Joo, ei 4A:sta tullut kauppoja. Lieneekö siitä vielä erityistä meriversiota? Tämä marraskuun 2015 juttu puhuu 9 tonnin kontista.Ei lokkitutka kuitenkaan kelvannut![]()
http://lentoposti.fi/artikkelit/saa...nitoimivalvontatutka_tositoimissa_gotlannissa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo, ei 4A:sta tullut kauppoja. Lieneekö siitä vielä erityistä meriversiota? Tämä marraskuun 2015 juttu puhuu 9 tonnin kontista.Ei lokkitutka kuitenkaan kelvannut![]()


Ehkä vuoden päästä tosiaan voisi kuvitella kun hankkeen on tarkoitus olla valmista 2021.
Sitten kohta varmaan näkyy myös rannikko-ohjuksen paketointi. Ehkä jompana kumpana paraatipäivänä (itsenäisyyspäivä tai lippujuhla) ensiesitys.
MAN kuten Briteistä vasta ostetut vai mikä mahtanee tulla? Iveco, Daf, Tatra? Pitkä lavetti, jota vedetään millä sattuu (E-13TP:llä?)? Scaniaa ostettiin toisaalta 2014 liki sata. Ei ainakaan iänikuinen Sisu RBS:n ajoilta. Entäpä...**
(nämähän on aina ihania vääntöjä, kuten voidaan todeta tästä Volle/Sisu-itkusta http://kuljetusnet.fi/4268-göteborg-suomi-syrjii-volvoa,-puolustusvoimien-hankinnoissa-jälleen-astian-maku.html & http://www.boy.fi/atk/bremerin-blogi/760-tassa-ei-ole-tulevaisuus.html )
Mitenköhän kauan menee, että lainassa oleva Tp 45 vaihtuu Tp 47:aan?
** (kuvittele, että takana olevan RBS:t on A2045:ssa)
Katso liite: 29339
Minä laittaisin koukkutartuntaiselle lavalle/kontille, mutta kukin taaplaa tavallaan...
Dedikoitulle alustalle voisi vetää suoraan kommunikaatio järjestelmät ohjaamon puolelle, sitä en tiedä miten vaikeaa olisi vetää johdot tuolta lavalta ohjaamoon, jos sitä nyt edes tarvitaan. Asian sivusta olen miettinyt, että miten noiden kaikkien kuorma-autojen, etenkin siviilistä otettujen, kanssa hoidetaan kommunikaatio asiat? Siis eihän se voi olla nykypäivää, että kuorma-auto lähetetään ties minne, tarkoituksena tehdä ties mitä ja ainoa tapa saada niihin yhteys on odottaa että se saapuu määränpäähän ja pyytää jotakuta laittamaan sanan saapumisesta takaisin. Kännykkä toki voisi hoitaa homman, mutta sen rajoitukset lienevät ilmeiset. Toisaalta, vaikka kaikissa ajoneuvoissa olisikin radiot, niin eipä sekään taitaisi auttaa, kun niissä radioissa olisi rajallinen kantama ja yhteyden saisi oletettavasti vain tietyn yksikön osiin. Ehkäpä ratkaisu onkin se, että reiteillä on tietyin välein tarkastuspisteitä ja niillä pidetään kirjaa kuka kulkee ja milloin, joten näitä voi käyttää välittämään viestejä.
Tuollaisen konteissa olevat spesiaalit vedetään mil liittimien kautta kaapeleilla sisälle autoon. Ei noita integroida kuin panssaroiduissa ajoneuvoista.
Meillä rakennushommissa on tietysti merkittävän paljon helpompaa, kuin oikeassa touhussa, mutta kun on nyt volvo FH kalustoa käytössä, niin vänkärinpuolen ikkunaan tehtiin yläpää vanerista, oven lasia vain laskettiin hieman alas, muotoiltu vaneri jossa kaapelien läpiviennit ikkunanväliin ja sitten lasi ylös, ikäänkuin kiristettiin se läpivienti paikalleen.Eli voidaanko kaikki vetää "helposti" johonkin siviilistä otettuun ajoneuvoon, jos systeemi on konttiasenteinen? Vai vaatiiko ajoneuvon, joka on varustettu noilla liittimillä?

Arvaan että Gabrielit tulevat ihan kiinteänä asennuksena ja alustana on uusi Scania. Ohjukset oletettavasti ammutaan jatkossakin auton päältä. Vaihtolava ei ole ollenkaan niin näppärä ja tarpeellinen kuin vaikka Nasamsissa joka lasketaan aina maahan tulitoimintaa varten.
Yksi patteri vaatinee jatkossakin vain 2-3 alustaa joten nykymäärän säilyessäkin puhuttaisiin kaiken kaikkiaan vain 8-12 kappaleesta. Ajoneuvot eivät ole edes kustannuskysymys.
On tietysti mahdollista tehdä samantapainen järjestely kuin ITO05:ssa eli erityisvarusteltu ajoneuvoalusta joka voidaan hätätilassa korvata muulla alustalla. Ominaisuuksista joudutaan samalla kuitenkin tinkimään.



Looginen kysymys kuuluu, miksi NASAMS pitää laskea maahan? Sehän olisi voitu tehdä myös ajoneuvoasenteisena versiona, kts. Israelin vastaavan kokoluokan Spyder SR/MR.
Kiinteä asennus on minusta kovin toissapäiväinen. Ensinnäkin se hankaloittanee ajoneuvon huoltoa. Toiseksi ollaan kusessa, jos autolle tapahtuu jotakin. Kolmanneksi harhautusmahdollisuudet ovat heikot, ohjuslavetti on erittäin helppo tunnistaa (vrt. Venäjän konttiasennukset).
NSM:n rannikkoversio näyttää olevan konttialustalla. Vähintään sen tyylinen ratkaisu on mielestäni tarpeen.
Katso liite: 29355
MBDA:n näkemys rannikkopattereista on varsin NASAMS-mainen:
Katso liite: 29354
Optimaalinen olisi mielestäni kuitenkin venäläisiä muistuttava ratkaisu. Paraatissahan se ei toki näytä kummoiselta - mutta hei, nämä on tehty käyttöön, ei näyttöön!
Katso liite: 29356
Nasams pitää laskea maahan kaiketi siksi että valittu asennustapa ei mahdollista lavetin tasaamista auton päälle. Mitään teknistä estettä sillekään ei varmaan ole. 05:ssähän tuo ratkaistiin rakentamalla Unimogiin apurunko jolle kontti saadaan tasattua.
Konttiratkaisu on varmasti mahdollinen PTO:nkin kohdalla. Kuten kirjoitin niin esitin oman arvaukseni. Eiköhän tuokia asia lähivuosina selviä kun rantaversio tulee julkisuuteen.
NSM:n ja RBS:n alustojen osalta voi havaita sinakin selkaisen eron että jälkimmäisessä on massiiviset hydrauliset tukijalat ja NSM:ssä niitä ei ole lainkaan. NSM:n kohdalla siirtolava/kontti on näin olennaisesti helpompi ratkaista. RBS:n siirtäminen toiselle alustalle vaatisi joka tapauksessa erikoisalustan koska tuollaisia tukijalkasysteemejä löytyy hyvin harvasta vehkeestä.
Mitähän siinä laskinajoneuvossa on sisällä jos homma tosiaan hoituu kuorkin ohjaamosta läppärillä? Sauna ja laventelituoksuinen porekylpy? Tietokoneiden luulisi olevan jotenkin tolkullisia kun järjestelmä kuitenkin päivitettiin tämän vuosituhannen puolella.
Keinuminen ei varmaan ole ongelma mutta lavetin vähäinen massa voi olla? Gabrielin kanssa voi olla kevyemmät kuviot?Miksiköhän toiset vaativat tukijalkoja ja toiset eivät? Kyllähän ne ohjukset laukaistaan keinuvalta alukselta merelläkin. Liekö RBS-15 sitten niin paljon raskaampi, että rekyylin hallinta vaatii jalat?
Anyway, löysin kuvia rantapatterin komentokeskuksesta. Mehän joskus kiistelimme siitä, että mitä siellä on.
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 1.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 2.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 3.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 4.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 5.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org


Helppoa, valmiita läpivientipaikkoja on valmiina esimerkiksi katossa. Tulppa vain pois ja erilainen tulppa tilalle minkä läpi johdot menee. Noin asennellaan esimerkiksi LA-radioille antennijohdot, majakat,lisävalot, rekkavalot ym.Dedikoitulle alustalle voisi vetää suoraan kommunikaatio järjestelmät ohjaamon puolelle, sitä en tiedä miten vaikeaa olisi vetää johdot tuolta lavalta ohjaamoon, jos sitä nyt edes tarvitaan.
Hyvinkin pitkälti siitä kiinni että itse ohjus ei varmaan vaadi jalkoja mutta perkeleen työlästä on punnata se rekka takaisin oikein päin kun se menee kumoon kun ammutaan ilman jalkoja. Osalla ohjuksia voitaisiin ehkä toimia jos rekasta saadaan niin sanotusti alusta jäykäksi esim ilma-alusta tasonsäädöllä eli joustot pois. Toki ei tuokaan varmaan kaikista raskaimmilla ohjuksilla riitä vaan sen takia tarvitaan ne tukijalat.Miksiköhän toiset vaativat tukijalkoja ja toiset eivät? Kyllähän ne ohjukset laukaistaan keinuvalta alukselta merelläkin. Liekö RBS-15 sitten niin paljon raskaampi, että rekyylin hallinta vaatii jalat?
Anyway, löysin kuvia rantapatterin komentokeskuksesta. Mehän joskus kiistelimme siitä, että mitä siellä on.
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 1.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 2.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 3.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 4.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
![]()
File:MTO-85M komentoajoneuvo Lippujuhlan päivä 2013 5.JPG - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
Edes kuvaa ei ole kunnes saapuu tänne. Paras "tieto" on israelilaisten muka sotilaslähteestä saama tieto, että olisi viimeisin versio Gabriel 5. Sekä valitsijoiden edullisin, paras / voitti kaikki kriteerit hymistely. Mikä on hiukan hankala vielä uskoa kun ei ole edes näkynyt muissa kisoissa Suomen voiton jälkeen.Gabriel on viime vuosien mielenkiintoisin hankinta. Yllättävä valinta ja on sekä halvin että paras. Harmi vaan että tässäkin asiassa taitaa mielenkiintoiset tiedot olla punaleimattua kamaa.