fulcrum
Greatest Leader
Jännää että kiinalaisille riittää tuollainen hyppyrikansi versio. Britit myös 50 vuotta edessä kinukkeja näissä tukialuksissa.
Tarkoitat kai jäljessä? Kyllähän STOBAR on tehokkaampi ratkaisu kuin STOVL.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jännää että kiinalaisille riittää tuollainen hyppyrikansi versio. Britit myös 50 vuotta edessä kinukkeja näissä tukialuksissa.
Avaatko hieman noita lyhenteitä.Tarkoitat kai jäljessä? Kyllähän STOBAR on tehokkaampi ratkaisu kuin STOVL.
Avaatko hieman noita lyhenteitä.
Kuten tuossa joku totesi, niin kiinalaisilla on tulossa katapultillinen versio. Tuleeko luokka 002:een höyrykatapultti, vai suoraan elektromagneettinen, lienee vielä julkistamatta. Molempia on veikattu.Jännää että kiinalaisille riittää tuollainen hyppyrikansi versio. Britit myös 50 vuotta edessä kinukkeja näissä tukialuksissa.
Short Take Off But Arrested Recovery
Short Take Off and Vertical Landing
Ruotsalainsesta puutarhakirjasta vuodelta 1934 löytyy vankka mielipide: Ei miinoja puutarhaan!
Kuulostaa uskomattomalta että voisivat kuroa jenkit kiinni vuosikymmenessä. Itse en uskoKuten tuossa joku totesi, niin kiinalaisilla on tulossa katapultillinen versio. Tuleeko luokka 002:een höyrykatapultti, vai suoraan elektromagneettinen, lienee vielä julkistamatta. Molempia on veikattu.
Sitten heillä on suunnittelupöydällä jo supercarrier, eli luokka 003, joka on ydinkäyttöinen jenkkialusten kokoinen joka tulee aikaisintaan joskus 2030.
Eli nykyiset ovat harjoittelualuksia, joilla opettelevat lentotukialusten käyttöä. Seuraavat ovat sitten välimuoto ja 003 luokan alukset haastavat ihan eri tavalla jenkkejä.
Kuulostaa uskomattomalta että voisivat kuroa jenkit kiinni vuosikymmenessä. Itse en usko
Kuulostaa uskomattomalta että voisivat kuroa jenkit kiinni vuosikymmenessä. Itse en usko
Tarkoitat kai jäljessä? Kyllähän STOBAR on tehokkaampi ratkaisu kuin STOVL.
Kuulostaa uskomattomalta että voisivat kuroa jenkit kiinni vuosikymmenessä. Itse en usko
Vuosikymmenessä? Kiinan tukialusprojekti on vuosikymmenien mittainen, referenssinä on ollut Varyagin lisäksi HMAS Melbourne 1980-luvulla ja eittämättä maailman tehokkaimpiin kuuluva, ellei tehokkain, teollisuusvakoilukoneisto ja laivanrakennusteollisuus joka on edennyt harppauksin. Ydinteknologiasektori on siellä vahvassa nosteessa ja voi jo olla maaiman paras. Jos tukialus ei ole nyt Ford-luokan tasoa, niin mitä sitten? Ihan hyvä se 50-luvun tekniikkaa edustanut Forrestal-luokkakin oli, koneita mahtui roppakaupalla kyytiin.
Lisäksi perässätulijallakin on oma etunsa, esimerkiksi saksalaisten taistelualukset 1 ms (joskaan ei niinkään 2ms) olivat hyviä vaikka briteillä oli pidemmät laivanrakennusperinteet - ja tätä kautta esim. vanhemmat suunnittelu- ja rakennusperiaatteet.
Vuosikymmenessä? Kiinan tukialusprojekti on vuosikymmenien mittainen, referenssinä on ollut Varyagin lisäksi HMAS Melbourne 1980-luvulla ja eittämättä maailman tehokkaimpiin kuuluva, ellei tehokkain, teollisuusvakoilukoneisto ja laivanrakennusteollisuus joka on edennyt harppauksin. Ydinteknologiasektori on siellä vahvassa nosteessa ja voi jo olla maaiman paras. Jos tukialus ei ole nyt Ford-luokan tasoa, niin mitä sitten? Ihan hyvä se 50-luvun tekniikkaa edustanut Forrestal-luokkakin oli, koneita mahtui roppakaupalla kyytiin.
Lisäksi perässätulijallakin on oma etunsa, esimerkiksi saksalaisten taistelualukset 1 ms (joskaan ei niinkään 2ms) olivat hyviä vaikka briteillä oli pidemmät laivanrakennusperinteet - ja tätä kautta esim. vanhemmat suunnittelu- ja rakennusperiaatteet.
Jeps, jos aikoinaan RN:llä ja USN:llä olisi ollut malttia, olisi koko STOVL hylätty ja rakennettu pienemmistä tukialuksista STOBAR-tukialuksia. Harrierin suorituskykyvajeet olivat / ovat mittavat.
STOBARiin ei ollut varaa, etenkään briteillä. STOBAR vaatii vähintään luokkaa 40 000 tonnin aluksen. Royal Navylla oli varaa vain kolmeen 20kton minitukialukseen, niistäkin yksi meinattiin myydä ennen Falklandin sotaa. Logiikka on tietyllä tapaa kuitenkin ymmärrettävää, Harrierin ja Jak-38:n tapaiset hävittäjät eivät ole tietenkään erikoisen hyviä, mutta huono hävittäjä on parempi kuin ei hävittäjää.
P.1154 olisi tietenkin voinut olla eri juttu.
Nyt voi myös todeta että se sota missä Harrier oli brittien syömähampaana saatiin puutteista huolimatta jotenkin hoidettua asiallisesti. Varmaan Falklandille olisi kuitenkin otettu mieluummin Phantomit ja Buccaneerit vastikään poistetulta Ark Royalilta.
Eniten taidettiin kaivata Gannettia. STO-viritysten huono puoli on AEW-alustan puute. Kopterit eivät ole tässä hommassa vaan yhtä hyviä.
Inviciblet suunniteltiin alkujaan helikopteriristeilijöiksi suto-käyttöön, kuten neukkulaivaston Moskvat. Hermes ja Bulwark konvertoitiin samaan käyttöön. Myöhemmin hiffattiin että voihan niille Harriereitakin laittaa. Harriereita oli mukana aluksi vain hyvin pieni määrä (4-5), juuri sen verran ettei neukkujen Bearit tunge liian lähelle. Olisi niistä varmaan tehty vähän erilaisia jos olisi tiedetty että niitä käytetään konventionaalisten tukialusten tapaan.
Hermes ja Bulwark eivät olleet SUTO-risteilijöitä vaan "commando carrier" - siis ensimmäisiä LPH:ta. Sea Harrier oli kuninkaallisen laivaston vìimeinen oljenkorsi pitää kiinni kiinteäsiipisistä hävittäjistä poliittisesti motivoituneiden uudistusten paineessa - samassa vimmassa kuninkaalliset ilmavoimat menettivät mm. TSR-2:n. Falklandin vapautusoperaatiota johtanut amiraali Woodward on itse sanonut, että Ark Royalin menetys olisi tehnyt operaatiosta erittäin vaikean, ja Hermesin menetys mahdottoman. Niin tiukoilla siinä oltiin. Jos Galtieri ei olisi joutunut aikaistamaan hyökkäystä syrjäyttämisen pelossa, voi olla että puhuisimme nyt Argentiinalle kuuluvista Malvinas-saarista. Mutta se on vaihtoehtoista historiaa...