Tai kannattaako lähteä rakentamaan edes tuollaisia puolisotalaivoja? Käytetään rahat kolmeen korvettiin á 390m€ ( mahdollistaisi ehkä paremman it-aseistuksen ) ja varustetaan kolme uutta jäissä kulkevaa öljyntorjunta-alusta monitoimikannella ja Merivoimien kustantamalla miinoittamisjärjestelmällä á 10m€. Omasuojana Stinger-partio laukoo märssykorista kuolettavia laukauksia lämpökameran johtamana. Viranomaistason yhteistoimintaa parhaimmillaan ja öljyntorjuntakapasiteettiahan on koko ajan ilmoitettu olevan nirkoisesti. Vaihtoehdoissa kyllä löytyy ja arvaan että erilaisia on vuosien mittaan Merivoimissakin pureskeltu..
Itse asiassa jos miettisi asiaa kokonaistalouden - ei jäänmurtofirmojen ym. - kannalta jonkinlainen jäänmurtaja/öljyntorjuja/miinoittaja/hybridisodan saattaja -yhdistelmäalus voisi olla toimiva paketti. Sellaisen voisi lähettää myös krihatehtäviin johon sotalaivojen käyttökulut ovat kalliita eikä raskas aseistus tuo lisäarvoa (esim. Somalian reissu).
Aseistuksena voisi olla omasuoja-it, esim. Millennium, tai vaikka Raumojen vanhat it-tykit ja pari RWS-asemaa. Minkään näistä ei tarvitsisi olla normaalioloissa paikoillaan.
Kansainvälisissä avustustehtävissä tehtävänä olisivat alusten pelastustyöt, öljyntorjunta sekä ison kannen ja hekokannen ansiosta myös tukialuksena toimiminen alustarkastuspartioille sekä tarpeen vaatiessa muille tukitehtäville. Katettu monitoimikansi voisi mahdollistaa vaikkapa sairaanhoitoyksikön.
Hybridisodan tehtävissä varustus muistuttaisi kv-avunannon tehtäviä. Eli jonkinlainen alustarkastusosasto pienine veneineen, tai miksei vaikka JEHU-veneineen, mukana, kenties myös UAV:ta tai esim. RVL:n heko.
Miinoitustehtävissä monitoimikansi olisi luontaisesti täynnä miinoja.
Muita tehtäviä voisi olla myös sukellusveneentorjunta / miinantorjunta miehittämättömin aluksin, iso monitoimikansi soveltuisi tähän käyttöön.
Ongelmia tulisi hallinnolliselta puolelta. Käytännössä alusten tulisi toimia Rajavartiolaitoksen lipun alla viranomaisvaltuuksien sekä joustavan voimankäytön osalta, ja jäänmurtotoiminnan siirtäminen RVL:n lipun alle tarkoittaisi tiettyjen rahakkaiden johtajavirkojen lakkaamista.
Ehkä puolivälin ratkaisu voisi olla parin aluksen toimiminen RVL:n riveissä, itse asiassa VL Turva lähenee jo tätä, ja loppujen osalta huolenpito siitä, että jäänmurtajat/öljyntorjunta-alukset ovat "fitted but not with" tasolla ja selkeästi valtio-omisteisina jolloin pakko-otto ja erilaiset varautumistoimenpiteet rauhan aikana sujuisivat nopeasti.
(Ihannetapauksessa aseistuksena olisi toki VLS-kontteja sekä Isosaaresta napattu 12" torni...)