Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei mahdollista. Käytännössä alarajan sanelee käyttökelpoisen konemäärän käsittelyyn tarvittava tila ja rungon merenkulkuominaisuudet. Ihan sattumalta Kiinan ja Intian alkuvaiheessa olevat tukialusprojektit (003 resp Vishal) eivät ole brittien QE:n kanssa samaa kokoluokkaa. Ranskalaisten CdG on jo optimin alapuolella, eikä lentotoiminta siltä ollutkaan mahdollista kovemmassa aallokossa ennen aktiivisen vakautusjärjestelmän asennusta.
A-4 Skyhawk lienee lähin esimerkki. Monet Colossus- ja Majestic-luokkien tukialukset kantoivat juuri niitä kylmän sodan vuosina. Niin myös Argentiinan Veinticinco de Mayo, joka melkein onnistui laukaisemaan iskun brittien osastoa vastaan Falklandin sodassa. Vain puuttuva tuuli yhdistettynä vajaakuntoiseen katapulttiin esti hyökkäyksen. Hyppyrilähtöä varten toki olisi tarvinnut lisätä jälkipoltin.
Mutta eipä Harrierkaan syntynyt laivaston käyttöön. Sen alkuperäinen tarkoitus oli suorittaa ilmaiskuja itäblokin panssarijyrää vastaan pienistä peltojen yms. aukeiden reunoihin hajautetuista tukikohdista käsin vielä, kun varsinaiset ja varalentotukikohdat oli jo nuketettu totaalisesti. Koneet olisi huollettu ja pidetty piilossa puiden alla, nousuja ja laskuja varten olisi nopeasti kasattu lyhyt rullaustie aukealle mistä pystysuora nousu tehtävälle ja lasku takaisin. Piilossa pysyminen oli siis ykkösprioriteetti.
Kun lisäksi muistetaan, että britannian hallitus ei tuohon aikaan tukenut lentotukialusten vaatimaa budjettia, niin on aivan mahdotonta kuvitella että Invincibleille olisi voitu suunnitella uusi konetyyppi. Päinvastoin Harrierit saatiin niille vain koska se oli jo olemassa ja ne voitiin myydä poliitikoille lentotoimintakykyisinä sutohävittäjinä. Falkland muutti asioita Lontoossa puheiden tasolla - mutta käytäntö on edelleen osoittautunut erittäin hapuilevaksi.
Mahdollinen joo, mutta pystyykö se ylläpitämään hyödyllistä määrää lentosuoritteita? Varsinkaan huonommassa kelissä? Tuossa luettelemassasi Hermeksen lennostossa ainoastaan Sea Vixen pystyi ylittämään äänen nopeuden, sekin juuri ja juuri vain syöksyssä. Lähestymisnopeuden kasvaessa vaatimus tukialuksen vakaudelle kasvaa eksponentiaalisesti. Huomaa että CdG ei saavuttanut Hornet/Rafale M-kalustolle vaadittavaa vakautta kovemmassa kelissä ilman lentokannen alle asennettuja painoja, joita tietokone liikuttelee keinahtelun vähentämiseksi. Toisaalta tuon järjestelmän kanssa vakaus on jopa parempi kuin Nimitzeillä, joten ehkä sellaisen saisi minitukariinkin...Eli tältä kannalta väittäisin että joku 25000 tonnin diesel- tai kaasuturbiinikäyttöinen EMALS-tukialus voisi olla aivan mahdollinen. Gripen Maritimen kokoisia koneita mahtuisi ehkä 16, muutama tutkakone ja 6-7 helikopteria. Vrt. HMS Hermeksen (28kton) lennosto suihkukoneaikana: 7x Buccaneer, 12x Sea Vixen, 5x Gannet, 6x kopteri.
Tietysti koska F-35B on jo olemassa, niin monelle on luultavasti houkuttelevampaa rakentaa yksinkertaisempi STOVL-alus.
Niin no, tuohan oli CdG:n kokoluokkaa. Me väännettiin puolet pienemmistä vesikirpuista.Kyllähän tuommoiset pienemmätkin tukialukset ihan näppärästi laukovat koneita ilmaan.
HMS Ark Royal (R09) - Wikipedia
en.wikipedia.org
Nykyaikainen tankkeri voisi toimia köyhän miehen tukialuksen pohjana.
Aiheuttaa. Mutta muokkaamalla keulaa, vaihtamalla hitaat raskaat kaksitahtimoottorit esimerkiksi codlag IEP propulsioon, huuhtelemalla runkoa ilmalla, ja muistamalla ettei alus tulisi olemaan läheskään yhtä raskas kuin täydessä öljykuormassa, pääsemme jo yli 20 solmun varmasti. Ehkä jopa 25 lähelle.Asettaako 15 solmun maksiminopeus rajoituksia lentotoiminnalle?
Aiheuttaa. Mutta muokkaamalla...
Miksi sitten lähteä liikkeelle tankkerin rungosta? Samalla vaivalla voisi ottaa lähtökohdaksi konttilaivan.
Ja kun tuommoiset isot tankkerit vetää poikittain Helsingistä Tallinnaan, on meillä "ponttoonimoottoritieyhteys" NATO-maahan.Katso liite: 29831Katso liite: 29832
Suurimmissa, eli lentotukilaukseksi kelpaavissa konttilaivoissa on enemmän siirrettävää kannen paikalla.
Tankkereissa on myös lähtökohtaisesti parempi taistelunkestävyys kiitos ympäristönormien, niille mahtuu ilman muutoksia suuremman toimintasäteen mahdollistava polttoainekuorma, ne voidaan myös painaa meren pinnan tasoon ilmauhkaa/tutkaa vastaan.
Sitä paitsi:
Katso liite: 29833
Onhan 458m tankkerissa nyt enemmän munaa.
Tankkereissa on myös lähtökohtaisesti parempi taistelunkestävyys kiitos ympäristönormien, niille mahtuu ilman muutoksia suuremman toimintasäteen mahdollistava polttoainekuorma, ne voidaan myös painaa meren pinnan tasoon ilmauhkaa/tutkaa vastaan.
Eikö tuo lähellä merenpintaa oleminen kasvata riskiä konemenetyksistä? Ei ole montaa metriä varaa pudota lentokannelta ennen kuin voi käydä köpelösti.
Eihän tämä uusi juttu ole. 2.maailmansodassa, kun Saksan hyökkäykset USA:n ja Britannian välistä laivaliikennettä kohtaan olivat suurimmillaan, niin tankkereihin rakennettiin lentokansi ja ne toimivat saattuetukialuksina. Myöhemmin saatiin sitten oikeita saattuetukialuksia joissa niissäkin osassa oli Victory-ship tyyppisen kauppalaivan runko.