@Rannari
Olemme aiemmin olleet huolissamme optio-torpedoista.
Nyt minä olen jälleen huolissani siitä, että yli puolet tavarasta on option takana. Sinällään jo nyt solmittu kauppa on vähintään tyydyttävää kokoluokkaa, etenkin jos/kun kappalehinta on mm. NSM:ää edullisempi. Siltikin herää pieni paranoia, että onko maajärjestelmän ja/tai korvettien pintatorjuntaohjukset jätetty option taakse? Vai onko suhteellisen suuressa optiossa kyse siitä, että ohjuksia haluttaisiin mahdollsesti hankkia myös kaukovaikutus-tarkoituksiin, kenties isokin määrä?
Minä oletan, että optiot laaditaan erittäin älykkään ja osaavan ajattelun läpi. Siksi oletan, että kyse on joko jostain tämäntyyppisestä tai fiksummasta:
1. Vaihtoehdot eivät ole joko 162m ja 193m optio vaan vähän yli 162m ja nollaoptio. Eli jos optio jätettäisiin pois, niin hinta saattaisi olla pienen hitusen korkeampi, mutta tilaus ei olisi yhtään sen isompi.
En siis usko, että optiolla korvataan tilauksen kokoa vaan että optiolla sovitaan täydennys- ja laajennusmahdollisuuksista.
2. Maat ja yhtiöt käsittelevät eri kokoista bisnestä eri tavoin. Noin 350 miljoonan hankinnasta kiinnostunut asiakas voi saada paremman kohtelun kuin noin 160 miljoonan asiakas.
3. Kauppa saattaa sisältää sellaisen lähtökohdan, että pitää saada heti sellaista, mikä toimii heti, mutta elinkaaren ajaksi sellaista mikä ei vanhene elinkaaren aikana. Optiot saattavat olla olennainen osa elinkaari- ja päivitysrumbaa. Niillä saatetaan varmistaa esim. isompi poliittinen riippumattomuus tulevien sisä- ja ulkopoliittisten muutosten riskeiltä.
4. Jos sulla on paljon säätiöityä rahaa (kuten Suomella) joka tuottaa inflaatiota enemmän, niin kestävyysmatkoilla on hyödyllisempi pitää sitä rahaa kiinni papereissa kuin raudoissa. Kokonaismaanpuolustuksen kannalta tarvitaan rautaa ja ohjelmistoja tietty määrä. Lisäksi tarvitaan se mahdollisuus, että jos tunkio ja tuulimyllyt lähentyvät toisiaan, niin rahaa saadaan muutettua raudaksi nopeasti, vaivatta ja etukäteen määritellyillä hinta- ja toimitustapaehdoilla. (Puun ja kuoren välissä oleva ei aina saa niitä parhaita ehtoja pyytäessään pikatoimituksia NYT!)
5. Hallitus voi pysyä hallitusohjelmassa vain jos se noudattaa joitain taloudellisia raameja. Se voi laventaa niitä raameja - ja samalla sitoa tulevien hallitusten käsiä - lähinnä tekemällä kaukaisempiin budjettikausiin liittyviä päätöksiä ja sopimuksia jo nyt ja sellaisilla tavoilla, joita tulevien hallitusten on vaikea tai mahdoton jyrätä nurin.
6. Hankinnoilla on jotkin teknologiset ja käyttötarkoituksiin liittyvät raamit. Alan parhaat asiantuntijat saattavat nähdä noiden raamien ulkopuolella sellaisia mahdollisuuksia tai hyötyjä joista meillä ei ole aavistustakaan. Jos tehdään hankinta johonkin ennalta määriteltyyn tarpeeseen, niin tuollaisten laajennusten mahdollisuudet voi ehkä lykätä - ainakin osittain - optiosopimusten riveille. (Esim. vaikka ilmasta maahan tai alukseen, maalavettien määrä tai laatu, mahdollisuus käyttää ohjusta sopivin päivityksin myös vastapuolen ohjusten torjuntaan tai jotain sellaista mitä unenpuutteinen ja särkylääkkeen sumentama tonttu ei kykene keksimään.)
Optio on mahdollisuus eikä rajoite. Siksi olen itse erittäin, erittäin tyytyväinen siihen, että tehdään sellaisia kauppoja, joissa optiot ovat varsinaista kauppaa suurempia.