmurtajalla, eli vaikkapa Fennica, Nordica, Polaris ja Kontio. VL Tursas myytäisiin Venäjälle tms. Näille ex-Jäänmurtajille sijoitettaisiin tarvittava viranomaisvarustus ja varusteltaisiin tilat tarvikekontteja varten. Talvisin alukset toimisivat pelkällä merenkulkumiehistöllä (kriisitilanteet pl.) tavalliseen tapaan jäänmurtotehtävissä, kesäisin vartiolaivatehtävissä. Arctia OY:n pomoille annettaisiin kultainen kädenpuristus ja soromnoot.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ja mikä se ero siis on sen yksittäisen miinan kannalta?
Onko se siis jonkin sortin älymiina mikä tunnistaa vihollisen, vai puhutaanko tässä nyt siitä että sen pääsee kiertämään jos tietää missa miina on, eli on merkittävä uhka kaikelle omalle siviililiikenteelle muttei haittaa omia puolustusvoimia?

Ei taida olla mitään. Ero tulee siitä, että sanotaan julkisesti, miinat on meressä, älä tule ilman lupaa. Sallittu liikenne ohjataan valvotulle väylälle/väylille jossa se saatetaan satamaan ja pois sieltä. Jos joku sitten ei usko, vaan ajaa miinoitettuun salmeen, on kyse darnismin ilmenemästä. Mikäli veli venäläinen ajaa sallittuun väylään, ammutaan se pohjaan meripuolustuksen tulenkäytöllä.
 
Pienimmällä kertoimella Haminoiden ja Pohjalaisten torpeedoksi on kaiketi MU90 Impact. Mutta siitähän on myös MU90 Hard Kill versio torpeedojen torjuntaan, mitä luulette olisiko siitä hyötyä itämerellä, ja tulisiko Hard Kill versio korvetteihin mikäli MU90 valitaan suto aseeksi?

Pahoittelut nyt kaikille Saabisteille joiden varpaille hyppäsin unioni aseen kanssa.

Edit. Tuli mieleen että yhden Pohjanmaa luokan aluksen nimi tulee olla Häjy :p
 
Viimeksi muokattu:

Koitappa samaa Kontiolla...

Jäänmurtajat, etenkin monitoimimurtajat, ovat toimineet usein valtamerillä missä olosuhteet ovat aivan eri luokkaa. Kontion ja Otson uppouma on tuplat Turvaan verrattuna, syväystä enemmän. En ole koskaan kuullut negatiivista jäänmurtajien merenkulkuominaisuuksista Itämerellä, onko sinulla muuta tietoa?
 
...onko sinulla muuta tietoa?

Matala painopiste (suuri vaihtokeskuskorkeus) ja olematon vaimennus kananmunanmuotoisessa rungossa johtavat siihen, että jäänmurtajat ovat yksinkertaisesti kamalia kovassa merenkäynnissä, eikä edes oikein keinunnanvaimennustankki pelasta kaikkea. Lusikkakeulalla on lisäksi aivan turha yrittää vasta-aallokkoon - aaltoiskut ovat sen verran kovia, että hampaistakin varisee paikat.

 
Matala painopiste (suuri vaihtokeskuskorkeus) ja olematon vaimennus kananmunanmuotoisessa rungossa johtavat siihen, että jäänmurtajat ovat yksinkertaisesti kamalia kovassa merenkäynnissä, eikä edes oikein keinunnanvaimennustankki pelasta kaikkea. Lusikkakeulalla on lisäksi aivan turha yrittää vasta-aallokkoon - aaltoiskut ovat sen verran kovia, että hampaistakin varisee paikat.


No nyt tuli niin hyvät perustelut, että myönnän olleeni väärässä, asiastapa löytyi vielä dokumenttia meripelastustoimintaan liittyen...

https://www.raja.fi/download/38750_...kaluston_kaytto_19112012.pdf?969d38b0e35bd488

"Konventionaalisilla jäänmurtajilla ei voi turvallisesti toimia kovassa merenkäynnissä Hs>3m. Monitoimimurtajilla on kallistuksen vaimennusjärjestelmä ja ne ovat rakennettu myös avomeritoimintaan huonoissakin olosuhteissa."

Eli hypoteettisten vartiolaiva-jäänmurtajien tulisi olla monitoimimurtajia, niillähän on näyttöä toiminnasta valtamerilläkin.
 
Pienimmällä kertoimella Haminoiden ja Pohjalaisten torpeedoksi on kaiketi MU90 Impact. Mutta siitähän on myös MU90 Hard Kill versio torpeedojen torjuntaan, mitä luulette olisiko siitä hyötyä itämerellä, ja tulisiko Hard Kill versio korvetteihin mikäli MU90 valitaan suto aseeksi?

Pahoittelut nyt kaikille Saabisteille joiden varpaille hyppäsin unioni aseen kanssa.
Eiköhän vähän enemmän asiaa seurannneet tiedä, että Torped 47 ei ihan ehdi valmistua tähän kisaan.
Sen hankinta vaatisi enemmän luottoa kun näyttöjä ei ehditä antamaan.
 
Back
Top