Merivoimien kehitysnäkymät

Harjoitellaan jo alueilmatorjuntaa?? :cool:

Laivasto harjoittelee ilmapuolustusta Turussa ja Kirkkonummella
Katso liite: 19172
Rannikkolaivasto harjoittelee ilmapuolustusta keskiviikkona tukikohdissaan Turun Pansiossa ja Kirkkonummen Upinniemessä. Harjoituksen maalitoiminnasta vastaa Ilmavoimat.

Lentoliikenne tukikohtien ympärillä alkaa keskiviikkona aamuyhdeksältä, jolloin alueilla lentää helikoptereita ja Vinka-alkeiskoulutuskoneita. Iltapäivällä toimintaan osallistuvat myös Pilatus-yhteyskoneet ja Hawk-suihkuharjoituskoneet. Lentotoiminta päättyy iltapäivällä kello 15:een mennessä.

Rannikkolaivasto on Merivoimien valmiusyhtymä, joka toimii koko Suomen merialueilla. Rannikkolaivasto vastaa alueellisen koskemattomuuden valvonnasta ja turvaamisesta merellä, suojaa meriliikenteen ja torjuu mereltä suuntautuvat hyökkäykset

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3821433/Laivasto+harjoittelee+ilmapuolustusta+Turussa+ja+Kirkkonummella
Enemmän minusta on kyse kohteen suojauksesta.
 
Tämä on helppo. Tein nopeasti tälläisen ei-niin selvän karttakuvan vierekkäin olevista kohteista jotka takuuvarmasti ovat yhtenä ryppäänä tehokkaan ilmatorjunnan  suojassa. Se että suojaako niitä korvetti saarien suojassa vai maasijoitteinen niin sitä ei voi tietää.Katso liite: 19154
Turun satama, junalauttasatama, Pansion öljyvarastot, öljylaituri, Pansion laivastotukikohta, Meyerin suurtelakka, Nesteen jalostamo, Fortumin voimalaitos, Suomen suurimmat viljan varmuusvarastot, Luonnonmaan korjaustelakka, Naantalin satama. Ja sitten tietysti Salen kesämökki. Nämä kaikki ovat yhdessä 8 kilometriä pitkässä nauhassa meren rannalla, yksittäisiä arvokkaita kohteita on joka puolella, mutta nämä muodostavat vierekkäin ollessaan erillisiä kohteita helpommin suojattavan ryhmän.

Muista en tiedä, tämä Turusta
Auts! Nyt sinä paljastit tämän Turkulaisten salaisuuden! :eek:

Hienosti kaivelit nuo kyllä tuosta kuvasta.

Sivukaneettina että kannattaako Turkulaisia puolustaa, eihän niitä kukaan pidä edes vaivan arvoisina;)
 
Auts! Nyt sinä paljastit tämän Turkulaisten salaisuuden! :eek:

Hienosti kaivelit nuo kyllä tuosta kuvasta.

Sivukaneettina että kannattaako Turkulaisia puolustaa, eihän niitä kukaan pidä edes vaivan arvoisina;)

Joka vuosi Tampereen teekkarit menevät hakkaamaan kiiloja Varsinais-Suomen rajalle. Toivona on, että maakunta luisuisi mereen... :D
 
Entäpäs jos ne ei suojaa ollenkaan?
No sitten korvetit voisi samantien aseistaa vaikka maasta-ilmaan ritsalla jossei tuollaista teollista&puolustuksellista &logistista&huoltovarmuus keskittymääkään aiota suojata. Helsinki saadaan kyllä suojattua maapattereilla. Saatettava alus vaikka päivitetyllä Umkhontolla. Muiden rannikon strategisten kohteiden suojaus on varmistettava muilla tavoin, enter corvette.
 
Itse en näe minkäänlaista ristiriitaa kummankaan kanssa, joten siksi tiedustelen että josko viitsisit avata ajatuskulkuasi hieman lisää.
Sopii. Käyttäjänimi Huhta esitti vastaväitteenä tuohon mainitsemaani PM:n "Merioperaatiot"- tiedotteeseen laivasaattueiden koosta että suurempaa saattuetta ei havaita helpommin kuin pientä, joka on ristiriidassa. Perusteena oli Wiki-lainaus II WW:n ajalta, silloisten Liittoutuneiden kuljetuslaivojen laivasaattuetaktiikasta. Kuten huomaat, verrokkina oli käytetty yksittäistä laivaa ja saattuetta, eikä saattuetaktiikan osalta niiden kokoa.

Toiseksi, ajat ovat jo muuttuneet lähes 80 vuoden jälkeen kuten itsekin totesit. Satelliitit eivät ole varmaankaan se suurin uhka tai väline, joilla kauppalaivoja pyritään löytämään. Ilmasensorit, sukellusveneet ja pinta-alukset sekä mahdollisesti meren pohjassa olevat kuunteluasemat, ovat välineitä joilla havintoja tehdään nopeasti ja tarkasti. Monilla näistä suorituskyvyistä voidaan suorittaa hyökkäys välittömästi otollisissa tilanteissa.
Satelliitit on ehkä tehokkaampia kiinteitä kohteita vastaan, mutta varmaankin myös laivastoyksiköitä vastaan. Itämeri tosin on hyvin pieni javilkas paikka myös konfliktissa ja saaristo tuo osansa siihen.
Yksittäinen siviilirahtialuskin paljastuu (=havaitaan) itämerta ylittäessään varmasti satelliittikuvasta, pelkän aluksen lisäksi tyynellä säällä jopa sen muodostamat aallot näkyvät kuvissa varmasti. Matka kestää sen verran pitkään että laivat ovat paljastumisen hetkellä vielä taatusti merellä.
Kyllä varmasti mutta paljastuminen ja maaliin vaikuttaminen ovat eri asioita, kuten itsekin sanoit. Mikä aika menee siihen että Ahvenanmeri ylitetään? Entä siihen että satelliitin kuvat ja data ovat komentajilla? Sitten pitää suunnitella ja antaa tehtävät koska ne laivat ja lentokoneet eivät pörrää ympyrää jatkuvasti odottaen suomen kauppalaivojen lähtöä ja saapumista johonkin satamaan.
Lentokoneet pitää aseistaa ja tankata sekä niitä pitää tukea jollain. Laivat ovat hitaita, eivätkä ne ehdi jokapaikkaan.
Sukellusveneet on asia erikseen ja ne ovatkin vittumaisia, varsinkin pohjassa vaanimassa.
Jos havaitsemisen todennäköisyys on yhdelläkin aluksella 100% ei se siitä isolla saattyueella voi enää isommaksi nousta. Lisäksi isompaa saattuetta ei saada upotettua kokonaan ennen kuin vastatoimia hyökkäävään suklariin tai lentokoneisiin voidaan kohdistaa. Siksi sillä on parempi selviytymiskyky kuin samalla määrällä laivoja erikseen liikkuessaan.
Pitäydyn itse noista prosenteista poissa, koska olen huono matikassa. Se tosin pitäisi todentaa että mikä on yksittäisen laivan havaintotodennäköisyys, koska se riippuu monista seikoista (mm. laivan koko ja alustyyppi).
Luonnollisesti 1939...1945 välisenä aikana ei ollut tiedustelusatelliitteja, ja atlantti on paljon suurempi kuin itämeri. Tämä ei mitenkään muuta lauseen 2 paikkansapitävyyttä sitä aikakautta koskien. Ja se voi hyvin päteä atlantilla edelleen, se "footprint" vaan on nykyään paljon laajempi kuin ww2 aikana.
Itämeri on itämeri ja atlantti on atlantti, näin se on. Itse olen puhunut vain itämerestä. On aivan eri asia piilottaa 10 tai 20 laivaa valtamerellä kuin sisämerellä. On selvää että ainoa tapa 2 MS aikaan yrittää suojella laivoja, oli ajattaa niitä saattueissa koska saattajia ei olisi riittänyt mitenkään muuten (laivat, lentokoneet).
Koko homma oli opittu jo I MS aikaan.

Suomen meriliikenteen suojaamisessa on useita kysymyksiä: kuinka paljon käytössä on kauppalaivoja? Montako alusta voidaan lähettää saattotehtäviin? Kuinka suuria saattueita (jos niitä ylipäätään käytetään) voidaan suojata? Mitkä ovat mahdolliset uhat ja vastapuolen resurssit? Tuleaisuudessa ainoa 24/7/365 alusluokka, joka voi saattaa kauppalaivoja koko matkan saksaan on Pohjanmaat. Haminat voivat toimia vain rajallisesti merellä ja saattaa osan matkaa ilman välitankkausta.
 
Ei se nykyaikaisillakaan välineillä ole välttämättä aina helppoa.

Tässä stooria siitä, miten tukialusryhmä onnistui piilottelemaan neljää päivää neukuilta sotaharjoituksessa, vaikka kaikki vehkeet satelliiteista lähtien oli valjastettu etsimiseen:

We continued to operate in that manner during NORPAC much as a boxer might in the ring, dodging and weaving for four days with everything in Siberia that could fly, sail or submerge looking for us. Our success can be measured by the fact that not once did any unit ever come close enough to identify us, and at no time was any strike group committed against us in a mock attack.

http://www.navweaps.com/index_tech/tech-031.php
 
Aijaa, siis Nato tulee mielestäsi automaattisesti Suomen avuksi missä hyvänsä konfliktissa Venäjää vastaan, vaikkei Suomi ole edes jäsen ja vaikkei Venäjä kohdistaisi sotatoimia Natoa vastaan? Todellisuudessa Natoa tuskin kiinnostaa aloittaa kolmatta maailmansotaa ampumalla kv-ilmatilassa lentävää venäläistä ilma-alusta...
Ei tule, mutta kannattaa miettiä sallisitko itse sen että vihamielisen vallan havittäjäpommittajat lentävät muodostelmassa ja aseistettuina läheltä ilmatilaasi, tunnistusalueella? Kuka ottaisi riskin siitä että koneet eivät suuntaisi yllättäen omiin kohteisiin? Tämä skenaario on täysin epärealistinen jo siksi että kyseiseen operaatioon suomen Poriin(???:unsure:), venäjä lähettäisi suuren konemuodostelman ilman varoitusta ja ottaisi valtavan riskin sodan syttymisestä NATO:n kanssa. Miksi sitten venäjä hyökkäisi yksin suomea vastaan ja lähtisi avoimeen sotaan jos se haluaisi Baltian? Päätavoite on Baltia, ei suomi ja saadakseen yhden pitää saada toinen.
Koska lentoaika Suomen ilmatilassa on pidempi sitä kautta.
Kyllähän suomenlahtea pitkin voi lentää tulematta edes meidän tunnistusalueelle alkuvaiheessa. Niin venäjä harjoitteli ruotsia vastaan tehtyä rynnäkköä.
Ei kaukovaikutusaseita ole kenelläkään niin paljon, etteikö lyhyemmän kantaman aseita jouduttaisi käyttämään.
Kyllä naapurilla riittäisi meitäkin vastaan kymmeniä, jopa satoja risteilyohjuksia. Lyhyen kantaman aseita käytetään lähitukeen ja sitten kun ilmauhka on minimoitu tai lamautettu. Ei ne tuppaa heti iholle jos on kättä pidempää, usko pois.
Harmaan viisikymmentä sävyä... Ahvenanmaa on demilitarisoitu ja maajoukkojen vieminen alueelle on siitä syystä poliittisesti tulenarka asia. Merivoimien alus voi liikkua alueella aiheuttamatta diplomaattista selkkausta.
Kirjoitat syvän rauhan ajasta. Minä kirjoitin konfliktista. Ei Ahvenanmaan edustalla varmaan pörrää nytkään merivoimen aluksia vartioimassa satamia ilmauhkalta, vai onko toista tietoa?
Äärimmäisen huono olkiukko. Kun ilmatorjuntaohjuksen kantama on 50 kilometriä, niin alusta ei todellakaan tarvitse sitoa satama-altaaseen, jotta siitä olisi hyötyä ilmapuolustuksen kokonaisuudessa. On myös todennäköistä, että aluksilla olisi mm. aluevalvontaan ja miinoitukseen liittyviä tehtäviä Ahvenanmaan ja Hangon välisellä merialueella - samalla ne ovat aitiopaikalla ilmapuolustuksen näkökulmasta.
Mikä olkiukko? Yhden aluksen torjunnan halkaisija on maksimillaan ESSM:llä 100 km halkaisijaltaan. Yksi alus ei sillä suojaa kaupunkia mitenkään ohi- ja ylilentäviltä ohjuksilta, kaikista suunnista. Naapurilla on 3000 km kantavia risteilyohjuksia, uskotko että ne kaikki tulevat aina idästä? Huom! Tämä ESSM:n 50 km on torjunnan ehdoton maksimietäisyys, joka riippuu maalin nopeudesta, suunnasta ja korkeudesta sekä siitä että väisteleekö, muuttaako se suuntaansa. Eri asia torjua 10 km korkeudella ja 50 km etäisyydeltä ohilentävää hävittäjää kuin kohti tulevaa.
Ei olla edelleenkään sitomassa mitään...
Jotkut on ja mainitsin vaan tämän ajatuksen tässä yhteydessä.
Kokonaan toinen asia on, jos omat merivoimamme saattavat aluksia Pohjanlahdella suomalaisista satamista Ruotsin aluevesille/satamiin. Siellä liikutaan omalla ja ystävällismielisellä alueella, jonne pinta-alusten ja sukellusveneiden on hyvin vaikea tunkeutua ja toimia.
Ehkäpä, mutta ei mahdotonta ja siinä piileekin vaarallinen oletus jonka ovela vihollinen voi hyödyntää.
Venäjällä on sukellusveneitä tukevia pinta-aluksia, jotka voivat operoida ja tukea niitä kv. vesialueella, lähellä aluevesirajaa. Ilman sodanjulistusta ko. aluksiin ei voi tehdä tarkastuksia tai estää niiden kulkua ja ne voivat näyttää esim. tutkimusaluksilta. Ei olisi ongelmaa ajattaa hyökkäyssukellusvenettä tukilaivan alla tai vanavedessä asemiin lähelle laivavayliä. Väyliä voidaan myös miinoittaa sukellusveneistä ja siitä syystä raivaajia tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Missä menee raja kohteella ja alueella? Jos Pansiossa istuvalle korvetille annetaan tehtäväksi suojata esimerkiksi viittä kohdetta ympärillään, jotka ovat 8x2km alueella, onko se silloin kohteen vai alueen suojausta? :unsure:
No tuota en kyllä osaa sanoa. Itse ajattelen laivastotukikohdan yhdeksi kohteeksi.
 
Ei tule, mutta kannattaa miettiä sallisitko itse sen että vihamielisen vallan havittäjäpommittajat lentävät muodostelmassa ja aseistettuina läheltä ilmatilaasi, tunnistusalueella? Kuka ottaisi riskin siitä että koneet eivät suuntaisi yllättäen omiin kohteisiin? Tämä skenaario on täysin epärealistinen jo siksi että kyseiseen operaatioon suomen Poriin(???:unsure:), venäjä lähettäisi suuren konemuodostelman ilman varoitusta ja ottaisi valtavan riskin sodan syttymisestä NATO:n kanssa. Miksi sitten venäjä hyökkäisi yksin suomea vastaan ja lähtisi avoimeen sotaan jos se haluaisi Baltian? Päätavoite on Baltia, ei suomi ja saadakseen yhden pitää saada toinen.

Baltia on Naton kukkarossa. Suomi ei. Tuskin Venäjä haluaa sotaa Naton kanssa...

Aseistettuna kv-ilmatilassa lentäminen puolestaan on ihan rutiininomaista. Tapahtuu koko ajan kaikkialla maailmassa. Ei asiasta voi alkaa skitsoilla, tai muutoin tilalle pitää vaihtaa tasapainoisempi mies. Tietysti asiaan kiinnitetään huomiota, mutta paska ei valahda punttiin ja ohjukset lähde siiven alta kevyin perustein.

https://www.talouselama.fi/uutiset/...itameren-ylla-huolestuttavat-usata-ja-ruotsia
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ru...aheitteita_tunnistustilanteissa_itameren_ylla
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...n-loukanneen-ilmatilaa-suomenlahdella/740156/

Kyllähän suomenlahtea pitkin voi lentää tulematta edes meidän tunnistusalueelle alkuvaiheessa. Niin venäjä harjoitteli ruotsia vastaan tehtyä rynnäkköä.

Onnistuu niin kauan kuin avoin sota ei ole puhjennut. Avoin sota on puhjennut viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäinen ilmahyökkäys Suomen alueelle kohdistuu. Sen jälkeen alue on lentokieltoaluetta, jossa ei lennä yksikään ilma-alus, joka ei ole sinne erikseen selvitetty.

Kyllä naapurilla riittäisi meitäkin vastaan kymmeniä, jopa satoja risteilyohjuksia. Lyhyen kantaman aseita käytetään lähitukeen ja sitten kun ilmauhka on minimoitu tai lamautettu. Ei ne tuppaa heti iholle jos on kättä pidempää, usko pois.

Valitettavasti kaukovaikutusaseiden maalittaminen on osoittautunut isoksi käytännön ongelmaksi. Jos kohde on enemmän tai vähemmän jatkuvassa liikkeessä, niin sen maalittaminen on vaikeaa. Mainittakoon esimerkkeinä Scud-jahti Irakin aavikolla ja Serbian SA-6:t, joita saatiin väistellä sodan loppuun asti.

Kirjoitat syvän rauhan ajasta. Minä kirjoitin konfliktista. Ei Ahvenanmaan edustalla varmaan pörrää nytkään merivoimen aluksia vartioimassa satamia ilmauhkalta, vai onko toista tietoa?

Jos on tietoa, niin se ei kuulu julkiselle foorumille. Joka tapauksessa voin vakuuttaa, että valmiutta on kohotettu aiemminkin ja tullaan kohottamaan jatkossakin. Yhtenä näkyvänä esimerkkinä mainittakoon Helsinki-Vantaalla Krimin valtauksen aikoihin päivystäneet Hornetit. On turha luulla, että ilmavoimat olisi ainoa puolustushaara, joka vaihtelee valmiuden tasoa.

Mikä olkiukko? Yhden aluksen torjunnan halkaisija on maksimillaan ESSM:llä 100 km halkaisijaltaan. Yksi alus ei sillä suojaa kaupunkia mitenkään ohi- ja ylilentäviltä ohjuksilta, kaikista suunnista. Naapurilla on 3000 km kantavia risteilyohjuksia, uskotko että ne kaikki tulevat aina idästä? Huom! Tämä ESSM:n 50 km on torjunnan ehdoton maksimietäisyys, joka riippuu maalin nopeudesta, suunnasta ja korkeudesta sekä siitä että väisteleekö, muuttaako se suuntaansa. Eri asia torjua 10 km korkeudella ja 50 km etäisyydeltä ohilentävää hävittäjää kuin kohti tulevaa.

Entäpä sitten, kun tulevat kaukovaikutusaseita seuraavat pommikoneet? Entäs niiden torjunta, onko ESSM siinä täysin hyödytön? Pommikoneet tulevat aina ennen pitkää, ovat tulleet Irakissa, Balkanilla, Georgiassa... Kaikissa näissä maissa on myös kyetty puolustautumaan, kaukovaikutusaseista huolimatta, ja aiheuttamaan vaihtelevia tappioita hyökkäävälle ilmaviholliselle.

Eikä varmaan tarvitse huomauttaa, että Suomessa osaamistaso ja kaluston laatu on kansainvälisesti vertaillen erittäin korkea eikä Venäjä ole vihollisena läheskään yhtä voimakas kuin Yhdysvallat...
 
Kandityö Merivoimien alusten toimintakyvystä talviolosuhteissa.

Aika hyvin ohjusvenekin pärjää jos tosiaan pystyy siirtymään vielä kymmensenttisessä jäässä. Hitaasti ja rauhallisesti toki mutta siirtymään siitä huolimatta.
 
Suomen meriliikenteen suojaamisessa on useita kysymyksiä: kuinka paljon käytössä on kauppalaivoja? Montako alusta voidaan lähettää saattotehtäviin? Kuinka suuria saattueita (jos niitä ylipäätään käytetään) voidaan suojata? Mitkä ovat mahdolliset uhat ja vastapuolen resurssit? Tuleaisuudessa ainoa 24/7/365 alusluokka, joka voi saattaa kauppalaivoja koko matkan saksaan on Pohjanmaat. Haminat voivat toimia vain rajallisesti merellä ja saattaa osan matkaa ilman välitankkausta.

Ei kauppalaivoja varmaan missään vaiheessa Saksaan ole tarkoitus suojata - Rotterdam on Euroopan keskeinen satama. Realistisemmin, saattueesta Saksaan tai Murmanskiin on turha haaveilla. Suomen kauppamerenkulun realistinen suorituskyky sodanajan oloissa on Pohjanlahti välillä Gävle-Pori, toki myös muut Pohjanlahden satamat huomioiden. Tavara tulee muualta Göteborgiin tai Trondheimiin ja menee Ruotsin logistiikkaverkon kautta Ruotsin Pohjanlahden satamiin. Siitä sitten yli Suomen puolelle. Rakkaana historiareferenssinä voi käyttää hiukan muunnellusti Talvisotaa.

Pohjanlahti voi olla Suomelle realistisesti alue jossa Suomella, yhteistyössä Ruotsin kanssa, on meren herruus. Suomenlahden ja Itämeren osalta osalta kyetään vain merenherruuden kiistämiseen - tai sen yrittämiseen.

Mikä olkiukko? Yhden aluksen torjunnan halkaisija on maksimillaan ESSM:llä 100 km halkaisijaltaan. Yksi alus ei sillä suojaa kaupunkia mitenkään ohi- ja ylilentäviltä ohjuksilta, kaikista suunnista. Naapurilla on 3000 km kantavia risteilyohjuksia, uskotko että ne kaikki tulevat aina idästä? Huom! Tämä ESSM:n 50 km on torjunnan ehdoton maksimietäisyys, joka riippuu maalin nopeudesta, suunnasta ja korkeudesta sekä siitä että väisteleekö, muuttaako se suuntaansa. Eri asia torjua 10 km korkeudella ja 50 km etäisyydeltä ohilentävää hävittäjää kuin kohti tulevaa..

Hävittäjätkään eivät voi olla ilmassa 24/7/63 ja ilmatorjuntaa ei riitä kaikkialle - me ollaan hävitty tää peli! Merivoimat ovat omalta osaltaan osa ilmapuolustuksen kokonaisuutta - jolla voi tilanteen mukaan näppärästi ulottaa sitä torjuntaa muualle kuin idän suuntaan.

Pohjanmaa-luokalla on myös merkittävä osuus Ahvenanmaan ja Saaristomeren ilmapuolustuksessa, nimenomaisesti ennen sodan syttymistä. Sotalaivat kun voivat toimia alueella, maavoimat eivät.
 
Suomi ei todellakaan tee mitään "Saattue Muurmanskiin" tyylisiä juttuja Etelä-Itämerelle. Johan sen sanoo järkikin.

Kuten @StmSvejk sanoi, Suomen huoltovarmuus toimii Selkämerellä ja Pohjanlahdella Ruotsin kautta satamista satamiin. Osittain tietysti rekkaliikenteellä Torniosta, mutta se on rajallista verrattuna laiva- ja junakuljetuksiin. Tässä on useitakin etuja. Vihollisen sukellusveneiden pääsy alueelle on helpompi (jopa helppo) estää (kuten olen aikaisemmin laittanut Itämeren syvyyskartan). Samoin laivaliikenne on Suomen ilmapuolustuksen takana, mikä aiheuttaa sitä vastaan hyökkäävälle ylimääräistä hankaluutta.

Vaikka se monia saattaa kismittääkkin, niin strategisesti ja logistisesti Suomi on hyvin riippuvainen Ruotsista sotatilanteessa. Toisaalta taas, vaikka Ruotsilla onkin aina omat agendansa, heille on myös tärkeää strategisesti tukea Suomen puolustusta, ainakin logistisesti. Joten kyseessä on geostrategisesti (ainakin paikallisemmassa mittakaavassa) tietty epäpyhä symbioosi, jossa kumpikin tuntee olonsa hieman epämukavaksi, mutta kumpikaan ei voi maantieteelle mitään. Joten yhteinen etu yleensä ajaa yhteistyöhön. Eihän sitä ole kumpikaan maa kiistänyt.
 
Junakuljetus on ongelma eri raideleveyden takia. Haaparannassa tai Tornion puolella jouduttaisiin sitten lemppaamaan junakuormat autoihin. Ennemmin minä purkaisin ne junakuormat syvällä Ruotsin puolella rekkoihin ja niillä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Muokkasin vähän. Junakuljetus on ongelma eri raideleveyden takia. Haaparannassa tai Tornion puolella jouduttaisiin sitten lemppaamaan junakuormat autoihin. Ennemmin minä purkaisin ne junakuormat syvällä Ruotsin puolella rekkoihin ja niillä eteenpäin.

Sitähän tuossa juuri tarkoitin Tornion rekkaliikenteellä. Junakuormat eivät sieltä nopeasti kulje sanomastasi syystä.

Enkä kehottaisi muokkaamaan toisten viestejä, koska se on ensinnäkin forumin sääntöjen vastaista ja toisekseen epäkohteliasta.
 
Japan outlines submarine modernisation efforts

An effort that was initiated by the Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF) to modernise its undersea warfare capabilities in 2012 is on track to deliver the planned fleet of 22 diesel-electric submarines required for the country’s defence needs by the early 2020s called for under the Japanese government’s 2013 National Defense Program Guidelines, according to a JMSDF official.

Speaking at the Undersea Defence Technology Asia seminar at the Asia Defence Expo & Conference Series (ADECS) 2018 in Singapore, Captain Takahiro Nishiyama, deputy director of the Plans and Programmes Division at the Ministry of Defence’s (MoD’s) Maritime Staff Office, revealed that seven of the service’s 82 m Oyashio-class submarines – which have a surface displacement of 2,800 tonnes – have already completed service-life extension work to date.

The seven boats have received extensive refits during their second and third maintenance cycles, which have been planned to bring the vessels to “almost the same level of that of the latest model [Souryu-class] submarine” while extending their service lives.

According to Jane’s Fighting Ships reference, the JMSDF operates 11 Oyashio-class submarines with the lead vessel commissioned in March 1998 and one new boat entering service each year up till 2008, with construction alternating between Kawasaki Heavy Industries (KHI) and Mitsubishi Heavy Industries (MHI). The first two boats, Oyashio and Michishio , have been since been converted to training platforms.

“The rapid technological development and innovation make our submarines obsolete in [just] a few years after their construction,” Capt Nishiyama said. “On the other hand, we are now facing strict constraints in our defence budget and it is not affordable [for us] to maintain the adequate number of submarines by new construction.”

“Therefore, improving performance and life extension is indispensable in order to maintain a capable submarine force,” he added.

http://www.janes.com/article/77511/japan-outlines-submarine-modernisation-efforts

Eli eli. Japani rakentaa 22 sukellusveneen laivaston, Etelä-Korea 27, ja Aussit rakentaa 12. USAn suurimmilla liittolaisilla tulee olemaan 61 sukellusvenettä alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top