Leaderwolf
Respected Leader
Saariston väyläthän saa maantielautoilla/losseilla miinoitettua, niiden koko on kasvanut valtavasti viime vuosina, ja samalla kannelle mahtuvien miinakiskojen metrimäärä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikö Panisio luokan miinoittajat juuri peruskorjattu?
Koska kuvittelen miinoittamisen keskittyvän kriisin alkuvaiheeseen, miksi ne eivät kelpaisi?
Eikö Panisio luokan miinoittajat juuri peruskorjattu?
Koska kuvittelen miinoittamisen keskittyvän kriisin alkuvaiheeseen, miksi ne eivät kelpaisi?
Tahtoo vain olla, että suuri osa alueesta, jolla Merivoimat operoivat on sukellusveneille liian matalaa. Suurin osa sukellusvenetoiminnasta on keskisellä ja eteläisellä itämerellä.
Miksi Suomen merivoimilla ei ole napalmiveneitä? Ei tässä mitään NEMO-kaloja tarvita, ihan tällainen Vietnamin aikainen paatti riittäisi rannikkojääkäreiden tulitukeen!
Aika jännä keksintö kylläkin. Soveltuu ehkä paremmin peitteisempään ympäristöön?
https://en.wikipedia.org/wiki/Brown-water_navy#/media/File:US_riverboat_using_napalm_in_Vietnam.jpg
Varmasti kelpaisivat. Vaan kuka hoitaisi sitten miinalauttojen tehtävät? Ne on jo valjastettu samaan kokonaisuuteen kuin miinalaivat. Miinalautta on hitaampi ja kuljettaa vähemmän miinoja. Lisäksi sen jäissäkulkuominaisuudet ovat heikommat. Merivoimien miinoituskyky laskee ehkä kolmannekseen tai neljännekseen suunnitellusta ilman uusia isoja miinanlaskijoita.
Suomenlahdella on jo paljon 50 metristä vesialuetta, joka jatkuu samalla linjalla aina Tukholmaan asti. Rannikolla ja saaristossa syvyydet tietysti ovat sellaisia, ettei sukellusveneille ole järkevää käyttöä.
Olin ajatellut, että sukellusvenettä voisi käyttää oivana tiedustelualustana kauempanakin omalta rannikoltamme, minkä lisäksi sillä voisi toki myös hyökätä pinta-aluksia ja toisia sukellusveneitä vastaan. Mutta liian vähän value-for-money, kuten @StmSvejk sanoisi?
Avaisitko hieman sitä miksi haluaisimme miinoittaa oman saariston väyliä?Saariston väyläthän saa maantielautoilla/losseilla miinoitettua, niiden koko on kasvanut valtavasti viime vuosina, ja samalla kannelle mahtuvien miinakiskojen metrimäärä.
Avaisitko hieman sitä miksi haluaisimme miinoittaa oman saariston väyliä?
Pystyisimme varmaankin miinoittamaan omia maanteitä, lentokenttiä, voimalaitoksia, öljynjalostamoja ym, mutta en oikein ymmärrä miksi niin kannattaisi tehdä. Tavoite lienee tuottaa tappioita viholliselle eikä omille. Jokin skenaario tuossa oli varmaan mielessä, muttei oikein nyt vaan auennut,miksi ainakaan tilanteen alussa moista haluttaisiin tehdä. Myöhemmin maantielautoista ja losseista ei välttämättä taas siihen hommaan enää olisi, mikäli todella ilmenisi tarvetta ruveta omaa saaristoa miinoittamaan.
Jos miinoituskykyä halutaan lisää, ei se miinalaiva lienee ainoa mahdollisuus.
Miinalautta on monikäyttöinen (sopii kuljetuksin) ja kuvittelisin sen olevan huomattavasti halvempi hankkia ja ylläpitää, sekä soveltuvan paremmin reservin käyttöön kuin iso miinlaiva.
Nuo nykyiset miinalautat ovat kovin hitaita, joten "miinoitussuorite" jää melko pieneksi jos on ns. kiire. Lisäksi ne tarvitsevat käytännössä saattajan. Jos hankitaan isompi ja/tai nopeampi miinalautta, jolla on myös riittävä omasuojakyky, kuinka paljon säästetään verrattuna monitoimikorvettiin?
Miina on vahva kriisinhallintaväline, jota pitäisi käyttää jo ennen kuin laukaustakaan on ammuttu. Jos joudutaan miinoittamaan tulen alla, peli on jo puoliksi menetetty.
Tietysti etenkin tuota näkökulmaa vasten on hyvä kysyä, kannattaako rakentaa mieluummin rungostaan venytettyjä korvetteja vai erikseen pienempi määrä korvetteja ja sitten yksi tai kaksi "miinalaivaa". Ensimmäinen on luultavasti kuitenkin kokonaisuuden kannalta järkevämpi, korveteilla tekee jotakin myös miinojen laskemisen jälkeen.
Miinakansi ei mitenkään rajoita aluksen käyttöä muihin kuin miinoitushommiin joten ei kahteen runkoon eriyttäminen ainakaan nopealla pohdinnalla juuri hyötyä tuo.
Mutta kaksi eri alusta voi olla (periaatteessa) kahdessa eri paikassa suorittamassa kahta eri tehtävää. Tätä kai monet hakevat pohtiessaan vaihtoehtoja neljälle korvetille.
Mutta kaksi eri alusta voi olla (periaatteessa) kahdessa eri paikassa suorittamassa kahta eri tehtävää. Tätä kai monet hakevat pohtiessaan vaihtoehtoja neljälle korvetille.
Kyllä. Toisaalta jos on uhka päällä niin niitä miinalaivoja on suojattava korveteilla ( tai mitä ne paatit ovatkin ). Jos taas ei ole niin mitään kriittisen akuuttia toista tehtävää ei ole ja korvetit voivat vaikka miinoittaa. Kaiken kaikkiaan hankala yhtälö. Vaikea kuvitella että strategisesti tärkeää tehtävää suoritettaisiin ilman suojausta.
Jos leikin hetken Jukea, niin esitetäänpä, miten asiat voitaisiin tehdä neljän korvetin sijaan:
1. Tilataan kolme korvettia, joissa on myös uskottava IT-aseistus (lue: ei Umkhonto, vaan minimissään Barak 8 tai Aster 30, ehkä SM-2, jos sen aktiivi-versio tulee markkinoille sopivasti).
2. Tilataan kaksi "miinalaivaa" (Hämeenmaa-luokan jatkokehitelmä), varustuksena miinoituskyvyn lisäksi vain omasuojailmatorjunta-aseistus (SeaRAM) ja SUTO-välineistö. Kallis sensorivarustus jätetään minimiin, aseistukseen ei tarvita edes tykkiä.
Saavutettaisiinko tuolla sitten tosiasiallista suorituskykyä verrattuna neljään korvettiin tai olisiko se edes mahdollista samalla budjetilla, se jääköön lukijoiden pohdittavaksi. Ehkä, ehkä ei. Maihinnousu-skenaarioita vastaan suorituskyky olisi heikompi kuin PV:n tekemällä ratkaisulla, ja meriliikenteen suojaamista ajatellen Hamina-luokkaankin on tulossa SUTO-varustus, jolloin kaikkia isompia aluksia saattaisi olla hyvä kyetä käyttää kauppa-alusten suojelussa satunnaisilta meritorjuntaohjus-kuuroilta.