Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kohta näemme näitä Hamina-luokan kansilla tai ainakin välillä jos ovat piilossa suojan alla.
000_NF9IF-640x400.jpg

Missile boxes “Gabriel” are seen onboard the Israeli vessel Saar 5 Class Corvette “INS Hanit” during the “Novel Dina 17” training session in the Mediterranean Sea on April 4, 2017.( AFP PHOTO / JACK GUEZ)
https://www.timesofisrael.com/on-mi...ies-for-all-enemies-including-overconfidence/
 
Ehkä vuoden päästä tosiaan voisi kuvitella kun hankkeen on tarkoitus olla valmista 2021.
Sitten kohta varmaan näkyy myös rannikko-ohjuksen paketointi. Ehkä jompana kumpana paraatipäivänä (itsenäisyyspäivä tai lippujuhla) ensiesitys.

MAN kuten Briteistä vasta ostetut vai mikä mahtanee tulla? Iveco, Daf, Tatra? Pitkä lavetti, jota vedetään millä sattuu (E-13TP:llä?)? Scaniaa ostettiin toisaalta 2014 liki sata. Ei ainakaan iänikuinen Sisu RBS:n ajoilta. Entäpä...**

(nämähän on aina ihania vääntöjä, kuten voidaan todeta tästä Volle/Sisu-itkusta http://kuljetusnet.fi/4268-göteborg-suomi-syrjii-volvoa,-puolustusvoimien-hankinnoissa-jälleen-astian-maku.html & http://www.boy.fi/atk/bremerin-blogi/760-tassa-ei-ole-tulevaisuus.html )

Mitenköhän kauan menee, että lainassa oleva Tp 45 vaihtuu Tp 47:aan?

** (kuvittele, että takana olevan RBS:t on A2045:ssa) :ROFLMAO:
29339
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä vuoden päästä tosiaan voisi kuvitella kun hankkeen on tarkoitus olla valmista 2021.
Sitten kohta varmaan näkyy myös rannikko-ohjuksen paketointi. Ehkä jompana kumpana paraatipäivänä (itsenäisyyspäivä tai lippujuhla) ensiesitys.

MAN kuten Briteistä vasta ostetut vai mikä mahtanee tulla? Iveco, Daf, Tatra? Pitkä lavetti, jota vedetään millä sattuu (E-13TP:llä?)? Scaniaa ostettiin toisaalta 2014 liki sata. Ei ainakaan iänikuinen Sisu RBS:n ajoilta. Entäpä...**

(nämähän on aina ihania vääntöjä, kuten voidaan todeta tästä Volle/Sisu-itkusta http://kuljetusnet.fi/4268-göteborg-suomi-syrjii-volvoa,-puolustusvoimien-hankinnoissa-jälleen-astian-maku.html & http://www.boy.fi/atk/bremerin-blogi/760-tassa-ei-ole-tulevaisuus.html )

Mitenköhän kauan menee, että lainassa oleva Tp 45 vaihtuu Tp 47:aan?

** (kuvittele, että takana olevan RBS:t on A2045:ssa) :ROFLMAO:
Katso liite: 29339

Minä laittaisin koukkutartuntaiselle lavalle/kontille, mutta kukin taaplaa tavallaan...
 
Minä laittaisin koukkutartuntaiselle lavalle/kontille, mutta kukin taaplaa tavallaan...

Dedikoitulle alustalle voisi vetää suoraan kommunikaatio järjestelmät ohjaamon puolelle, sitä en tiedä miten vaikeaa olisi vetää johdot tuolta lavalta ohjaamoon, jos sitä nyt edes tarvitaan. Asian sivusta olen miettinyt, että miten noiden kaikkien kuorma-autojen, etenkin siviilistä otettujen, kanssa hoidetaan kommunikaatio asiat? Siis eihän se voi olla nykypäivää, että kuorma-auto lähetetään ties minne, tarkoituksena tehdä ties mitä ja ainoa tapa saada niihin yhteys on odottaa että se saapuu määränpäähän ja pyytää jotakuta laittamaan sanan saapumisesta takaisin. Kännykkä toki voisi hoitaa homman, mutta sen rajoitukset lienevät ilmeiset. Toisaalta, vaikka kaikissa ajoneuvoissa olisikin radiot, niin eipä sekään taitaisi auttaa, kun niissä radioissa olisi rajallinen kantama ja yhteyden saisi oletettavasti vain tietyn yksikön osiin. Ehkäpä ratkaisu onkin se, että reiteillä on tietyin välein tarkastuspisteitä ja niillä pidetään kirjaa kuka kulkee ja milloin, joten näitä voi käyttää välittämään viestejä.
 
Dedikoitulle alustalle voisi vetää suoraan kommunikaatio järjestelmät ohjaamon puolelle, sitä en tiedä miten vaikeaa olisi vetää johdot tuolta lavalta ohjaamoon, jos sitä nyt edes tarvitaan. Asian sivusta olen miettinyt, että miten noiden kaikkien kuorma-autojen, etenkin siviilistä otettujen, kanssa hoidetaan kommunikaatio asiat? Siis eihän se voi olla nykypäivää, että kuorma-auto lähetetään ties minne, tarkoituksena tehdä ties mitä ja ainoa tapa saada niihin yhteys on odottaa että se saapuu määränpäähän ja pyytää jotakuta laittamaan sanan saapumisesta takaisin. Kännykkä toki voisi hoitaa homman, mutta sen rajoitukset lienevät ilmeiset. Toisaalta, vaikka kaikissa ajoneuvoissa olisikin radiot, niin eipä sekään taitaisi auttaa, kun niissä radioissa olisi rajallinen kantama ja yhteyden saisi oletettavasti vain tietyn yksikön osiin. Ehkäpä ratkaisu onkin se, että reiteillä on tietyin välein tarkastuspisteitä ja niillä pidetään kirjaa kuka kulkee ja milloin, joten näitä voi käyttää välittämään viestejä.

Tuollaisen konteissa olevat spesiaalit vedetään mil liittimien kautta kaapeleilla sisälle autoon. Ei noita integroida kuin panssaroiduissa ajoneuvoista.
 
Tuollaisen konteissa olevat spesiaalit vedetään mil liittimien kautta kaapeleilla sisälle autoon. Ei noita integroida kuin panssaroiduissa ajoneuvoista.

Eli voidaanko kaikki vetää "helposti" johonkin siviilistä otettuun ajoneuvoon, jos systeemi on konttiasenteinen? Vai vaatiiko ajoneuvon, joka on varustettu noilla liittimillä?
 
Arvaan että Gabrielit tulevat ihan kiinteänä asennuksena ja alustana on uusi Scania. Ohjukset oletettavasti ammutaan jatkossakin auton päältä. Vaihtolava ei ole ollenkaan niin näppärä ja tarpeellinen kuin vaikka Nasamsissa joka lasketaan aina maahan tulitoimintaa varten.

Yksi patteri vaatinee jatkossakin vain 2-3 alustaa joten nykymäärän säilyessäkin puhuttaisiin kaiken kaikkiaan vain 8-12 kappaleesta. Ajoneuvot eivät ole edes kustannuskysymys.

On tietysti mahdollista tehdä samantapainen järjestely kuin ITO05:ssa eli erityisvarusteltu ajoneuvoalusta joka voidaan hätätilassa korvata muulla alustalla. Ominaisuuksista joudutaan samalla kuitenkin tinkimään.
 
Eli voidaanko kaikki vetää "helposti" johonkin siviilistä otettuun ajoneuvoon, jos systeemi on konttiasenteinen? Vai vaatiiko ajoneuvon, joka on varustettu noilla liittimillä?
Meillä rakennushommissa on tietysti merkittävän paljon helpompaa, kuin oikeassa touhussa, mutta kun on nyt volvo FH kalustoa käytössä, niin vänkärinpuolen ikkunaan tehtiin yläpää vanerista, oven lasia vain laskettiin hieman alas, muotoiltu vaneri jossa kaapelien läpiviennit ikkunanväliin ja sitten lasi ylös, ikäänkuin kiristettiin se läpivienti paikalleen. :)
Tällainen "pöljänpojan" konsti, mutta kalusto pysyy virheettömänä ja kuitenkin voimme käyttää vaikka mitä laitteita joita on konteissa.
 
Arvaan että Gabrielit tulevat ihan kiinteänä asennuksena ja alustana on uusi Scania. Ohjukset oletettavasti ammutaan jatkossakin auton päältä. Vaihtolava ei ole ollenkaan niin näppärä ja tarpeellinen kuin vaikka Nasamsissa joka lasketaan aina maahan tulitoimintaa varten.

Yksi patteri vaatinee jatkossakin vain 2-3 alustaa joten nykymäärän säilyessäkin puhuttaisiin kaiken kaikkiaan vain 8-12 kappaleesta. Ajoneuvot eivät ole edes kustannuskysymys.

On tietysti mahdollista tehdä samantapainen järjestely kuin ITO05:ssa eli erityisvarusteltu ajoneuvoalusta joka voidaan hätätilassa korvata muulla alustalla. Ominaisuuksista joudutaan samalla kuitenkin tinkimään.

Looginen kysymys kuuluu, miksi NASAMS pitää laskea maahan? Sehän olisi voitu tehdä myös ajoneuvoasenteisena versiona, kts. Israelin vastaavan kokoluokan Spyder SR/MR.

Kiinteä asennus on minusta kovin toissapäiväinen. Ensinnäkin se hankaloittanee ajoneuvon huoltoa. Toiseksi ollaan kusessa, jos autolle tapahtuu jotakin. Kolmanneksi harhautusmahdollisuudet ovat heikot, ohjuslavetti on erittäin helppo tunnistaa (vrt. Venäjän konttiasennukset).

NSM:n rannikkoversio näyttää olevan konttialustalla. Vähintään sen tyylinen ratkaisu on mielestäni tarpeen.

29355

MBDA:n näkemys rannikkopattereista on varsin NASAMS-mainen:

29354

Optimaalinen olisi mielestäni kuitenkin venäläisiä muistuttava ratkaisu. Paraatissahan se ei toki näytä kummoiselta - mutta hei, nämä on tehty käyttöön, ei näyttöön!

29356
 
Looginen kysymys kuuluu, miksi NASAMS pitää laskea maahan? Sehän olisi voitu tehdä myös ajoneuvoasenteisena versiona, kts. Israelin vastaavan kokoluokan Spyder SR/MR.

Kiinteä asennus on minusta kovin toissapäiväinen. Ensinnäkin se hankaloittanee ajoneuvon huoltoa. Toiseksi ollaan kusessa, jos autolle tapahtuu jotakin. Kolmanneksi harhautusmahdollisuudet ovat heikot, ohjuslavetti on erittäin helppo tunnistaa (vrt. Venäjän konttiasennukset).

NSM:n rannikkoversio näyttää olevan konttialustalla. Vähintään sen tyylinen ratkaisu on mielestäni tarpeen.

Katso liite: 29355

MBDA:n näkemys rannikkopattereista on varsin NASAMS-mainen:

Katso liite: 29354

Optimaalinen olisi mielestäni kuitenkin venäläisiä muistuttava ratkaisu. Paraatissahan se ei toki näytä kummoiselta - mutta hei, nämä on tehty käyttöön, ei näyttöön!

Katso liite: 29356

Nasams pitää laskea maahan kaiketi siksi että valittu asennustapa ei mahdollista lavetin tasaamista auton päälle. Mitään teknistä estettä sillekään ei varmaan ole. 05:ssähän tuo ratkaistiin rakentamalla Unimogiin apurunko jolle kontti saadaan tasattua.

Konttiratkaisu on varmasti mahdollinen PTO:nkin kohdalla. Kuten kirjoitin niin esitin oman arvaukseni. Eiköhän tuokia asia lähivuosina selviä kun rantaversio tulee julkisuuteen.

NSM:n ja RBS:n alustojen osalta voi havaita sinakin selkaisen eron että jälkimmäisessä on massiiviset hydrauliset tukijalat ja NSM:ssä niitä ei ole lainkaan. NSM:n kohdalla siirtolava/kontti on näin olennaisesti helpompi ratkaista. RBS:n siirtäminen toiselle alustalle vaatisi joka tapauksessa erikoisalustan koska tuollaisia tukijalkasysteemejä löytyy hyvin harvasta vehkeestä.
 
Gabrieliin liittyvät toimitukset pitäisi muuten alkaa jo tänä vuonna. Kestää 2025 asti toisaalta, joten valmiin näköiset paketit varmaan nähdään myöhemmin ja nyt voi tulla vain harjoitusmateriaalia yms.
 
Nasams pitää laskea maahan kaiketi siksi että valittu asennustapa ei mahdollista lavetin tasaamista auton päälle. Mitään teknistä estettä sillekään ei varmaan ole. 05:ssähän tuo ratkaistiin rakentamalla Unimogiin apurunko jolle kontti saadaan tasattua.

Konttiratkaisu on varmasti mahdollinen PTO:nkin kohdalla. Kuten kirjoitin niin esitin oman arvaukseni. Eiköhän tuokia asia lähivuosina selviä kun rantaversio tulee julkisuuteen.

NSM:n ja RBS:n alustojen osalta voi havaita sinakin selkaisen eron että jälkimmäisessä on massiiviset hydrauliset tukijalat ja NSM:ssä niitä ei ole lainkaan. NSM:n kohdalla siirtolava/kontti on näin olennaisesti helpompi ratkaista. RBS:n siirtäminen toiselle alustalle vaatisi joka tapauksessa erikoisalustan koska tuollaisia tukijalkasysteemejä löytyy hyvin harvasta vehkeestä.

Miksiköhän toiset vaativat tukijalkoja ja toiset eivät? Kyllähän ne ohjukset laukaistaan keinuvalta alukselta merelläkin. Liekö RBS-15 sitten niin paljon raskaampi, että rekyylin hallinta vaatii jalat?

Anyway, löysin kuvia rantapatterin komentokeskuksesta. Mehän joskus kiistelimme siitä, että mitä siellä on.

Mitähän siinä laskinajoneuvossa on sisällä jos homma tosiaan hoituu kuorkin ohjaamosta läppärillä? Sauna ja laventelituoksuinen porekylpy? Tietokoneiden luulisi olevan jotenkin tolkullisia kun järjestelmä kuitenkin päivitettiin tämän vuosituhannen puolella.

 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän toiset vaativat tukijalkoja ja toiset eivät? Kyllähän ne ohjukset laukaistaan keinuvalta alukselta merelläkin. Liekö RBS-15 sitten niin paljon raskaampi, että rekyylin hallinta vaatii jalat?

Anyway, löysin kuvia rantapatterin komentokeskuksesta. Mehän joskus kiistelimme siitä, että mitä siellä on.



Keinuminen ei varmaan ole ongelma mutta lavetin vähäinen massa voi olla? Gabrielin kanssa voi olla kevyemmät kuviot?
 
Vaikea sanoa kun kukaan ei ole kehunut käytännössä millään suoritusarvolla, josta voisi arpoa eteenpäin.

Ylipäänsä MTO + truck + israel -kombolla ei löydy juuri mitään. Patriot, Taavetin linko.

Tämä on relevantein vastaan tullut. IAI:n LORA-tykistöohjus.

29363
https://www.thedrive.com/the-war-zo...zed-ballistic-missile-from-the-deck-of-a-ship


Videolla vaikuttaisi olevan Volle (kohta 0.18). Mutta sitähän ei tunnetusti Hansel/PVLOGL kelpuuta. :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä MB Actros ja IMI:n Delilah risteilyohjus x2. Pieni paketti. Tosin pieni on ohjuskin, 187kg. Vain 30kg taistelukärki ei ole ollenkaan vertailukelpoinen Gabrieliin (200-250kg?).
29365
 
Dedikoitulle alustalle voisi vetää suoraan kommunikaatio järjestelmät ohjaamon puolelle, sitä en tiedä miten vaikeaa olisi vetää johdot tuolta lavalta ohjaamoon, jos sitä nyt edes tarvitaan.
Helppoa, valmiita läpivientipaikkoja on valmiina esimerkiksi katossa. Tulppa vain pois ja erilainen tulppa tilalle minkä läpi johdot menee. Noin asennellaan esimerkiksi LA-radioille antennijohdot, majakat,lisävalot, rekkavalot ym.
 
Gabriel on viime vuosien mielenkiintoisin hankinta. Yllättävä valinta ja on sekä halvin että paras. Harmi vaan että tässäkin asiassa taitaa mielenkiintoiset tiedot olla punaleimattua kamaa.
 
Miksiköhän toiset vaativat tukijalkoja ja toiset eivät? Kyllähän ne ohjukset laukaistaan keinuvalta alukselta merelläkin. Liekö RBS-15 sitten niin paljon raskaampi, että rekyylin hallinta vaatii jalat?

Anyway, löysin kuvia rantapatterin komentokeskuksesta. Mehän joskus kiistelimme siitä, että mitä siellä on.



Hyvinkin pitkälti siitä kiinni että itse ohjus ei varmaan vaadi jalkoja mutta perkeleen työlästä on punnata se rekka takaisin oikein päin kun se menee kumoon kun ammutaan ilman jalkoja. Osalla ohjuksia voitaisiin ehkä toimia jos rekasta saadaan niin sanotusti alusta jäykäksi esim ilma-alusta tasonsäädöllä eli joustot pois. Toki ei tuokaan varmaan kaikista raskaimmilla ohjuksilla riitä vaan sen takia tarvitaan ne tukijalat.
 
Gabriel on viime vuosien mielenkiintoisin hankinta. Yllättävä valinta ja on sekä halvin että paras. Harmi vaan että tässäkin asiassa taitaa mielenkiintoiset tiedot olla punaleimattua kamaa.
Edes kuvaa ei ole kunnes saapuu tänne. Paras "tieto" on israelilaisten muka sotilaslähteestä saama tieto, että olisi viimeisin versio Gabriel 5. Sekä valitsijoiden edullisin, paras / voitti kaikki kriteerit hymistely. Mikä on hiukan hankala vielä uskoa kun ei ole edes näkynyt muissa kisoissa Suomen voiton jälkeen.

Tuntuu "käyvän kaupaksi" kuin Umkhonto konsanaan (RSA, ALG ja FIN), mutta tämähän on vasta alkua.
 
Back
Top