Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tai kannattaako lähteä rakentamaan edes tuollaisia puolisotalaivoja? Käytetään rahat kolmeen korvettiin á 390m€ ( mahdollistaisi ehkä paremman it-aseistuksen ) ja varustetaan kolme uutta jäissä kulkevaa öljyntorjunta-alusta monitoimikannella ja Merivoimien kustantamalla miinoittamisjärjestelmällä á 10m€. Omasuojana Stinger-partio laukoo märssykorista kuolettavia laukauksia lämpökameran johtamana. Viranomaistason yhteistoimintaa parhaimmillaan ja öljyntorjuntakapasiteettiahan on koko ajan ilmoitettu olevan nirkoisesti. Vaihtoehdoissa kyllä löytyy ja arvaan että erilaisia on vuosien mittaan Merivoimissakin pureskeltu..

Itse asiassa jos miettisi asiaa kokonaistalouden - ei jäänmurtofirmojen ym. - kannalta jonkinlainen jäänmurtaja/öljyntorjuja/miinoittaja/hybridisodan saattaja -yhdistelmäalus voisi olla toimiva paketti. Sellaisen voisi lähettää myös krihatehtäviin johon sotalaivojen käyttökulut ovat kalliita eikä raskas aseistus tuo lisäarvoa (esim. Somalian reissu).

Aseistuksena voisi olla omasuoja-it, esim. Millennium, tai vaikka Raumojen vanhat it-tykit ja pari RWS-asemaa. Minkään näistä ei tarvitsisi olla normaalioloissa paikoillaan.

Kansainvälisissä avustustehtävissä tehtävänä olisivat alusten pelastustyöt, öljyntorjunta sekä ison kannen ja hekokannen ansiosta myös tukialuksena toimiminen alustarkastuspartioille sekä tarpeen vaatiessa muille tukitehtäville. Katettu monitoimikansi voisi mahdollistaa vaikkapa sairaanhoitoyksikön.

Hybridisodan tehtävissä varustus muistuttaisi kv-avunannon tehtäviä. Eli jonkinlainen alustarkastusosasto pienine veneineen, tai miksei vaikka JEHU-veneineen, mukana, kenties myös UAV:ta tai esim. RVL:n heko.

Miinoitustehtävissä monitoimikansi olisi luontaisesti täynnä miinoja.

Muita tehtäviä voisi olla myös sukellusveneentorjunta / miinantorjunta miehittämättömin aluksin, iso monitoimikansi soveltuisi tähän käyttöön.

Ongelmia tulisi hallinnolliselta puolelta. Käytännössä alusten tulisi toimia Rajavartiolaitoksen lipun alla viranomaisvaltuuksien sekä joustavan voimankäytön osalta, ja jäänmurtotoiminnan siirtäminen RVL:n lipun alle tarkoittaisi tiettyjen rahakkaiden johtajavirkojen lakkaamista.

Ehkä puolivälin ratkaisu voisi olla parin aluksen toimiminen RVL:n riveissä, itse asiassa VL Turva lähenee jo tätä, ja loppujen osalta huolenpito siitä, että jäänmurtajat/öljyntorjunta-alukset ovat "fitted but not with" tasolla ja selkeästi valtio-omisteisina jolloin pakko-otto ja erilaiset varautumistoimenpiteet rauhan aikana sujuisivat nopeasti.

(Ihannetapauksessa aseistuksena olisi toki VLS-kontteja sekä Isosaaresta napattu 12" torni...:cool:)
 
Olisikohan sama syy kuin miksi pioneerit luultavasti miinoittaisivat "omaa" tiestöä itärajallamme? Todennäköinen hyökkäysreitti kannattaa miinoittaa ja yrittää näin tuottaa tappioita ja ohjata vihollista meidän kannaltamme suotuisemmalle alueelle. Kaikkea ei tarvitse miinoittaa, voi sinne jättää muutaman käytävän omaan käyttöön.

Muutoinkaan Suomenlahdella ei luultavasti nähtäisi kovinkaan merkittävää kauppamerenkulkua sodan oloissa. Ehkä Hangossa, mutta mitä idemmäksi mennään, sitä heikommiksi käyvät toimintaedellytykset. Miinaa vain täyteen, mikäli vain ehditään.
Suomenlahden puolella ei kyllä montaa lossia ole (tirmossa porvoon etelä/kaakkois puolella ainakin yksi), maantielauttoja en tiedä olevan ainoatakaan, valista toki jos tiedät paremmin.
Saaristomerellä taas on molempia aika paljon, ja sen alueen tukkiminen miinoilla estää siviililiikenteen kauppamerenkulun lisäksi. Ei sitä miinoitusta nyt ainakaan ennen siviiliväestön evakuointia ole tarkoituksenmukaista suorittaa, jos sen jälkeenkään. Joka tapauksessa siis vasta sitten kun lautat on saattaneet saada jo osumaa.
Itärajan asukkaiden evakuointi tiestöä pitkin lienee aika paljonkin nopeampi toimenpide kuin koko saaristomeren alueen tyhjentäminen. Ei siis mielestäni ollenkaan vertailukelpoinen.
 
Koska kontti on suomalaisen puolustusvälineteollisuuden uusi musta, tulee hankkia konttilaivoja ja -veneitä. Pian Nato-aakkoset vaihdetaan kontinkieleen :cool:...

Kehitysnäkymät pitäisi mennä Ruotsin ja Viron (NATOn) kanssa yhdessä. Ei yks yhteen mutta merkittävästi. Tässäpä nousee esiin se, miksi NATO ei panosta Itämeren pohjukan tulppaamiseen?

UmkhontoKonttiJehu, UmkhontoKonttiSisu, RBS15 MK3 KonttiJehu, RBS15 MK3 KonttiSisu... Noita Suomenlahden molemmille puolille ja verkko väliin, miinat plop-plop niin merivoimien mission accomplished.
 
Suomenlahden puolella ei kyllä montaa lossia ole (tirmossa porvoon etelä/kaakkois puolella ainakin yksi), maantielauttoja en tiedä olevan ainoatakaan, valista toki jos tiedät paremmin.
Saaristomerellä taas on molempia aika paljon, ja sen alueen tukkiminen miinoilla estää siviililiikenteen kauppamerenkulun lisäksi. Ei sitä miinoitusta nyt ainakaan ennen siviiliväestön evakuointia ole tarkoituksenmukaista suorittaa, jos sen jälkeenkään. Joka tapauksessa siis vasta sitten kun lautat on saattaneet saada jo osumaa.
Itärajan asukkaiden evakuointi tiestöä pitkin lienee aika paljonkin nopeampi toimenpide kuin koko saaristomeren alueen tyhjentäminen. Ei siis mielestäni ollenkaan vertailukelpoinen.
Nykyään tiedämme tasan tarkasti omien miinojemme sijainnin kappaletasollakin. Saaristomerellä estämme, emme tuki, niiden väylien käytön joita pitkin Venäläiset pystyisivät etenemään tehokkaasti oletettuihin kohteisiinsa. Kauppamerenkulkua miinoitteet eivät haittaa, jos Turkuun yhä halutaan kulkea se onnistuu kyllä. Yksi vapaa väylä ei ole ongelma sillä Turkuun ja Naantaliin kulkeva pääväylä on erittäin helppo puolustaa, sen tietää jokainen joka on vähänkin enemmän aikaa viettänyt Turun saaristossa muutenkin kuin laivan kannella. Ja muu kauppaliikenne ohjataan Ukiin ja siitä pohjoiseen tarvittaessa. Ei koko saaristoa evakuoida nykyaikaisessa konfliktissa, sekin on höpöjuttuja tsaarin ajalta. Puolustajan kannalta nykyaikainen miinoite on erittäin turvallinen ratkaisu.
 
Suomenlahden puolella ei kyllä montaa lossia ole (tirmossa porvoon etelä/kaakkois puolella ainakin yksi), maantielauttoja en tiedä olevan ainoatakaan, valista toki jos tiedät paremmin.
Saaristomerellä taas on molempia aika paljon, ja sen alueen tukkiminen miinoilla estää siviililiikenteen kauppamerenkulun lisäksi. Ei sitä miinoitusta nyt ainakaan ennen siviiliväestön evakuointia ole tarkoituksenmukaista suorittaa, jos sen jälkeenkään. Joka tapauksessa siis vasta sitten kun lautat on saattaneet saada jo osumaa.
Itärajan asukkaiden evakuointi tiestöä pitkin lienee aika paljonkin nopeampi toimenpide kuin koko saaristomeren alueen tyhjentäminen. Ei siis mielestäni ollenkaan vertailukelpoinen.

No enpäs tajunnut, että tarkoitat saaristolla Saaristomerta.

Sanottakoon samaa kuin aiemminkin, eli että kaikkea ei tarvitse miinoittaa. On aika eri asia vetää miinoite johonkin Kökarin ja Hangon välille kuin kipata miinat Korppoon vierasvenesataman eteen. Fiksusti toteutettuna oma toiminta alueella ei rajoitu liiaksi, ja tarvittaessa matkaa vain tehdään vähän enemmän reitittämällä kauppamerenkulku esimerkiksi Ahvenanmaan pohjoispuolitse.
 
Kun taistelupanssarivaunut ja rynnäkköpansarivaunut ovat niin kalliita, eikä niillä sitä paitsi rauhan aikana tee mitään, ja kun taas toisaalta on pulaa poliisiautoista ja palokunnan pintapelastuskalustosta, niin ehdotan seuraavaa:

Ostetaan 1000 kpl Volkswagen Transporttereita, ja ruuvataan katolle .50 cal konekivääri ja pari NLAW -pansarintorjuntaohjusta. Ja käydään jokaiseen autoon ostamasta Motonetista GeePeeÄssät, pimeäkiikarit, puhallettavat kumiveneet (pintapelastuskalustoksi) ja Mikki Hiiri -radiopuhelimet. Poliisikäyttöä varten irrotetaan peruutustutkat, ja laitetaan ne sojottamaan eteenpäin. Nopeusvalvontaa varten tietenkin. Eiksjeh?

Melkein yhtä hyvä idea kuin @Rannari :n ja @StmSvejk :n ideoima jäänmurtaja-öljyntorjunta-alus-lentotukialus-Suomnlinnanlautta-miinanlaskija-Ruotsinlaiva-jokapaikanhöylä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun taistelupanssarivaunut ja rynnäkköpansarivaunut ovat niin kalliita, eikä niillä sitä paitsi rauhan aikana tee mitään, ja kun taas toisaalta on pulaa poliisiautoista ja palokunnan pintapelastuskalustosta, niin ehdotan seuraavaa:

Ostetaan 1000 kpl Volkswagen Transporttereita, ja ruuvataan katolle .50 cal konekivääri ja pari NLAW -pansarintorjuntaohjusta. Ja käydään jokaiseen autoon ostamasta Motonetista GeePeeÄssät, pimeäkiikarit, puhallettavat kumiveneet (pintapelastuskalustoksi) ja Mikki Hiiri -radiopuhelimet. Poliisikäyttöä varten irrotetaan peruutustutkat, ja laitetaan ne sojottamaan eteenpäin. Nopeusvalvontaa varten tietenkin. Eiksjeh?

Oliko "puhallettava kumivene" ainoa tämän viestin merivoimien tulevaisuuteen sitova asia? o_O
 
Kun taistelupanssarivaunut ja rynnäkköpansarivaunut ovat niin kalliita, eikä niillä sitä paitsi rauhan aikana tee mitään, ja kun taas toisaalta on pulaa poliisiautoista ja palokunnan pintapelastuskalustosta, niin ehdotan seuraavaa:

Ostetaan 1000 kpl Volkswagen Transporttereita, ja ruuvataan katolle .50 cal konekivääri ja pari NLAW -pansarintorjuntaohjusta. Ja käydään jokaiseen autoon ostamasta Motonetista GeePeeÄssät, pimeäkiikarit, puhallettavat kumiveneet (pintapelastuskalustoksi) ja Mikki Hiiri -radiopuhelimet. Poliisikäyttöä varten irrotetaan peruutustutkat, ja laitetaan ne sojottamaan eteenpäin. Nopeusvalvontaa varten tietenkin. Eiksjeh?
Tämä on surullista mutta tämä ei varmaan ole edes hulluin "modausidea" mitä olen tältä foorumilta lukenut :D
 
Koska kontti on suomalaisen puolustusvälineteollisuuden uusi musta, tulee hankkia konttilaivoja ja -veneitä.
Maantielautoille mahtuu useampi Nemo-kontti. Voila`! Saaristomonitori.

Esim tämä Kotkasta liikennöivä yhteysalus Otava. Kyllä sinne ainakin kaksi konttia menisi etukannelle vierekkäin.

9a6dfc23-2a2a-4ffd-b3ba-edb22e0832c5
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuntuu, että tämä meni nyt mussutukseksi...

Sekin mahdollisuus on toki olemassa kun miinoja laskevasta öljyntorjunta-aluksesta tuli "jäänmurtaja-öljyntorjunta-alus-lentotukialus-Suomnlinnanlautta-miinanlaskija-Ruotsinlaiva-jokapaikanhöylä". Kyllähän tuossa voisi pientä parantelua havaita jos sattuisi olemaan sillä päällä. Onneksi en ole :)
 
Sekin mahdollisuus on toki olemassa kun miinoja laskevasta öljyntorjunta-aluksesta tuli "jäänmurtaja-öljyntorjunta-alus-lentotukialus-Suomnlinnanlautta-miinanlaskija-Ruotsinlaiva-jokapaikanhöylä". Kyllähän tuossa voisi pientä parantelua havaita jos sattuisi olemaan sillä päällä. Onneksi en ole :)

Sinä listasit miinanlaskija-öljyntorjunta
@StmSvejk jatkoi miinanlaskija-öljyntorjunta-jäänmurtaja-saattaja
Minä jatkoin miinanlaskija-öljyntorjunta-jäänmurtaja-saattaja-Ruotsinlaiva-Suomenlinnanlautta
 
Sinä listasit miinanlaskija-öljyntorjunta
@StmSvejk jatkoi miinanlaskija-öljyntorjunta-jäänmurtaja-saattaja
Minä jatkoin miinanlaskija-öljyntorjunta-jäänmurtaja-saattaja-Ruotsinlaiva-Suomenlinnanlautta

Niinhän mä just sanoin. Pientä parantelua havaittavissa. :) ( unohdit itseltäsi ainakin lentotukialuksen ja jokapaikanhöylän... )
 
No enpäs tajunnut, että tarkoitat saaristolla Saaristomerta.

Sanottakoon samaa kuin aiemminkin, eli että kaikkea ei tarvitse miinoittaa. On aika eri asia vetää miinoite johonkin Kökarin ja Hangon välille kuin kipata miinat Korppoon vierasvenesataman eteen. Fiksusti toteutettuna oma toiminta alueella ei rajoitu liiaksi, ja tarvittaessa matkaa vain tehdään vähän enemmän reitittämällä kauppamerenkulku esimerkiksi Ahvenanmaan pohjoispuolitse.
En tarkoittanut saaristolla saaristomerta, vaan yritin ymmärtää mitä toiset sillä kyseisessä asiayhteydessä tarkoittivat. Edellenkin suomenlahden puolella miinoittaminen siviilialuksilla tuottaa merkittäviä vaikeuksia jollei niitä siellä riittävästi ole. Vaijerilossit yleensä ohjautuvat ainoastaan niillä vaijereilla, niissä ei siis aina edes ole peräsintä joten niitä ei voi sellaisenaan miinoittamiseen käyttää. Sellainen ajatus on siis kuolleena syntynyt.
Väylien miinoittaminen on todellakin täysin eri asia kuin ulkosaariston välien miinoittaminen avomeren rajalla väylien ulkopuolella. Siitä lienemme siis jo samaa mieltä.
 
Nykyään tiedämme tasan tarkasti omien miinojemme sijainnin kappaletasollakin. Saaristomerellä estämme, emme tuki, niiden väylien käytön joita pitkin Venäläiset pystyisivät etenemään tehokkaasti oletettuihin kohteisiinsa. Kauppamerenkulkua miinoitteet eivät haittaa, jos Turkuun yhä halutaan kulkea se onnistuu kyllä. Yksi vapaa väylä ei ole ongelma sillä Turkuun ja Naantaliin kulkeva pääväylä on erittäin helppo puolustaa, sen tietää jokainen joka on vähänkin enemmän aikaa viettänyt Turun saaristossa muutenkin kuin laivan kannella. Ja muu kauppaliikenne ohjataan Ukiin ja siitä pohjoiseen tarvittaessa. Ei koko saaristoa evakuoida nykyaikaisessa konfliktissa, sekin on höpöjuttuja tsaarin ajalta. Puolustajan kannalta nykyaikainen miinoite on erittäin turvallinen ratkaisu.
Hienoa jos nykyinen miinamme pystyy erottamaan viholliset omista (niin siviileistä, kauppamerenkulusta kuin sota-aluksistakin) ja reagoivat vain vihollisen kalustoon. Onko asiasta jotain luettavissa julkisista lähteistä?
Mikäli tarkoitit jotain ihan muuta niin selvennätkö mikä ero tukkimisella ja estämisellä sitten on?
 
Back
Top