Merivoimien kehitysnäkymät

Eikö olisi hiukan liian suuri saaristoon? Meinaan notta jos on kuljetusalus niin eihän avomerelle mitään tarvitse kuljettaa, eikös se ole lähinnä saaristoon eri saarille oleville joukoille kun sitä tavaraa on tarvis kuljetella?

Eihän tuolla rantaan ajeta vaan kellutaan ulompana ja annetaan helikopterien sekä maihinnousualusten hoitaa raskaammat hommat. Paljon pienempihän tuo on kuin vaikka uusimmat autolautat joten kyllä se kohtuudella saaristoon mahtuu. Aina ei tietysti tarvi olla just niin iso kuin mahtuu vaan pienemmälläkin voi pärjätä :unsure:
 
Eikö olisi hiukan liian suuri saaristoon? Meinaan notta jos on kuljetusalus niin eihän avomerelle mitään tarvitse kuljettaa, eikös se ole lähinnä saaristoon eri saarille oleville joukoille kun sitä tavaraa on tarvis kuljetella?
Tuollahan "otetaan puolustusvastuu" Gotlannista jotta voidaan paremmin turvata kauppalaivojen liikennettä Tanskan salmista Suomeen ja takaisin.
 
Eikö olisi hiukan liian suuri saaristoon? Meinaan notta jos on kuljetusalus niin eihän avomerelle mitään tarvitse kuljettaa, eikös se ole lähinnä saaristoon eri saarille oleville joukoille kun sitä tavaraa on tarvis kuljetella?


Venäläisillä on Itämerellä nämä hiukan pienemmät alukset myös ro-ro ominaisuudella varustettuna, se voisi olla sopiva konsepti.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Gren-class_landing_ship


Fincantieri rakentaa tuosta Algerian aluksesta monitoimi versiota myös Qatarille jossa se toimii lippulaivana neljälle korvetille.

Enrico Bonetti, Fincantieri's Senior Vice President for Naval Vessels, told Navy Recognition that the LPD would also act as a "mother ship" to provide long-range targeting information for the four smaller corvettes, each of which will had a displacement 3,250 tons when carrying a full combat load. Those ships will have their own radars and 16 Aster 30 missiles, as well.

But the Qatari LPD will be much more than just a floating sensor node and air defense picket ship. It will have the same flight deck as the Algerian Kalaat Béni Abbès, with two landing spots for either light or medium helicopters and will almost certainly serve as a platform for some of the 12 navalized NHIndustries NH90 helicopters the Qatari Navy is set to receive sometime between 2022 and 2025.

As an amphibious ship, it will be able to launch and recover three landing craft capable of carrying tanks and troops. The vessel also features a large rear ramp to allow the rapid loading and offloading of personnel and vehicles in a more established port setting. It will also be able to support other auxiliary ships and boats, including small special operations craft.

As such, this specially configured LPD begins to appear more as a small, multi-mission sea base. This broader functionality could be even more pronounced if the vessel retains the same 60-bed hospital ward and operating theaters as Kalaat Béni Abbès, allowing it to serve as a small hospital ship and help reduce the number of casualties during sustained operations, too.

are growing in popularity broadly in no small part because of their inherent flexibility of their design and their ability to fill a variety of combat and peacetime roles, including supporting responses to natural disasters and other humanitarian crises.

http://www.thedrive.com/the-war-zon...s-mother-ship-and-radar-picket-vessel-mash-up
 
Venäläisillä on Itämerellä nämä hiukan pienemmät alukset myös ro-ro ominaisuudella varustettuna, se voisi olla sopiva konsepti.
Niitä taitaa olla vain yksi, siis Ivan Gren, toinen on vielä pukilla vissiin ... mahtaneeko nämä jäädä Itämerelle. Minä olen käsittänyt, että enemmän testausvaiheessa täällä ajetelevat. Ja onhan sitä jo jonkun aikaa valmistettukin.
 
Ehdotan aluksen nimeksi Ahvenanmaa ja se maksetaan Ahvenanmaan maakunnan valtionosuuksista,
Aivan loistava ajatus; erikoistunut demilitarisoidun aseman turvaamiseen, joka tapahtuu luonnollisesti demilitarisoidun alueen ulkopuolella.
 
Niitä taitaa olla vain yksi, siis Ivan Gren, toinen on vielä pukilla vissiin ... mahtaneeko nämä jäädä Itämerelle. Minä olen käsittänyt, että enemmän testausvaiheessa täällä ajetelevat. Ja onhan sitä jo jonkun aikaa valmistettukin.

Ovat ilmeisesti aika viallisia monin osin, koon puolesta voisivat jäädäkin tänne.
 
Pansiot jatkavat uunituoreen peruskorjauksen myötä käytössä kaaviossa esitetyn ajanjakson eli 2030-luvulle. Korvaaminen tullee ajankohtaiseksi samalla kun ohjusveneidenkin eli joskus 2035 vaiheilla. Silloin ollaan kuitenkin jonkun muun otsakkeen kuin "rannikkojoukkojen uusi kuljetusalus" alla. Astetta haasteellisempi uushankinta tulossa tuossa vaiheessa kun runkomäärä arvatenkin taas puolittuu ja Maavoimien elvyttäminen puristaa budjettia. Uutta monikäyttöalusta arvatenkin pukkaa.

Mitä vaihtoehtoja tuolloin on? Noin niin kuin ihan aikuisten oikeasti. Jotenkin kuulostaa haastavalta yhdistää miinalauttojen ja ohjusveneiden kapasiteetit. Nopeita, alhaisen herätteen ja suuren kuljetuskapasiteetin omaavia aluksia, joilla on kykyjä ilmaan, pintaan ja pinnan alle? Joo, ei ole realismia yhteen luokkaan, IMHO.

Realismin rajoja tunnustellen esittäisin seuraavaa:

Miinalautat ja Katanpäät korvataan sillä kapasiteettien tukikohdalla, jota @StmSvejk on jo pitkään mainostanut, eli siis ehkä 500-1500 tonnisilla kuljetusaluksilla. Hankintamäärä yhteensä 3-5 kpl.

Hamina-luokan poistuma korvataan kahdella LV2020:n jatkokehitelmällä. Enempää ei ole varaa hankkia, ei oikeastaan näitäkään, vähempää taas ei ole mielekästä rakentaa. Köyhemmässä ratkaisussa Hamina-luokka korvataan hankkimalla miehittämättömiä pinnan alla / pinnalla / ilmassa liikkuvia futuristisia vempaimia, joita tosin pitäisi muutenkin hankkia, ja homma on paketissa.
 
Mitä vaihtoehtoja tuolloin on? Noin niin kuin ihan aikuisten oikeasti. Jotenkin kuulostaa haastavalta yhdistää miinalauttojen ja ohjusveneiden kapasiteetit. Nopeita, alhaisen herätteen ja suuren kuljetuskapasiteetin omaavia aluksia, joilla on kykyjä ilmaan, pintaan ja pinnan alle? Joo, ei ole realismia yhteen luokkaan, IMHO.

Realismin rajoja tunnustellen esittäisin seuraavaa:

Miinalautat ja Katanpäät korvataan sillä kapasiteettien tukikohdalla, jota @StmSvejk on jo pitkään mainostanut, eli siis ehkä 500-1500 tonnisilla kuljetusaluksilla. Hankintamäärä yhteensä 3-5 kpl.

Hamina-luokan poistuma korvataan kahdella LV2020:n jatkokehitelmällä. Enempää ei ole varaa hankkia, ei oikeastaan näitäkään, vähempää taas ei ole mielekästä rakentaa. Köyhemmässä ratkaisussa Hamina-luokka korvataan hankkimalla miehittämättömiä pinnan alla / pinnalla / ilmassa liikkuvia futuristisia vempaimia, joita tosin pitäisi muutenkin hankkia, ja homma on paketissa.

Kaikkia nykyroimintoja ei varmasti saada ympättyä yhdelle alustalle. Kuljetus/huoltopuolella voitaisiin ehkä ttulevaisuudessa ukeutua öljyntorjunta-aluksiin? Taistelualuspuolelle tarvittaisiin näin suhteellisen nopeakulkuinen monitoiminen alustyyppi joihin budjettiratkaisussa voisi siirtää ohjusveneiden kaluja. It ja suto olisi aina matkassa. Vaihtoaseina voisi ola PTO ja herätemiinat. isommat kosketusmiinatyyppimme alkavat tuossa vaiheessa olla satavuotiaita joten painopiste lienee vahvasti herätemiinoissa mikä pienentää automaattisesti miinamääriä. Katanpäät poistuvat ehkä kymmenen vuotta myöhemmin 2045 vaiheilla. Nämä samat ohjus/miinaveneet pystyisivät jatkossa kuskaamaan tarvittaessa myös miinantorjuntakilkkeet. Tätä samaa alustyyppiä on kaiketi ideoitu aikaisemminkin?
 
Mitä vaihtoehtoja tuolloin on? Noin niin kuin ihan aikuisten oikeasti. Jotenkin kuulostaa haastavalta yhdistää miinalauttojen ja ohjusveneiden kapasiteetit. Nopeita, alhaisen herätteen ja suuren kuljetuskapasiteetin omaavia aluksia, joilla on kykyjä ilmaan, pintaan ja pinnan alle? Joo, ei ole realismia yhteen luokkaan, IMHO.

Realismin rajoja tunnustellen esittäisin seuraavaa:

Miinalautat ja Katanpäät korvataan sillä kapasiteettien tukikohdalla, jota @StmSvejk on jo pitkään mainostanut, eli siis ehkä 500-1500 tonnisilla kuljetusaluksilla. Hankintamäärä yhteensä 3-5 kpl.

Hamina-luokan poistuma korvataan kahdella LV2020:n jatkokehitelmällä. Enempää ei ole varaa hankkia, ei oikeastaan näitäkään, vähempää taas ei ole mielekästä rakentaa. Köyhemmässä ratkaisussa Hamina-luokka korvataan hankkimalla miehittämättömiä pinnan alla / pinnalla / ilmassa liikkuvia futuristisia vempaimia, joita tosin pitäisi muutenkin hankkia, ja homma on paketissa.

Kuten mainitset, itsekin epäilisin että ohjusveneiden osalta kyvyt korvataan erinäisillä miehittämättömillä kyvyillä ja kaukovaikutuksella jotka voivat toimia maalta käsin, ilmasta, pinnan alla tai pinnan päällä. Uusia ohjusveneitä ei tarvita. Järjestelmien tukeutumiseen voi käyttää miinantorjunta-kuljetuslautta-öljyntorjunta-miinalaiva -yhdistelmävempelettä. Jos mietitään jonkinlaista verrokkia, niin Turva voisi hyvinkin olla sellainen.

Hamina luokkaa ei itsessään korvata millään, kevyt taistelualus vaan poistuu PV:n repertuaarista. Nopeuden korvaa se, että heko tai miehittämätön pinta-alus kiitää tarvittaessa paikalle vaikka sataa solmua. Häiveen se, että nämä miehittämättömät alukset voivat toimia itäisellä Suomenlahdella tai Ahvenanmaalla mistä tahansa veneluiskalta tms. käsin.

Millekään LV2020 jatkokehitelmille on tuskin tarvetta, ei ainakaan varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Millekään LV2020 jatkokehitelmille on tuskin tarvetta, ei ainakaan varaa.

Ei ainakaan varaa. Tai sitten Maavoimista käytännössä luovutaan. Tai voihan sitä tietysti taas kaavailla budjetin ulkopuolista rahoitusta niin voi sivuuttaa elämän kälyiset realiteetit.
 
Elämän kälyinen realiteetti on että maanpuolustus maksaa, ja yksinään hoidettuna se vasta kallista onkin.

Kyllä. Poliitikot eivät valitettavasti ole samoilla linjoilla eikä tasokorotuksia ole näköpiirissä. Nyt käsillä oleviin hankkeisiin varmasti pumpataan jonkin verran rahaa mutta uusi Merivoimien lisärahoitus heti 30-luvun alkuvuosina ei ole realismia. Ja painopisteen pitää tuossa vaiheessa muutenkin olla voimakkaasti Maavoimien varustamisessa.
 
Kyllä. Poliitikot eivät valitettavasti ole samoilla linjoilla eikä tasokorotuksia ole näköpiirissä. Nyt käsillä oleviin hankkeisiin varmasti pumpataan jonkin verran rahaa mutta uusi Merivoimien lisärahoitus heti 30-luvun alkuvuosina ei ole realismia. Ja painopisteen pitää tuossa vaiheessa muutenkin olla voimakkaasti Maavoimien varustamisessa.

Jätän itse painopistearvioinnit niille joilla on siihen kompetenssia.
 
Jätän itse painopistearvioinnit niille joilla on siihen kompetenssia.

Tämä foorumi on olemassa spekulointia ja kuuhastelua varten! Kuitenkin, jo noin 1980-luvulta lähtien eri puolustushaarojen hankintarytmit ovat seuranneet toisiaan. Loogista olisi ajatella, että HX:n jälkeen painopiste on maavoimissa, varsinkin kun tuohon aikaan kalustoa massavanhenee raakasti paljon, mikä tarkoittaa joko modernisointia tai uushankintoja.
 
Tämä foorumi on olemassa spekulointia ja kuuhastelua varten! Kuitenkin, jo noin 1980-luvulta lähtien eri puolustushaarojen hankintarytmit ovat seuranneet toisiaan. Loogista olisi ajatella, että HX:n jälkeen painopiste on maavoimissa, varsinkin kun tuohon aikaan kalustoa massavanhenee raakasti paljon, mikä tarkoittaa joko modernisointia tai uushankintoja.

Kyllä saa foorumin sulkea jos amatöörispekulaatiot jätetään pois. Aika hyvinkin vähän jäisi jäljelle...
 
Back
Top